Kopen? Niet kopen? Ik weet het niet...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kopen? Niet kopen? Ik weet het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:48

Ik weet wel dat ik de beslissing zelf moet nemen, maar misschien dat andere reacties mij toch even een duwtje kunnen geven, vandaar dat ik toch mijn verhaal wil doen :)

Dus ... het gaat in feite om: mijn verzorgpony kopen of niet?
Pony die ik nu bijna 3 jaar verzorg/rijdt, met ups en downs, en die downs zijn vrij recent ...
Ik zit momenteel in een serieuze dip, weet niet of het nodig is de details te geven (het zou een lang verhaal worden dan) maar indien nodig moeten jullie er maar achter vragen (of via pb ofzo) en dan zal ik de uitleg wel geven ;)

Maar we hebben het een tijd geleden gehad over het aankopen van de pony. Toen heb ik gezegd: als ik een vaste job heb zeker .. En nu is dat moment zo ongeveer daar, en nu weet ik het niet. Sinds ik gezegd heb dat ik hem wil kopen gaat er vanalles mis :+ en mijn vertrouwen zit op dit moment onder de grond. Ligt niet aan hem, ligt aan mij .. En een ander paard gaat me hier echt niet vanaf helpen want daar durf ik nog niet eens aan beginnen :o

Ik zie hem al een tijdje als eigen pony, betaal ook al een tijdje voor hem enzo, maar het echte officiële aankopen is nog niet gebeurt. En nu wil de eigenaar dus graag van mij een beslissing. Het heeft al langer geduurd dan oorspronkelijk afgesproken, dus ik begrijp heel goed dat die beslissing toch wel eens genomen moet worden. Ook zijn er nu echt andere geïnteresseerden, wat het dus wat "dringender" maakt. Want ondertussen is het wel duidelijk: pony gaat sowieso weg. Het liefst naar mij (denk ik toch :+) maar anders gaat hij toch gaan ...

En ik weet het dus niet .. Mijn ouders zien het eigenlijk al niet meer zo zitten, naar aanleiding van die gebeurtenissen (niet dat zij de beslissing voor mij maken maar hun mening telt uiteraard mee ;) ) en heb hier en daar van anderen ookal gehoort van: zou je niet beter toch misschien een ander paard ...

Ik begrijp hun wel, ik begrijp iedereen wel. Maarja, ik moet wel beslissen ...
Zouden jullie een paard kopen wat je 3 jaar verzorgt/rijdt, waar je momenteel problemen mee heb maar wat voor de rest zo'n beetje je droompaard is? Mijn gevoel zegt van wel, zeker doen .. die dip geraken we wel uit ... Maar wat als dit niet zo is? Wat als ik bij wijze van spreken volgende week verongeluk (wat wil zeggen: iets serieuzer aan de hand dan ik tot nu toe gehad heb, en de laatste keren was het al niet niks ..). Is het wel verstandig om aan een paard te beginnen waarbij het niet goed zit qua gevoel? Of moet ik hem loslaten ...?

Ik vind het moeilijk ;(
Indien je nog iets wil weten, aarzel niet om het te vragen, ik weet niet zo goed wat ik allemaal wel en niet "moet" vertellen ;)

Liezzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:49

Waar een wil is is een weg. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:49

Ik zou het niet doen als je er zelf al over twijfelt. Momenteel is de markt aardig ingekakt en zijn de prijzen weer danig naar beneden, ik zou gaan voor eentje zonder geschiedenis al weet ik natuurlijk niet wat je met de jouwe hebt beleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:50

bij twijfel, niet doen. ;)

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:51

Tja het ligt denk ik heel veel aan de "problemen" die je hebt met het paard.
Ik zou daar toch goed over nadenken en mochten er alleen rijproblemen zijn zou ik het toch doen.
Begint het paard echt met medische problemen en een hoop onkosten, zou ik er toch aan denken om een ander paard te kopen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:52

Sabine, wat wil je diep in je hart? Hoe zou je je voelen als hij naar iemand anders zou gaan? Kun je daarmee leven of levert je dat alleen een heel verdrietig gevoel op? Voor zover ik jullie als combinatie 'ken' ben je hartstikke gek met dat dier, maar wat telt is jóuw gevoel bij het hele verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:53

Ook rijproblemen kunnen danig escaleren en een medische oorzaak hebben, Grietje ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:54

LisaxxRody schreef:
Waar een wil is is een weg. ;)

mee eens, je moet het echt willen.
anders is het voor jezelf én de pony niet eerlijk eraan te beginnen :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:54

Misschien nog even belangrijk ja: het is niks medisch, paard is helemaal ok (op heel lichte zomereczeem na, maar dat wist ik al op voorhand en dat speelt ondertussen al niet meer mee in de beslissing ;) ).

Het gaat meer over valpartijen en ongelukjes enzo .. Eigenlijk echt stomme dingen, maar ze hakken er toch wel in, zeker als je je pijn doet .. En ik ben zoal een watje op dat gebied :=

Wildgirl

Re: Kopen? Niet kopen? Ik weet het niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:56

ik zou zowiezo geen paard kopen waarin ik geen vertrouwen heb; ja voor de handel maar niet om zelf lekker mee te rijden etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:57

Karin schreef:
[naam], wat wil je diep in je hart? Hoe zou je je voelen als hij naar iemand anders zou gaan? Kun je daarmee leven of levert je dat alleen een heel verdrietig gevoel op? Voor zover ik jullie als combinatie 'ken' ben je hartstikke gek met dat dier, maar wat telt is jóuw gevoel bij het hele verhaal.

Goh ja .. als hij naar iemand anders zou gaan .. heb ik geen paard meer ;(
Zoals gezegd, zelfs nu, heb ik echt iets van: ofwel hem .. ofwel geen paard ..

Pony naar iemand anders ... pfoe ... daar zou ik op z'n zachtst gezegd niet goed van zijn := (zit nu al te trillen bij de gedachte alleen al :o )

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:57

bij twijfel niet doen

maar soms is het bij twijfel ook wel goed om het juist wel te doen

het ligt er net aan of je uit die dip raakt of niet ?
is het rijtechnisch kun je er samen met je instructrice wel uitkomen
is het medisch zit je gebakken.

moeilijk moeilijk

edit lees nu je reactie

zijn het bewuste valpartijen dus bewuste boksessie's (dominantie)of weet ik dat wat
of is het gewoon domheid en lompheid?

xXGRIETJEXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:59

Het ene rijprobleem is het andere niet natuurlijk.
Absoluut je hebt rijproblemen waar een medische reden bij ligt.
Maar ik neem aan dat de TS wel begrijpt wat ik bedoel.

Tja Sabine, valpartijen en kleine ongelukjes kunnen altijd voorkomen maar die kunnen na heel veel bloed zweet en tranen ook weer oplossen, eventueel kun je er hulp bij vragen van een instructeur.
Luister goed naar je hart en verstand en ga dan dingen tegen elkaar afstrepen, is ze je tijd en val partijen waar of niet.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:00

je kan hem altijd kopen, en gaat het dan nog steeds niet ,kan je altijd een ander tehuis zoeken.
dan heb je der wel alles aan gedaan.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:03

[***] schreef:
Karin schreef:
Sabine, wat wil je diep in je hart? Hoe zou je je voelen als hij naar iemand anders zou gaan? Kun je daarmee leven of levert je dat alleen een heel verdrietig gevoel op? Voor zover ik jullie als combinatie 'ken' ben je hartstikke gek met dat dier, maar wat telt is jóuw gevoel bij het hele verhaal.

Pony naar iemand anders ... pfoe ... daar zou ik op z'n zachtst gezegd niet goed van zijn := (zit nu al te trillen bij de gedachte alleen al :o )

Eigenlijk geeft je zelf het antwoord nu al. Voor ons is het moeilijk om je advies te geven omdat wij niet weten wat er is gebeurd. Valpartijtjes, maar waar hebben die mee te maken? Graag zou ik het verhaal via pb krijgen zodat ik op een juiste manier kan beoordelen wat je zou moeten doen. Maar dan nog is het je eigen beslissing die je moet maken.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:03

Lijkt mij toch een beetje van de problemen afhangen.
Maar met elk paard zal je downs krijgen en van een ander paard zal je ook weleens afvallen.

Als je denkt dat je met hem veel meer downs en ongelukken krijgt dan met een ander paard, zou ik het niet doen, maar je zegt zelf dat het stomme dingen en ongelukjes zijn.. Dat kan met een ander paard net zo goed proberen.

Aangezien je zelf al zegt ofwel hem ofwel helemaal geen paard, zou ik er toch voor gaan :) . Je kan hem altijd alsnog verkopen als het echt niet gaat.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:04

Als ik je andere topics lees, is er niet heel veel vertrouwen en loopt de pony zo met je weg (letterlijk dan).
Ik begrijp dat je weg bent van de pony maar er is niks zo erg als elke dag met een steen in je maag op te stappen.
Ik zou er dan ook alleen aan beginnen als je hele goede begeleiding kan regelen, die jullie weeer op het juiste spoor kan zetten.
Ik denk dat je daar je energie even in moet steken.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-02-09 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:04

mariposa schreef:
je kan hem altijd kopen, en gaat het dan nog steeds niet ,kan je altijd een ander tehuis zoeken.

En dan is de pijn en de teleurstelling nóg groter, ik vind dit geen aanrader...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:05

[***] schreef:
Karin schreef:

Doe het niet omdat 'je anders geen paard meer hebt'. Je laatste zin, daar kan ik wat mee. En misschien is het feit dat je nu voor deze keus staat wel een mooie stok achter de deur om aan je angsten te gaan werken, met hulp van bijvoorbeeld een fijne instructeur die zowel jou als je pony kan leren om vertrouwen (in elkaar) te hebben?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:10

suleilitha schreef:
Ik zou het niet doen als je er zelf al over twijfelt. Momenteel is de markt aardig ingekakt en zijn de prijzen weer danig naar beneden, ik zou gaan voor eentje zonder geschiedenis al weet ik natuurlijk niet wat je met de jouwe hebt beleefd.

Moet je horen wie dit zegt!!! Koopt notabene een paard dat staatsgevaarlijk is en haar vriend zowat vermoord! :D :D
Grapje hoor sul!!!

Ik zou er denk ik toch voor gaan, helemaal omdat je er ziek van zou zijn als hij aan een ander zou worden verkocht. Stel het gaat na b.v een jaar nog steeds slecht dan kan je natuurlijk als nog de knoop doorhakken en hem aan een ander verkopen. Dan heb jij wel de zeggenschap over waar hij naar toe gaat en kan je een goed nieuw baasje zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:14

onley schreef:
bij twijfel niet doen

maar soms is het bij twijfel ook wel goed om het juist wel te doen

het ligt er net aan of je uit die dip raakt of niet ?
is het rijtechnisch kun je er samen met je instructrice wel uitkomen
is het medisch zit je gebakken.

moeilijk moeilijk

edit lees nu je reactie

zijn het bewuste valpartijen dus bewuste boksessie's (dominantie)of weet ik dat wat
of is het gewoon domheid en lompheid?

Vooral van mijn kant uit :+
En momenteel speelt het gebrek in vertrouwen (onzekerheid die ik niet denk te hebben maar die onbewust toch echt wel zal meespelen ;) ) natuurlijk ook een rol ..

Misschien even een korte samenvatting:
- 1e keer ben ik er vanaf gevallen zonder zadel, gewoon stom .. Hij ging bergaf en wilde gaan draven, ik wilde dat niet, hij werd beetje boos en begon wat met z'n hoofd te slaan en rare huppeltjes te maken .. Was bergaf in redelijk diep zand (maar ook takjes enzo) en de zwaartekracht werd me teveel .. :Y) Resultaat: mijn gezicht béétje kapot :o
- 2e keer ben ik samen met hem gevallen, dit was ongeveer een maand later. Samenloop van omstandigheden, eigenlijk denk ik veroorzaakt omdat hij best wel een lange remafstand heeft, maar dit is altijd zo bij hem geweest ... Heeft me nooit gestoord, maar nu natuurlijk wel .. Maar dit moet volgens mij rijtechnisch op te lossen zijn. Verder, als zeg maar dat ene paard er niet was geweest of dit was er niet of dat was er niet of ... dan zou er niks gebeurt zijn, dus zoals gezegd: samenloop van omstandigheden. Beiden niks aan de hand (alleen wisten we denk ik allebei even niet wat er nu eigenlijk gebeurt was :+).
- 3e keer heb ik de prikkeldraad in mijn benen gehad toen ik bij hem in de weide stond ... hier kon hij echt he-le-maal niks aan doen natuurlijk!
- 4e keer is vorige week woensdag geweest, toen blijf hij plots stilstaan omdat hij iets hoorde wat hij niet kon zien, en toen heb ik iets te lang geaarzeld (had er eigenlijk meteen af moeten springen, maarja, achteraf ..) en is hij 180° omgedraaid op het asfalt, waardoor hij bijna tegen de grond ging (en gezien het 2e voorval ...). Ik in paniek, wilde eraf .. ging niet meteen omdat hij er in volle galop vandoor ging, maar heb hem even verder wel kunnen laten stoppen .. Toen ben ik eraf gesprongen en heb hem omgedraaid om te kijken wat er nu eigenlijk was, zag ik in de verte een man op een fiets met daarlangs een hond met een belletje aan zijn halsband ... Hij keek ernaar, niet heel op z'n gemak maar bleef wel staan, dus ik dacht: laat hem gewoon kijken ... Maar toen plots paniekeerde hij en begon rond te springen en ik ben op de 1 of andere manier op het fietspad belandt .. gezicht weer kapot (nu andere kant :Y) ) en pijnlijke knie enzo ..

Tussendoor ben ik ook omver gelopen/gesprongen door een paard, maar dat was niet deze pony ... was alleen ook niet zo leuk voor het vertrouwen in paarden in het algemeen :+ Ook de laatste keer dat we aan de hand gingen wandelen (met ander paard bij) is dit niet zo goed gegaan, maar ik weet niet wat dat was, want in principe heb ik op de grond nooit problemen met hem ...

Maar dus neen, echt bewust mij eraf bokken ofzo doet hij niet .. Dominant is hij wel maar dat is hij altijd al geweest ..

Ohja, misschien ook belangrijk (of misschien wil ik het gewoon erbij hebben staan :+): bij de laatste val liep hij dus weg toen ik op de grond lag. Hoorde hem lopen (lag met mijn handen voor mijn gezicht) en dacht dat ik hem kwijt zou zijn, dat hij al thuis zou zijn voordat ik recht zou kunnen staan ofzo .. Even later hoorde ik niks meer, maar dacht dat hij ergens het veld in was of weet ik het (ik wilde trouwens wel rechtspringen btw, maar dat ging even niet :=). Toen ik recht ging zitten zag ik hem staan, een meter of 25/30 van mij af .. Snuivend maar op mij gericht .. Wilde naar mij toekomen maar vond die man (met z'n fiets, die z'n fiets ondertussen aan de kant had gezet om mij te helpen) maar niks .. Man wilde hem pakken maar pony ging steeds net 1 stapje achteruit .. Heb toen gezegd dat die man hem maar moest laten .. en toen kwam pony gewoon naar mij toe (geheel op z'n hoede voor alles, maar hij kwam toch wel). Ben dan met pony (aan de hand) langs man en fiets gegaan, heb nog een stuk te voet gedaan (was net met een hondje aan het wandelen .. en zo'n hondje dat je niet vooruit trekt.. ;) ) en ben er ook nog een stuk opgekropen (en heb nog gedraafd) ... Maar het feit dat pony niet weggelopen is, ondanks alle problemen en dat hij zo'n schrik had ... ik weet het niet ... vond het toch wel wat hebben :o

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:17

Ik denk dat je hem wel kan kopen. Het gaat immers over je droompaard zeg je. Jullie hebben ook betere tijden gehad. Het is vrijwel zeker dat jullie uit de dip komen. En anders met prive-les proberen?
Succes met de keuze :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:18

Moet je horen wie dit zegt!!! Koopt notabene een paard dat staatsgevaarlijk is en haar vriend zowat vermoord! :D :D
Grapje hoor sul!!!

Ik zou er denk ik toch voor gaan, helemaal omdat je er ziek van zou zijn als hij aan een ander zou worden verkocht. Stel het gaat na b.v een jaar nog steeds slecht dan kan je natuurlijk als nog de knoop doorhakken en hem aan een ander verkopen. Dan heb jij wel de zeggenschap over waar hij naar toe gaat en kan je een goed nieuw baasje zoeken.

Kan ik van jou wel hebben, hoor ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:22

Bij twijfel niet doen. Je moet er voor 100% achter staan. Dan maar op zoek naar een ander paardje.

mariposa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:24

suleilitha schreef:
mariposa schreef:

En dan is de pijn en de teleurstelling nóg groter, ik vind dit geen aanrader...

ja maar dan weet je nooit of het de goede beslissing is geweest,
en de teleurstelling dat die anders weg gaat is ook groot.
maar ja ieder zijn ding