Kun je hiermee een zaak beginnen en sta je sterk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Susan_

Kun je hiermee een zaak beginnen en sta je sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:00

Dit kwam te sprake in onze vriendenkring:

Je hebt een paard gekocht, laat het paard keuren paard komt kreupel (rv) uit de trailer.
Dus de keuring gaat niet door, vervolgens geef je de verkopers het voordeel van de twijfel en laat het paard over 2 weken weer keuren.

Je zit op de werk en word gebeld voor de verkopers dat ze nu bij de DA staan en dat het paard klinische goed is.
Je krapt je achter het oor punt 1 je had erbij willen zijn punt 2 je bent blij dat het paard klinische goed is en bent eigenlijk al verkocht aan het paard.
Terwijl je de mensen aan de telefoon hebt krijgt je de vraag moeten we het paard ook op de foto's zetten, waarop je ja zegt, omdat je ervan uitgaat dat de DA zijn werk goed doet.
Paard op de foto ook goed, dus komen ze het paard s'avonds brengen. *\o/*

Het paard kun je 1 week rijden en vervolgens haal je het paard uit de trailer, omdat je graag wilt rijden en blijkt het paard wederom kreupel (rv)
Op advies van de DA laat je het paard 6 weken op rust staan, maar daarbij overdag weidegang.
Maar ook na die 6 weken blijkt het paard nog steeds kreupel.

Je laat foto's maken van het been en blijkt het paard geen 1/2 te krijgen maar een 2/3. (hoefkatrol)

Dit is z'n beetje het verhaal.

De DA heeft tijdens zijn keuring geen bloedonderzoek gedaan.
De verkopendepartij is de opdrachtgever voor de keuring en niet de kopendepartij.
Kun je op basis van deze argumenten een rechtzaak beginnen?

De verkopendepartij waren overigens particulier.

Het paard staat nu te stuiteren in zijn stal en is van een heel lief paard is een redelijk moeilijk paard veranderd, de bedenkingen zijn er dan ook dat dit paard tijdens de keuring bud heeft gehad, wat dus niet te achterhalen is, doordat er geen bloedonderzoek is gedaan.

Even voor de Mod dit verhaal is weer van verre vrienden in onze vriendenkring toch zijn mijn vrienden incl mijzelf heel benieuwd of je hiermee iets kunt.
Ik weet dat het eigenlijk niet mag om dingen voor anderen te vragen, maar hoop dat dit toch mag blijven staan.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:02

Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan, je had er op moeten staan dat de keuring bij een door jou uitgezochte da gebeurde en dat je er zelf bij zou zijn.

Nu heb je het volledig overgelaten aan de verkoper, en die is natuurlijk niet objectief en je weet niet wat voor afspraken die heeft met zijn da.

heb je de foto's zelf opgevraagd en door je eigen da laten bekijken?

_Susan_

Re: Kun je hiermee een zaak beginnen en sta je sterk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:04

Ja de foto's zijn erbij geleverd.
De verkopende partij kreeg van de DA een 1/2 de "onze" gaf een 2/3.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:07

Toch duidelijk gevalletje eigen schuld. Je kunt de verkopende partij gewoon NOOIT vertrouwen. Of: Dat kan soms wel maar je moet het gewoon nooit doen.

Dit was te voorkomen geweest door de kopers....

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 18:10

Maar de had de Da geen bloedonderzoek moeten doen?

Ik bedoel afgelopen weekend hebben wij zelf 1 van onze paarden laten keuren voor verkoop en daar is een bloedonderzoek gedaan.

Of is dat geen standaard ding wat bij een klinische keuring hoort?

Maar het is wel vreemd dat DA 1 een score geeft van 1/2
en DA 2 een score geeft van 2/3 :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:14

Ik zou eerst die kliniek maar eens bellen en vragen of ze weten van de keuring van je paard, ik neem aan dat je een keuringsverslag hebt? Daar staat alles op, inclusief de chip, controleer even met paspoort of nummers overeen komen en of de schets van je paard overeen komt met het keuringsverslag.

Dan ben je een stap verder en weet je meer. Ik weet niet beter dat de foto's altijd in de kliniek blijven om fraude tegen te gaan, iig zo ging het bij mijn paard met dit verhaal van de DA er bij.

Met deze informatie kan je zeker een zaak starten, want laten ze maar eens aantonen dat je paard toen 1/2 had en niet de nu 3/4 die jij op de foto hebt gekregen.

Ik wil altijd bij een keuring zijn, maar je was overrompeld kan ik mij voorstellen. Wellicht kan je uit het haar laten natrekken of er verdoving is gebruikt onlangs, weet niet of dat zo maar kan en of dat kostbaar is.

Maar ik zou zeker proberen een zaak op te starten, er zit een bokker die hier mee van weet, dus in dit juridische wereldje zit, zij kan je wellicht adviseren.

Succes!!

Of het nu wel of niet jouw DA was, hij heeft de plicht een eerlijke keuring uit te voeren, dus die DA is ook aan te spreken op zijn competentie.

bezelbub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:21

Ik denk het niet eigenlijk, buut heeft niets te maken met het verbergen van hoefkatrol, fotoos maken is ook een moment opname, en tja moeilijk gewoon.
Sorry maar vind het echt oerstom allemaal, als koper heb je ook onderzoeksplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:25

Tja als je de foto's meekrijgt en denkt dat het wel goed zit, kom praatjes mag je wantrouwen, maar een DA?

Rapport van een klinische keuring? Stel dat is beiden nep, heb je met oplichting te maken en daar is wel wat tegen te doen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:35

Verplaatst. VVDD --> TAO

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:36

Mindfields schreef:
Je hebt niet aan je onderzoeksplicht voldaan, je had er op moeten staan dat de keuring bij een door jou uitgezochte da gebeurde en dat je er zelf bij zou zijn.
Zo simpel ligt dat niet als een paard recent gekeurd is dan mag als koper aannemen dat het goed gedaan is en ben je zeker niet verplicht om hem opnieuw te laten keuren.
Wat ik overigens wel altijd laat doen maar dat is een ander verhaal.

In dit geval zou ik een goede advocaat inschakelen om er eens naar te kijken omdat de verkoper een particulier is ligt het allemaal wat ingewikkelder.

Butsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 18:10

Blonde vraag misschien, maar stel je in zo'n geval de verkoper aansprakelijk omdat zij een paard hebben verkocht met gebreken, of de dierenarts die de keuring onjuist heeft uitgevoerd?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 20:26

Bedankt voor jullie reactie's

Russel@ als ik het goed heb begrepen zijn de foto's op dvd meegegeven.
Het verschil is echter niet 3/4 maar 2/3.
Weet jij de naam van de bokker die in dit wereldje zit?

Katja@ ik denk ook dat het ingewikkelder ligt omdat het particulier is gekocht.

Silfre@ je vraag is niet blond ik weet alleen het antwoord niet.

Dat de aankoper een "fout" heeft gemaakt dat mag duidelijk zijn.
De keuring had inderdaad niet mogen plaats vinden zonder het bij zijn van de kopers.
Maar echter zijn ze uitgegaan van de DA, die zijn keuring toch wel naar behoren zou uitvoeren.

Ik zou nog graag een antwoord willen hebben op de vraag of een DA verplicht is om een bloedonderzoek te doen bij een klinische keuring.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 20:33

Ik heb nog nooit gehoord dat er een bloedonderzoek wordt gedaan bij de klinische keuring, maar goed ik heb alleen ervaring met paarden die gekocht werden voor de recreatie, ik weet niet of dit verschil maakt?

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:45

klinische keuring is buig proef en luisteren naar hart en longen, meer wordt er dan niet verlangd, voor meer moet je apaort opdracht voor geven en dan telt het gauw op, en dat loopt aardig in de papieren hangt dus van de waarde van het paard af.

maar trouwens paard was dus al kreupen 1 of 2 weken voor zo'n keuring nou als een paard goed kreupel is dan is dat niet zomar binnen 2 weken over, en met hoefkatrol al helemaal niet, die vage kennis van je had dus al zijnhaar twijfels, en nu valt het paard wat tegen, en willen ze er vanaf? en ik heb zelf altijd zoiets van als je twijfelt moet je het niet doen, er zijn meer paarden te koop

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 01:49

fotos mogen ze niet mee geven tenzij het digitaal op een cdtje is. als het echt van die fotos zijn dan houden ze zich daar ook al niet mee aan de wet...

denk dat je een moeilijke zaak hebt zo, paard is immers gekeurd en jij hebt het paard genomen met een 1/2...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 02:58

De gradatie van de beoordeling op grond van roentgenfotos van 2/3 of 3/4 is puur persoonlijk. Dus op grond van pure foto's geef ik de nieuwe eigenaren weinig kans. Ze hebben voldaan aan de onderzoeksplicht en zijn afhankelijk van de beoordeling van een DA.

Als er op het moment van keuring bloedmonsters zijn genomen en deze aan kunnen tonen dat er pijnstillers en verdoving bij betrokken zijn geweest, heeft de koper wel degelijk een poot om op te staan.
Op grond van pure foto's weet ik het nog zo net niet. Er zijn genoeg foto's van topsport paarden die afwijkingen laten zien, terwijl de paarden goed lopen.
Daarentegen zijn er ook genoeg foto's bekend van paarden waar puur op de foto's niets te zien is, en de paarden alsnog kreupel lopen....

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 08:13

Ik denk ook geen poot om op te staan, ik blijf me verbazen om mensen die toch maar weer erin trappen en op de mooie blauwe ogen van de verkopers vertrouwen....

En zijn ze dan zo verstandig om te keuren met foto's .... zijn ze zo "dom" om niet bij de keuring te zijn.

IK snap dat ze in dit verhaal overrompeld waren, maar ik had achteraf toch zeker gezegd dat dit niet de normale gang van zaken was, en ik de keuring door een ander , door mijzelf gekozen arts, wilde laten uitvoeren, met mij er uiteraard bij!

Sneu voor de mensen die nu met een kreupel paard zitten, maar sorry dat ik het zeg, het is toch echt eigen schuld...

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:06

wolf359 schreef:
klinische keuring is buig proef en luisteren naar hart en longen, meer wordt er dan niet verlangd, voor meer moet je apaort opdracht voor geven en dan telt het gauw op, en dat loopt aardig in de papieren hangt dus van de waarde van het paard af.

maar trouwens paard was dus al kreupen 1 of 2 weken voor zo'n keuring nou als een paard goed kreupel is dan is dat niet zomar binnen 2 weken over, en met hoefkatrol al helemaal niet, die vage kennis van je had dus al zijnhaar twijfels, en nu valt het paard wat tegen, en willen ze er vanaf? en ik heb zelf altijd zoiets van als je twijfelt moet je het niet doen, er zijn meer paarden te koop

Het paard was niet kreupel bij de eerste keuring maar onregelmatig, mijn fout heb het in de beginpost verkeerd omschreven.
Ze willen inderdaad van het paard af omdat het paard voor sport is gekocht en daavoor nu niet ingezet lan worden.
Voor die prijs had ik zelf wel opdracht gegeven voor een bloedonderzoek.

crossmonster schreef:
Ik denk ook geen poot om op te staan, ik blijf me verbazen om mensen die toch maar weer erin trappen en op de mooie blauwe ogen van de verkopers vertrouwen....

En zijn ze dan zo verstandig om te keuren met foto's .... zijn ze zo "dom" om niet bij de keuring te zijn.

IK snap dat ze in dit verhaal overrompeld waren, maar ik had achteraf toch zeker gezegd dat dit niet de normale gang van zaken was, en ik de keuring door een ander , door mijzelf gekozen arts, wilde laten uitvoeren, met mij er uiteraard bij!

Sneu voor de mensen die nu met een kreupel paard zitten, maar sorry dat ik het zeg, het is toch echt eigen schuld...

Ja achteraf zien ze dat zelf ook wel in, maar hopen het paard terug te kunnen doen aan de verkoper.
Er hebben nu 2 onafhankelijke DA naar het paard gekeken en zeggen allerbei dat het paard tijdens de keuring die hun eigen DA heeft gedaan onmogelijk goed heeft kunnen zijn.
Waarom de DA dan toch groenlicht heeft gegeven blijft vreemd.

Cassidy schreef:
De gradatie van de beoordeling op grond van roentgenfotos van 2/3 of 3/4 is puur persoonlijk. Dus op grond van pure foto's geef ik de nieuwe eigenaren weinig kans. Ze hebben voldaan aan de onderzoeksplicht en zijn afhankelijk van de beoordeling van een DA.

Als er op het moment van keuring bloedmonsters zijn genomen en deze aan kunnen tonen dat er pijnstillers en verdoving bij betrokken zijn geweest, heeft de koper wel degelijk een poot om op te staan.
Op grond van pure foto's weet ik het nog zo net niet. Er zijn genoeg foto's van topsport paarden die afwijkingen laten zien, terwijl de paarden goed lopen.
Daarentegen zijn er ook genoeg foto's bekend van paarden waar puur op de foto's niets te zien is, en de paarden alsnog kreupel lopen....

"onze" Da geeft geen 3/4 maar 2/3
Bloedonderziek is er helaas niet gedaan.

Mjay schreef:
fotos mogen ze niet mee geven tenzij het digitaal op een cdtje is. als het echt van die fotos zijn dan houden ze zich daar ook al niet mee aan de wet...

denk dat je een moeilijke zaak hebt zo, paard is immers gekeurd en jij hebt het paard genomen met een 1/2...

Zijn inderdaad digitaal meegegeven.
Maar wist niet dat je volgens de wet geen fot's mocht bezitten.
Ik zelf heb nl van mijn paard z'n 30 van die foto's liggen.

Bedankt allemaal voor jullie reactie's

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:48

Ik heb ook altijd de foto's meegekregen, nooit van gehoord dat dat niet mocht?
Foto's heb ik altijd bij de paarden gehad, ook bij de handelspaarden, zat bij elk paard netjes een grote enveloppe met alle foto's... dus geen idee waar mjay dat vandaan heeft?

Je zou eens moeten vragen aan de rechtsbijstand, hoe sterk je staat met die verklaring van die twee dierenartsen.
Hoeveel tijd heeft er nu inmiddels tussen gezeten?
Bij particulier verkoop zit er een kortere terugbrengperiode in als bij handelaren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:53

Ik heb ook altijd gewoon foto's meegekregen en zou ook niet weten waarom je die niet zou mogen hebben.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 11:57

crossmonster schreef:
Ik heb ook altijd de foto's meegekregen, nooit van gehoord dat dat niet mocht?
Foto's heb ik altijd bij de paarden gehad, ook bij de handelspaarden, zat bij elk paard netjes een grote enveloppe met alle foto's... dus geen idee waar mjay dat vandaan heeft?

Je zou eens moeten vragen aan de rechtsbijstand, hoe sterk je staat met die verklaring van die twee dierenartsen.
Hoeveel tijd heeft er nu inmiddels tussen gezeten?
Bij particulier verkoop zit er een kortere terugbrengperiode in als bij handelaren.

Het paard is rond november aangekocht.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 11:58

Verschil tussen 1/2 en 2/3 lijkt me best essentieel, een 3-tje zou ik ook niet meer accepteren voor een sportpaard en dan zou er toch een bemerking gemaakt moeten worden?

Volgens mij kan je daar wel een zaak van maken, als er bijvoorbeeld 2 onafhankelijke dierenartsen die mening zijn toegedaan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:01

Ik meen me te herinneren dat bij particulier 2 maanden, en bij handelaar 6 maanden staat.
Dus ze zijn wel zeer rijkelijk aan de late kant.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:05

Ik vrees dat je in dit geval alleen iets zal kunnen als je bewijst dat er sprake is van kwade opzet van de verkoper en dat zal je niet zomaar lukken.

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 12:11

ik denk dat je daar zeker een zaak van kan maken aangezien het eigenlijk onder verborgen gebreken zit en het binnen 6 maanden nog is.
en dat je die foto's niet mag hebben is volgens mij ook een vergezocht verhaal. bij mensen kan ik het me begrijpen maar tot nu toe heb ik altijd bij de paarden foto's gehad en dat is alleen veranderd van uitgeprinte naar digitaal.
ik zou zeker met een deskundige op dit gebied praten.
succes ermee