Ik zit met een probleem. Mijn paard wil dus niet de trailer uit, erin maakt hem niks uit. Toen we mijn paard ging ophalen bij de mensen waar we hem gekocht hadden liep die zo de trailer in. Wij hadden natuurlijk nooit gevraagd loopt die ook de trailer uit? Want ja ik had dit nog nooit meegemaakt dat een paard de trailer niet uitwilden. Nou eenmaal thuisgekomen dus ik dacht leuk me nieuwe paardje uitladen maar nee hoor we kregen hem met geen mogelijkheid eruit. Hij ging wel steeds een stukje naar achter maar het is gewoon levensgevaarlijk hij sprong zo weer naar voren. nou later een paar man geholpen hebben een longeerlijn om zijn hals gedaan en hem geprobeert voorzichtig eruit te trekken. Gelukkig was dit gelukt maar leuk was het niet. Hij probeerde zich ook steeds om te draaien om vooruit de trailer uit te kunnen maarja dat kan natuurlijk niet. Op stal zeiden ze al ach het komt omdat hij net nieuw is nieuwe omgeving waarschijnlijk komt het daardoor.Ik dacht ja dat zou wel waar zijn. Wij die mensen later aan de telefoon ze zijden dat ze dat nog nooit meegemaakt hadden. Nou poosje later had ik een wedstrijd en me paard moes dus weer de trailer op, ik had het vorige verhaal nog in mijn hoofd dus dacht hmm dat zou wel een ramp worden. Maar tot me verbazing liep hij er zo in dat deed hij eerst ook maar ik dacht ja door wat hij heeft meegemaakt doet die dat niet meer. Nou aangekomen op de wedstrijd hij stond nog lekker op zijn gemakkie in de trailer mooi stil gestaan onderweg niks aan de hand. Maar nu kwam het hij moes eruit. Nou ik proberen Maar nee hoor meneer wou er weer niet uit. Hij had me zelfs helemaal geplet tegen de ijzeren buis echt gewoon super gevaarlijk! Later kwam een man ons helpen gelukkig want alleen kreeg ik hem ernooit uit hij is echt super sterk. Die man ook helpen we deden alles heel rustig want ja je wilt je paard ook niet bang maken na veel gedoe is hij eruitgegaan. Wel zijn hele oog lag open. Dusja het is gewoon een ramp! Later van de wedstrijd thuisgekomen Ja hij moes er weer uit. ik dacht al ja hier heb ik geen zin in hoor maar tog maar gedaan want ja je kan hem niet laten staan. Wij een paar van stal geroepen om te helpen. Nou weer drukken aan de voorkant maar ik durfde er niet tussen te gaan staan want dan springt die oppeens naar voren. Een vrouw van stal heeft aan zijn staart lopen trekken en hij was erbijna uit ik er toch maar tussen gesprongen hoe gevaarlijk het ook was en gelukkig ging het toen goed! Maar het kon ook anders aflopen natuurlijk want hij vind het gewoon dood eng. Die man van de wedstrijd zij al het kan nooit zijn dat hij bij de vorige eigenaren gewoon makkelijk eruitliep anders wou hij dat nu ook wel en wil hij niet steeds omkeren. Maar we gaan dus morgen voor een trailer kijken want we moesten nog een nieuwe trailer en mijn moeder wil het liefst een trailer waar hij ervoor uit kan. Ik weet dat die er zijn en het is mischien niet de oplossing maar om z'n dier nou z'n gevecht aan te moeten laten gaan vind ik ook niks.
Wat denken jullie hoe zou dit kunnen dat hij het niet durft? Iig bedankt voor het hele verhaal maar zo is het mischien wat duidelijker allemaal.
Mijn paard heeft die ook gehad, gewoon een paar keer oefen. even streng zijn en hem achteruit laten lopen. zorgen dat hij niet zijn hoofd kan draaien. Die van mij loopt nu ook heel erg braaf in en uit de trailer.
Die van mij durft er ook niet achteruit uit. Heb hem tot nu toe alleen maar vervoerd met 2paards trailer met een tussenschot dat je aan de kant kan schuiven zodat hij zich in de trailer om kan draaien. Weet ook niet hoe ik het moet gaan doen met 1 paards trailer ofzo.
Het is vrij eenvoudig aan te leren. Neem les bij een prof en train zelf je paard, dan ben je van het "probleem" af en zijn er minder risico's (omdraaien kan voor skeletproblemen zorgen).
Toen ik voor het eerst met mijn Fries op pad ging had ik precies het zelfde. Moet er nog wel eens om lachen. Hij ging prima de trailer in, alleen wilde hij er nooit meer uit, ook probeerde hij zich om te draaien enzo. hahahaha, meestal willen ze er niet in.
Mijn vriendin heeft een 2 paard trailen, zij had hem toen aan de auto gekoppeld en zetten haar paard erin. Toen die van mij erbij, en daarna met zijn tweeen tegelijk eruit uitgehaald, gewoon allebij tegelijk losmaken en naar achteren duwen. Dat een paar keer geoefend en ik heb nooit meer problemen gehad.
Dus ik hoop dat je er wat aan hebt, het heeft mij enorm geholpen.
Mijn Haflinger heeft ook problemen met het in- en uitladen. Met haar heb ik het achterwaarts lopen eerst gewoon geoefend in het weiland, en verder volgens de methode van Emiel Voest, staat in het boek "Grondwerk" als je meer wilt weten moet je maar ff een pb sturen
zoals altijd: eerst uitsluiten of je paard een medisch probleem heeft. Loopt je paard aan de hand wel gewoon achteruit? Als hij daar al last van heeft, kan het ook zijn dat hij last heeft van zijn bekken en niet goed kan kantelen. Zeker achterwaarts van een plank af, moet hij zijn bekken behoorlijk kunnen kantelen. Een fysiotherapeut of osteopaat kan je paard losser maken in het bekken.
Ook tussen de springbalken door? Want dat zijn oefeningen op de grond, die je veilig kan doen.
Is de plank van de trailer glad? Gehorig? Een beetje stro op de plank leggen (let op dat het niet glad wordt) wil ook helpen om een paard het vertrouwen te geven achteruit te lopen.
En anders kan je altijd professionele hulp zoek, zoals monya al schrijft. Ze helpen je paard en jou een heel stuk verder.
We zijn dus langs geweest om bij trailer's te kijken. Het werd ons afgeraden om een voorlader te nemen. omdat als ze dit 2 x gedaan hebben ze er soms gewoons uitspringen die man heeft het zelf ook al eens meegemaakt, hij vertelde ook voorladers zijn eigenlijk voor koeien schapen voor beesten met nietzoveel verstand paarden zijn heel slim die hoeven iets maar 1x gezien te hebben en doen het uitzichzelf als het makkelijk is. Dus nu hebben we tog besloten om een normale trailer te kopen. en dan maar gewoon veel oefenen! Als ik op hem zit dan kan die ook achterwaarts. Dus in de trailer moet hij het ook kunnen het is gewoon een stukje angst denk ik.
Ik heb ook een paard gehad die dat deed, en ook levensgevaarlijk naar voren sprong. Alles geprobeerd en niets hielp, wij zijn toen over gegaan op een voorlader en dat scheelde echt enorm veel stress voor mijn paard. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat hij van het slachttransport kwam en vreselijke dingen heeft meegemaakt met transporten dus hij was er zowiezo geen held in.
Misty12
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.
Heb je het paard wel geleerd aan de hand acheruit telopen? vaak wordt dat vergeten en dan lopen ze wel zo de trailer in,maar er acheruit uit dus niet. Dus misschien maar eens veel oefenen met aan de hand achterwaarts te gaan. Als hij het op commando kan, loopt tie misschien ook op commando achterwaarts de trailer uit.
Probeer hem thuis al achteruit te leren lopen. Misschien kent hij dat nog niet eens, dan is het natuurlijk logisch dat een paard dat op de trailer al helemaaal eng vind!
Probeer hem thuis te trainen en thuis ook proberen het trailer laden. Zodat je niet zoals nu voor plotse verassingen komt te staan.
Ons paard wilde ook niet achteruit de trailer. Wij waren ook op zoek naar een andere trailer, en hebben dus wel een trailer gekocht waar hij vooruit kan. een ifor Willaims, ideaal, nooit geen problemen meer. Wel voorzichtig met het paard van de klep aflopen. Maar we kunnen nu overal ontspannen naar toe.
aeolusnr1
het werd hier al vermeld, bij het grondwerk ook oefenen met het achterwaarts laten gaan. zeker niet beginnen met om te draaien in de trailer dan krijg je weer andere problemen nadien.
Ik heb het zelf ook meegemaakt. We hebben het heel vaak geprobeerd maar hij draaide steeds om dus werd de trailer steeds boller en boller. We hebben maar besloten om een 2-paards vrachtwagentje te huren (bij B&W horse travel http://www.horsetravel.nl) {kan natuurlijk ook ergens anders}. Hij kan dan tenminste omdraaien zonder dat hij het vrachtwagentje ombuigt. VEEL SUCCES!!!!
ik vind het eerdergenoemde idee om een tweepaards trailer te lenen en dan met 2 paarden tegelijk eruit laten lopen een goed idee, vooral rustig blijven en geen grof geweld gebruiken. Dit zal niet in een keer gaan.
Zou het helpen om met de trailer ergens naar toe te gaan wat hij echt leuk vindt? Ergens anders buiten rijden? Mijn fjord is de eerste jaren alleen in een trailer geweest om óf van stal naar de wei te gaan (eten) óf om mee te doen aan fjordenkeuringen (lees: ontmoeten van andere paarden). Toen jaren niet meer en nu hebben we zelf een trailer, loopt hij er helemaal alleen in en uit, ik hoef niet eens mee te lopen.
En tja, als je toch voor de makkelijkste weg wil kiezen en een nieuwe trailer zoekt, kun je altijd een voorlader kopen. Maar ik vind eigenlijk dat je je paard toch met geduld moet kunnen leren om gewoon uit een trailer te stappen (achteruit).
Dit probleem hebben wij ook gehad, heel erg zelfs. we konden zo een half uur bezig zijn, met heel wat hulp. totdat hij met een andere pony in de trailer mocht. wel met tussenschot, toen hij zag dat de andere pony zo achteruit de trailer uitging, deed hij het ook! na 2x deed hij het helemaal alleen!
de tip om in het andere topic te kijken is al gegeven, maar zal m nog eens herhalen; leer je paard achterwaarts de trailer uit te gaan door niet gelijk helemaal de trailer in te lopen maar 1 pasje op de klep te doen, even te wachten en dan weer achteruit, dan 2 pasjes even wachten en weer achteruit, 3 enzovoort.... Maar ga vooral niet in 1 keer helemaal de trailer in, eerst kleine stapjes dan pas helemaal. Het paard leert dan dat achterwaarts gaan helemaal niet zo eng is als hij denkt dat het is en je probleem is opgelost, stuk goedkoper dan een voorlader te kopen