Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
tienus63 schreef:Ik zou sowieso toch je chauffeursdiploma halen; erg handig als je op een vrachtwagen van een ander moet rijden.
Ik weet trouwens niet hoe het zit als je als werknemer van een stal op de vrachtwagen van het bedrijf rijdt, volgens mij is dan een CCV-B verplicht.
En ik zou onderhandelen om tzt CE te behalen. Dan mag je ook met een oplegger en/of aanhanger achter de vrachtwagen rijden.

Citaat:Chauffeursdiploma nodig?
U hebt dit diploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955 en
rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt.
Eisen chauffeursdiploma wijzigen per 9 september 2009
Vanaf 9 september 2009 heeft u een chauffeursdiploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955.
Vanaf deze datum is het gewicht van het voertuig geen vereiste meer. U heeft dan ook met een lichter voertuig (toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg) een chauffeursdiploma nodig!
gomir schreef:waar staat dat en is dat misschien vanaf een bepaalde leeftijdsgrens ofzo? Ík ben er nog nooit naar gevraagd in ieder geval. (maar dat komt misschien omdat ik geen ccvb diploma heb /hoef te hebben. En ik ben niet eens van voor '55Je hoeft niet verplicht je chauffeursdiploma te halen, maar je moet wel verplicht alle theoriecertificaten halen.
Leerstof voor chauffeursdiploma is iets uitgebreider dan voor de theoriecertificaten en de foutengrens ligt voor chauffeursdiploma iets lager.
Ik zou je aanraden om gewoon chauffeursdiploma te halen, scheelt echt nauwelijks leerstof namelijk en dan zit je ook safe als je eens voor een ander een ritje doet.
Dat rijscholen het met en zonder chauffeursdiploma aanbieden is simpel te verklaren. Je bent nooit verplicht theorieles te nemen bij de rijschool en ook niet om theorie en praktijk bij dezelfde rijschool te doen.
Ik heb bijv. de theorie-examens los ingekocht via de rijschool(zonder cursus) en daarna lessenpakket gekocht zonder voorbereiding chauffeursdiploma. Scheelde me enkele honderden euro's en ik kan zelf die boeken wel lezen
Regels van het CBR over noodzaak chauffeursdiploma:Citaat:Chauffeursdiploma nodig?
U hebt dit diploma nodig als u:
voor uw beroep rijdt en
geboren bent na 30 juni 1955 en
rijdt met een motorrijtuig of combinatie waarvan de toegestane maximummassa meer dan 7500 kilogram bedraagt.
Eisen chauffeursdiploma wijzigen per 9 september 2009
voor uw beroep rijdt en
Vanaf deze datum is het gewicht van het voertuig geen vereiste meer. U heeft dan ook met een lichter voertuig (toegestane maximummassa van meer dan 3500 kg) een chauffeursdiploma nodig!
Houdt er wel rekening mee dat je met je chauffeursdiploma iedere 5 jaar een 35 uur bijscholing moet volgen om je rijbewijs te mogen verlengen met behoud van de geldigheid van het chauffeursdiploma!
) Daantjuh88 schreef:Voor die nascholing moet je denken aan cursussen als "het nieuwe rijden", ladingzekering, adr, veilig werken met....!! Inderdaad 1 dag per jaar ongeveer! Let wel op dat je dit goed registreerd met de nodige getuigschriften die je krijgt!
Voor het beroepsvervoer moet je idd CCV-B diploma hebben anders mag je niet afrijden, hoe het zit met particulier gebruik weet ik niet!
imker schreef:Even een vraag dan weer aan IKKE:
Ik heb mijn ccv diploma veetransport. Is dat ook geldend voor Crijbewijs of moet je dan toch ccvb hebben?
gomir schreef:Je hoeft GEEN chauffeursdiploma te hebben als je niet voor je beroep rijdt! Dat staat toch heel duidelijk in mijn quote![]()
Je moet WEL alledrie je theoriecertificaten halen, maar er zit verschil in de leerstof en examens tussen slechts theorie en theorie voor CCV-B.
Die nascholing kun je alles over vinden op http://www.cbr.nl
Werd mij ook verteld door de rijschool en bij het aanvragen van mijn rijbewijs op het stadhuis.
sflj schreef:[Citaat:Eisen chauffeursdiploma wijzigen per 9 september 2009
voor uw beroep rijdt en
gomir schreef:Nogmaals er is verschil tussen theorie zonder chauffeursdiploma en met chauffeursdiploma! Zowel in hoeveelheid leerstof als in exameneisen.
Het verschil is alleen zo klein en de kosten schelen nauwelijks dat je in de praktijk net zo goed gewoon het chauffeursdiploma kan halen.
Je zit dan wel vast aan de nascholing (35 uur in 5 jaar) en het is NIET verplicht als je NIET voor je beroep rijdt, ook niet na 9 september 2009.
Zie nogmaals bovenstaande quote