Zadelpasser heeft een te klein zadel verkocht wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Zadelpasser heeft een te klein zadel verkocht wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 09:53

Hallo allemaal,

Gister is een zadelpasser naar mijn huidige zadel wezen kijken omdat de fysio er een paar aanmerkingen over had.
Hij is tot de conclusie gekomen dat mijn zadel een boommaat te klein is, de boom is scheef en iets met de vulling.
Nu moet ik dus een nieuw zadel. Maar dit zadel is niet echt te verkopen lijkt me. Daarvoor is de verkoper geweest omdat ik wilde weten of het zadel nog goed lag(ze heeft 3 maanden stilgestaan). De verkoper heeft mij verteld dat het zadel nog goed lag.

Dit zadel heeft dus nooit goed gelegen. Hier heb ik dan gewoon iets meer dan een jaar mee gereden.
nu heeft mijn paard ook rug klachten zo erg dat er niet op gereden kan worden. Waarschijnlijk komt dit door het zadel.

Nu heb ik naar die zadelmaker een mail gestuurd of hij op de mail kan zetten wat zijn bevindingen zijn.

Nu is mijn vraag wat moet ik doen en wat is mijn recht?

Groetjes Nathalie

My_Lady

Re: Zadelpasser heeft een te klein zadel verkocht wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 11:30

Ik heb een vrijdag een aangetekende brief gestuurd naar de verkoper. Nu hopen dat hij snel reageerd

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:33

MAg ik weten bij wie je dat zadel gekocht hebt?
Ben benieuwd wat er als reactie gaat komen op de brief....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:26

Heb je het zadel bij een goede zadelmaker gekocht of bij een particulier?
Was het een nieuw zadel of een gebruikt?
Dat je paard een boommaat gegroeid is in een jaar tijd is niet raar hoor, dat kan al snel gebeuren.
Maar een scheve boom mag natuurlijk niet.
Ik ben benieuwd wat voor reaktie je op je brief krijgt.
Persoonlijk denk ik dat je,na ruim een jaar, weinig recht meer hebt.
Maar ik kan het verkeerd hebben hoor, dat hoop ik dan maar voor je.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 13:32

Dit is er zo en zo mis mee:
*Takken van de boom te steil.
* Boom scheef
*Kussen scheef.
* kussenkanaal is te smal voor de bespiering bij de schoft.
* Kussen achter draagt niet (er zit verschil tussen links en rechts)

Ik heb het zadel nieuw gekocht dus niet particulier.
Dit was een heel nieuw zadel.

Ik ben ook benieuwd.
Het probleem is ook dat ik zo'n zadel niet kan verkopen.
Anders had ik hem te koop gezet

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:51

De kussens worden scheef doordat je paard waarschijnlijk ook niet recht is. Daarom nieuw zadel zeker ieder half jaar na laten kijken.

Als je kussens heel scheef zijn wordt de boom, als het een flexibele boom is uiteindelijk ook scheef.
De bespiering van je paard kan toegenomen ijn waardoor hij op de schoft nu te smal kan zijn.
Als je paard in de bespiering is toegenomen kan het best zijn dat je zadel niet meer past.
Bovendien is de vraag was het paard eerst scheef en is het zadel daardoor scheef geworden of andersom.

Een goede zadelmaker had je gewaarschuwd als je een scheef paard hebt. Ik weet ook niet of het een duur of goedkoop zadel was, maar denk dat je gezien het bovenstaande, weinig van de zadelmaker kan verwachten.

Scheve kussens zijn eenvoudig op te vullen, een scheve boom is echter niet of amper nog aan te passen.

Sterkte!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 14:10

het zadel heeft me €1600,- euro gekost (busse)

Ze is nu op haar minst bespierd we hebben blessure leed gehad.
Nu waren we bezig met opbouwen.

weet niet zo goed wat ik nu moet doen

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:11

Jij zit eigenlijk met 2 problemen:

1: het zadel is niet goed aangemeten
2: het zadel is defect (scheve boom)

Voor beide problemen geldt: Eerst je klacht bij de verkoper neerleggen en een termijn stellen waarin je een reactie verwacht (heb je gedaan). En dan hopen dat ze een goede aftersales bieden en met een oplossing komen. Omdat het probleem al (langer dan een) jaar bestaat ligt de bewijslast bij jou: jij moet aan zien te tonen dat deze problemen al vanaf het begin bestonden en dat is lastig.

V.w.b. de scheve boom zul je moeten aantonen dat dit een fabricagefout is en dat dit niet door gebruik is ontstaan. Dat is met een houten boom makkelijker dan met een kunststof boom. Een kunststof boom kan vervormen door warmte als je deze niet goed opbergt (bijvoorbeeld steeds op z'n zij leggen in een warme auto).

Vang je bij de verkoper bot, dan zou je je klacht (van iig de scheve boom) bij de fabrikant (Busse) voor kunnen leggen en hopen dat zij iets willen doen.

Heb zelf een dergelijk probleem gehad: tweedehands een zadel gekocht die later scheve kussens bleek te hebben (scheef tussenkanaal dus fabrieksfout). Verkoper gaf niet thuis, maar gelukkig wilde de fabrikant dit onder garantie herstellen. Heeft wel een half jaar geduurd voor ik mijn zadel weer terug had en DA kosten gehad wegens rugblessure. :(

Ken ook iemand die een zadel met scheve boom heeft gekocht. Verkoper gaf ook niet thuis. Is uiteindelijk uitgedraaid op een rechtzaak en ze is in het gelijk gesteld. Maar daar is ze niet gelukkig van geworden! Tegenpartij moest het zadel terugnemen tegen de dagwaarde van het zadel (was misschien 3x gebruikt dus nieuw!) en proces- en andere kosten werden niet vergoed. Heeft haar uiteindelijk veel geld gekost. (En waarschijnlijk is dit zadel gewoon weer verkocht tegen nieuwprijs omdat de verkoper er niet aan wilde - ondanks meerdere deskundigenverklaringen - dat het zadel scheef was.)

Maar dit is een hele lastige situatie en ik hoop van harte dat de verkoper en/of fabrikant bereid is je hiermee te helpen.

Succes!

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:14

ik ken mensen die bij het drunensruiterhuis voor elkaar hebben gekregen dat ze een compleet nieuw zadel kregen aangemeten. Dat paard heeft ook flink veel last van zijn rug gehad en bij de fysio etc gelopen. Die mevrouw is toen (naar ik begrepen heb) op hoge poten naar het ruiterhuis gegaan en die hebben na wat twijfel ingestemd met kosteloos vervangen. Omdat die mevrouw zelf natuurlijk al met genoeg onkosten (fysio) zat.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:18

Als je het zadel in een zaak hebt gekocht met winkel kun je uiteraard best eens op een drukke zaterdagmiddag naar binnen lopen om dit probleem eens in de winkel te bespreken. ~~}> :Y)

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:19

Bij mij komt morgen de fysio voor de 2de keer.
De eerste keer zei de fysio dat haar rug zo gevoelig is dat er niet op gereden kan worden.

Maar wat ik niet snap een boom kan toch niet zomaar scheef worden? Ik ben er altijd zuper zuing mee om gegaan. M'n paard is wel ietjes scheef maar niet dat je zeg zo die is scheef

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:21

het kan zijn van het opstappen, kromtrekken van het vocht in je zadelkamer als het hout is of inderdaad krom zijn bij verkoop...

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:24

dus dat is heel moeilijk te bewijzen.
Hoe kan je zien of het een houten boom is?

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:44

denk dat dat je dat wel op de website van de producent zou kunnen zien... of even googlen?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 15:52

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:02

Als ik het zo even snel doorlees heb je 5 jaar garantie op het zadel (boom).
Ik lees nergens van welk materiaal de boom gemaakt is maar ik denk dat je toch moet proberen het op garantie te gooien.
Ik neem aan dat je de aankoop bon nog wel hebt.
Als de verkoper het laat afweten kun je altijd rechtstreeks contact opnemen met Busse.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:54

Ja dat was ik wel al van plan.
Alleen het punt is dat ik natuurlijk na dit liever geen Busse zadel meer wil

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:03

Hey allemaal,

Van de verkoper heb ik nog niks gehoord.

Vandaag is de fysio voor de 2de x geweest.
Hier haar verslag:
Zeer pijnlijk op druk t.h.v. Thoracale 10-15 (wervels direct achter de schoft)
Nog hypertonie(verhoogde spierspanning). Herstel is afwijkend. Over 2 dagen pijnlijkheid testen door druk te geven op de spiraaluitsteeksels achter de schoft. Vergelijk de reactie met de reactie die ze geeft op druk op de lendenwervels. Indien duidelijke pijnreactie(weg zakken rug)-> afspraak maken bij de kliniek voor röntgenfoto's en/of echografie.
Mogelijk probleem:
- Kissing spines
- irritatie ligament supraspinale.

Ik moet erop rekenen dat het een afspraak maken word bij de kliniek. Ze verwacht niet dat het in 2 dagen een stuk beter is omdat er nu ook geen verbetering in zit.
Ze wil als ik een afspraak heb gemaakt overleg hebben met de arts.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:01

Jeetje dat klinkt niet lekker.
Ik hoop voor je dat het allemaal weer goed komt.
Ik kan me voorstellen dat je je bedenkingen bij Busse hebt maar ik zou er toch achteraan gaan.
Als je naar de kliniek gaat zou ik mijn zadel meenemen en vragen hoe hun erover denken.
Zij kunnen je misschien vertellen of het idd. door het zadel zou kunnen komen.
Misschien willen ze dat voor je op papier zetten, dan heb je wat in handen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 10:13

@ Aukelizzy
Dat is wel een goed idee m'n zadel meenemen daarheen.
Baal nu echt nog meer

Purkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:15

Hoi,
Ik heb twee jaar terug een soort gelijk iets meegemaakt met m'n vrijwel nieuwe zadel (gekocht als tweedehands maar was nauwelijks gebruikt).
Na heel veel gedonder met de verkoopster van de ruitersportaak heb ik toen ten einde raad de fabriek gemaild.
Deze vroegen mij het zadel op te sturen, ze hebben toen kosteloos het zadel nagekeken en gerepareerd, binnen drie weken had ik m'n zadel als nieuw terug!
De fabrikant gaf zelf gewoon toe dat er een fout was gemaakt in het productieproces, dit ging dan om scheve kussens.
Dus ik zou je aanraden, als de verkoper je niet van dienst is, om dan zelf een mail of brief aan de fabrikant te sturen, deze heeft natuurlijk zijn naam hoog te houden en goede service hoort daarbij.
Veel succes!

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 10:19

@ Purkii
Thanks

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 11:35

Weer even een update:

Afgelopen woensdag belde de verkoper.
Die middag ben ik met al mijn briefjes en m'n zadel langs geweest. hij heeft gezegd dat als de boom echt scheef is. Ik mijn aankoopbedrag terug krijg en de kosten die er gemaakt zijn. Hij ziet niet dat de boom scheef is.

Vrijdag is hij geweest om foto's te maken van het zadel als het op mijn paard ligt. Dit moest van de verzekering.
Toen hij er was heeft hij gezegd dat hij het zadel echt niet zo slecht vind liggen. Hij vind dat dat wel gaat het ligt niet perfect maar goed genoeg. Ook zei hij dat wat de andere zaddelpasser zei lariekoek was. Het zadel is nu terug naar Busse gestuurd om te kijken of de boom echt scheef is en om het aan te passen.

As vrijdag gaan we naar de kliniek in Roosendaal

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:57

Even nieuwsgierig: hoe is het op de kliniek gegaan? En heb je al iets van Busse gehoord?

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 13:13

Hey,

Nou op de foto's is niks te zien.
Zie voor het hele verhaal: [BEH] Rugproblemen wat kan ik nog meer doen?

Het blijkt dus dat mijn zadel gewoon nog bij de verkoper ligt(al 3 weken). Er komt een vertegenwoordiger maar wanneer die komt