Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ikke20 schreef:ik heb een 2 paards trailer. maak klep open. stang aan kant waar geen paard staat los. dan naar paard toe. die vastmaken aan touwtje(gebruik dan hengstenketting) losmaken van trailertouwen. hou ik uiteinde touwtje vast. loop naar achter maak stang los en zet schot stukje opzei. dan pak ik staart van mn paard omdat hij er anders op gaat staan en zeg dat hij mag komen en dan loopt hij keurig naar achteren.
ESSIE70 schreef:@ anneliesdj ik heb mijn paard geleerd(eerst met 2 personen) dat hij wacht op mijn teken en dan pas achteruit gaat lopen.
Dit doe ik al van af zijn derde jaar en hij is nu 7 jaar en ik ga elke week met de trailer naar het bos.
En het is nog nooit fout gegaan.
Ik heb n.l eens een paard gezien die probeerde zich om te draaien in een 1,5 paard trailer omdat het touw al los was maar nog niet de klep en stang. Ik kan je vertellen dat,dat flink wat paniek gaf en de trailer was daarna flink ontzet.

KiWiKo schreef:losmaken voor, omlopen klep naar beneden, stang los en buiten opvangen
anneliesdj schreef:Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.
lientjeds schreef:anneliesdj schreef:Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.
Idem hier! Nooit stang opendoen voordat het paard losstaat. Zelfs al is het paard echt rustig, je weet nooit dat er iets gebeurt, en hij/zij begint te trekken...
anneliesdj schreef:Dat heeft je kennis dom gedaan, je mag imo nooit eerst de stang losmaken en daarna pas het halster. Als het paard eenmaal door heeft dat ie zo los kan komen dan leer je ze dat heel slecht af.
Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.
lientjeds schreef:anneliesdj schreef:Bij ons hebben alle paarden geleerd om zelf de trailer in en uit te lopen, we lopen mee tot aan de klep en gooien dan touw over de nek, paard loopt er zelf in. Dan kan ik de stang vastmaken en naar voren lopen om hem vast te zetten. Eruit gaat net zo, voor losmaken, touw over de nek, stang los en 'kom maar' tegen het paard, lopen ze netjes achteruit.
Idem hier! Nooit stang opendoen voordat het paard losstaat. Zelfs al is het paard echt rustig, je weet nooit dat er iets gebeurt, en hij/zij begint te trekken...
En ik heb ook zo'n gekkerd, die met haar kont tegen de stang staat te rammen vanaf het ogenblik dat de klep naar beneden is. Ik wacht net zolang tot mevrouw daarmee ophoudt!
Pas dan maak ik de stang los. En als ik mijn hand uitsteek en ze begint opnieuw, stel ik me terug te wachten. Ze moet met haar kont niet gaan leunen op die stang, ze MOET gewoon blijven wachten tot ik die stang weghaal.