paard los in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

paard los in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 23:28

hoii,,,
is het verstandig om je paard los in de trailer te laten?? Tong uitsteken
dan bedoel ik wel dat hij met een halstertouw is vastgeknoopt maar dat hij de achterhand gewoon mee kan heen en weer lopen Knipoog

x

Concorde

Re: paard los in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:49

Dan staat hij niet los maar vast lijkt me.
Dat ie kan bewegen is prima, dat kunnen ze in een trailer zonder tussenschot (1 1/2 paards) altijd. Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:07

Concorde schreef:
Dat ie kan bewegen is prima, dat kunnen ze in een trailer zonder tussenschot (1 1/2 paards) altijd. Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.

Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.........

Maarre, TS, wat wil je nog meer vastmaken dan alleen een halstertouw?? Kluisteren of zo??

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:08

Ik denk dat ze een stang achterlangs bedoelt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:09

Concorde schreef:
Hélemaal los, dus niet vastgebonden, is levensgevaarlijk.

Want? Wat maakt zo'n touwtje voor verschil als een paard zowel met als zonder vastgeknupt halstertouw gewoon bewegingsvrijheid heeft?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:12

C_arola schreef:

Zou kunnen. Die achterstang is overigens een wettelijke verplichting!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:16

ikke schreef:
C_arola schreef:

Zou kunnen. Die achterstang is overigens een wettelijke verplichting!

Oja? Wist ik niet. We hebben de stang er wel achter gedaan met het ophalen van een shet... in een dubbelpaard trailer en shet van 80 cm hoog. Hij kon zo onder die stang door haha... Toen we ter plaatse waren stond ie compleet in de breedte ons aan te staren toen de klep weer open ging.

Maar ik vroeg me idd ook af wat de TS dan nog emer vast wil ztten. Want met een stang staat ie net echt vast toch? (die shet in elk geval niet. Maar een paard zet je er toch ook niet klem mee?)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:35

die stang is er ook voor de stabiliteit van de trailer zodat hij niet gaat wrikken onderweg als je heuvels en hobbels hebt.
Paard met touwtje vastzetten in de trailer is er alleen voor om m niet om te laten draaien onderweg, zodat ie niet over de klep naar buiten gaat staan kijken, verder houdt ie niks.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:38

ben ook benieuwd wat ts nu echt bedoeld, wat staat er dan nog meer bij vast dan behalve 'aan het halstertouw' ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 00:40

Achterstang doe ik er altijd achter zodat hij niet ineens achteruit kan rennen als de klep open gaat. Zeker als het paard dan nog vast staat aan het halster, als ze dan in volle vaart naar buiten willen schieten en ze hangen nog vast aan het touw dan kan een paard zich flink pijn doen.

De touw aan de voorkant heb ik altijd vast, aan twee kanten van het halster. Sinds ik een paard heb gezien dat tijdens het uitladen in een 1,5 paards trailer wilde draaien en vast kwam te zitten zal ik nooit meer een paard van voren los laten staan in een trailer. Als een paard zich onderweg gaat draaien en vast komt te zitten heb je een groot probleem!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 02:24

[quote="ikke"
Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt......... [/quote]

Juist, ouwe sok Knipoog Heb jij het gemiddelde sportpaard graag los in je trailer? Die van mij blijft ook wel staan als ie niet vast staat, maar de vorige draaide zo om en sprong eruit!

Met de combi waar de gemiddelde ruiter op concours verschijnt, huis-tuin-en-keuken-auto en de 1 1/2 paards trailer, zou ik echt geen los paard achterin willen hebben. Als zo'n beest zich besluit om te draaien midden op de snelweg (gebonk en gestuiter van je trailer), en gezellig z'n snuit over de klep heen steekt, om vervolgens te bedenken dat ie eruit wil (kent iemand de Friese ggk hengst Leffert? Die heeft zo een x midden op de snelweg gelopen... Die is erg handig in het afdoen van halsters bleek...) heb je toch wel een uitdaging.

Toen ik in Amerika zat was er zo'n dame die meende dat niet vastknopen veeeeel veiliger was... Had zo'n grote witte alu Featherlite trailer, met openslaande deuren achterop. Haar lieve brave Friese ruintje drukte op de highway op de een of andere manier 1 van de deuren open (die blijkbaar niet 100% goed functioneerden, al was de trailer gloednieuw en zat ie absoluut dicht toen we wegreden). Hij stond naar buiten te kijken, en daar zit dus geen stang achter, had zo de trailer uit kunnen stappen. De vent die achter ons reed haalde ons in en zat enorm te seinen. Snapte die doos eerst niet dat die man het serieus meende, maar toen ik begon te drammen gooide ze toch de auto aan de kant.... Die man had doodsangsten uitgestaan geloof ik, beest had zo de snelweg op kunnen springen.

Op een vrachtwagen is het verhaal anders. Daar heeft het bewegende gewicht van een paard toch minder invloed op de wagen zelf, en zo'n opbouw kan veel meer hebben dan een hoop trailers. Jonge paarden haalden wij ook altijd gewoon los in de vrachtwagen op.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 10:50

een paard los in een 1,5 paards of 2 paards trailer en hij gaat draaien???? Wil je niet meemaken lijkt mij.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:28

Concorde schreef:
ikke schreef:
Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.........

Juist, ouwe sok Knipoog Heb jij het gemiddelde sportpaard graag los in je trailer? Die van mij blijft ook wel staan als ie niet vast staat, maar de vorige draaide zo om en sprong eruit!

Die ouwe sok was een halve Trakhener en is niet haar hele leven oud geweest.
Enne, waarom sprong die van jouw eruit??
Concorde schreef:
Met de combi waar de gemiddelde ruiter op concours verschijnt, huis-tuin-en-keuken-auto en de 1 1/2 paards trailer, zou ik echt geen los paard achterin willen hebben. Als zo'n beest zich besluit om te draaien midden op de snelweg (gebonk en gestuiter van je trailer), en gezellig z'n snuit over de klep heen steekt, om vervolgens te bedenken dat ie eruit wil (kent iemand de Friese ggk hengst Leffert? Die heeft zo een x midden op de snelweg gelopen... Die is erg handig in het afdoen van halsters bleek...) heb je toch wel een uitdaging.

Tegen paarden die halsters afdoen helpt vastzetten nogal Slapen
Wat er op een gemiddeld concours verschijnt, wil ik niet eens in de buurt van mijn wagen hebben, laat staan erop! Dat heeft niks met los staan te maken maar alles met de manier waarop met dat gemiddelde "sportpaard" wordt omgegaan.
Denk je nu echt dat zo'n armetierig touwtje aan zo'n zielig trailerhaakje een paard tegenhoudt wat er ECHT UIT WIL?
Daarnaast, dat de gemiddelde concoursganger met en combi komt die niet eens legaal de weg op mag, maakt niet dat IK me dan maar moet aanpassen.
Concorde schreef:
Toen ik in Amerika zat was er zo'n dame die meende dat niet vastknopen veeeeel veiliger was... Had zo'n grote witte alu Featherlite trailer, met openslaande deuren achterop. Haar lieve brave Friese ruintje drukte op de highway op de een of andere manier 1 van de deuren open (die blijkbaar niet 100% goed functioneerden, al was de trailer gloednieuw en zat ie absoluut dicht toen we wegreden). Hij stond naar buiten te kijken, en daar zit dus geen stang achter, had zo de trailer uit kunnen stappen. De vent die achter ons reed haalde ons in en zat enorm te seinen. Snapte die doos eerst niet dat die man het serieus meende, maar toen ik begon te drammen gooide ze toch de auto aan de kant.... Die man had doodsangsten uitgestaan geloof ik, beest had zo de snelweg op kunnen springen.

Dat bedoel ik dus. Heeft niks met het paard te maken maar alles met het materiaal waarmee je omgaat en vooral HOE je daarmee omgaat!
Ik WEET waar ik mee om ga, HOE ik daarmee om ga EN welke paarden daarop staan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 12:40

Als mensen zo eigenwijs zijn om hun paard los erop te zetten, nou ja, dan moeten ze dat zelf weten. Ik hoop voor de paarden dat het nooit mis gaat..
Maar als die mensen dan ook nog eens andere mensen gaan overtuigen dat ze hun paard maar los op de trailer moeten zetten omdat het niet gevaarlijk zou zijn, dát vind ik echt niet kunnen Hamer
Wat nu als morgen iemand die raad opvolgt, paard los op de trailer zet, en het finaal mis gaat.. Wat dan?? Ja eigen schuld, had ze maar niet moeten luisteren??

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:00

MysticTinker schreef:
Als mensen zo eigenwijs zijn om hun paard los erop te zetten, nou ja, dan moeten ze dat zelf weten. Ik hoop voor de paarden dat het nooit mis gaat..
Maar als die mensen dan ook nog eens andere mensen gaan overtuigen dat ze hun paard maar los op de trailer moeten zetten omdat het niet gevaarlijk zou zijn, dát vind ik echt niet kunnen Hamer
Wat nu als morgen iemand die raad opvolgt, paard los op de trailer zet, en het finaal mis gaat.. Wat dan?? Ja eigen schuld, had ze maar niet moeten luisteren??

Wat iemand doet is z'n eigen verantwoording.
Wat het punt is, is dat er weer over één kam geschoren wordt. De rest is voor een niet gering deel terug te voeren op ondoordacht handelen. DAT is een mensenprobleem, geen paardenprobleem. Leg het probleem daar waar het thuishoort, bij de mens. DIE moet bepalen of dat specieke geval veilig is of niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:06

Als ik een paard zou hebben wat erg veel last heeft van de bewegingen van de wagen, dan gaat die wat mij betreft er ook los op. Wel met een achterstang, maar verder alles eruit, en de klep dicht en een zeiltje of bovenklep dicht. Paard kan veel beter zijn evenwicht vinden en heeft daarom minder stress.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:06

Een paard blijft een dier dat niet vooruit denkt, niet de gevolgen overziet, en als dat paard 10 jaar lang braaf stil stond in de trailer kan hij tóch ineens gaan omdraaien, stel er roept een paard en hij wil kijken? Een paard denk niet 'goh, ik ga maar niet draaien, dat kan gevaarlijk zijn' als hij van tevoren nooit iets heeft meegemaakt..
Veel paarden zijn hartstikke braaf op de trailer, nooit problemen, maar als je dan achter de klep omlaag doet dan willen ze naar je toe komen en proberen te draaien als ze niet achteruit kunnen. En voila, paard zit vast..
Geen een paard is 100% veilig.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:13

MysticTinker schreef:
Een paard blijft een dier dat niet vooruit denkt, niet de gevolgen overziet, en als dat paard 10 jaar lang braaf stil stond in de trailer kan hij tóch ineens gaan omdraaien, stel er roept een paard en hij wil kijken? Een paard denk niet 'goh, ik ga maar niet draaien, dat kan gevaarlijk zijn' als hij van tevoren nooit iets heeft meegemaakt..
Veel paarden zijn hartstikke braaf op de trailer, nooit problemen, maar als je dan achter de klep omlaag doet dan willen ze naar je toe komen en proberen te draaien als ze niet achteruit kunnen. En voila, paard zit vast..
Geen een paard is 100% veilig.

Hoeveel vlieguren met paarden aan de haak heb jij??
Doordacht en overwogen is iets anders dan angst voor situaties die misschien wel nooit voorkomen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:17

Ik ga zelf hooguit 5x per jaar met de trailer weg. Een vriendin van mij ging hooguit 3x per jaar. En wat denk je? Net in een van die drie keer gebeurde het dat haar paard zich omdraaide in de trailer (stond aan een te lang halstertouw vast, aan een kant van de trailer) en hij stond muurvast. Stond zij daar in haar eentje op de wei, helemaal in paniek, met haar paard vast in de trailer..
Uiteindelijk na wat duwen en draaien het hoofd toch weer recht gekregen en paard weten uit te laden.
Nou dat wil je niet meemaken.

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:34

Ik zou mijn paard ook altijd vast zetten, ik ben veel te bang dat er iets zou gebeuren, en hij is al 'bang' van trailers, dus ik wil geen risico lopen.
Als ik wekenlijks weg zou gaan met de trailer, en hij eraan gewend zou zijn, denk ik dat ik het met m'n paard wel zou kunnen, maar dan zou ik het alsnog niet doen.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:51

Ik zet ze ook altijd vast met name omdat we er 9 van de 10 keer 2 op hebben staan en ik geen zin hebben dat ze onderweg met elkaar gaan spelen. Zeker dat jong spul heeft er nog wel eens een handje van in de ander z´n voorbenen te gaan bijten en n paard dat z´n knieen gaat in de trailer zie ik liever niet.
We hadden 1 fokmerrie die er wel zo goed als los op staat (lees heel lang halstertouw aan boven/zijkant vast zodat ze net niet om kan draaien) omdat die doos standaart ging hangen zodra je aanreed en dat met n veulen ernaast is niet zo handig en op deze manier was er nooit iets aan de hand omdat ze geen tegendruk kreeg, je schrikt je alleen rot de eerste paar keer dat ze zo gaat hangen dus stoppen, deurtje open, kijken, kijkt ze je echt zo aan van "wat is er?", geen stress of iets gewoon gewoonte.

Het enige waar ik wel voor wil waarschuwen is het open laten van het voordeurtje op wedstrijd terrein zodat ie lekker buiten kan kijken, we zien de laatste tijd op de kliniek heel veel paarden die met der voorvoet gaat kappen en aan-achter het deurtje blijven hangen en zo hele hoefballen- de halve hoef eraf trekken tot slagaderlijke bloedingen toe. Laat dus aub het deurtje dicht!!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:23

Ik had mijn paard ook altijd los op de 1,5 paards trailer en heb dit een jaar gedaan. Op een gegeven moment wou mijn paard op concours achter zich kijken en zat toen klem. Daarna had ik hem altijd vast staan met twee trailerlijnen.
Nu heb ik een 2 paards trailer en daar staat hij gewoon los in. Hij kijkt graag door de raampjes en een touw beperkt toch een beetje in de bewegingsvrijheid.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:27

ikke schreef:
Concorde schreef:

Maarre, TS, wat wil je nog meer vastmaken dan alleen een halstertouw?? Kluisteren of zo??

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen mijn paard staat ook altijd los

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:38

ikke schreef:
Concorde schreef:

Oh? Goh, dan heb ik 15 jaar levensgevaarlijk gedaan. Mijn ouwe sok stond altijd en overal los, ook op trailers en vrachtwagens. Nooit iets van gemerkt.

Haha! Oeps... Ben ik ook levensgevaarlijk bezig!
Ik heb ook zo'n 'oude sok' die altijd los op de trailer staat wanneer hij er alleen op staat!

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:42

MysticTinker schreef:
Stond zij daar in haar eentje op de wei, helemaal in paniek....

Dát is nou de grootste fout van de meeste mensen-met-paardjes....
Blijf toch eens rustig, schat de situatie in en ga dan doelbewust handelen.

Paniek heb je helemaal niks aan bij paarden.