is het verstandig om je paard los in de trailer te laten??

dan bedoel ik wel dat hij met een halstertouw is vastgeknoopt maar dat hij de achterhand gewoon mee kan heen en weer lopen

x
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Concorde schreef:Dan staat hij niet los maar vast lijkt me.
Dat ie kan bewegen is prima, dat kunnen ze in een trailer zonder tussenschot (1 1/2 paards) altijd. Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.
Concorde schreef:Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.
C_arola schreef:Ik denk dat ze een stang achterlangs bedoelt..
ikke schreef:C_arola schreef:Ik denk dat ze een stang achterlangs bedoelt..
Zou kunnen. Die achterstang is overigens een wettelijke verplichting!
Heb jij het gemiddelde sportpaard graag los in je trailer? Die van mij blijft ook wel staan als ie niet vast staat, maar de vorige draaide zo om en sprong eruit!Concorde schreef:ikke schreef:Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.........
Juist, ouwe sokHeb jij het gemiddelde sportpaard graag los in je trailer? Die van mij blijft ook wel staan als ie niet vast staat, maar de vorige draaide zo om en sprong eruit!
Concorde schreef:Met de combi waar de gemiddelde ruiter op concours verschijnt, huis-tuin-en-keuken-auto en de 1 1/2 paards trailer, zou ik echt geen los paard achterin willen hebben. Als zo'n beest zich besluit om te draaien midden op de snelweg (gebonk en gestuiter van je trailer), en gezellig z'n snuit over de klep heen steekt, om vervolgens te bedenken dat ie eruit wil (kent iemand de Friese ggk hengst Leffert? Die heeft zo een x midden op de snelweg gelopen... Die is erg handig in het afdoen van halsters bleek...) heb je toch wel een uitdaging.
Concorde schreef:Toen ik in Amerika zat was er zo'n dame die meende dat niet vastknopen veeeeel veiliger was... Had zo'n grote witte alu Featherlite trailer, met openslaande deuren achterop. Haar lieve brave Friese ruintje drukte op de highway op de een of andere manier 1 van de deuren open (die blijkbaar niet 100% goed functioneerden, al was de trailer gloednieuw en zat ie absoluut dicht toen we wegreden). Hij stond naar buiten te kijken, en daar zit dus geen stang achter, had zo de trailer uit kunnen stappen. De vent die achter ons reed haalde ons in en zat enorm te seinen. Snapte die doos eerst niet dat die man het serieus meende, maar toen ik begon te drammen gooide ze toch de auto aan de kant.... Die man had doodsangsten uitgestaan geloof ik, beest had zo de snelweg op kunnen springen.
MysticTinker schreef:Als mensen zo eigenwijs zijn om hun paard los erop te zetten, nou ja, dan moeten ze dat zelf weten. Ik hoop voor de paarden dat het nooit mis gaat..
Maar als die mensen dan ook nog eens andere mensen gaan overtuigen dat ze hun paard maar los op de trailer moeten zetten omdat het niet gevaarlijk zou zijn, dát vind ik echt niet kunnen![]()
Wat nu als morgen iemand die raad opvolgt, paard los op de trailer zet, en het finaal mis gaat.. Wat dan?? Ja eigen schuld, had ze maar niet moeten luisteren??
MysticTinker schreef:Een paard blijft een dier dat niet vooruit denkt, niet de gevolgen overziet, en als dat paard 10 jaar lang braaf stil stond in de trailer kan hij tóch ineens gaan omdraaien, stel er roept een paard en hij wil kijken? Een paard denk niet 'goh, ik ga maar niet draaien, dat kan gevaarlijk zijn' als hij van tevoren nooit iets heeft meegemaakt..
Veel paarden zijn hartstikke braaf op de trailer, nooit problemen, maar als je dan achter de klep omlaag doet dan willen ze naar je toe komen en proberen te draaien als ze niet achteruit kunnen. En voila, paard zit vast..
Geen een paard is 100% veilig.
ikke schreef:Concorde schreef:Dan staat hij niet los maar vast lijkt me.
Dat ie kan bewegen is prima, dat kunnen ze in een trailer zonder tussenschot (1 1/2 paards) altijd. Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.
Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.........
Maarre, TS, wat wil je nog meer vastmaken dan alleen een halstertouw?? Kluisteren of zo??
mijn paard staat ook altijd los ikke schreef:Concorde schreef:Dan staat hij niet los maar vast lijkt me.
Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.
MysticTinker schreef:Stond zij daar in haar eentje op de wei, helemaal in paniek....