Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aspirer

Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:44

Het zit dus zo, ik had afgelopen zaterdag een paard
willen ophalen/kopen. Ik zou de eigenaar nog laten
weten of dat zou doorgaan of niet en zoja hoelaat etc.
Maar omdat er wat belangrijks(prive) tussendoor kwam
heb ik er helemaal niet meer bij
nagedacht af te zeggen. Nu heb ik
een mailtje van de eigenaar dat het
dan gebruikelijk is 20% van de aankoopsom
te betalen... klopt dit??
Aangezien er geen afspraak officieel was gemaaakt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:46

Nog nooit van gehoord.
Ga je het paard wel nog ophalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:46

Als jij mondeling hebt afgesproken het paard op zaterdag te halen/kopen is dat gewoon een rechtsgeldige afspraak en mag je blij zijn er met 20% onderuit te komen.
Bij mij had je hem gewoon moeten afnemen voor de volle mep.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:47

Als er geen afspraak over is gemaakt is het ook niet gebruikelijk..
Het is op z'n minst vervelend voor de verkoper maar dat zal nog wel meer voorkomen dat mensen om wat voor rede dan ook niks meer laten weten..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:47

Op zich is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst. Het is nogal slordig om een verkoper een hele zaterdag te laten wachten omdat je een paard komt ophalen en dan uiteindelijk niets van je te laten horen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:48

Als je toe hebt gezegd een paard te zullen kopen, is het vrij gebruikelijk en wel zo netjes om een aanbetaling te doen. Dit om aan te geven aan de verkopende partij dat je echt de intentie hebt om dit dier te kopen.

liannes

Lia_ schreef:
Als jij mondeling hebt afgesproken het paard op zaterdag te halen/kopen is dat gewoon een rechtsgeldige afspraak en mag je blij zijn er met 20% onderuit te komen.
Bij mij had je hem gewoon moeten afnemen voor de volle mep.

Jep, ik ben hier helemaal mee eens, ik kan me ook niet voorstellen, dat wat dan ook, je zoiets vergeet.
20% vind ik heel erg netjes.

juval

niet zo netjes van je.

wil je het paard nu helemaal niet meer?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:49

Aan de ene kant ga ik met Lia_ mee, hoewel er natuurlijk altijd omstandigheden zijn waaronder mensen heel duidelijk nu de zorg van een dier niet aankunnen en het daarom niet hoeve. te kopen (overleiden van familielid bijvoorbeeld).

Maar begrijp ik nu goed dat je gewoon vergeten bent het dier op te halen (door omstandigheden) en het de eigenaar niet hebt laten weten? Dus de eigenaar heeft al afscheid genomen, dier klaargemaakt voor transport enz. en jij komt gewoon niet? Want dat vind ik ook niet kunnen. Dan vind ik het HEEL erg schappelijk als hij 20% vraagt.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 07-04-09 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:49

Ik heb er nog nooit van gehoord. Echter is het wel erg vervelend voor de huidige eigenaar. Stel deze staat op een stalling waar hij al opgezegd heeft kan deze maar zien of die nog kan blijven staan. Daarbij zou het wel netjes zijn geweest als je afgebeld had.

Stel je voor je had er zelf gestaan met trailer en eigenaar was niet aanwezig.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:50

Het was nog niet uitgesproken dat ik
het paard zou ophalen. Had alleen gevraagd
of zaterdag uitkwam en daarna niks meer teruggestuurd.
Ik wil haar nog wel ophalen maar heb nu niet eerder dan in mei plek.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:51

Wat volstrekt belachelijk Lia_,

Uit de beginpost haal ik dat TS niet had toegezegd dat ze het paard wou kopen; ze zou het nog laten weten .
Er is onverwachts is tussen gekomen, kan gebeuren.

TS ik zou geen cent betalen, er is niks officieels afgesproken en naar mijn idee kletst die verkoper maar uit z'n nek. Van mij zou hij / zij geen cent krijgen.

Hoe vaak komt het al niet voor dat je zelf naar een paard gaat kijken wat vlak voor je neus verkocht is? Dan zeg je toch ook niet tegen de verkoper: ik wil een uren en (evt.) reiskosten declaratie?

aatjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:51

het is inderdaad niet zo netjes om niet af te bellen.. maar om er nu meteen geld voor te betalen.. nee dat zou ik niet doen hoor.. dan hadden ze daar van tevoren maar dingen over moeten afspreken.. wat ik me alleen afvraag.. als ik een paard zou kopen.. zou ik echt niet vergeten hem op te halen hoor :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:52

Als je al hebt aangegeven dat je het paard wilt kopen alleen dat je nog even belt over de precieze tijd dan is dat een mondelinge overeenkomst die je gewoon moet nakomen.

Dat is heel iets anders dan alleen een afspraak over komen kijken.

Anoniem

Re: Afspraak niet nagekomen, 20% betalen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:53

Idd een afspraak om op te halen/kopen is iets heel anders dan een afspraak om een paard te bekijken.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:54

Als je het paard toch nog wil kopen,betaal dan die 20 % als aanbetaling en als blijk van goede wil.Is iedereen tevreden!!
Als verkoper zou ik anders het paard niet voor je vast houden.Zo heb jij en de verkoper tenminste zekerheid.Wel zo netjes

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:54

volgens mij was er nog helemaal geen deal omdat ts dit nog zou laten weten, dus dan is er nog niets rond gemaakt. Ts niets van aantrekken en zeker niet betalen. Heel vervelend dat ze het proberen met 20 %, je moet je maar afvragen of je met zo'n partij zaken wil doen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:55

Owja nog iets TS; als eigenaar / verkoper maar blijft zeggen dat het gebruikelijk is 20% van de aankoopsom te betalen, vraag dan waar hij / zij dat vandaan heeft. Lijkt me niet dat zoiets in het Burgelijk Wetboek (oid) staat ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:56

garny95 schreef:
volgens mij was er nog helemaal geen deal omdat ts dit nog zou laten weten, dus dan is er nog niets rond gemaakt. Ts niets van aantrekken en zeker niet betalen. Heel vervelend dat ze het proberen met 20 %, je moet je maar afvragen of je met zo'n partij zaken wil doen.

De TS zou nog laten weten wanneer ze het paard op zou halen, niet of ze het zou kopen. Maar als jij vraagt of zaterdag uitkomt, en de verkopende partij zegt dat het uitkomt, dan is het niet zo vreemd dat ze verwachten dat het dier zaterdag opgehaald wordt...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:56

Ja maar die hoeft ze dan niet NU na te komen toch :), als er geen tijd is afgesproken.
En sowieso, het is maar de vraag in hoeverre ze sterk staan met hun 20%.. Als je het niet betaald kan er weinig gebeuren. Of het netjes is is een tweede.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:57

Ezumii schreef:
Ja maar die hoeft ze dan niet NU na te komen toch :), als er geen tijd is afgesproken.
En sowieso, het is maar de vraag in hoeverre ze sterk staan met hun 20%.. Als je het niet betaald kan er weinig gebeuren. Of het netjes is is een tweede.

Wie weet zijn die eigenaars wel de hele dag op stal op zaterdag, en maakt de tijd ze niet zo veel uit...

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:57

je mag blij zijn dat je er met 20% vanaf komt.
Vind het eigenlijk ronduit asociaal dat als je afspraken maakt en mondeling toegezegt hebt het paard af te nemen van de eigenaar, hier ben je dan ook verplicht toe.
De eigenaar trekt het paard terug uit de verkoop en laat andere potientiele kopers lopen doordat het paard in principe verkocht is.
Zoiets had je bij mij niet hoeven te doen, dan had je gewoon de volle mep mogen betalen!
Er kan natuurlijk altijd iets tussenkomen waardoor je het paard op die dag niet kan komen halen, maar contacteer de eigenaar dan en maak een nieuwe afspraak om het paard te komen halen maar om gelijk niks meer van je te laten horen, is not done!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:58

Wacht even, je koopt een paard. Je vraagt of je hem zaterdag mag komen ophalen. Ik neem aan dat jullie het over de prijs eens zijn. De verkoper is een sukkel dat hij in eerste instantie geen aanbetaling gevraagd heeft en doet dat nu alsnog. Ik vind het nogal wat dat hij het paard een maand voor je vast mag houden. Persoonlijk zou ik jou ook de stallingskosten laten betalen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:58

als jij niks meer van je hebt laten horen was er ook geen zekerheid,
ik zou het niet betalen.

Aspirer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 11:59

Heb nu teruggemaild dat ik pas in mei weer plek heb. Verder heeft hij geen gegevens van me, alleen een naam en mailadres. Volgens zijn zeggen zou hij stappen ondernemen als hiij niks meer terug zou horen