stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_S

stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:27

Ik ken bokt via een vriendin van mij en ik zit met een heel groot probleem en zou graag wat info hebben van mensen die hier iets van afweten.
Ik heb een jaarling hengstenveulentje van een bepaald stamboek (warmbloedpaard, stamboek hou ik even voor mezelf)
Er is veel heisa geweest rond de DNA bepaling van het veulen en we hebben 5x DNA moeten opsturen.
Nu kregen we vorige week telefoon met de melding dat de hengst die de vader zou moeten zijn NIET de vader is!!! Ze hebben al hun hengsten nagekeken en geen enkele hengst van hen matcht!
Ze zijn al enkele maanden naar de vader aan het zoeken, zonder succes!

Verder hebben wij enkel 4 merries en 1 ruin en staan zij bij ons op stal,merrie in kwestie hebben we al 3 jaar, paarden komen niet in contact met andere paarden en dus ook zeker geen andere hengsten. + alles is via onze dierenarts perfect verlopen: eitje klaar, sperma erop en meteen drachtig. Dus het kan onmogelijk van een 'wilde dek' of hoe je dat zegt zijn!! Het stamboek weet nu niet wat te doen en zij blijven verder zoeken, maar ondertussen zit ik met een hengstenveulen zonder papieren waarvan de dek nu ook niet de goedkoopste was!

Ik ben aan het afwachten en aan het hopen dat er toch nog een vader gevonden kan worden en anders heb ik geen flauw benul wat ik kan doen. Kan ik alsnog papieren aanvragen van dit hengstenveulen, kan ik schadevergoeding vragen voor de kosten die ik gehad heb of een nieuwe dek eisen... Maar met een nieuwe dek ben ik nog niet alles want ondertussen heeft die jaarling mij al behoorlijk wat geld gekost met een moeilijke geboorte en een ongeval als veulen zou hij ondertussen al 4000€ moeten opbrengen om geen verlies te maken! en met een jaarling zonder stamboek is dat gewoon niet mogelijk!! Ik zit in grote nood... Moest iemand dit al eens meegemaakt hebben, laat het zeker weten.

Extra: het veulen leek erg hard op de vader en er was verbeterd wat we verbeterd wouden zien, daarom dat dit voor ons heel moeilijk te geloven was!

Palmera

Re: stamboekjaarling heeft ONBEKENDE vader na DNA test!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:31

Wat vreselijk banketstaaf zeg!!! Ik heb hier geen ervaring mee, maar als ik jou was zou ik het desbetreffende stamboek wel een ultimatum stellen. Dat je toch echt binnen b.v nu en 2 maanden een fatsoenlijk antwoord en een oplossing van ze wil horen. En ondertussen een gesprek aangaan met een advocaat (heb je een rechtsbijstand verzekering?) of anders de rechtwinkel.

Veel succes!

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:33

Jee meid, wat een ellende.
Kan het niet zo zijn dat je het verkeerde sperma opgestuurd hebt gekregen van de hengstenhouderij? Of dat er misschien iets fout gegaan is bij het transport. Verkeerde sperma bij de verkeerde persoon bezorgd?

Succes ermee!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:33

Hm, heb je al contact met de hengstenhouder gehad? Is er een mogelijkheid om in samenspraak met hem een onafhankelijk DNA onderzoek te doen? Ik krijg namelijk het idee dat het stamboek een rotzooitje is, wie weet maken hun wel een hele grote fout.

Succes natuurlijk!

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:37

Utixo schreef:
Hm, heb je al contact met de hengstenhouder gehad? Is er een mogelijkheid om in samenspraak met hem een onafhankelijk DNA onderzoek te doen? Ik krijg namelijk het idee dat het stamboek een rotzooitje is, wie weet maken hun wel een hele grote fout.

Succes natuurlijk!

Ja daar was ik even onduidelijk in!
Hengstenhouder heeft al zijn hengsten gecheckt met DNA staal en geen enkele is een match.
Nu zijn ze aan het uitpluizen wie, waar , wanneer en hoe het transport in elkaar zat.
En denken ze dat daar waarschijnlijk een fout gebeurd is. Ik ben er echt niet goed van

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:38

Echt ontzettend vervelend. Het veulen zal best lief zijn, en van papier kun je niet eten, maar het is wel een megadomper. Ik zou er zelf ook flink ziek van zijn.

Het enige waar je nu nog op kunt hopen is dat er een erg fijne hengst op heeft gezeten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:38

Van fout bij het DNA bepalen tot andere vader mogelijk.

Probleem om dat sluitend te krijgen.

Enigste dat ik kan bedenken is herhalen van DNA onderzoek.
Indien blijkt dat stamboek ongelijk had, op hun de kosten verhalen.
Als zij gelijk hadden kosten voor jullie? (lijkt me redelijk, voorstel, eventueel
door ander bureau DNA test laten doen. )

Zeker aangezien jullie het eigenlijk zeker weten.

Andere mogelijkheden, jullie ruin erbij gestaan die per ongeluk toch geen ruin is maar klophengst. (geen idee natuurlijk of die er ooit in de buurt is geweest)
Vervuild sperma (vervuild met ander sperma)
Verkeerd sperma (gewoon simpelweg van een andere hengst, ook al menen jullie de vader te herkennen en de verbeterpunten zien.)
Toch stiekum een shetlander onder het draad doorgekropen en 's nachts stiekum jullie merrie gedekt. (onwaarschijnlijk, maar tja)

In iedergeval heel vervelend voor jullie, hoop dat jullie ontdekken wat er nou
fout is gegaan en jullie paard gewoon zijn papieren krijgt.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:39

Inderdaad, dan is het zo erg nog niet, want het veulen zelf valt hartstikke goed mee!
Grootste vraag op dit moment: wat als ze geen vader vinden?
Wat kunnen wij dan doen?

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:42

Sjolvir schreef:
Van fout bij het DNA bepalen tot andere vader mogelijk.

Probleem om dat sluitend te krijgen.

Enigste dat ik kan bedenken is herhalen van DNA onderzoek.
Indien blijkt dat stamboek ongelijk had, op hun de kosten verhalen.
Als zij gelijk hadden kosten voor jullie? (lijkt me redelijk, voorstel, eventueel
door ander bureau DNA test laten doen. )

Zeker aangezien jullie het eigenlijk zeker weten.

Andere mogelijkheden, jullie ruin erbij gestaan die per ongeluk toch geen ruin is maar klophengst. (geen idee natuurlijk of die er ooit in de buurt is geweest)
Vervuild sperma (vervuild met ander sperma)
Verkeerd sperma (gewoon simpelweg van een andere hengst, ook al menen jullie de vader te herkennen en de verbeterpunten zien.)
Toch stiekum een shetlander onder het draad doorgekropen en 's nachts stiekum jullie merrie gedekt. (onwaarschijnlijk, maar tja)

In iedergeval heel vervelend voor jullie, hoop dat jullie ontdekken wat er nou
fout is gegaan en jullie paard gewoon zijn papieren krijgt.

DNA is 4x gecheckt dus dat is zinloos
ruin is geen klophengst maar zeker een ruin en bovendien staan die ook niet samen op de wei. Merrie staat altijd met een andere merrie die ze kent.
shetlander kan ook niet want de paarden staan bij ons achter het huis met volledige dichte omheining. Shetlander zou er dus enkel geraakt zijn als deze over de poort zou kunnen geklommen zijn van 1m80 :P
(geen weidedraad rondom maar dichte houten afspanning)

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:44

Sjolvir schreef:

grootste kanshebber volgens ons! en kan je geloven dat de schetser nog zei: nou dat is als 2 druppels de vader! |o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:45

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:46

Falona schreef:
Ik heb onlangs een topic hier gezien over een soortgelijk voorval, waar dus achteraf bleek dat de vader van het veulen niet de vermeende vader was. Ik weet niet meer wat en of er toen iets uit gekomen is, maar wellicht dat je met die persoon contact op kan nemen.

[F-AM] fout met insemineren gemaakt,Wie is de vader van mijn veulen

heel erg bedankt!!

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:47

Volgens mij is deze kwestie hier al eens aan de orde geweest. Toen is je geadviseerd om in gesprek te gaan met het dekstation. Leg hun het probleem en de DNA testen voor en probeer samen tot een oplossing te komen.

lientjeds

Mij lijkt dit vooral het probleem te zijn van de hengstenhouder... niet van het stamboek zelf.

Het lijkt me dat de fout toch bij hen ligt, of bij de koerierdienst die zij gebruikten.

Tenzij uiteraard het DNA onderzoek van het stamboek foutief zou zijn!

_lieffie_

o mijn goed wat rot, om t ff netjes te houden. hoop dat jullie hier snel uitkomen!

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:50

Ik hoop dat er een goede oplossing komt voor dit probleem.
Je snapt niet dat dit mogelijk is.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 15:51

Raggel schreef:
Volgens mij is deze kwestie hier al eens aan de orde geweest. Toen is je geadviseerd om in gesprek te gaan met het dekstation. Leg hun het probleem en de DNA testen voor en probeer samen tot een oplossing te komen.

Sorry, dat was iemand anders denk ik, want ik heb dit nog maar net vernomen.
Op dit moment wil het dekstation niet echt contact met ons en wimpelen ze ons af!
Ze zeggen dat ze eerst meer duidelijkheid willen vinden. Maar het veulen is reeds een jaar oud en pas nu worden wij op de hoogte gebracht terwijl het DNA meermaals gecheckt is.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 16:45

wat ik mij ook afvraag is: als wij een verkeerd rietje gekregen hebben, heeft dan een andere merrie ook geen fout rietje gekregen?

En nu begin je natuurlijk langs alle kanten spoken te zien. Hengstenhouder ging contact met ons opnemen als hij meer wist, maar hoe lang duurt zoiets? een dag, een week, een maand?
Ik hoop maar dat er gauw verduidelijking komt. Voor diegene die sturen welk stamboek het is, die vermeld ik liever niet.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 16:53

Mogelijks wil de hengstenhouder dit eerst echt intern onderzoeken, want nu al beloftes doen zonder oorzaak te kennen kan die persoon ook niet maken...

Ik denk wel dat dit onderzoek enkele weken kan inbeslag nemen, vooraleer duidelijkheid is over wie jouw "portie" sperma exact in handen heeft gehad, via welk kanaal & welke courier dit verzonden werd, eventueel, zoals je zegt, waar het juiste sperma dan geëindigd is...

Maar ik zou toch voor jezelf noteren dat je binnen de 30 dagen niets gehoord hebt, je terug contact gaat opnemen, en daarna zou ik hen aangetekend in gebreke stellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:03

Ik zou de hengstenhouder vragen welke rietjes hij die dag meegegeven heeft aan die koerier, en het koeriersbedrijf van welke hengsten zij die dag rietjes bij zich hadden. Dan naar het stamboek en laat ze die hengsten maar checken op jou veulen. Dr zou dan toch echt 1 tussen moeten zitten die de vader is.
Dan weet je in ieder geval dat.
De hengstenhouder geeft aan dat zijn eigen hengsten niet in aanmerking komen, want dan zou van zijn hengsten de vader moeten zijn, en dat is niet zo begrijp ik uit je verhaal. Zover ik kan lezen moet de fout dan bij de koerier liggen. Maar of en hoe je die aansprakelijk kan stellen is denk ik iets voor een advocaat. Daarmee zou ik dan ook contact opnemen.

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 17:27

Wij kregen een koelbox aan van de koerier maar of daar een vermelding van naam ed. opstond dat weet ik al niet meer. Hebbe wel een formulier gekregen, maar niet iets dat aan de box vasthing (tot zover ik weet, het is immers al 2 jaar geleden)

We wachten voorlopig af tot er contact wordt opgenomen. Wat ik wel moet zeggen is dat de telefoniste erg vriendelijk was en echt liet blijken dat ze al heel veel onderzoek gedaan hadden maar zonder succes.
En ik begrijp ook wel dat je liever naar iemand belt om te zeggen: je veulen is van de verkeerde hengst, dit is de vader. dan bellen en zeggen: je veulen is niet van die hengst, we gaan nu alles onderzoeke.
Helaas voor hen hebben de onderzoeken voorlopig nog geen vader uitgewezen.
Maar ik hoop dat we die snel zullen vinden!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 17:40

Wat een toestand zeg.
Hoop dat er snel meer duidelijkheid komt.
Ik zou dit ook vreselijk vinden.
Ik blijf dit topic volgen
Succes met de zoektocht.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:01

Leg het eens duidelijker uit:

-- Jullie hebben de merrie op stal ten tijde van de dekking?
-- Jullie kregen het sperma (via koerier) regelrecht van het dekstation?
-- Dierenarts komt bij jullie om te insemineren?
-- Dierenarts had dus zelf geen rietjes bij zich?

Dan lijkt het me zo dat het dekstation de verkeerde rietjes heeft verzonden, of die koerier moet meerdere boxen bij zich hebben gehad en dus tot 2x toe een verkeerde box hebben afgeleverd (neem toch aan dat er dan een belletje bij de koerier gaat rinkelen). Dit laatste is hoogst onwaarschijnlijk, kom je al snel weer op het dekstation uit.

Als de dierenarts de box geleverd heeft gekregen en de rietjes heeft meegenomen naar jullie, dan kan de fout ook bij hem liggen. Jullie merrie geinsemineerd met hengst B (terwijl je A had moeten hebben), en de volgende klant van de dierenarts met hengst A (terwijl die B wilde hebben).

R_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 18:23

Divine schreef:
Leg het eens duidelijker uit:

-- Jullie hebben de merrie op stal ten tijde van de dekking?
-- Jullie kregen het sperma (via koerier) regelrecht van het dekstation?
-- Dierenarts komt bij jullie om te insemineren?
-- Dierenarts had dus zelf geen rietjes bij zich?

Dierenarts komt merrie bij ons thuis scannen: vruchtje is in orde, sperma mag besteld worden.
Wij bestellen sperma, krijgen dit thuis geleverd in koelbox (geen idee hoeveel boxen koerier bij had)
Wij bellen dierenarts, dierenarts komt langs, insemineert de merrie.
2 dagen later komt hij nog eens scannen en merrie blijkt drachtig. Keren daarop komt hij nog eens scannen en alles blijft inorde.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 18:52

Hmm, dan hebben jullie sowieso het verkeerde rietje gekregen. Of misschien heeft de code van jullie gekozen hengst er wel opgestaan, maar is het niet zijn sperma wat er in het rietje zit.

Of toch een fout van de koerier...

Hoe dan ook is het mooi *****, ookal heb je een aardige jaarling in de wei staan. Als je niet weet wie de vader is zul je er hoogstwaarschijnlijk geen papier bij krijgen.

Als het hengstenstation jullie blijft afwimpelen, zou ik toch eens kijken of er op dit gebied niet een soort van commissie/ombudsman/"KASSA" is waar je naar toe kan stappen.