Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charissath

Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:05

De titel zegt het al.

Mijn paard loopt braaf de trailer op alleen het lijkt wel alsof hij zich op het moment dat hij er helemaal instaat zich bedenkt en loopt met dezelfde vaart er weer uit. Ik heb niet genoeg tijd om de stang erachter te doen.

Ik ben op zoek naar tips om mijn paard stil te laten staan in de trailer. Zodat zonder moeite en stress de stang erachter geplaatst kan worden.
Ik oefen ook grondwerk met hem in voorbereiding op het laden zoals stilstaan, achteruit lopen. Dit doet hij heel netjes.

Ik ben nu ongeveer 3 weken met de trailer aan het oefenen en de 29ste verhuisd hij van stalling.

Iemand de gouden tip voor mij ?

Tsjikkie

Re: Gezocht tips! Krijg de trailerstang niet achter mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:07

Ik heb precies hetzelfe probleem, wat wij nu doen is, meelopen naar binnen, nog niet vastzetten en tweede persoon doet de klep alvast dicht, dan pas vastzetten en even stunten om alsnog de stang, er achter te doen. (via de buitenkant of bij twee paards trailer via de andere kant)
Ik weet het, is niet helemaal de oplossing, maar werkt wel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:10

Oefenen dat hij heel lang stil wil blijven staan als hij er eenmaal in staat.
Dan kun je uiteindelijk ook wel de stang er achter doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:11

En als je zelf rustig blijft staan, bij zijn hoofd, blijft hij dan wel bij jou staan?

Velen vinden het niet de beste manier.. maar bij die van mij werkt het heel goed om hem een emmertje met wat brokjes te geven als hij in de trailer staat.. Dan is hij even een minuutje bezig, en hebben wij tijd zat om de stang er achter te doen.

Als het eenmaal is gelukt om de stang er achter te doen kun je het beste een minuutje wachten, en dan weer de stang weghalen en op commando achteruit zetten en uitladen.. En dat elke dag een keer herhalen, steeds iets langer erin laten staan, dan heeft hij snel door dat de stang niet eng is, en dat hij niet altijd weg gaat :)

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:14

Wat ik nu doe is met een bak voer achter de voorste stang staan zodat hij lekker wat kan eten zodra hij erin staat. Maar wat doet de floeperd! Hij neemt 1 hap en gaat vervolgens in z'n achteruit.
We hebben hem nu zover dat hij 2 happen neemt voor hij achteruit gaat.

Misschien dat hij na een paar keer wel besluit om de hele bak leeg te eten.
Dan staat ie lang genoeg.

fvdhaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:16

Kijk eens op www.2moons.nl en neem contact op met Petra.
Zij is bij ons moeilijk te laden paard geweest en nu totaal geen problemen meer.

Succes

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:18

Mijn paard gaat dus in z'n achteruit zodra hij merkt dat de stang er achter gaat, ben ik wel snel genoeg, dan gaat hij zitten, wurm zich zo met zijn kont er onder en probeerd met allemacht de stang weer omhoog te krijgen. (wat dus niet lukt, met alle gevolgen van dien) |(
Vreemde is dat hij dat niet doet zodra de klep al dicht is.

Ik denk dat meneer liever met de vrachtwagen op stap gaat, dan rent hij zowat de wagen in. :+

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:23

Iemand inschakelen zo kort dag? ik ga in ieder geval even kijken op de site.

Dank je.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:26

Heel simpel. Pak een longeerlijn en haak die aan de sluiting van de achterklep aan de trailer vast. Zodra hij of zij er in loopt trekt een ander de longerlijn direkt achter je paard strak en haalt ie door de andere sluiting. Op den duur heeft ie van zelf in de gate dat ie niet meer terug kan.

Eefsoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:29

Paard de trailer in laten lopen en de klep dicht doen, daarna pas de stang erachter.
Je kunt thuis ook een keer oefenen, eerst de klep dicht dan de stang erachter. als de stang erachter zit kun je de klep eens open zetten zodat ie went aan het idee.
Succes.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:31

Maar wat nou als mijn paard alsnog achteruit over de klep gaat. Ben bang dat diegene die de klep vast heeft dan zijn rug breekt! Maar bedankt voor het meedenken!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:33

Daarom kun je het gewoon beter met een longeerlijn doen. Probeer maar. Wanneer je alleen bent kun je het ook zo doen. Je bindt de longeerlijn achter in een haak vast. Zodra je met je paard naar binnen loopt en hij er in staat trek je de longeerlijn strak die je mee naar binnen hebt genomen.

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:34

Niet de klep alleen vasthouden, maar gelijk dicht doen en vast maken, desnoods met twee man, zodat het snel kan, zodra paard in de trailer staat met vier benen leid jij hem af met wat lekkers en voor je het weet is de klep van de trailer dicht en ook vast.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:36

Ik heb een gouden tip voor je, zo was het bij mijn paard met twee keer over. als hij erin wil ben je namelijk al een heel eind.

Je pakt jouw paard gewoon zoals je normaal doet, zet hem in de trailer. Dan zorg je voor een 2e persoon die een bezem vast heeft. Die moet hem niet prikken of erin slaan of zo, maar de bezem precies recht ACHTER z'n billen houden wanneer hij in de trailer staat. Als hij dan achteruit wil, voelt hij de prikkels in z'n kont en schriktie. Mocht ie er door heen bulderen, een keer een duw met die bezem. De puntjes zorgen voor genoeg reactie. Zorg wel dat deze persoon niet de bezem voor zich houdt of zo, dat als het paard naar achter komt, niet de stok van de bezem door de 2e persoon wordt geduwd... :\

Nu kan een 3e persoon de stang dicht doen.

Longeerlijn helpt niet bij dit soort paarden. Want als ze er eenmaal instaan, is zo'n touwtje niets waard als ze zich er gewoon uit duwen. Dan gooi je het namelijk op de kracht van een mens. Mensen zijn niet sterker als paarden, maar moeten in dit geval slimmer zijn.

Paar keer oefenen, en die grap is zo over.. Ze weten helaas al te goed dat zij sterker zijn als wij...

Ohja, rustig de tijd nemen helpt ook. Als je haast hebt en moet opschieten, voelt je paard de spanning. Werkt averechts. Het moet een paar keer goed gaan. Geef hem een aai of een brokje als hij er in staat en de stang zit dicht. Weet peerdlief ook dat ie braaf is. :)

Inmiddels kan ik hem zonder muren en bezems laden, met 2 meiden. En als hij weer een keer irritant doet (want ja, zo'n bui komt wel eens terug, altijd ff testen hoe ver we kunnen gaan). Muurtje er langs (die van mij wil er vaak niet IN), bezem er achter en het probleem is weer voor maanden opgelost.
Laatst bijgewerkt door ponymeid1 op 17-03-09 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:39

Mijn paard doet/deed het ook. Wij laden nogsteeds met z'n tweetjes.
Ik loop met mijn paard mee de trailer in, waar de voerbak hangt met lekkers erin.
Mijn man houdt de longeerlijn strak achter haar kont om te voorkomen dat ze terug gaat.
Hij zet het schot recht (2 paards) en doet de stang erachter. Paard de hemel in prijzen :D Het heeft bij ons weken, zo niet maanden geduurd voor we zover waren als we nu zijn. In principe is de longeerlijn niet meer nodig nu. Volgende stap is dat ze alleen de trailer oploopt zodat ik de stang kan sluiten en dus alleen kan laden.
Succes!

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:41

Ik denk dat dus een longeerlijn bij mijn paard niet werkt.
Alleen als mijn paard schrikt doet hij dat behoorlijk heftig en ik wil niet mijn werk tot dusver ( de trailer ingaan) teniet doen.

Ik dacht eraan om eerst door een persoon die buiten staat een hand op zijn kont te leggen ( dat eerst accepteren) ?

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:42

Ook een hand stelt voor een paard niets voor op zo'n moment.. Je moet ff indruk maken. Ik bedoel, jij wilt hem in de trailer, en hij loopt eruit. In dit geval is hij dus dominant. En dat is nou net niet de bedoeling.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:44

Vindt jou tip van de bezem ook interressant. Mij is het bij heel wat paarden nog altijd met longeerlijn gelukt. Ben benieuwd wat de topic starter gaat uitproberen. De longeerlijn kun je vast maken aan de sluiting van de trailerklep. Maar er zijn altijd meerdere oplossingen ;)

De longeerlijn komt precies op hoogte van de trailerstang te zitten en je trekt hem pas strak wanneer ie er instaat. Het mooie is dus dat je het ook alleen kunt doen. Wanneer je probeert met je handen achter de kont moet je dus wel op bovenbeen hoogte van je paard zitten. Zodra er iets is laat je longeerlijn los. Let op je begeleidt hem niet met longeerlijn de trailer in. Die ligt gewoon op de grond. Je trekt hem strak zodra hij er in staat en dan zit ie op de hoogte van de trailerstang.

charissath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-09 12:47

Ik ben altijd voorzichtig met dingen waar hij in vast kan komen te zitten. Mijn paard lijkt wel geboren voor het ongeluk en heeft bijv. al eens vast gezeten met zijn halstertouw tussen z'n tanden door!

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:51

zorg dat je een longeertouw aan het halster hebt, zodra je paard erin staat een keer of 4 met de lijn rond de voorstang, sterk paard die er dan nog uit weet te komen.
De tip met de bezem ken ik ook, werkt ook goed.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:52

Die laatste tip zou ik dus niet doen. De kans dat je paard zich wil ophangen is groot. Een paard wat naar achteren wil moet je niet voren stoppen maar van achteren tegenhouden m.b.v. een iets of bezem.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:53

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan, het is echt niet leuk als ze dit doen...

Dat iemand de klep snel dicht doet vind ik een erg gevaarlijke optie, wat gebeurt er als je niet snel genoeg bent?
Als die 2e persoon er toch staat kan die het beste de stang er achter doen.
Het handigst is het als de stang al aan 1 kant aan de trailer vast zit.

Mijn paard denderde ook door de longeerlijn heen, tenminste, degene die m vasthoudt laat vanzelf los, die 600 kg hou je niet tegen :+

Beetje biks of een hooinetje wil wel helpen, je hebt een paar seconden tijd nodig om de stang vast te maken.
Ik heb mn paard ook een tijdje de biks gevoerd in de trailer ipv de stal, er zijn mensen die dat geen goed idee vinden, maar daardoor heeft mijn paard nu een positieve kijk op de trailer en gaat er bijna in draf in :D

Veel succes ermee!

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:54

charissath schreef:
Ik dacht eraan om eerst door een persoon die buiten staat een hand op zijn kont te leggen ( dat eerst accepteren) ?
Ik denk dat dus een longeerlijn bij mijn paard niet werkt.
Alleen als mijn paard schrikt doet hij dat behoorlijk heftig en ik wil niet mijn werk tot dusver ( de trailer ingaan) teniet doen.

Heel herkenbaar bij mijn merrie die ik aan de trailer aan het laten wennen ben. Eerste wilde ze niet eens in de buurt komen, na 2 weken oefenen (en ik geef toe, beetje omkopen met brokjes ;) ) liep ze er ontspannen helemaal in, volgende stap was blijven staan totdat ze van mij achteruit mocht. Toen dit lukte hebben we de stang erachter gedaan; geen probleem, maar mevrouw vond het niet leuk. Toch rustig weer kunnen afladen (zonder achteruit rennen toen de stang weer weg was, was ik al heel blij mee!!) en ook weer braaf erin..... Totdat we de dag erna weer de stang dicht wilde doen; ze loopt ontspannen helemaal de trailer in, maar zodar iemand achter haar zich beweegt om de stang te verplaatsten is mevrouw de trailer uit.
We hebben al heel wat stappen voorwaarts gehad, dus nu maar 1 stapje terug; eerst laten wennen aan aanraken aan d'r kont, rondlopen met de stang en maar proberen dat ze hem steeds beter accepteerd. Vorige maand wilde ze niet eens 1 been op de klep zetten, dus ook al is de stang weer een obstakel, met oefenen zal ze die ook wel accepteren.
Dit geldt denk ik ook voor jouw paard; eerst proberen of met aanraken, stang bewegen etc de stang vastmaken ook komt.
Overvallen met de klep dicht doen, heb ik van meer mensen gehoord, maar als ie echt wil is je paard sneller en sterker dan jullie en dan vind ik het inderdaad gevaarlijk......

@ _Mik & Wildgirl; hangt er vanaf of het angst of vervelend zijn is.
Als ie vervelend is ben ik met je eens dat je even moet doorpakken. Als ze echt bang zijn (mijn jonge merrie door slechte ervaring met de trailer voor wij haar kochten), kun je met doorpakken wel bereiken dat het 1 keer lukt, maar wat doe je de week erna dan? Wordt het steeds erger.....

edit: typefouten
Laatst bijgewerkt door Jolo op 17-03-09 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:54

voordat hij zich heft opgehangen ben je wel even wat langer bezig hoor; ik heb het eens met een trekpaard gehad wat zodra ze op de kar stond er weer uit denderde met 1200 kilo, dan wil je wel hoor.
Levensgevaarlijk zulke dieren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:55

Wildgirl schreef:
zorg dat je een longeertouw aan het halster hebt, zodra je paard erin staat een keer of 4 met de lijn rond de voorstang, sterk paard die er dan nog uit weet te komen.

En als de knip van het halster of lijn dan knapt? Staat je paard buiten met niks om t hoofd....