Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IceMam

Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:46

De eigenaar van de pensionstal waar mijn bijrijdpaard staat heeft besloten om de instructrice die daar een deel van de mensen lesgeeft om bakgeld te vragen. Zij moet dus een deel van haar inkomsten afstaan, omdat ze dat verdient op zijn terrein.
Het gevolg is dat de prijzen van de lessen omhoog gaan, en wij eigenlijk het bakgeld betalen.

Even voor de goede orde: we hebben het hier over een kleine (verlichte), slecht onderhouden buitenbak.

Zijn er meer eigenaren die zo'n soort 'belasting' heffen?

Haarbal

Re: Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:49

Sorry hoor, maar jij betaalt als pensionklant tcoh voor het gebruik van de bak? Dan mag je die toch gebruiken zoals je wil?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:51

nog nooit van gehoord en vind het ook heel vreemd.
Ik zie het zo, jullie betalen stalling en huren daarmee dus ook de faciliteiten, zoals de buitenbak. Dan heb je het recht om daar te doen wat je wilt(met inachtneming vd stalregels natuurlijk!)), ook om les te nemen. Tenzij er in de stalregels veremld staat dat dat niet mag, en dat lijkt me stu.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:52

Als je de bak speciaal afhuurt voor de les lijkt het me logisch dat je daarvoor moet betalen, maar je betaalt er toch al voor om gebruik te maken van de bak?

anniekw

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:54

ik ken dat wel! alleen ging het wel om een hele mooie binnen en buitenbak, en dat was dan alleen als je geen les kreeg van de eigenaresse zelf...

IceMam

Re: Wie kent bakeigenaren die instructeurs om bakgeld vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:55

De bak wordt niet exclusief gehoord voor de lessen. Anderen kunnen gewoon rijden tijdens een les.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:55

uhm gehoord = gehuurd

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:57

@anniekw
De eigenaar en eigenaresse rijden zelf niet en kunnen ook niet lesgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:57

Ja ik ken het. Helaas wordt het gedaan, maar als die bak zo slecht is, zoekt ze toch een andere bak in de buurt en komen haar klantjes daar naar toe. Overigens is het dan wel als er gelest wordt door anderen dan de pensiongasten of als er gelest wordt in een bak van een ruitervereniging waar de lesgever geen lid van is.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:58

als je instructrice bakhuur moet afdragen vind ik ook dat zij op dat moment dus dan ook recht heeft op de bak, en niemand anders. dat houd dus in dat andere dan niet gebruik van de bak kunnen maken.
Als je moet betalen moet daar wel wat tegen over staan.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 15:59

@russel
Het gaat hier uitsluitend om de pensionklanten zelf die les krijgen. Het is een boerderij die pensionstallen verhuurt, mét buitenbak. Er is geen ruitervereniging.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 15:59

Ik vind het niet helemaal kunnen...
ik ben van mening dat de pensionklanten die daar staan tenslotte betalen voor het gebruik van de bak...
Dat er nou toevallig een instructrice bij staat Gestoord

En dan een slecht onderhouden bak... zet ik ook mijn vraagtekens bij...
Laatst bijgewerkt door DenK4ever op 19-12-08 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:00

Jammer, maar dan vind ik het niet normaal. Wat zeggen ze als jullie daar over klagen?

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:02

ik had er dus ook nog nooit van gehoord..
bakgeld??
mijn idee...als pensionklant betaal je al een aardig bedrag,
stalling en gebruik van bak, d'r komt een instructie, die naar verloop van tijd aan d'r haren word geplukt, je staat geld te verdienen in mijn bak, dus daar moet je maar voor betalen.
het gaat dus iid over mij
overigens wil de eigenaar geen andere mensen op z'n terrein, dus zouden mensen verplicht zijn, bij deze instructie les te nemen..
wat mijns inzien niet kan, je kan niemand verplichten les te nemen bij iemand.
maar zie de gemoederen maar eens goed te houden, tussen het hele zooitje

stal_kuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:04

iemand die een bak heeft en waarschijnlijk zelf ook les geeft zal om een bijdrage vragen dit is logisch , ik vind het niet logisch dat de instructrice jullie daarmee opzadelt , als jij op de markt staat met een kraampie om geld te verdienen moet je ook een deel betalen aan de stad , net als de instructrice , ik vind het heel normaal , eigenlijk is dit meestal standaard maar zeggen wij instrctrices er weinig over , het gemiddelde is voor een buitenbak 5 en een binnenbak 8 tot10 euro per uur , heel normaal en ook heel terecht en logisch wel zou ik eisen dat er van dat geld bvb wat aan de bak gedaan zou kunnen worden , ennuh waarom les je in een slechte bak?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:06

Dat iemand bakgeld vraagt aan de persoon die er in rijdt is mij bekend, maar dat de instructie dit moet gaan afdragen is een beetje zot Nagelbijten / Gniffelen
Gelukkig kan instructie ook elders les geven, helaas moeten leerlingen dan of ter paard of per trailer naar lokatie afreizen, wisselen van instructeur Haha!
Zelf zou ik als instructeur weigeren bakgeld te betalen

IceMam schreef:
De bak wordt niet exclusief gehoord voor de lessen. Anderen kunnen gewoon rijden tijdens een les.

En dan zou ik dus helemaal geen cent betalen Clown

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:07

stal_kuiper schreef:
iemand die een bak heeft en waarschijnlijk zelf ook les geeft zal om een bijdrage vragen dit is logisch , ik vind het niet logisch dat de instructrice jullie daarmee opzadelt , als jij op de markt staat met een kraampie om geld te verdienen moet je ook een deel betalen aan de stad , net als de instructrice , ik vind het heel normaal , eigenlijk is dit meestal standaard maar zeggen wij instrctrices er weinig over , het gemiddelde is voor een buitenbak 5 en een binnenbak 8 tot10 euro per uur , heel normaal en ook heel terecht en logisch wel zou ik eisen dat er van dat geld bvb wat aan de bak gedaan zou kunnen worden , ennuh waarom les je in een slechte bak?

dit verhaal kan ik bij inkomen.
alleen geeft de pension houder in kwestie zelf geen les.
rijden zelf geheel niet.
het laaste stukje in jouw bericht is een heel goed plan!
eisen dat er voor dat geld bakonderhoud word gepleegd
de bak ligt er niet fijn bij, maar is wel in te rijden

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:13

Ik les in een slechte bak omdat ik anders mijn bijrijdpaard zou moeten vervoeren. Dat mag ik zelf niet van de eigenaren, dus is de enige manier voor mij om te lessen in de bak bij de stal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:23

Op het pension waar ik vroeger stond hebben ze dat ook geprobeerd. Een natural-horsemanship-instructrice gaf les aan de halve stal, dat was trouwens voor een groot deel grondwerk, en de andere mensen reden er gewoon bij. En toen de eigenaar bakgeld wilde gaan vragen hebben een paar mensen eerst naar andere pensions gebeld of dat gebruikelijk was (maar daar mochten andere lesgevers wel gratis komen) en toen zijn we met de hele club, zo'n 15 man, naar de eigenaar gestapt en hebben hem verteld dat we het belachelijk vonden en dat dat bij andere pensions ook niet zo was.. Toen heeft ie het toch maar niet gedaan Haha!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:31

Ik ken het en kan het eigenlijk wel voorstellen ook dat het gebeurt, slechte bak of niet.

het onderhoud van de bak moet gedaan worden door de stalhouder en een ander verdient er geld mee terwijl die er geen dingen vor hoeft te doen.

Daarnaast zet het ook een beetje een rem op het aantal lessen die gegeven worden. Stel je staat met 10 man op een stal. Als alle 10 een eigen instructeur hebben zijn er 10 uren per week waarin andere pensionklanten geen gebruik kunnen maken van de bak volledig.

Er zijn ook stallen waar een ander niet eens les mag geven.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:32

Hmmmm, een vergadering beleggen met de eigenaren? Ik durf het niet in te schatten, maar ik zal het voorstellen.

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 16:40

@karuna
Op zich heb je wel gelijk, maar in dit geval onderhoudt de stalhouder de bak dus NIET, en mag er maar 1 instructeur lesgeven. Inderdaad is op die momenten de bak minder bruikbaar, maar de meeste pensiongasten gaan met hun paard naar buiten en gebruiken de bak alleen om te lessen, of een enkele keer te longeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 16:42

terorita schreef:
stal_kuiper schreef:

dit verhaal kan ik bij inkomen.
alleen geeft de pension houder in kwestie zelf geen les.
rijden zelf geheel niet.
het laaste stukje in jouw bericht is een heel goed plan!
eisen dat er voor dat geld bakonderhoud word gepleegd
de bak ligt er niet fijn bij, maar is wel in te rijden

maar de kraamhouder berekend dat wel door in zijn producten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:09

We hebben het toch niet over een kraam huren op de markt?

Het is een boerenstal begrijp ik met een matige buitenbak. Er staan wat pensionpaarden en die mensen willen graag les. Iemand komt les geven, anderen rijden vrij en de pensionhouder wil hier een graantje van mee pikken. Als hij dan een goede allweather bak gaan aanleggen met goede verlichting, dan heeft hij kosten, maar ik ken de boerenstallen, heb er zelf vaak zat gestaan, idd de buitenbakken zijn matig tot slecht, je mag blij zijn als hij af en toe een gesleept wordt.

Ik vind het bij de service en faciliteit horen dat je mensen kunnen lessen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 17:14

stal kuiper vond dat een goede vergelijking Lachen