wie ervaring met transportbeschermers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

wie ervaring met transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-08 13:53

Wij zijn erover aan het nadenken om voor ons paard transportbeschermers te gaan kopen, maar twijfelen nog of dit wel noodzakelijk is. Daarom ben ik op zoek naar mensen met negatieve of positieve ervaringen met transportbeschermers. Wie gebruikt ze wel of juist niet en om welke redenen? Ik begin namelijk zelf steeds meer het idee te krijgen dat het meer een stukje schijnveiligheid is, en dat het weinig bescherming biedt. Ik ben benieuwd naar de reacties.

WendyBZ

Re: wie ervaring met transportbeschermers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:48

Ik gebruik ze wel, omdat mijn merrie nogal wat beweegt op de trailer. Ik ben bang dat ze zichzelf anders verwondt. Ik heb een paar van de Lidl, niet duur en bevallen prima Lachen

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:52

Ik gebruik geen transportbeschermers maar bandages met onderlappen. Ik gebruik ze omdat mijn pony nog wel eens een beetje klungelig van de klep komt, halverwege eraf probeert te springen enzovoorts. Moet er niet aan denken dat hij dan zich lelijk verwondt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:59

ik gebruik al jaren helemaal niks. Het gros van de beschermers zakt af, het paard gaat er raar van doen en beschermen doen ze niet echt als het eens serieus nodig is. Weten wat je wel en niet moet doen als chauffeur is een betere garantie op schadevrij transport dan welke zooi-om-pootjes ook.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 08:50

lappen met bandages kunnen mits goed aangebracht niet afzakken. ik gebruik liever preventief iets op de trailer. rijkunst van de chauffeur op de weg wil niet altijd garantie bieden, er zitten ook een hoop klungels op de weg en daar kun je niet altijd voldoende op anticiperen.

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 12:56

Mijn paard vind het iedere keer weer eng als ik ze om doe. Hij tilt zijn benen extreem hoog op en gaat trappen (hoe strak je ze ook doet, dan zakker ze op een gegeven moment toch echt af). Na een tijdje doet hij wel weer normaal, maar iedere dag weer dat ik ze om doe, doet hij het weer. Dus nou laat ik ze maar af. Hij doet ook nog wel eens raar met de klep af lopen, maar zo snel verwond hij zich nou ook weer niet. Bovendien scheelt het een hoop stress als ik de transportbeschermers af laat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:09

Wiesje schreef:
lappen met bandages kunnen mits goed aangebracht niet afzakken. ik gebruik liever preventief iets op de trailer. rijkunst van de chauffeur op de weg wil niet altijd garantie bieden, er zitten ook een hoop klungels op de weg en daar kun je niet altijd voldoende op anticiperen.

Hier MOET je op anticiperen, ALTIJD!!!! Je uitgangspunt MOET zijn dat de hele wereld je wil pesten.
DAAROM roep ik ook altijd dat je nooit teveel motervermogen en -koppel kunt hebben; dan kun je je uit de voeten maken als je weer eens gepest wordt.
En niet zeuren; als je niet kunt anticiperen op het overige verkeer, dan kun je niet autorijden en hoor je dus al helemaal niet met paarden aan de haak te rijden! Demo hebben? Kom langs, dan leer ik je (gratis en voor niks) hoe dat moet.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:14

Ik gebruik geen transportbeschermers, mijn ene paard staat gewoon altijd stil op de trailer en is makkelijk met laden en lossen. Mijn andere paard is nog wat moeilijker op de trailer en kan zijn evenwicht nog niet zo goed bewaren maar daar doe ik gewoon altijd peeskappen om (we gaan toch nog niet zo ver weg met de trailer) en van transportbeschermers word hij een beetje gek Tong uitsteken

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:20

Mijn paard heeft geeneens bandages, peesjes, transportbeschermers, helemaal niks.. Ze wordt minimaal een keer per week met de trailer vervoerd, heeft zich nog nooit verwond. Ze heeft wel van die reflecterende banden voor om de benen voor als het donker is, maar ze loopt ermee alsof ze op naaldhakken loopt, hihi! Dus nee, voor die van mij is het nodig en dus heb ik ze niet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 21:22

Ik heb ze 1x gebruikt, maar doe het nooit weer. Mijn paard stond altijd prima bloot op de trailer. Maar ik wilde voor de zekerheid toch transportbeschermers om. Paard heeft de hele reis staan trappen, en was op de terugweg bijna niet meer te laden. Resultaat was ook 2 kapotte beschermers van het trappen.

Als het zonder altijd prima gaat, zou ik er niets aan veranderen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:29

Ik doe het altijd wel. Ik weet dat mijn paardje helemaal stil staat.
Maar als het mis gaat hoeft niet door jou zelf te komen. Er rijden zoveel idioten op de weg, dat risico wil ik gewoon niet nemen.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:33

ikke schreef:
Wiesje schreef:

Hier MOET je op anticiperen, ALTIJD!!!! Je uitgangspunt MOET zijn dat de hele wereld je wil pesten.
DAAROM roep ik ook altijd dat je nooit teveel motervermogen en -koppel kunt hebben; dan kun je je uit de voeten maken als je weer eens gepest wordt.
En niet zeuren; als je niet kunt anticiperen op het overige verkeer, dan kun je niet autorijden en hoor je dus al helemaal niet met paarden aan de haak te rijden! Demo hebben? Kom langs, dan leer ik je (gratis en voor niks) hoe dat moet.

Relax!! Haha!
Ik ben het namelijk helemaal met je eens, en toch denk ik dat dit gewoon niet altijd op gaat. Er kan gewoon altijd iets onvoorziens gebeuren en geen enkele chauffeur kan altijd alles voor zijn. Iemand die achterop je trailer rijdt bijvoorbeeld als je remt voor een stoplicht.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 23:18

Wiesje schreef:
Relax!! Haha!
Ik ben het namelijk helemaal met je eens, en toch denk ik dat dit gewoon niet altijd op gaat. Er kan gewoon altijd iets onvoorziens gebeuren en geen enkele chauffeur kan altijd alles voor zijn. Iemand die achterop je trailer rijdt bijvoorbeeld als je remt voor een stoplicht.

Wat rem jij voor stoplichten? Daarnaast moet je van 1km weg voor EN achter je weten wat er gebeurt en zou je die achterop komende sukkel moeten hebben gezien en daarop hebben gereageerd.
Ik weet zeker dat het altijd opgaat, maar misschien maakt het uit dat ik vrachtwagen rijd; dan heb je geen andere keuze, je MOET........

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:23

Ik doe rondom peesbeschermers om. Pony staat niet echt stil maar doet geen rare dingen.

Ik denk dat het per paard verschillend is wat nodig is, meeste mensen weten wel waar het probleem zit met hun dier tijdens laden, vervoer en lossen. En ook belangrijk hoe ze reageren op inpakken van de benen.
Voor langere ritten gaat mijn voorkeur uit naar niets of peesbeschermers met of zonder springschoenen. Dit in verband met afzakken, afknellen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:27

Ik doe geen bescherming om in de trailer.
Als die dingen niet 100% goed blijven zitten kan dat juist voor paniek zorgen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:31

Ik gebruik ze wel, mijn pony heeft 2x ongeluk gehad in de trailer waarbij eenmaal de schuld was van de eigenaar van de trailer die had een tussenschot gemaakt die niet verwijderd kun worden, zonder er kennis van te hebben en gereedschap

het been van paard zat dus klem tussen 2 spijlen (eigenaar was ook naar wedstrijd komen kijken en kon zelf dat tussen schot verwijderen) veearts was ter plaatse en kon me vertellen dat als beschermers niet hadden gehad dat de pezen zwaar beschadigd waren aangezien pony in een rare hoek van 70 graden stond (of zoiets)

ongeluk 2 was vallen in de trailer door ander paard die met zijn hoef op mijn pony ging staan (tussenschot was enkel stang met plastic zeil)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:34

Spijlen als tussenschot lijkt me sowieso niet heel geschikt tita Knipoog

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 15:18

Ik neig nu ik dit allemaal lees ook erg naar geen beschermers. Paard doet behalve schrapen geen gekke dingen op de trailer en wij zijn ons zeer goed bewust van de risico's van het rijden met onze combinatie dus letten altijd heel goed op, zeker op mensen die je (lijkt het) moedwillig pesten door nog gauw even in te willen halen, of nog even snel voor je de weg op schieten als ze je aan zien komen. Andere weggebruikers lijken helaas vaak niet te begrijpen wat het inhoudt om met een paard en trailer op pad te zijn.

Verder heeft ons paard een hekel aan gepruts op en aan zijn lijf dus denk ik dat het dragen van beschermers er wel eens voor zou kunnen zorgen dat hij juist gekke dingen gaat doen als hij op de trailer staat, of wanneer hij de klep af moet lopen. Hij is al een keer bijna de klep afgekieperd omdat hij heel druk was met eraf lopen, en het is natuurlijk extra risico met die maffe dingen om de benen.

Eline_Fergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 15:22

Ik doe mijn paard altijd transportbeschermers om als we weg gaan (gebeurt bijna nooit). Ze heeft namelijk nogal haast als ze uit de trailer komt. Ze gaat altijd hard en scheef. Dus heb ze eigenlijk om voor het uitladen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:02

Nibbit schreef:
Spijlen als tussenschot lijkt me sowieso niet heel geschikt tita Knipoog

nee het was niet spijlen als tussen schot maar een houten tussenschot die stond vast in de trailer (voor hun oude pony) en tussen de draagbalk was ong 10 cm doorgang waar het houten tussenschot begon

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 16:13

Ik heb altijd transportbeschermers om, ook al staat hij doodstil op de trailer, en loopt hij er netjes recht af. Het is een kleine moeite ze om te doen, en ik denk dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 16:22

Ik doe het ook voor het zekere maar ze hebben mijn paard zijn benen wel al eens ''gered''
Liep van de trailer af en schuurde net langs de rand, stond niet op te letten. Dus toen was ik echt blij dat hij beschermers omhad.

Als je ze goed bevestigd heb je ook geen problemen met afzakken oid. Dus ik denk maar zo better safe then sorry

Doranne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 18:13

Vroeger had mijn paard altijd bandages met onderlappen aan op de trailer, maar omdat dat altijd zoveel werk was (en ik een beetje lui en ongeduldig ben) heb ik toch maar transportbeschermers gekocht.

Ben er zeer tevreden mee.
Mijn paarden zelf doen helemaal niks op de trailer, maar er kan altijd wel wat gebeuren.

Ik ken iemand en die deed ook nooit iets om op de trailer en dat paard stond ook altijd perfect stil, maar toen ze op de wedstrijd aankwamen was op onbekende wijze zijn slagader over in zijn benen. de DA was er net optijd bij.
Sindsdien heeft zijn ook altijd beenbeschermers aan.

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:49

Ik doe mijn paarden altijd transportbeschermers om in de trailer. Om de voorbenen eerst springeschoenen met daarover de transportbeschermers.. dit beschermd de kroonrand nog extra en voorkomt het afzakken van de transportbeschermers

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 21:54

Mijn paard krijgt ook transportbeschermers. Voor de zekerheid. Hij is gelukkig wel van het type koel in zijn hoofd en wordt er niet onrustig van. Ik ben liever preventief, de grootste ongelukken kunnen die beschermers niet verhelpen nee, maar het is mooi meegenomen als de kleinere ongelukken voorkomen kunnen worden door die dingen. Als ik een paard had dat er echt onrustig van zou worden zou ik kiezen voor bandages met onderlappen en springschoenen.