wel of geen paardje kopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

patserke

wel of geen paardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 01:41

hallo,
ik ben aan het twijfelen of ik een paardje aan wil schaffen of niet, ik ben al 5 jaar ziek, zoals straatvrees, paniekaanvallen, en ik slaap veel.
ik zit de heledag thuis, en heb niemand om me heen, alleen mijn hond en kat. en woon in een boerengat haha, naast een boerderij met koeien.
nu wil ik een paardje aanschaffen, alleen denk ik niet dat ik er elke dag energie voor heb om te rijden.
het paardje zal wel elke dag naar buiten gaan met soortgenootjes dus beweging krijgt ze wel.
ik heb altijd gereden en een eigen pony gehad en 2 welshjes en nog 2 e-pony's waar helaas geen klik bij was.

wat zou je doen, en ik wil natuurlijk geen paardje gaan verwaarlozen

gr

Cassidy

Re: wel of geen paardje kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:46

Ik zou het niet doen, omdat een paard toch ook de nodige kosten met zich meebrengt en je op ieder moment van de dag bijv. gebeld kunt worden dat er problemen zijn en dat je komen MOET. Pas als je zeker weet dat je ondanks je ziekte de moed en de energie op kunt brengen om naar je paard te gaan als het echt nodig is, dan pas zou ik wat aanschaffen. Maar het moet niet zo zijn dat het paard straks met koliek staat, eventueel naar een dierenkliniek moet en jij hem die zorg niet kunt geven omdat je niet over straat durft.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 01:53

er zijn verschillende punten belangrijk uiteraard:

- heb je het geld om elke maand volpension (gezien je situatie lijkt mij dit best) te betalen + smid, DA, zadel, hoofdstel, ander gerief, etc?
- Waarom wil je zo graag een paard? Heb je momenteel een bijrijdpaard of vzpaard waarmee je eventueel al kunt zien of het je qua tijd en investering lukt?

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 01:56

ik heb een wajong en mijn vriend werkt 50 uur in de week, dus de kosten kan ik wel aan, ik wil het liefst gewoon een eigen paardje waar ik mijn ding mee kan doen. ik durf inmiddels wel over straat hoor cassidy, ik zorg ook dat ik eerst mijn rijbewijs haal voor ik een paardje koop, zodat ik er heen kan als er wat mis is

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:12

Het lijkt mij therapeutisch juist wel goed!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 02:16

Ik kan het me voorstellen dat je het heel graag wilt, en ook dat het goed voor je zal zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het nogal gewaagd. Tenzij je op zoek gaat naar niet alleen een vol-pensionstal maar óók een goede, betrouwbare verzorger (en die zijn niet gemakkelijk te vinden), voor het geval je het zelf op dat moment even niet aankunt. Er kan van alles gebeuren. En stel: je paard moet 3x per dag medicijnen, wandelingetjes maken, noem maar op... Denk je dat je dat kunt opbrengen?
Verder vind ik het trouwens wel erg dapper van je dat je er zo eerlijk over bent.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:13

Hoe ga je dat dan doen als je zometeen weer begint met werken? Ik neem aan dat je op een gegeven moment toch weer evt. part-time aan de slag zal gaan. Dan lijkt mij dat daar toch veel energie in gaat zitten en dat je dan niet zoveel fut meer hebt om nog een paard te verzorgen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:26

Heey.
Ik vind het juist wel een goed idee om een paardje aan te schaffen.
Als het in een wei komt met soortgenoten hoef je er echt niet elke dag naar toe. (als het toezicht is)
Je zou eventueel kunnen kijken naar een verzorgster.
Je zou ook eerst kunnen kijken naar een verzorg paard om te kijken hoever je kan gaan.
Als dat goed gaat kan je zelf een paard kopen.

Neem geen overhaaste beslissingen!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:28

Doen kan ik alleen maar zeggen,ik kan ook niet veel rijden maar ik geniet vollop van mijn paard.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:32

Als je een paardje koopt en je kan er niet elke dag op rijden zou ik een bijrijder/verzorger/verzorgster erbij zoeken

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:38

t is inderdaad misschien wel een goed therapie, ook omdat je misschien door het paard wat meer leert dat buiten zijn met het dier super fijn is. Als je een paard gaat kopen zou ik er wel een kopen die wat minder hoog in het bloed staat en het dus kan hebben om niet elke dag bereden te worden

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 12:53

Je kunt natuurlijk ook met een verzorgpaard als therapie beginnen. Minder verantwoordelijkheden en minder kosten. Ik zou mijn energie eerst gebruiken om uit een uitkeringssituatie te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 13:36

moeilijk is dat, ondanks ik heel veel plezier heb van mijn paard voel ik me ook niet altijd helemaal 100% En op zulke momenten voelt het behoorlijk als een verplichting, en dan knap je er ook niet echt van op...

Anderzijds, ligt dat ook weer heel erg aan de omstandigheden etc. Kan je het niet eerst gewoon een maandje proberen met een verzorgpaard? of een maand een paard leasen oid.

Het is ook niet echt eerlijk tov het paard als het dalijk na een maandje weer op MP staat omdat je het toch niet aan blijkt te kunnen...

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 00:13

daarom heb ik ook deze topic geopend om toch de dingen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht, weer in mijn lijst te zetten, wel of geen paardje kopen. ik kan wel eerst een verzorgster zoeken, maarja, heeft die dan wel een klik met het paardje die ik ga aanschaffen, het is wel moeilijk. ik heb een tijdje een verzorgpony gehad en dat ging goed. maarja dat is toch niet van je zelf, en die rijd je dan naar een niveau terwijl je er zelf niet veel aan hebt

Apostrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:19

Heb je iemand om je op te vangen als het even minder gaat?
Zo ja: DOEN! Omgang met dieren kan ontspannend werken en als jij zeker weet dat het paard niet verwaarloosd zal worden... ga ervoor.

Misschien klikt het wel zo leuk dat het je energie oplevert?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 00:21

Sannemo schreef:
Het lijkt mij therapeutisch juist wel goed!

Daar dacht ik ook aan, maar je moet er dan wel goed over nadenken hoe je het regelt wanneer je zelf niet kan. Ik denk dat dat in jouw situatie het voornaamste is. Je moet dus zorgen dat ze op een volpension stal komt te staan waar het paard het niet vervelend vind wanneer je een dagje niet komt.

Wat een verzorger betreft, dat zou wel uitkomst kunnen bieden, maar vaak worden er dan vaste dagen afgesproken of wordt er wat ruimer van tevoren extra dagen afgesproken. In jouw situatie weet je pas op het laatste moment dat je niet naar stal gaat, toch? Je moet dan wel een erg betrouwbare en flexibele verzorger hebben om het klaar te spelen.

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 01:03

dat is waar, maar ik kan natuurlijk ook met de verzorger om de dag afspreken, dus als ik dan een dagje nie ga, dan heeft ze maar een dagje rust gehad dus dat is dan niet erg, en zou ik de verzorger dan ook in de kosten mee laten betalen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:39

Dat zou ik niet doen neen. Het is al leuk genoeg dat iemand zo lief is om op flexibele basis te komen helpen toch?

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 01:54

Helemaal met poes eens. Wees blij als je een goede, betrouwbare verzorger kunt vinden. Bovendien krijg je, zodra er wordt meebetaald, vaak gedoe over wat is van wie, wie neemt beslissingen, etc.

Weet je, als ik je verhaal nu weer lees hou ik dezelfde twijfels. Enerzijds zou ik het je echt ontzettend gunnen, en zou het volgens mij ook goed voor je zijn.
Maar ik vind de basis zoals die nu is wat dun. Ikzelf heb nu meer dan 15 jaar een of meerdere paarden, heb echt supergoede verzorgers gehad en nog steeds, kan ook altijd veel met stalgenootjes regelen, maar weet wel dat het in the end op het baasje aankomt. En dat is maar goed ook, maar dat moet je wel aankunnen.
Over het niet elke dag rijden maak ik me niet eens zo veel zorgen, als je je ambities naar het paard toe daar maar aan aanpast. Ik ben eerder bezorgd over hoe het gaat lopen als er iets met het paard aan de hand is. Als dat net op een dag is dat jij niet komt... Wie gaat dat dan opmerken? En stel dat er langere tijd intensieve verzorging nodig is, wie gaat dat dan doen?
Ik bedoel het absoluut niet vervelend, maar wil het je wel graag meegeven om over na te denken.

Met een verzorgpaard kun je toch ook een sterke band opbouwen en vreselijk veel lol beleven?

Sannemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 02:00

Ik zal nog even uitwijden op mijn eerdere commentaar. Het lijkt mij therapeutisch goed, om de volgende redenen: je komt er meer uit, je komt in contact met andere mensen, je bent af en toe verplicht om uit je vertrouwde omgeving te stappen wat je dan weer kan doen realiseren dat het heus niet zo erg is allemaal, je hebt weer een focus/een doel in je leven, en dan is er natuurlijk nog het feit dat een beestje je een hoop liefde, steun en troost kan bieden.

Wat betreft die volpensionstal en verzorger waar iedereen het over heeft. Uit het bericht van topicstarter blijkt dat ze al weet waar het beestje zou komen te staan. Ze geeft aan dat hij/zij iedere dag naar buiten zou komen. Natuurlijk is het fijn dat er iedere dag iemand bij je paardje komt, maar het is in mijn ogen niet noodzakelijk. Als je er zelf geen energie voor hebt, weet je dat het beestje goed verzorgd wordt door het pension. Als hij/zij dan ook nog eens iedere dag buiten komt, is iedere dag rijden helemaal niet nodig. Natuurlijk ligt het er wel aan wat voor type paard je hebt...
Misschien zijn er afspraken te maken met de pensionstal dat ze je direct bellen als er iets is en niet afwachten omdat je toch zou komen die dag.
Wat betreft verzorging...een paard wordt er echt niet minder van als hij niet iedere dag gepoetst wordt. Dan zit je misschien nog te denken aan dekens op en af doen dagelijks, maar persoonlijk vind ik dekens helemaal niet nodig. Bijkomend voordeel....als je paard geen deken draagt, krijgt hij een dikkere vacht en heeft hij zijn huidvet harder nodig, waardoor het zelfs beter is als je hem niet te vaak/grondig poetst.

Maar dat is natuurlijk hoe ik er tegenaan kijk. De situatie is natuurlijk heel ander als je een jonge arabier hengst aan wil schaffen die je ook 's winters in een kort glanzend vachtje wil houden....(zowel qua verzorging -poetsen e.d.- als qua beweging)

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 02:01

ik zit maar wat te brainstormen, ik zou dan wel elke dag heen gaan als er wat mis zou zijn, maar het rijden zou ik niet elke dag volhouden, in het begin dan, als ik meer energie krijg, zou ik wel elke dag gaan rijden, maar ik moet het gewoon rustig gaan opbouwen, met verzorgpony's heb ik gewoon niet veel, ik wil toch weer de wedstrijden in, en tja als ik dan bijvoorbeeld in het z kom, dan hebben hun een leuk paardje die hun voor meer kunnen verkopen haha en zit ik weer te kijken, zo denk ik er dan over

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:18

hoi.

ik ben het met veel mensen eens.
maar ze doen ook therapieen met dolfijnen voor mensen met een handicap.
dus ik denk dat het zeker wel werken gaat.
ik heb altijd fulltime gewerkt en na het werk ging ik naar huis eten en dan naar me paard.
ik had ook vaak geen zin meer omna 8 uur nog de deur uit te gaan.
maar een maal op stal was ik weer helemaal blij.
uiteindelijk heb ik een bedrijfsongeval gehad waardoor in thuis zit en geen werk meer heb
inmiddels heb ik een 2de kindje erbij en mijn oude paardje is wegens blijvent kreupelheid
naar een mooit stuk land gegaan met nog een oudje waar ze nu lekker van haar oude dag geniet.
ik heb voor mijn paard toen wel een verzorgster genomen ivm met letsel en zwangerschap.
ik kon zelf niet meer rijden.
mijn verzorgster deelde wel mee in de kosten.
dit puur omdat ze gebruik maakte van mijn spullen.
er is al een keer een hoofdstel en tiedemanteugel gebroken.
en met behulp van haar bijdrage kon ik weer nieuwe aanschaffen.
ik heb ook nog een jong paard van bijna 2 en daar helpt ze me ook mee.
aangezien ik er straks weer 6 maanden uit ben.
ik ben echt heel blij met mijn verzorgster en zou niet meer zonder haar kunnen.
zij wou eerst zelf een paard aanschaffen maar dit is voor haar en voor mij een mooie oplossing.
ik kan niet elke dag en zij ook niet.
en zo krijgt mijn paard toch de aandacht die hij nodig heeft.
ik heb hele duidelijke afspraken gemaakt met mijn verzorgster.
we weten ook precies van elkaar wat we wel en niet willen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:55

Ik blijf het vreemd vinden dat als je voor de klachten die TS heeft een wajonguitkering hebt en dan eerst een paard gaat kopen en dan aan je genezing gaat werken. Ik ben geen arts maar als ik de klachten lees dan zijn er hiervoor toch zeker behandelingen. Heel veel jonge mensen blijven onterecht in zo'n uitkering hangen, dat is na onderzoek bekend geworden en je zult zelf moeten proberen om daar uit te komen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik heb toch een beetje moeite met het gemak waarmee jullie (bijna) allemaal roepen: kopen dat paard. Ik vind dat als je een uitkering hebt, je eerst de verplichting hebt om daar vanaf te komen en dan pas kun je dingen doen zoals een paard aanschaffen. Een paard kost echt heel veel energie en je kunt ook proberen om met die energie een paar uur per dag te gaan werken. Ik heb er echt moeite mee dat iemand die zo jong is er nu al vanuit gaat dat ze de rest van haar leven voor werk is afgeschreven.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:00

Jol1 schreef:
Ik blijf het vreemd vinden dat als je voor de klachten die TS heeft een wajonguitkering hebt en dan eerst een paard gaat kopen en dan aan je genezing gaat werken. Ik ben geen arts maar als ik de klachten lees dan zijn er hiervoor toch zeker behandelingen. Heel veel jonge mensen blijven onterecht in zo'n uitkering hangen, dat is na onderzoek bekend geworden en je zult zelf moeten proberen om daar uit te komen. Misschien ben ik ouderwets, maar ik heb toch een beetje moeite met het gemak waarmee jullie (bijna) allemaal roepen: kopen dat paard. Ik vind dat als je een uitkering hebt, je eerst de verplichting hebt om daar vanaf te komen en dan pas kun je dingen doen zoals een paard aanschaffen. Een paard kost echt heel veel energie en je kunt ook proberen om met die energie een paar uur per dag te gaan werken. Ik heb er echt moeite mee dat iemand die zo jong is er nu al vanuit gaat dat ze de rest van haar leven voor werk is afgeschreven.

Helemaal mee eens.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:04

En er ook rekening mee houden dat je wahjong uitkering wel eens zou kunnen stoppen..
Ik ben er ook vrij snel weer uitgegooid, was 2 jaar lang opgenomen geweest en een maand nadat ik bij die opname weg was werd mijn uitkering al stopgezet.