is dit mishandeling ofniet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kel_tje

is dit mishandeling ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 10:18

hallo,
ik weet niet zeker of ik de dierenbescherming moet bellen. ik zal even uitleggen wat er is.
elke dag als ik naar school fiets en weer terug kom ik langs een wei met 3 paardjes. 2 shetlanders en 1 C ponytje denk ik.
ze staan in een wei zonder gras, de pony's zien er slecht uit allemaal klitten in de manen en staart en in de vacht, ze zijn erg mager kunt de ribben wel zien maar ook niet super goed, hun wei ligt volt troep (hout, plastic) en het hek valt bijna van ellende uit elkaar. soms ligt er wel hooi maar nooit veel en niet altijd.
moet ik de dierenbescherming bellen ofniet? ik denk wel dat ik het moet doen maar ik ben bang dat ze de eigenaren erachter komen dat ik heb gebeld of kan het ook anoniem?

wat zoude jullie doen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:19

Verplaatst van MD naar TAO.

MarjonTampon

Re: is dit mishandeling ofniet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:20

Ik zou idd anoniem de dierenbescherming bellen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:25

Je kunt anoniem bellen. Ik begrijp dat je de situatie zelf niet helemaal goed kunt inschatten. Geef dit aan bij de DB en schets een duidelijk beeld van de wei (plastic kan heel gevaarlijk zijn). Laat hun er een profesioneel oordeel over geven, daar zijn ze voor. Jij hebt dan je best gedaan en kunt jezelf niets verwijten als het een keertje echt mis gaat. Anders voel je je toch niet lekker.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:25

misschien, dat je eerst de eigenaar kan bellen, of zoeken, en rustig vertellen waarom ze zo in de wei staan, ik heb het ook een keer gedaan, kan zijn dat er idd een vrouw/man boos wordt, en dan tegen werkt, praat dan rustig verder en als hij niks wil zeggen enzow. bel dan wel de bescherming,
kan je wel met dat persoon praten en kan hij uit leggen waarom ze zo verwaarloost is, vraag dan of je hem mag helpen met het verzorgen ( als je kan/tijd voor hebt )
maar niet elke paard die er verwaarloost uitziet hoeft het te zijn hoor, mijn paard ziet er ook mager uit, maar komt omdat hij oud is, begint te verharen enz. maar krijgt optimaal brokken en de wei is bij ons ook niet goed meer, omdat ze alles hebben opgegeven in de winter en nu niet zo snel groeit.
denk goed na wat je wil gaan zeggen en waarom je de dierenbescherming gaat bellen,
als je trouwens de dierenbescherming zegt dat jij jou naam/adres niet wil doorgeven aan die man zeg dat dan. ze zullen het heus wel begrijpen.
naja succes. en laat ff horen wat je hebt gedaan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 10:35

In de eerste plaats kunnen dergelijke ponies wel met opzet op een kaal landje staan, omdat ze dan geen kans lopen op hoefbevangenheid.
Als er soms hooi ligt en soms niet, kan het gewoon zijn dat ze het net op hebben als je langskomt, niet waar?
Je ziet niet dat het gegeven wordt, dus je kunt niet weten wat de oorspronkelijke hoeveelheid was die ze kregen.
Je hebt het niet over de hoeven, dus ik mag aan nemen dat die gewoon bijgehouden worden, en niet iedereen vind het belangrijk om manen en staart mooi te houden, dat is meer voor meisjes. Poetsen is ook niet nodig als ze elkaar kunnen krabbelen, alleen als er een zadel op komt, moet het er onder schoon zijn op dat moment.
Paarden horen veel ranker dan men gewend is en de ribben een beetje kunnen zien klinkt als normale natuurlijke winterconditie.
Nogmaals, als dit ponies zijn die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid is het juist heel belangrijk om ze zo slank mogelijk te houden.

Wat er blijft is troep in de wei, dat lijkt ook erg op een mannenbeleid, die zien dat vaak gewoon niet.
DB gaat niet optreden om iemand op te laten ruimen.
Je kunt zelf de eigenaar zoeken en vragen waarom het zo´n troep is en of hij niet bang is dat ze zich eraan bezeren ofzo.

Maar verder gaan er hier geen alarmbellen rinkelen bij mij.
Dik zijn is veel erger voor de gezondheid van een paard, maar daar maakt niemand zich druk om.

Trismo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:22

Ik zou de diere bescherming inschakelen ,

Plastic in de wei van paarden is niet goed.
En dat ze mager zijn ook niet.

Dat ze onder de klitten zitten hoeft geen dieren mishandeling te zijn maar het is wel zielig

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:27

Heb ik ook eens gedaan de dierenbescherming gebeld. De volgende dag hadden ze ineens wel hooi.
Als er een reden is dat de pony's geen hooi moeten ivm ziekte of iets dergelijk dan kan de eigenaar dat mooi aan de DB vertellen. Dat hoef jij niet uit te zoeken. Vaak belt de DB je terug hoe alles is afgehandeld.
Dus gewoon melden bij de DB.

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:31

Even offtopic: Wat is er zielig aan klitten in de manen? Dat is geen dierenmishandeling, ook wij hebben zomer's wel eens de DB op bezoek gehad, maar ze weten inmiddels dat het loos alarm is. Dat komt dus vaak omdat mensen het zielig vinden dat de paarden klitten in de manen hebben, staat niet verzorgd. Maar het zijn 2 jarige, die genieten van het paard zijn, daar ga ik niet elke dag een uur mee bezig omdat alles in de knoop zit, dat komt wel als ze weer in handen komen.

DB bellen kan je altijd doen natuurlijk, wonen er geen mensen in de buurt waar je eens aan kan vragen?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:34

Mijn 2 shetjes en c-pony staan ook in een wei die er heel armoedig uit ziet. Gras ziet er niet uit, hek ziet er armoedig uit, en de c-pony is al op leeftijd dus is ook niet moeders mooiste. Schuilstal is een armoedige schuur. Maar wél heel functioneel en degelijk!
Hoop maar niet dat je een keer langs de mijne komt, want dan bel je zeker ook de db?
De c-pony is vorig jaar zwáár hoefbevangen geweest, en het was niet eens zeker of ze het zou halen, dus met voer moeten we oppassen. De shetjes hebben aanleg om dik te worden. En 1 van de shetjes heeft hele lange manen die weleens in de klit gaan ja. Die ga ik niet elke dag helemaal uit de klit halen nee.
Oftewel, vraag het een keer aan de eigenaar, en trek niet gelijk conclusies. ;)

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 12:39

mijn paarden zijn ook een stelletje varkens in een modderpoel. Grote delen van onze wei zijn droog, maar er is geen gras meer op te zien. Ze staan nu zonder dekens en daarom zijn ze smerig, ook mijne hebben daardoor klitten in het haar. Ik geef ze NOOIT hooi in de wei(omdat dit dan net zo zwart wordt), en ze zien er ravelig en magertjes uit met hun wintervachtjes. Ze zijn dun, maar dit komt omdat ze heel erg veel rennen in de wei. Ik geef ze P.P. 2 kilo krachtvoer per dag en een héuleboel hooi. En ze hebben de grootste pret als ze buitenstaan.

Ik hoop inderdaad niet dat je hier langs komt gefietst.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 14:23

ik fiets in iedergeval niet langs jullie 2;)
als ik er morgen weer langs fiets zal ik even stoppen en misschien kan ik wel even een foto maken van de wei en de paarden. ik weet zelf ook niet hoe de hoeven eruit zien, zal morgen even kijken en dan foto maken.
ik wil liever niet langs de mensen zelf gaan want ik ben pas 15 en ik weet trouwens ook niet of ik dan al mag bellen naar de DB?

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:25

bellen mag altijd, maar ik ben inderdaad bang, dat als je langs hun huis gaat, ze je niet serieus zullen nemen. Ik word never nooit serieus genomen (ook niet als ik geinteresseert opbel naar mensen die hun paard verkopen) terwijl ik vanaf mijn 14e zelf 4 paarden heb gekocht en dus wel degelijk serieus ben. Stom he?

Je kunt overwegen om een net briefje bij de wei op te hangen als de paardjes er niet ernstig uitzien maar er wel veel rotzooi in de wei ligt ;)

succes in iedergeval

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:45

het is zelfs beter voor paarden om vies te zijn in de winter.
dat beschermt ze mooi tegen regen wind enz.
ik had vorige keer mijn 2jarig ook netjes zijn manen geborstelt maar de dag erop was er niks meer van te zien.
hij staat ook veel buiten (bij ons kunnen ze zelf kiezen of ze binnen of buiten staan)
dus ik heb de hoop op ene schoon net paard even opzij gezet.

kan je zelf niet het weitje in?
haal je toch even het plastick eruit en doe je een briefje op het hek
zet je daarop dat je even de rommel eruit heb gehaalt.
want misschien doet de eigenaar dat niet maar jongelui of mensen die een hekel hebben aan paarden.
je kan ook een briefje achterlaten met daarin jou mail adres om te vragen of ze nog een verzorger zoeken.
mits je dat wilt.
doe je net of je neus bloed en zeg je in de brief dat je graag voor de pony's wilt zorgen.
zo kom je er misschien achter hoe of wat.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 18:34

ik vind dat je je er niet mee moet bemoeien.
je hebt onvoldoende inzicht in de situatie om hier een oordeel over te geven.

kel_tje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 20:57

hoezo heb ik onvoldoene inzicht hierover?
altijd als ik op bokt een topic open krijg ik gezeik!
ik vraag jullie mening, en dan krijg ik meteen ja je hebt niet voldoende inzicht.. je kent me niet weet nie hoe de situatie daar is dus jaa. jij kunt hier dan geen oordeel over geven!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:03

Kel_tje, iets minder mag ook wel! Misschien even oefenen in begrijpend lezen ;)

Wiesje zegt dat je onvoldoende inzicht hebt over de situatie. Misschien is er wel een reden zoals meer bokkers zeggen bv hoefbevangenheid (dat is dus een situatie), dat zegt niks over jouw persoonlijke inzicht.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:38

Jij staat ook niet de hele dag aan het hek kel_tje, dus jij net zo min.
Je mag van mij best de DB bellen hoor, maar waar ik een beetje onpasselijk van wordt (het meest 'lief' uitgedrukt) is mensen die meteen bij de DB aan de telefoon hangen als een paard er vies uit ziet.

Voorbeeld: mijn fjord staat de hele dag in de rijbak. Omdat hij anders moddervet wordt, dus uit zelfbescherming, want dat dier blijft eten. Hij krijgt vier keer per dag hooi, wat hij meteen opeet, over de hele dag is dit meer dan voldoende, want ook op stal krijgt hij nog hooi!
Mensen die voorbij rijden vinden hem zielig, want hij heeft de hele dag niks te eten!
Snap je hem??
er ligt hout in de rijbak, voor te spelen!
Hij heeft modder op z'n lichaam, want als ik hem ga poetsen verpruts is zijn natuurlijke beschermlaag.
wat ik dus bedoel, niet alles is wat het lijkt. Meerderen voor mij hebben al aangegeven dat er misschien wel meer met de dieren aan de hand is dan op het eerste oog lijkt.

Dus als je dan toch wilt bellen, bel dan eerst de eigenaar voordat je hem/haar onnodig de db op de hals stuurt.

Sleeper, bedankt voor de verduidelijking, dat bedoelde ik inderdaad.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:49

Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Maar zoals je beschijft dat je wel de ribben kunt zien maar niet heel erg is er niks aan de hand. En of ze nou klitten in de manen hebben dat maakt niks uit dat heeft niks met mishandeling te maken. Wij hebben ook een bijna 3 jarige en die loopt ook regelmatig met klitten in de manen. Maar ik ga een 3 jarige niet elke dag borstelen en worde het paard er anders van of die nou wat klitten in de manen heeft? Moet je eens kijken naar de paarden die in de natuurreservaten lopen, die hebben ook de hele manen in de klit zitten. Ik zou niet de DB bellen, bel dan liever een keertje voor paarden die de hele dagen binnen op stal moeten staan.

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:54

Ik zou denk ik eerst contact opnemen met de eigenaars vóordat je er de DB bij haalt....

Dakota_75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:36

Als je het écht niet vertrouwd, bellen en dan je verhaal exact uitleggen zoals je hier hebt gedaan... mensen kunnen er altijd zo eens bij langs rijden en hebben dan wel genoeg kennis (hoop ik) om in te schatten of ze er werk van moeten maken of niet.

Heb jij je 'plicht' gedaan....

xShoeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:14

sjanien schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de foto's. Maar zoals je beschijft dat je wel de ribben kunt zien maar niet heel erg is er niks aan de hand. En of ze nou klitten in de manen hebben dat maakt niks uit dat heeft niks met mishandeling te maken. Wij hebben ook een bijna 3 jarige en die loopt ook regelmatig met klitten in de manen. Maar ik ga een 3 jarige niet elke dag borstelen en worde het paard er anders van of die nou wat klitten in de manen heeft? Moet je eens kijken naar de paarden die in de natuurreservaten lopen, die hebben ook de hele manen in de klit zitten. Ik zou niet de DB bellen, bel dan liever een keertje voor paarden die de hele dagen binnen op stal moeten staan.

Idd, mijn KWPN ruin trappelt de hele tijd op stal als mijn merrie óf veulen nog buiten staat. Als de merrie en het veulen binnen staan, gedraagt hij zich normaal. Maar als ik dus aan het rijden ben met de merrie, trappelt hij heel die tijd door. 1 uur rijden + poetsen, opzadelen etc. Hij krijgt goed te eten en wordt goed verzorgt, al toch is hij mager, je kan nét de ribben een beetje zien. Dat komt door dat getrappel. Als iemand langs loopt, kan hij/zij denken dat mijn ruin wordt mishandeld. Maar dat wordt hij dus niet, integendeel!

cynthjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:35

ik zal voor de zekerheid even de dierenbescherming bellen, dan kunnen zij er mee verder en heb jij gedaan wat je kon;)

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 14:42

Het is sowieso geen mishandeling, maar het zou wel verwaarlozing kunnen zijn. Ga nog een keer langs en kijk even naar de hoeven van de dieren, als die er gewoon netjes uitzien zou ik niet dierenbescherming bellen.

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:52

ik zou de dierenbescherming bellen