BE examen, manoeuvreren mbv zijraam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Thomas15

BE examen, manoeuvreren mbv zijraam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 18:47

Hallo
Ik woon in België en ik doe donderdag 12/03 mijn examen BE. Nu wil ik toch op voorhand met zekerheid wetn of het toegestaan is om tijdens het achteruitrijden over 50m door het zijraam te kijken? Ik vind dit namelijk de eevoudigste manier.
Ik hoop dat ik snel een antwoord zal krijgen hierop.

mvg Thomas

PBA_

Re: BE examen, manoeuvreren mbv zijraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 19:12

ik zou niet weten waarom niet, zal het mijn vriend eens vragen die heeft zijn e gehaald. Maar anders bel je toch je instructeur even op met deze vraag.

Maar bedoel je in het zijraam bij je buiten spiegels? zo doe ik het wel namelijk.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:22

Zover ik weet is het alleen toegestaan om gebruik te maken van je spiegels en mag je niet via het zijraam (open) naar buiten kijken.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:42

je mag juist niet kijken via je zijraam, je hoort het helemaal op je spiegels te kunnen (althans in NL), wat je na je afrijden doet moet je zelf weten maar tijdens het examen mag het niet.

Thomas15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 21:43

Hallo
Ik bedoel wel degelijk het raam opendraaien en je hoofd naar buiten steken. Zou het "jammer" vinden als het niet mocht.
Thomas

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:46

Thomas15 schreef:
Hallo
Ik bedoel wel degelijk het raam opendraaien en je hoofd naar buiten steken. Zou het "jammer" vinden als het niet mocht.
Thomas

Dat mag dus niet, dus zul je nog goed moeten oefenen om het ook alleen op je spiegels te kunnen ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 00:14

het is ´jammer´ dat je het niet op je spiegels kunt en je raam open moet draaien om te kunnen sturen, er komen zat situaties voor waarbij je niet uit het raam kan kijken en het toch echt van je spiegels moet hebben!
Als het allemaal zo makkelijk zou gaan was dat hele examen ook niet nodig.... ;) jij kunt dat wel de makkelijkste manier vinden maar het gaat alleen maar op als je een bochtje naar links achteruit maakt... naar rechts kun je toch niet uit het raam kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 14:59

Het mag wel, maar het draait er eigenlijk meer om hoe en wat je rijdt. In principe behoor je het op je spiegels te doen, maar, als je puur en alleen op je spiegels kijkt en de rest niet, dan ben je ook gezakt. Van belang is dat je overal goed kijkt, dus over je schouder, door het linkse raam, op de spiegels, door de voorruit, het rechtse raam, etc. etc. Continu rustig overal om je heen kijken. Alles in de gaten houden.

En besef : het is toch voor je examen, daarna kun je het doen zoals je zelf wilt. Ik ben niet zo sterk in op de spiegels achteruit rijden, ik draai me gewoon om en manoeuvreer me mijn weg. Maar ik kan het indien het moet wel.

rientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 15:07

Idd achterom kijken mag wel!
Althans mijn examinator gaf aan dat ik wel een keuze moest maken, óf achterom kijken óf op de spiegels. Anders was het volgens hem te verwarrend.
Maar zoals jij het zegt wil je met je hoofd uit het raam achterom kijken... Dat denk ik niet dat mag! Dan kun je maar één kant van de trailer in de gaten houden!? Toch?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:22

Thomas15 schreef:
Hallo
Thomas

Dan ben je nog niet toe aan je examen imo. Je moet op je spiegels kunnen manouvreren namelijk, dat is de hele essentie van die oefening ;)

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:38

lijkt me ook niet fijn je raampje open te draaien als het giet.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:26

En als je je hoofd uit het linker raam hebt... Hoe wil je dan snel je rechter spiegel checken???

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:33

het is niet verboden..

maar je moet ten alle tijde kunnen uitkijken, en als je op de spiegels rijdt.. dan kun je ook nog goed het verkeer in de gaten houden...
kijk je achterom.. dan ben je het hele vooraanzicht kwijt.. daar gaat het om...

JE MAG GEEN GEVAAR ZIJN IN HET VERKEER

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:16

Tijdens een bochtje achteruit kijk ik nog wel eens achterom om me even te oriënteren hoe de positie van de combinatie is t.o.v. de omgeving. M'n instructeur vond dat destijds ook prima, mits niet te overdreven en goed op het verkeer blijven letten.

Maar jij hebt het over 50 meter recht achteruit rijden? Lijkt me een slecht idee om dat met je hoofd uit het raam te doen, je hebt je spiegels toch echt nodig om de rechterkant te bekijken. Netjes "recht" achteruit schuin de stoep op staat toch slordig...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:21

en die fietser die anders in je dode hoek zit blijft ook leven als je in de spiegels kijkt ipv uit je raampje ;)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:50

Voor me CE mocht ik 1 keertje met me hoofd door het raam naar buiten kijken ( stilstaand) om even te orienteren, en dan achteruit op de spiegels.

Nu ook rijd ik de hele combi gewoon op de spiegels achteruit :P

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:38

Om beurten in de spiegel kijken dan kan je blindelings corrigeren. Je ziet heel snel of er links of rechts meer aanhanger in je spiegels verschijnt.

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:56

Je hoofd uit het raam steken en dan manouvreren is een aangeleerde handigheid. Uiteindelijk (In NL tenminste) moet je laten zien dat je het onder controle hebt. Dat je op den duur misschien je eigen trekjes krijgt is niet erg. Maar met je hoofd uit het zijraam heb je echt te weinig zicht op wat er om je heen gebeurt (voor je, of de andere kant van de aanhanger). Dat zal aker aangerekend worden.

Maar of het examen in NL met België overeenkomt weet ik natuurlijk niet. Maar vergeet niet, na enkele malen oefenen heb je het geoel voor achteruit rijden echt zo te pakken :)

Clausewitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:07

Nu men het hier toch over BE rijbewijs heeft stel ik mijn vraag maar meteen...
Weet iemand of ze ook kijken of je wel of niet een beginnend rijbewijs hebt?
Heeft dat enige invloed op je kans van slagen?

Clausewitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:12

Ik kreeg pas twijffels over dat BE rijbewijs toen een collega zijn examen deed wat nou niet zo geweldig was, de stukjes achteruit zowel recht als door de bocht ging alles behalve goed maar verder niks aparts (was ook rustig op de weg)...

En hij was alsnog geslaagt ondanks de meerdere keren terugsteken tijdens de bocht achteruit en het slingeren met recht achteruit, terwijl ikzelf 3 maanden terug gezakt was omdat een "fietser moest stoppen" die uit the middle of nowhere uit een steegje kwam toen ik een kruising overging, stoppen was geen optie want dan stond niet alleen de fietser maar ook het verkeer vast maar ik had het moeten voorzien werdt me verteld:S
De bijzondere verichtingen waren zeker beter dan van me collega (ook al zeg ik het zelf ;)), maar alsnog was deze fietser die uit een steegje opdook funest voor me kans van slagen, de fietser stond hierdoor zo,n 15 sec stil... (15 sec... 650 euro, YIKES)

Het enige andere verschil met mij en me collega is dat ik nu iets meer dan 3 jaar me rijbewijs heb en hij 7 jaar... We werken beide in de wegenbouw en infra waar je genoeg wegervaring en vreemde verkeerssituaties kunt vinden (maar dat telt niet he:))

Is het werkelijk zo dat een beginnend rijbewijs veel harder wordt nagekeken op alles dan wacht ik nog 2 jaartjes met BE (het is tenslotte belachelijk duur voor mijn leeftijd).

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:46

Ik zou trouwens niet weten hoe ik uit het raampje moet kijken. Ben bang dat mijn armen te kort zijn om dan nog bij het stuur te kunnen. In een parkeergarage moet ik ook vaak mijn gordel los maken en mijn auto in zijn vrij zetten om bij de knopjes te kunnen.

Bienotje
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:11

Clausewitz, klinkt alsof je ook bij het examen van je collega bent geweest aangezien je precies kan vertellen hoe hij het heeft gedaan ten opzichte van jouw..

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 10:14

Ik ben nu bezig voor mijn BE rijbewijs en je moet in NL met je spiegels achteruit kunnen rijden.
Als je een bocht achteruit naar links maakt mag wel je raam open doen en kijken wat je aanhanger doet

Ik moet 31 maart afrijden!!!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:40

clauswitz daar sla je de spijker op zijn kop. Hoe scheef je ook gaat, als je maar uitkijkt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:03

Joltsje schreef:
clauswitz daar sla je de spijker op zijn kop. Hoe scheef je ook gaat, als je maar uitkijkt.

De eisen voor het Belgische rijbewijs BE zijn anders behoorlijk strak....