Met of zonder tuig op trailer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Met of zonder tuig op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:40

Je gaat naar een les/buitenrit/wedstrijd oid. Zet je je paard met tuig of zonder tuig op de trailer?

Ik heb 2 paardjes: Ze zullen vaak samen naar les en buitenrit gaan. En als je met z'n tweeen bent is het best lastig de paardjes op te zadelen. Vooral ze nieuwsgierig zijn en het spannend vinden...

Maar dan met tuig de trailer op? Is dat niet gevaarlijk? Of gaat het tuig daar niet kapot van?

meggiemeg

Re: Met of zonder tuig op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:45

Ik zadel altijd pas op als we op locatie zijn.
De eerste keren zullen ze het wel spannend vinden als ze niet gewend zijn met de trailer weg te gaan. Maar dat went snel hoor. Ik zet altijd alvast het deurtje open zodat ze nog beter kunnen zien waar we zijn.
Als je paard niet vast op zijn benen staat in de trailer en in de bochten gaat hangen tegen de zijwand of het tussenschot lijkt me niet al te prettig voor je zadel.

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:46

ik vind het gevaarlijk om ze al opgetuigd in de trailer te zetten, bovendien ben ik veel te bang dat er iets met mijn dure zadel gebeurd!!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:49

ik doe het nooit, vind het niet veilig. Zeker een hoofdstel om, vind ik te link.
een kwestie van geduld en je paarden laten wennen. Als die van mij het heel spannend vind, stap ik eerst soms wel 10 minuten met haar aan de hand en ga dan pas zadelen.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:51

Ik zadel zelden m'n pony thuis op als ik ergens heen ga, maar de keren dat ik het deed is alles goed verlopen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 10:51

meggiemeg schreef:
Ik zadel altijd pas op als we op locatie zijn.
De eerste keren zullen ze het wel spannend vinden als ze niet gewend zijn met de trailer weg te gaan. Maar dat went snel hoor. Ik zet altijd alvast het deurtje open zodat ze nog beter kunnen zien waar we zijn.
Als je paard niet vast op zijn benen staat in de trailer en in de bochten gaat hangen tegen de zijwand of het tussenschot lijkt me niet al te prettig voor je zadel.

Zadel jij wel op de trailer op? Gaat wat lastig denk ik als je er twee op hebt staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:07

Ik zadel gewoon ter plekke op. No way dat ik het risico loop dat er iets gebeurd, en of het paard raakt gewond door het zadel, of mijn zadel raakt beschadigd.

Ik heb een keer mijn ene paard over de voorstang gehad, als ze opgezadeld zou zijn was het nóg veel lastiger geweest om haar eraf te krijgen. Daarnaast heb ik eens meegemaakt dat het paard (flinke Arab) van een vriend in paniek raakte in de trailer, omviel, en bij openen van de trailer door het voordeurtje is gekropen mét zadel en al. Moet er werkelijk waar niet aan denken dat het zadel ergens achter was blijven haken terwijl hij erdoor kroop.

Daarnaast is de ruimte in een trailer al hartstikke smal, (igv tweepaards zeker) en met een zadel op hebben ze nog minder ruimte.

Daarnaast vind ik het een stuk opvoeding en tot de basis van het paard horen dat je ook op vreemde locaties hem in de hand hebt. Gewoon goed vastzetten en je werk doen. Als je paard dan volledig doordraait dan denk ik dat het sowieso niet wijs is om naar dergelijke drukke vreemde locaties te gaan.

Dus : niet opzadelen, en gewoon veel op stap gaan, eerst rustig aan beginnen, en dan gaandeweg zijn ze ervaren genoeg ervoor.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:10

Ik heb 1 paard in een 1½ paards trailer dus het kan wel, is niet zo handig maar als het buiten giet van de regen doe ik het wel.
Ik laad altijd mijn paard uit en bind hem vast aan de trailer.
Zorg van te voren wel dat ik alles binnen hand bereik heb en door kan gaan en niet steeds heen en weer hoef te lopen.
Mijn paard stond in het begin ook te draaien en vond het spannend maar nu niet meer. Zodra hij maar kan zien door het deurtje waar we zijn is het goed (zal wel beter kijken dan door de raampjes van de trailer denk ik).

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 11:16

Maar waar zet jij je paard vast bij een buiten rit? Ik kan mijn jongste niet aan de trailer vastzetten want dat vind hij heel eng!

Ik kan ze rusti zo opzadelen als er iemand is die het paardje vasthoud... dat kan goed bij nr 1 als nr2 nog op de trailer staat. Maar als nr 2 opgezadelt moet worden heeft de vasthoud persoon 2 paarden vast die erg kijkerig zijn... zou dat werken?
Die van mij zijn niet paniekerig hoor, alleen de jongste vind het heel eng om aan een "los iets" vast te staan (trailer oid)

En uiteindelijke zullen ze eraan wennen (ben daar niet bang voor) maar in het begin zal dat heel lastig zijn en denk maar niet dat er nog een 3e persoon mee gaat die lekker in de auto kan wachten totdat wij terug zijn van de buitenrit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:20

Je paard zal er inderdaad aan moeten wennen. Bind m zo vast dat je met 1 ruk aan het uiteinde van je touw hem lost hebt. Zorg er voor dat er in het begin iemand bij staat om hem gerust te stellen.
Je kunt oefenen met vast zetten aan de trailer op bekend terrein, gaat dat eenmaal goed is de trailer ook vertrouwd voor je paard om aan vast te zetten en gaat het op vreemd terrein ook steeds makkelijker.
Wel er voor zorgen dat het lastigste paard niet alleen of langer moet wachten terwijl hij vast gebonden staat aan de trailer om problemen te voorkomen zolang het niet gewoon is voor hem.

ps je geeft al aan dat je met nog iemand bent, kan diegene niet wachten met opzadelen totdat jij klaar bent met je jonge paard (in het begin tot het allemaal wat gewoner is geworden)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:24

Een enkele keer als we 15 minuutjes met de trailer moeten en we de anderhalfpaards mee hebben gaat het zadel vast op. Paard staat erg relaxd op de trailer.
Maar het komt toch echt vaker voor dat ik daar pas op zadel. Gewoon paard aan de trailer vast voor zover dat zin heeft, paard heeft zich zelf zo los maar blijft staan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:26

ik zet mijn paard met hoofdstel en halster om in de trailer. zadel doe ik ter plekke. als ik bij mijn paard het halster af doe, dan begint hij al te lopen, ik doe het halster wel om zijn hals, maar vooral als hij kijkerig is heeft hij daar maling aan. ik ga ookniet langer dan 10 min. als ik ver weg ga dan doe ik denk ik zijn hoofdtel in de trailer om op de plek van bestemming, dan kan hij nergens heen.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:28

Ik zadel ook altijd pas buiten de trailer, ik vind het geen fijn idee.

De politie vervoert haar paarden wel altijd gezadeld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:32

Als ik ergens ga rijden, dan is dat bijna altijd bij een manege, een stal, een weet ik veel iets waar dus ook gelegenheid tot eventueel vastzetten is. Zo niet, dan zet ik ze aan de trailer vast. Die van mij geven er niet om.

Wat jij kan doen, je hebt het over twee paarden, dus ik neem aan ook twee ruiters. Die ene die wel rustig is zet je aan de trailer vast, en die ander die te paniekerig is, die laat je door je andere ruiter vasthouden, en jij zadelt beide paarden vlot. Zadelen hoeft ook nauwelijks een paar minuten te kosten. Het poetsen en alle andere dingen heb je immers thuis al gedaan.

Ook een optie, maar zou bij die van mij niet werken. Omdat ze alles samen willen doen, dus ook samen de trailer af. Maar dus die paniekerige op de trailer te laten, die ander vast opzadelen, klaarzetten, even tijdelijk vastzetten. Ander eraf halen, ook opzadelen en opstijgen en weg.

rho_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:37

ik zet me paard nooit met zadel op in trailer,
er zal maar wat gebeuren.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 11:42

Toen we nog een anderhalf paards trailer hadden, zadelden we regelmatig thuis al op (bij korte afstanden, max een 15 min). Over het zadel lag dan de hoes of een zweetdeken. Onze paarden zijn super braaf op de trailer. Voor een wedstrijd echter nooit, omdat ze dan m.i. te lang met zadel e.d. moeten blijven staan. Sinds kort hebben we een 2 paards trailer en met zadel op erin, vind ik te nauw. De kans dat het zweetblad dan ergens blijft steken tijdens het laden, vind ik te riskant. Onze merrie is op wedstrijd wel wat onrustig tijdens het opzadelen, maar oké, met 2 man lukt dit prima.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:17

Als ik naar de manege ga 3 minuten van men huis vandaan, zadel ik meestal wel alvast op, is zo'n klein stukje en paard staat gewoon relaxed. Als ik verder weg moet doe ik dit uiteraard niet.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:20

ik zou het niet doen. als er wat gebeurt, zonde van je zadel! stel nou dat je een ongeluk krijgt, paard ligt in de kreukels, ligt er ook nog onnodig zn ding op zn rug.
als je het dan toch wilt doen, doe hem er dan een zweetdeken ofzo op, stel dat hij gaat hangen of tegen de wand komt is je zadel lichtelijk beschermd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:23

Ik zadel al 10 jaar thuis op, behalve voor ritten langer dan een uur. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, zelfs toen mn paard met een been over de stang stond.
Vaak deed ik het omdat ik moeilijke paarden meehad, die wildei k dan de stress besparen van het opzadelen. Ik zie zo vaak dat mensen zo lopen te klooien als ze op moeten zadelen op het wedstrijdterrein.
Ik heb nu een 2-paard vrachtwagen dus ze staan lekker ruim, maar we deden het ook in een 2-paards trailer.
Ik bescherm mijn zadel overigens wel altijd met een zadelhoes of deken.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:25

Hoewel het hier in nederland gewoonlijk niet gezadeld vervoerd word (ik doe het ook niet). Viel het me dat het in America heel normaal is.
Maar als je ziet dat bandages of peesbescherms, dekens met dekensingels wel heel normaal is. Dan denk ik weleens een zadel moet dan toch ook kunnen?

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:29

yarrah schreef:
Hoewel het hier in nederland gewoonlijk niet gezadeld vervoerd word (ik doe het ook niet). Viel het me dat het in America heel normaal is.
Maar als je ziet dat bandages of peesbescherms, dekens met dekensingels wel heel normaal is. Dan denk ik weleens een zadel moet dan toch ook kunnen?

Ja alleen een zadel kost enorm veel geld..peesbeschermers en dekens beschadigen niet snel.
Ik doe het absoluut niet, zonde van mijn zadel en hoofdstel al uberhaupt niet. Waarom niet de kleine moeite om het tuig buiten de trailer om te doen, iemand houdt het paard vast en de ander zadel binnen 5 min op

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:32

Ik zadel bijna altijd op voor de tijd. Doe dit al ongeveer 6 jaar. Ik vind het veel gemakkelijker. In een 2 paards trailer overigens niet. Daar laat ik altijd alles af. Maar aangezien wij een 1,5 paards trailer hebben.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 12:37

ik deed met t paardje waarmee ik op wedstrijd ging alleen t zadel op als we idd niet langer dan 10 a 15 minuutjes rijden moest. dekentje eroverheen voor de bescherming en een dekensingel daar omheen voor het blijven liggen van het dekentje enzo. Maar dat was een braaf paard. Denk dat het afhankelijk is van hoe een paard is. bij een jong paard doe je dit niet zo snel. en deze was al vaak op stap geweest.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 13:50

Silly_Woman schreef:
ik deed met t paardje waarmee ik op wedstrijd ging alleen t zadel op als we idd niet langer dan 10 a 15 minuutjes rijden moest. dekentje eroverheen voor de bescherming en een dekensingel daar omheen voor het blijven liggen van het dekentje enzo. Maar dat was een braaf paard. Denk dat het afhankelijk is van hoe een paard is. bij een jong paard doe je dit niet zo snel. en deze was al vaak op stap geweest.

Het ene paard staat vaster dan het andere paard ben ik mee eens maar je hebt nog altijd van die idioten op de weg waar je voor moet uitwijken of afremmen plotseling en dan staat zelfs het meest ervaren paard niet meer stil in de trailer..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 14:58

ik zie 't nut er niet van in en zou dus geen extra risico willen lopen. Valt me wel op dat sommigen hier, die dat dus wel doen, gewoon on,- of niet opgevoedde paarden hebben. Moet zeggen dat ik het nogal stom vind om onvoorbereid op pad te gaan. Leer het paard dan eerst gewoon aan de trailer te staan enz!