Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

justme83

Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:49

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment druk op zoek naar een eigen paardje! Graag zou ik van jullie informatie krijgen over de aanschaf van een eigen paard, waar moet ik opletten, wat waren jullie eigen ervaringen enz enz! Alle info is meer dan welkom! Ik ben op zoek naar een leuk paardje met een schofthoogte van het liefst 170 cm of hoger. Ik wil er op den duur wedstrijden mee gaan rijden. Ik ben nog even aan het orienteren of het dressuur of springen gaat worden, want vind beide erg leuk om te doen!

Verder hoop ik ook informatie te krijgen over verschillende pensionstallingen in de omgeving van Almere.
In ongeveer een straal van 30 km. Wat de kosten en faciliteiten zijn, en natuurlijk wat de voor en nadelen zijn!

Ik rij nu ongeveer 14 jaar en rij nu ongeveer 3 keer per week. ( medebereidster) Dus ik weet wel het een en ander, maar alle info is welkom! Want een paardje aanschaffen vind ik best eng! Maak ik de juiste keuze met betrekking tot het paard? Gaat het wel klikken? Maak ik de juiste keuze voor de stalling? enz enz.....

Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen!

Groetjes!!!!

Stephanie99

Re: Wil mijn eigen paard gaan kopen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:23

Ik wens je alvast succes met de aankoop, maar let goed op de papieren dat daar niet mee gesjoemeld is.

Groetjes Stephanie

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:25

Mijn advies, laat het paard keuren door een DA die JIJ uitgekozen hebt.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:26

Ik zou zowieso eerst een paar keer proefrijden voor je tot koop besluit over te gaan. Een klinische keuring is ook aan te raden. En als je bij een handelaar wilt gaan kopen zoek dan eerst op internet naar de ervaringen van mensen bij die handelsstal. Zo ben ik ook een paar keer ontsnapt aan een miskoop. Verder moet je gewoon de tijd nemen met het vinden van een geschikt paardje.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:35

Je vraagt een paard met schofthoogte vanaf 1.70 m. Of je nou gaat springen of dressuur rijden, dressuur is de basis van elke discipline. Bij een paard hoger dan 1,70 m. kan verzamelen best eens moeilijk worden.
Ik weet je niveau niet maar een groot paard oogt mooi bij binnenkomst maar er is meer kans op blessures.

Ik zou het paard volledig laten keuren. Als verkoper dit wil mee op proef, maar dit is moeilijk. Altijd een koop-overeenkomst.

Wanneer er haast bij is, niet mee verder gaan!

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:36

Less schreef:
Ik weet je niveau niet maar een groot paard oogt mooi bij binnenkomst maar er is meer kans op blessures.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Een groot paard dat de tijd heeft gekregen om uit te groeien en waarbij de training aangepast is op zijn grootte en het eventueel nog "slap" zijn heeft volgens mij niet meer blessures.

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 17:43

en hoe hebben jullie de aankoop van jullie paardje ervaren??

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:04

ik heb mijn merrie op gevoel gekocht. Dit kan fout gaan of goed. Bij mij is het heel erg goed uitgevallen Lachen

in iedergeval, heel veel plezier met zoeken, en koop niet het 1e beste paardje. Maar ga bij meer kijken, zodat je echt het goevoel hebt van: bij X voelde ik me veel beter als op deze.

debij

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:10

Mijn advies is, neem iemand mee die er verstand van heeft ga meerdere keren proefrijden en mischien dat je een keertje onaangekondigt kunt gaan kijken zodat je zeker weet dat er niet mee kan zijn gesjoemeld, laat hem keuren klinisch/rontgelogisch door jouw eigen dierenarts , en probeer of je mischien het paard op proef kunt krijgen sommige mensen doen dit wel sommige niet nee heb je ja kun je krijgen.
Let goed op oude litekens wondjes etc en wees niet bang om vragen te stellen aan de verkoper.
Hopelijk kom je hiermee een heel eind .
Heel veel sucses met je aankoop.

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 00:15

Ook veel verschillende paarden bekijken wees vooral kritisch
s6!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 11:52

ik heb onlangs een paard gekocht.
ga vooral bij meerdere paarden kijken en wacht totdat je "de klik" hebt gevonden met een paard!
het duurde bij mij ook even, maar toen ik hem vond wist ik het meteen.
daarnaast inderdaad de klinische keuring en laat je niet opfokken door de verkoper, ga gerust vaker dan 1 of 2 keer kijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:02

Ga meerdere paarden bekijken en bij een goed gevoel, neem dan je instructeur mee.
Deze kan (als je een goede heb) al heel wat zien aan het paard.
Bouw van het paard->stand benen,lange/korte rug/hals, opwaarts gebouwd, goede springtechniek etc etc Een alround paard zal voor jouw het beste zijn, aangezien je nog geen vaste keuze wil/kan maken.
Een D.a keuring is beperkt en kijkt niet vér in je doel van het rijden. Daarbij kan een instructeur je goed helpen met de africhting van het paard. Is hij te moeilijk voor je of is het paard Z dressuur, maar toch slecht opgeleid etc etc.

Mijn tip is iig, dat je niet moet bezuinigen op de aankoop. Koop een paard wat bij je past en waar je veel plezier aan kan beleven. Ze zijn duur in onderhoud, dus is de aankoop zéér belangrijk.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:09

De meeste aspecten zijn hierboven al genoemd.
Vooral is het ook belangrijk dat de 'klik' er is.
Kijk ook naar het gedrag van het dier, vanwege opvoeding e.d.
Hoe zien zijn hoeven eruit? Ook belangrijk, vind ikzelf dan.
Verder vind ik dat je ook moet kijken naar de blik die een dier uitstraalt.
Ga bij meerdere kijken, en je komt er 1 tegen waarvan je denkt, ja dit is hem!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:14

Enige dat ik je kan adviseren: laat het paard helemaal keuren bij aankoop!! (ongeacht de leeftijd!!) Ik heb sindskort ook mijn eigen paard..en 1 vd paarden waar ik ben ga kijken heb ik laten keuren en is me dus afgekeurd op ocd! Ga daar alsjeblieft niet op bezuinigen, je bespaart je er zoveel ellende mee! Je bouwt toch een stukje zekerheid in met zo'n keuring! Mijn merrie is door de handelstal helemaal laten keuren waar ik dr heb gekocht! En geloof mensen niet zomaar op hun woord..in de paardenwereld draait het grotendeels toch om geld, ook over de rug van het paard! Pas daarvoor op!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:22

Ga idd bij meerdere paarden kijken en zorg dat je met zo'n paard ook alles kan/mag doen wat je in het dagelijks leven ook zou doen.
Uit de stal/weide halen,borstelen,omzetten,voetje vragen,zadelen en ritje maken.Wil je er ook mee naar buiten kunnen..dan ook stukje mee naar buiten nemen.Jij wilt wedstrijden gaan rijden...zorg dat je nieuwe paard ook goed te laden is.
Kijk eens hoe het paard beslagen is en hoe het ijzer afgesleten is,kun je vaak een hoop aan aflezen Knipoog
Een deskundige meenemen is geen verkeerd advies,maar wees er zeker van dat jouw deskundige en de verkopende partij er niet "beter" van hoeven te worden Knipoog

Zorg dat je van te voren uitvist wat voor type paard je wilt,ras,geslacht,leeftijd en evt africhtingsgraad.

Mocht je uiteindelijk een keuze gemaakt hebben,overleg dan een termijn waarin je een beslissing gaat nemen,bv binnen 2 dagen zodat de verkoper dit evt door kan geven naar andere belangstellenden.
Het mooiste is natuurlijk een aantal x proefrijden maar dat is niet altijd mogelijk.Maak nette afspraken,laat het paard keuren,klinisch en als je in de wat duurdere klasse komt of veel van je paard gaat vergen is röntgenologisch ook niet verkeerd.
Je kunt evt met een verkoopcontract werken,die heb ik evt nog wel voor je.Dit is ook meteen een wettelijk eigendomsbewijs en voor zowel de verkopende als de kopende partij helder Knipoog

Heel veel plezier met je zoektoch,heb vooral geen haast...er zijn heel veel...hele leuke paarden Haha!

lientje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:37

ik heb zelf geen eigen paard, maar denk dat hier goede adviezen gegeven worden..
zelf zou ik iig rustig oriënteren/ om je heen kijken..
liever bij 3 paarden meer kijken en een goede keus maken dan in je blijdschap/enthousiastme toch te snel voor een paard gaan..
daarbij zou ik idd ook een deskundig iemand meenemen (instructrice oid) die mee kan kijken of het paard idd past
en of het verder qua exterieur en bewegingen ook goed is (liever paar ogen teveel met ervaring dan achteraf spijt)
verder zou ik je idd niet laten opjagen/haasten door eigenaar en paardje meerdere keren gaan bekijken..
klinisch en röntgonlogisch keuren door eigen da zou ik ook doen en voor mezelf zou ik wel overwegen om ook rug
en evt. hals erbij op de foto te laten zetten.. heb nu 2x gezien dat achteraf naarmate training toeneemt er toch
een probleem optrad/bleek te zitten in de rug die later wel via röntgen aan t licht kwam..
Heel veel suc6 iig en hoop dat je een leuk paardje vind!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:40

Het maakt niet uit bij hoeveel paarden je wilt gaan kijken

je ziet een paard en dan voel je gelijk JAAAAAAAAA of nee mocht je ja voelen dan is het verdomd moeilijk om verder te gaan kijken.

Bij de 3e pwoon voelde ik een megaklik wat een super pony was dat.
Ben de 1e keer wezen kijken
Bij de 2e keer wezen rijden en film gemaakt.

De film heb ik laten zien aan mijn instructrice en een paardenkenner.

Vervolgens belde ik hem om te laten keuren en toen was ik te laat Boos!
Dit is nu 7 maanden geleden en ik heb niks meer gevonden.

Dus mijn advies is enkel heb je en klik alles zo snel mogelijk doen.
En ik zou altijd een paard laten keuring klinische en rontgelogisch

Glenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 12:44

en als je het paard niet op proef mag nemen,kan je een contractje opstellen dat je,als het paard niet bevalt,het binnen een beplaalde tijd weer terug kan brengen.
Zo heb ik het in ieder geval gedaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 13:54

tita schreef:
Het maakt niet uit bij hoeveel paarden je wilt gaan kijken

je ziet een paard en dan voel je gelijk JAAAAAAAAA of nee mocht je ja voelen dan is het verdomd moeilijk om verder te gaan kijken.

Bij de 3e pwoon voelde ik een megaklik wat een super pony was dat.
Ben de 1e keer wezen kijken
Bij de 2e keer wezen rijden en film gemaakt.

De film heb ik laten zien aan mijn instructrice en een paardenkenner.

Vervolgens belde ik hem om te laten keuren en toen was ik te laat Boos!
Dit is nu 7 maanden geleden en ik heb niks meer gevonden.

Dus mijn advies is enkel heb je en klik alles zo snel mogelijk doen.
En ik zou altijd een paard laten keuring klinische en rontgelogisch

Heb je niet met de verkoper overlegt dan? Ik heb inmiddels in de loop van de tijd 4 paarden gekocht en altijd netjes een beslissingstermijn afgesproken.Niet zeggen...ik bel u nog,daar kun je niet van eten...maar ik neem bv binnen 2 dagen of een week contact op.
Als de verkopende partij zich netjes aan de afspraken houd is dit geen probleem.
Heb dit met alle paarden gedaan die ik heb bekeken en mij ook altijd netjes aan de afspraak gehouden.Zelfs als je niet binnen de termijn contact opneemt is het eigenlijk geen punt want die korte periode kunnen ze wel wachten Knipoog

Als dit niet mogelijk is mogen ze opwaaien met hun paard,ik schaf een levend wezen aan en daar wil ik rustig over na kunnen denken.Al mijn tijd en geld gaat erin zitten en ik wil zeker weten dat ik hem niet uit mijn hoofd kan krijgen.

Met een trailer het erf oprijden,inladen en wegwezen vind ik voor iemand die bedrijfsmatig bezig is met paarden acceptabel maar voor een particulier niet.Zo wens ik dus zelf ook behandelt te worden Knipoog

En nu je 7 maanden later nog niets gevonden hebt,misschien moet je even tijdje stoppen met zoeken.Je bent waarschijnlijk bezig met het vinden van exact dezelfde pony...vergeet het maar,die is er niet.
Er zijn zoveel verschrikkelijk leuke dieren...neem even stapje terug en begin opnieuw Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:38

Tinky12 schreef:
Ik heb inmiddels in de loop van de tijd 4 paarden gekocht en altijd netjes een beslissingstermijn afgesproken.Niet zeggen...ik bel u nog,daar kun je niet van eten...maar ik neem bv binnen 2 dagen of een week contact op.
Als de verkopende partij zich netjes aan de afspraken houd is dit geen probleem.
Heb dit met alle paarden gedaan die ik heb bekeken en mij ook altijd netjes aan de afspraak gehouden.Zelfs als je niet binnen de termijn contact opneemt is het eigenlijk geen punt want die korte periode kunnen ze wel wachten Knipoog

Als dit niet mogelijk is mogen ze opwaaien met hun paard,ik schaf een levend wezen aan en daar wil ik rustig over na kunnen denken.Al mijn tijd en geld gaat erin zitten en ik wil zeker weten dat ik hem niet uit mijn hoofd kan krijgen.

Zo kan het idd. Dat is fijn voor de kopende partij

Echter als verkopende partij is verkocht-verkocht. Ik zou een paard zeker niet achter houden, tenzij er een keuring is afgesproken en dus 'verkocht onder voorbehoud'.

Zo heb ik een 3 jarige gekocht, waarbij de eigenaar ook iemand een belofte had gedaan, zodat ze erover kon nadenken. Daar had hij mooi spijt van. Hij heeft die persoon gebeld en de termijn verkort Knipoog
Hij baalde erg. Zijn gefokte paard zou bij mij de sport in gaan en bij die ander niet en zo waren er nog wat dingetjes, waardoor hij het paard liever aan mij wou verkopen.... Gelukkig voor hem en voor mij zag die koper er toch vanaf.
Ik zou nu die fout iig nooit maken als ik een paard ga verkopen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 14:58

Advies aankoop paard VSW-->TAO.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:00

de pony stond bij een redelijk bekende handelsstal van de welsh-pony's

Ik twijfelde heel erg omdat ie op ijzers stond, zij vertelde mij echter dat ie gevoelige zolen had.

Ik zou binnen een week weer contact opnemen 3x keer dat heb ik gedaan.
Zij vertelde me dat ze liever met die ander in zee gingen omdat die mensen hem mee namen zonder te keuren.
Aangezien die pwoon vrij prijzig was (boven de 5000 net zadelmak) wilde ik dat niet.

Ik heb mijn lesje geleerd zal voortaan sneller handelen.
Tussen de 1e en de 3e bezichtiging zat toch wel 2.5-3 weken dus echt snel was ik niet (waars had ik mijn twijfels)

pss
ik houd alleen nog die stal in de gaten omdat hun exact pony's verkopen waar ik op val.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:16

tita schreef:
de pony stond bij een redelijk bekende handelsstal van de welsh-pony's

Ik twijfelde heel erg omdat ie op ijzers stond, zij vertelde mij echter dat ie gevoelige zolen had.

Ik zou binnen een week weer contact opnemen 3x keer dat heb ik gedaan.
Zij vertelde me dat ze liever met die ander in zee gingen omdat die mensen hem mee namen zonder te keuren.
Aangezien die pwoon vrij prijzig was (boven de 5000 net zadelmak) wilde ik dat niet.

Dan zou ik ook niet meer naar die stal gaan als ik heel eerlijk ben. Dat ze hem dus aan die andere verkochten omdat die hem niet persé hoefde te keuren.. dan gaat er bij mij al een lichtje branden. En al helemaal voor een onbeleerde Pony boven de 5000 vragen, dan moet de pony voor die prijs rontgologisch en klinisch gekeurd zijn! En wel zo'n geweldige papieren hebben en 200% gezond!

Laten keuren is gewoon zó belangrijk, zeker als je er de sport mee in wil. Recreatief ook hoor, want afgekeurd wil niet altijd meteen het slechtste zeggen, maar dat ligt er dan weer aan waarop hij is afgekeurd!..

gewoon idd overal gaan kijken, en ik zeg; laten keuren! En als de eigenaar zegt dat ie dat is dan moet je ook vragen of hij daar een bewijsje van heeft. Mensen worden daar zo vaak door opgelicht!..

Elja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:24

justme83 schreef:
Verder hoop ik ook informatie te krijgen over verschillende pensionstallingen in de omgeving van Almere.
In ongeveer een straal van 30 km. Wat de kosten en faciliteiten zijn, en natuurlijk wat de voor en nadelen zijn!

Er zijn drie maneges met pensionstalling in Almere Lachen
Pampus-Hout (Almere-stad), Belle Epoque (Almere-haven) en Lies-Beuker (Almere-buiten).
En in Zeewolde zijn genoeg pensionstallen te vinden Lachen

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:00

superwoman schreef:
Zo kan het idd. Dat is fijn voor de kopende partij

Echter als verkopende partij is verkocht-verkocht. Ik zou een paard zeker niet achter houden, tenzij er een keuring is afgesproken en dus 'verkocht onder voorbehoud'.

Zo heb ik een 3 jarige gekocht, waarbij de eigenaar ook iemand een belofte had gedaan, zodat ze erover kon nadenken. Daar had hij mooi spijt van. Hij heeft die persoon gebeld en de termijn verkort Knipoog
Hij baalde erg. Zijn gefokte paard zou bij mij de sport in gaan en bij die ander niet en zo waren er nog wat dingetjes, waardoor hij het paard liever aan mij wou verkopen.... Gelukkig voor hem en voor mij zag die koper er toch vanaf.
Ik zou nu die fout iig nooit maken als ik een paard ga verkopen.

De termijn die ik met de verkopers besproken heb was heel acceptabel,tussen de 2 en de 3 dagen...dus zeker geen weken Knipoog

Tita...dat mensen voorrang krijgen omdat ze een zeer jonge pony voor die prijs meenemen zonder keuring,dan mogen ze hem houden ook.Voor die prijs krijgt hij minimaal een klinische keuring en die keuring wil ik ook zelf uit laten voeren.
Een papier van een maand geleden heb ik niets,kan van alles gebeurd zijn in die tussentijd.Een klinische keuring is tenslotte maar een moment opname.
Zeker als je je paard wilt laten verzekeren is dit belangrijk.

Ik heb met de verzekering toen de tijd afgesproken dat mijn paard per direct verzekerd zou zijn als de aankoopskeuring een goed resultaat behaalde.Op dat moment was het paard dus verkocht en meteen verzekerd,was fijn want het duurde daarna nog enige dagen voor hij mijn kant uitkon.
Mocht de keuring nu niet goed zijn geweest was er ook niets aan de hand,kwestie van een telefoontje.