Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:53

Allereerst gaat het niet om mezelf, maar een kennis die niet op bokt zit,
gelieve geen comentaar over dat het paard gekeurd het moeten worden vóór de verkoop, gezien ik er niets over te zeggen heb, en de eigenaar niet lid is van bokt.

Komende zaterdag is het paard 3 weken in het bezit van mijn kennis, noem haar voor het gemak even "B", ze is meerdere keren bij het paard wezen kijken, en heeft 1 maal een "kenner" meegenomen, er leek niets aan de hand met het paard, en de koop is gesloten.
Vandaag dus na ca. 2,5 week is het paard gekeurd, en is er niet doorheen gekomen.
Het paard mist 1 ijzer, en loopt op dat been onregelmatig, het kan ook een "botreactie" zijn verklaarde de veearts, dus gestoten of iets dergelijks.
Maandag a.s. komt de smit het paard rondom beslaan, en woensdag word er een herkeuring gedaan.
Mocht het paard nou niet door de keuring komen wat zijn dan de opties voor "B"? Er is wel een koopcontract door beide partijen getekend.
"B"wil het paard overigens niet meer kwijt....

wie o wie heeft advies?

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:55

Gister iemand gesproken ook over zoiets en die zei dat de verkoper ten alle tijde het paard moet terugnemen. Hij zou dat binnen zes maanden moeten doen mocht er in die tijd iets zijn.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:56

oke paard is dus klinisch afgekeurt?
wil je rechten hebben,dan moet je kunnen aantonen dat het paard dit al had op de dag van aankoop,zijn er ook foto's gemaakt van de voet?
miste het paard het ijzer al toen je hem kocht?

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:56

Als B het paard niet meer kwijt wil, snap ik het probleem niet zo.
Op uitzondering na dat het paard afgekeurd is.
Zou zowieso gaan voor een röntgenlogische keuring.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:58

Het kan heel goed zijn dat als het ijzer er weer onder ligt het paard weer goed loopt.
Mocht dat niet zo zijn en er is iets anders aan de hand, dan kan ze zich beroepen op verborgen gebreken.
Maar laten we hopen dat dit laatste niet nodig is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:58

Paard niet gekeurd bij aankoop, achteraf laten keuren en is er niet doorheen gekomen. Nieuwe eigenaar wil het paard niet meer kwijt. Wat kunnen wij doen dan? Ondanks de afkeuring wil ze het toch niet wegdoen en het niet laten keuren voor de koop is eigen risico.
Laatst bijgewerkt door Onali op 05-03-09 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 20:59

ok, maar als ze niet wil dat het paard word terug genomen, kan ze dan bijv. de kosten op de eigenaar verhalen?

Liezel1

Re: Paard gekocht en is afgekeurd, wat nu? wat zijn je rechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:59

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:59

Lijkt mij niet, dan had ze hem voor de aankoop moeten laten keuren. je kan nu niet achteraf gaan 'zeuren'

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:00

Ik hoop ook niet dat dit nodig is. Ik schat de kans redelijk in, dat het paard gewoon regelmatig is na het herbeslaan.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:00

IndianLady schreef:
Paard niet gekeurd bij aankoop, achteraf laten keuren en is er niet doorheen gekomen. Nieuwe eigenaar wil het paard niet meer kwijt. Wat kunnen wij doen dan? Ondanks de afkeuring wil ze het toch niet wegdoen en het niet laten keuren voor de koop is eigen risico.

Sja geen idee, dat het fout is dat het paard voor de koop niet gekeurd is weet ze inmiddels wel, dus gelieve hier niet op door hameren, ze wil nu graag weten wat ze wel kan doen. je snapt dat als je na lange tijd je droompaard hebt kunnen kopen, je het niet zomaar weer wil afstaan....

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:01

IndianLady schreef:
Lijkt mij niet, dan had ze hem voor de aankoop moeten laten keuren. je kan nu niet achteraf gaan 'zeuren'

had gehoopt op nuttig advies, niet onaardig bedoeld, maar ik ben de eigenaar niet, en de eigenaar ziet in dat het fout was, maar wil nu doen wat kan, loisch toch?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:04

ik wil je wel nuttig advies geven...maar dat moet je wel een aantal vragen beantwoorden.
bij wie is het paard het ijzer kwijt geraakt?
en heb je een foto laten maken van de voet(stel het paard heeft wat in zijn voet wat er niet hoort en dat zat er al voor de verkoop dan kun je het paard terug doen of geld terug eisen)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:05

Ik bedoel dit ook helemaal niet kleinerend, maar laat alleen de feiten zien.
Laat de nieuwe eigenaar even de hoefsmid afwachten en de herkeuring. Mocht het paard dan weer afgekeurd worden dan even contact opnemen met de verkoper. Misschien komen ze er samen uit. Maar ik denk dat je juridisch gezien geen poot hebt om op te staan.

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:06

qt_shetties schreef:
Sja geen idee, dat het fout is dat het paard voor de koop niet gekeurd is weet ze inmiddels wel, dus gelieve hier niet op door hameren, ze wil nu graag weten wat ze wel kan doen. je snapt dat als je na lange tijd je droompaard hebt kunnen kopen, je het niet zomaar weer wil afstaan....
Het enige wat je nog kan doen is hopen dat het niet te erg is en alles goed komt.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:08

als koper heb je onderzoeks recht,dus als het paard op de foto iets mankeer wat er dus al zat voor de aankoop,sta je wel wat meer in je recht,daarbij hangt het er dan natuurlijk wel van af,wat voor afspraken je met de verkoper hebt gemaakt,heb je het paard voor weinig af af gekocht,dan kun je niks beginnen,dus het hangt er natuurlijk wel vanaf met welk doel en prijsklasse je het paard hebt gekocht.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:10

-Paard is niet gekeurd voor de aankoop (dus niet voldaan aan de onderzoeksplicht)
-Paard wordt gekeurd na de aankoop (en als je je eigen paard wil laten keuren dan kan dat natuurlijk gewoon)
-Paard loopt op het moment van de keuring met 1 ijzer minder. Waardoor het niet zo vreemd is als ze kreupelloopt.
-En wat er ook gebeurd, de eigenaar wil niet van het dier af.

Ik zie niet wat er zo lastig is. De nieuwe eigenaar heeft geen aankoop keuring gedaan of niets. Als de vorige eigenaar er ook maar iets aan wil betalen heeft ze geluk, maar ik zou er maar niet op rekenen...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 21:13

thnx girls voor de uitleg en dergelijke

@IndianLady : Sorry dan begrepen wij elkaar verkeerd...
@knooopje : Geen idee, bel de eigenaar wel even

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:54

Volgens mij is het inderdaad zo dat dit dan onder een verborgen gebrek zou vallen... Misschien de VA van de pony? Weet die er wellicht iets meer van?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 21:56

Paulusjuh schreef:
Volgens mij is het inderdaad zo dat dit dan onder een verborgen gebrek zou vallen... Misschien de VA van de pony? Weet die er wellicht iets meer van?

Ja maar zelfs al zou dit een verborgen gebrek zijn, dan had de koper een onderzoeksplicht, waar ze niet aan voldaan heeft.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:00

Ok daar heb je inderdaad wel een punt. Maar een vervorgen gebrek, is in feite een gebrek die pas NA levering aan het licht komt.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:33

@ knooopje: Het paard is inderdaad klinisch gekeurd, athans, na het draven op het harde is de keuring 'gestopt' omdat het niet veel nut had om verder te gaan, aangezien hij onregelmatig liep en dus niet goed scoorde op dit onderdeel.

Er zijn dus nog geen foto's gemaakt, VA wil eerst even kijken hoe het met ijzer is, wellicht is dit de oorzaak... ijzer is 2 dagen na aankomst van het paard verloren gegaan

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:37

Ik denk in dit geval dat het paard kreupel loopt omdat het een ijzer mist. Ik zou zelf dus ook geen keuring gedaan hebben als een ijzer weg is. Ze staan dan niet gelijk op hun benen er zit namelijk dan ook hoogte verschil in, is niet veel maar toch. Daarbij kan een paard gevoelig lopen als het van de ijzers afkomt.
Wat haar rechten zijn weet ik niet, denk niks eerlijk gezegd. Dit vind ik geen verborgen gebrek.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 22:41

Daar heb je een goed punt joyce83

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:42

ow ja en als het al gevoelig loopt als het ijzer eronderuit is dan lijkt het voor het paard nog gevoeliger omdat de andere 3? hoeven normaal aanvoelen natuurlijk. Ik ben wel heel benieuwd wat het is.