paard stormt trailer uit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sillyhorse

paard stormt trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 23:30

Gisteren mijn paard opgehaald. Ze ging heel braaf de trailer in, bleef even op de laadklep staan kijken en liep toen meteen door. Toen ze het te lang vond duren voordat we gingen rijden hoorde ik haar even stampen en ook bij de eerste stop deed ze dat, verder ging het prima. Als we onderweg stopten keek ik even door het deurtje en ze stond er rustig bij. De vorige eigenaar had gezegd dat ze nogal onstuimig de trailer uit kon komen. Dat was dus een behoorlijk understatement!
Zodra de klep open ging en de stang weg was stormde ze naar achteren. Ik heb haar losgelaten, omdat ik haar sowieso niet tegen kon houden en omdat ik dacht dat ze zich alleen beter redden kon dan dat ze mij aan het halstertouw moest meesleuren :o Zodra ze buiten stond bleef ze staan en kon mijn man haar rustig pakken en meevoeren.
Volgende week moet ze nog een keer de trailer in om zadels te gaan passen en dan wil ik herhaling hiervan graag voorkomen. Maar hoe pak ik dat aan?
Nu is dit weliswaar een korte rit van een klein halfuur en de reis om haar hierheen te krijgen duurde drie enhalfuur. Ik kan me voorstellen dat ze blij was eruit te zijn, maar ik verwacht niet dat ze na een ritje van een half uur er wel rustig uitgaat.
Ik kan alle tips gebruiken, alvast bedankt.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:32

ons paard doet precies t zelfde. Eenmaal uit de trailer blijft ze keurig staan. Bij haar is het gekomen omdat ze een x haar hoofd heel erg heeft gestoten bij het naar buiten gaan en daar een flinke bloedwond aan over heeft gehouden.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:34

Nou als ik hier in dit topic de oplossing ga lezen.. dan zou ik daar heel blij mee zijn :D
Ik heb ook zo'n paard, precies als wat jij beschrijft, eenmaal buiten istie rustig en kun je gewoon rustig weglopen..

Wat ik nu doe is, van voor het touw losmaken, over de hals slaan, naar achter lopen, stang eraf halen en zeggen "kom maar" als ik daar de kans voor krijg, maar meestal staat hij dan al buiten... dan pak ik hem gewoon rustig want hij staat immers ook rustig.
Ik heb nog niets ontdekt wat hem rustiger maakt ofzo, maar ik hou dus nu niet meer zelf het touw vast als hij eraf komt want zo breek je je vingers nog een keer...

Ik weet niet of je paard met achterwaarts lopen ook zo onstuimig is of dat dat enkel op de trailer is?! Want mijn paard loopt dus wel rustig achterwaarts aan de hand als ik het vraag... (die tip had ik nog gekregen, aan de hand oefenen op het rustig achterwaarts lopen)

*direkt even op t bovenstaande reageren* Bij mijn paard kan het ok zo zijn dat hij iets heeft opgelopen, maar weet niet wat. Alleen toen wij hem kregen was hij behoorlijk angstig en stresserig (met alles) en waarschijnlijk mishandeld... Misschien is dat bij jouw paard ook het geval?

xxjillxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:36

ik zou haar in de trailer zetten, en dan heel eventjes rijden dan meteen weer terug en zo trainen dan leert hij/zij dat het niet zo erg is, gewoon trainen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:36

Heb t zelfde probleem gehad, zodra de klep open was stond mn paard buiten.

Heb t opgelost door elke keer heel rustig te proberen of die langer wou blijven staan, dan voorzichtig 1 pasje achteruit en weer stilstaan (de eerste keren stonden we al achter de laadklep).. Na een aantal keer bleef die rustig tot die op de klep stond en sprong dan pas (al een enorme vooruitgang) en zo steeds verder uitgebouwt...

Kan m nu al jaren losmaken aan de voorkant, zelf de trailer open doen, stang weghalen en pas als ik "terug" zeg komt hij heel rustig de klep af en blijft onderaan de klep staan wachten (al heb ik m voor die tijd allang weer vastgepakt)

succes ermee, het is met geduld op te lossen!

Pop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 23:42

Bij mijn paard hielp het goed om alvast naast hem gaan staan. Dus niet tussen de deur en de stang, maar alvast achter de stang zeg maar. Paard een beetje afleiden en dan de stang los doen. Ook deden wij niet gelijk de stang los zodra de klep los was, we wachtten net zo lang totdat ze niet meer tegen de stang aandrukte en braaf stil stond en dan deden we pas de stang los zodat ze eruit kon lopen. Ik denk dat je vooral geduld moet hebben, en zorgen dat je paard vertrouwen krijgt in jou en in de trailer.
Hopelijk wordt het stukje voor stukje beter. Succes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:09

dit is gewoon te leren hoor, eerst 1 pas op de klep dan achteruit, dan 2 passen op de klep en achteruit, dan 3 passen etc tot voorin de trailer, dus niet in 1 keer doorlopen maar steeds weer dezelfde afstand achteruit. Dan krijg je vanzelf een nette achteruit de trailer uit :)
De meeste mensen lopen gelijk door bij zo'n paard en dat is dus niet handig, ze moeten leren dat achteruit geen issue is en ze normaal achteruit kunnen lopen en dat doe je dus zoals ik beschrijf.

als dat lukt kun je proberen vanuit de trailer 1 pas achteruit en weer vooruit, dan 2 passen achteruit en weer vooruit, om het moeilijker te maken :D

Bitterbal

Re: paard stormt trailer uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:12

Klinkt allemaal leuk, maar wat als je paard ook nog eens een trailerangst heeft? maar wel rustig staat tijdens de rit, alleen er eigenlijk niet inwillen (maar als je er eenmaal bent, dan is het niet zo erg met het hooi wat er hangt en het snoepje wat je krijgt als je erin staat) en er dan dus ook zo snel mogelijk weer uit willen. Want hij hoort wanneer ik de stang losmaak en dan gaat ie gewoon in een rotvaart er is niets of niemand wat hem tegenhoud?

*sorry ts dat ik deze vraag stel in jouw topic, als je dat niet wilt zal ik wel een eigen topic openen hoor!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:14

dan is er in het begin van zn traileropvoeding al iets fout gegaan en is het niet alleen maar het achteruitstormen wat fout gaat.
Gebruik de zoekfunctie maar eens, legio topics over niet willen laden.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:17

Wat ik heb gehoord, is dat als je paard altijd de klep afstormt, je hem een poosje in de trailer moet laten staan voordat je gaat beginnen met uitladen. Zo leert hij geduldig te zijn.

Veel paarden willen gewoon graag de triler uit en om zich heenkijken.

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, dit is wat ik van iemand begrepen heb die een klepstormer HAD :D

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:17

Maar Cissy... dan staat mijn paard al buiten... Geen houden aan, die neemt 1 groooote stap en is de trailer uit..

Of bedoel je achteruit de trailer in? Om te oefenen ofzo? Ik snap het niet zo goed geloof ik..

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

Ik moet trouwens alleen laden en lossen zeg maar :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:18

goed lezen!
Je moet voor de klep beginnen, dan 1 stapje op de klep en weer terug.....
nu duidelijk?

ik laad en los altijd alleen en soms 2 paarden tegelijk :)

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:20

cissy schreef:
goed lezen!
Je moet voor de klep beginnen, dan 1 stapje op de klep en weer terug.....
nu duidelijk?

ik laad en los altijd alleen en soms 2 paarden tegelijk :)

Oke... ik snap het... Ik ga dat eens uitproberen.. dank!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:22

Ik zou iig voor de zekerheid een longeerlijn aanknippen als ze eraf moet als je volgende week moet te zadelpassen.
Voorin haar losmaken, longeerlijn eraan en handschoenen aan.
Zo voorkom je eerst dat ze los is als ze eruit komt ook al bleef ze nu rustig stilstaan.

Verder idd thuis veel oefenen oefenen oefenen... (maar dat redt je nu nog niet op voor het zadelpassen denk ik :) )
Idd zoals gezegd wordt, 1 stapje op 1 stapje eraf.. 2 stapjes erop 2 eraf etc etc.. en heel veel belonen als ze dit goed doet :j

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:26

Roosje deed dat ook altijd. Stang los en echt naar buiten vliegen. Ze heeft verder geen angst, loopt er altijd normaal op en staat ook niet te stampen ofzo.
Wat ik heb gedaan, en dat is niet zoals het hoort maar helpt wel, is een appel/brokjes etc. voor haar neus houden terwijl de stang los gaat. Dan eerst nog een hap laten nemen voordat ze eruit mag.

De eerste keer vond ze dat maar vreemd, maar nu snapt ze het en loopt ze er keurig netjes uit.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:28

ik zou eerder gaan oefenen, je hebt nog een week voor het zadelpassen, in die week tijd kun je heel veel bereiken hoor!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:38

Lame schreef:
Ik moet trouwens alleen laden en lossen zeg maar :)

Dan zou ik voorlopig zorgen dat je met zn tweeen bent met lossen, alleen kan in mijn ogen pas als het paard normaal de trailer afkomt.

Wat betreft een paard wat er ook niet ingaat (deed de mijne ook, maar dat was absoluut geen angst), aan t begin elke keer een emmertje met brok erin gezet, zodra die binnenstond kreeg die brokjes (emmertje dus al klaarzetten), na een tijdje kreeg die gewoon wat uit mn jaszak (dus geen emmertje meer) en nu niks meer... Vooral leuk maken om de trailer op te gaan...

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 18:54

Bedankt voor alle reacties. Ik ga in ieder geval oefenen, want ze moet natuurlijk normaal die trailer uit kunnen komen. Ik hoorde net dat Mr. Ed ook gewoon komt met middenklasse zadels en de mensen die ik sprak waren er tevreden over. Ik ga even bellen en zal eens overwegen om hen te laten komen. Hoef ik ook volgende week niet met de trailer weg en kan ik eerst even oefenen, want het zal er toch wel een keer van komen dat ik wel weg moet en dan wil ik graag dat ze normaal de trailer uitkomt.

Caroltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:00

Had ie van mij ook, wat wel hielp is dat ik een halstertouw over zijn nek heenleg. Hij gooide ook zijn hoofd helemaal eerst omhoog. Tevens doe de stang er pas voorweg nadat hij even gewacht heeft (al is het maar 1 tel de 1e paar keer) en heb hem gewoon steeds vaker meegenomen. Nu is ie super makelijk te laden en lossen. Wel kijkt hij altijd even uit het deurtje waar ie is, nieuwschierig aagje.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:22

Ik heb ook wel geprobeerd om hem o pde trailer te laten staan, maar dat helpt niet... hij stormt even hard eraf.. zodra hij hoort dat de stang losgaat dan istie weg.
TS: hoe gaat het met oefenen?! Al wat vooruitgang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 01:48

Misschien een tip:

Probeer lekker de tijd te nemen om te oefenen. Ga eerst eens aan de hand commando's oefenen. Halt houden, achterwaarts op de stem, etc. Dit is altijd een goed hulpmiddel.

Ga eens een aantal dagen achter elkaar oefenen.
Dit doe je dan door op een speelse manier het paard vertrouwd te maken met de trailer.

Voordat je begint met het laden, stap je eerst wat om de trailer heen, poets hem desnoods aan de trailer voordat je begint. Doe wat halt houden, wat achterwaarts, etc. zodat je paard zich op jou focust. Daarna doe je dit soort oefeningen met kleine stapjes de klep op. Ga niet dwingen, wil het paard niet, stap je rustig weg en doe je het nogmaals.

Als je na een tijdje zover bent, kun je het paard bijvoorbeeld half in de trailer laten staan. Laat hem dan staan en geef hem dan wat lekkers te eten.
Daarna kijk je of je hem rustig achteruit krijgt. Desnoods gebruik je het voer daarbij, om hem bij je te houden. Belonen met de stem is hierbij van groot belang.
Ga gewoon lekker uit je dak door hem uitgebreid te prijzen als hij een stapje op de klep zet etc. Lekker overdrijven, gooooeeedzooooo!!!!

Zo kun je proberen om je paard steeds kleine stukjes rustig op de wagen te houden.
Het einddoel is, dat het paard los in de trailer kunt laten staan, zonder stang erachter.

Het is belangrijk dat je de tijd en rust ervoor neemt. Als je merkt dat het paard over zijn theewater raakt, ga dan weg van de wagen, en ga weer rustig wandelen en je oefeningen doen totdat hij weer rustig is. Zodat het paard merkt dat het niet alleen maar om de trailer draait.

Probeer dit alles te doen met een halster en een lange lijn of longeerlijn, zodat je hem niet zomaar kwijt bent.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt!
Mocht je nog vragen hebben of het niet helemaal duidelijk vinden, laat me dat dan even weten! Ik ben ook benieuwd of het werkt, dus ik zou graag horen hoe het gaat!

Succes!!!!! :)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 10:20

@ bitterbal
Ik heb een andere zadelmaker gekozen die naar stal komt, dus ze hoeft de trailer voorlopig nog niet in. Ik heb haar nu nog geen week dus ik steek heel veel tijd in het leren kennen van elkaar en tijdens het wandelen en longeren probeer ik haar te leren luisteren naar stemcommando's. Tijdens het wandelen probeer ik haar een paar stapjes achteruit te laten doen en nu ze het terrein en de paarden daar een beetje leert kennen heeft ze wat meer aandacht voor mij en lukt dat goed.
Ik mag om te oefenen de trailers van de manege gebruiken.
Ik wil haar wel leren om normaal een trailer uit te komen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zo gemotiveerd ben omdat ik eigenlijk nooit weghoef met de trailer. Of het zou een ritje naar de veearts/kliniek moeten zijn (wat ik niet hoop te krijgen), wedstrijden doe ik (nog?) niet aan mee. (Als ik dat al zou gaan doen dan zou het bij de wedstrijden blijven hier op de manege zelf).
Ik vind wel dat ze rustig uit de trailer zou moeten kunnen komen, maar ik vraag me af of oefenen wel zin heeft om het vervolgens nooit meer te doen.

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 10:27

@Sillyhorse; In dat geval weet ik inderdaad niet of het zin heeft. Ik merk wel dat hoe vaker ik het doe hoe beter het gaat! maar je moet het inderdaad wel onderhouden zeg maar..

@Joolien: Als ik mijn paard op de wagen zet, dan doe ik altijd zelf de stang erachter, ddus ik loop van voor terug naar achter om de stang dicht te doen... hij blijft dan netjes staan en geen gestress of gezeur. Maar zodra we dan terug komen van het ritje, dan doe ik rustig de stang weg (ene keer staat hij eerst even langer op de trailer, andere keer gaat hij er vrijwel direkt uit, dit maakt Geen verschil) en dan stormt hij dus buiten... hij kijkt 1 keer rond en dan is het goed en staat hij 9 van de 10 keer heel erg rustig te wachten tot ik klaar ben met opzadelen.

Ik moet ook eerlijk zeggen, TS, het went dat je paard er zo afkomt.. mensen even waarschuwen want andere mensen schrikken er vooral van waardoor, als hun reaktie overdreven is, jouw paard Dáárvan schrikt! Ik moet zeggen dat ik er nu nog weinig moeite voor doe omdat we al best wat hebben geprobeerd en nu eigenlijk heel blij zijn dat hij In de trailer gaat, maar ook vooral Dát hij er weer uitkomt (hij heeft ook een periode gehad dat hij gewoon bleef staan en dan kon je zeggen "terug" of "kom maar" maar dat hielp niets, je kon ondertussen rustig het zadel oid gaan pakken...)

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-09 11:39

Ja ik snap dat het went. Als ik toch naar die eerste winkel zou zijn gegaan zou ik een longeerlijn hebben gebruikt zodat ik haar toch nog vast had. Ik ben alleen bang dat ze zich verwonden als ze zo de trailer afstormen. 't Is niet zo dat ze wat snel achteruitkomt, of een beetje huppelt, nee het gaat echt met een gigantische rotgang. Je weet niet wat je overkomt als je het niet eerder hebt meegemaakt. Ik had het ook absoluut niet verwacht, ze ging er zo braaf in en onderweg ook helemaal geen probleem. Ik was wel gewaarschuwd dat ze wat onstuimig zou kunnen zijn bij het uitladen, maar dit overdonderde me.
Nou ja, jij weet er alles van. Heeft jouw paard zich nooit zo bezeerd? Of loopt het zo'n vaart niet?