wanneer ben jíj eigenaar van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

wanneer ben jíj eigenaar van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 11:27

N.a.v. de vele discussies en problemen die weleens voorkomen met eigendomsrecht en paarden. Vroeg ik me af:

Wanneer ben je eigenaar van een paard?

In sommige topics staat dat het hebben van het paspoort niet voldoende is.

En er wordt wel verteld dat wie de zorg heeft gedragen voor het paard, de eigenaar is.

Maar stel je paard wordt gejat en doorverkocht. Drie jaar later vind je 'm terug. Jij hebt nog steeds zijn paspoort, maar de nieuwe niet-wetende eigenaar heeft er al drie jaar voor gezorgd.

Van wie is het paard dan?

En kunnen we een wiki-maken over eigendomsrecht?

Esperanza
Blogger

Re: wanneer ben jíj eigenaar van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:40

Je moet zorgen dat je het aankoopbewijs hebt. Of een factuur van aankoop. Of bijvoorbeeld een bankafschrift van het aankoopbedrag. En de facturen en bonnen van verzorgingsdingen zoals DA, hoefsmid, tandarts ed.

In het geval van paard gejat ligt het recht nogal moeilijk. Dat kon je toch ook zien in de topic over de teruggevonden gestolen paarden? Soms hebben ze nieuwe eigenaren ook een paspoort. Niet altij wordt het paard toegewezen aan de oude eigenaar. Dat hangt weer samen met of je het paard ter goeder trouw hebt aangekocht of niet.

Stel, iemand jat jouw paard en bied hem aan mij te koop aan. Dan kan ik een koper ten goeder trouw zijn. Als bijvoorbeeld mijn DA het paard goedkeurt en het paspoort er bij zit, kan ik niet vermoeden dat het paard gejat is. Dan kan jij als oude baas rechtzaken aanspannen wat je wilt, maar blijf ik de eigenaar.

Maar recht ligt soms heel lastig....

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:48

Hoe zit het dan met stamboekpapier op naam zetten, terwijl het paard niet volledig betaald is maar wel overgedragen is aan de 'nieuw' eigenaar?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:59

Heeft het stamboek aan jou gevraagd of jij echt de eigenaar was voordat ze hem overschreven?

De oude eigenaar van mijn paard riep dat ik hem rustig op zijn naam kon laten staan, dan hoefde ik niet verplicht lid te worden van het KWPN, want dat moet, als je een KWPN papier op je naam wilt laten zetten. Dus nee, ik denk ook niet dat dat gezien wordt als eigendomsbewijs...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:05

Esperanza schreef:
Dat hangt weer samen met of je het paard ter goeder trouw hebt aangekocht of niet.

Stel dat je kunt bewijzen dat de koper niet ter goeder trouw was? Ik bedenk even een voorbeeldje. Iemand koopt paarden onder het voorwendsel dat ie ze nodig heeft voor; ik zeg maar wat, een zorgboerderij? Dan blijkt dat dit niet waar is. Je kunt ook hard maken dat dit niet op zichzelf staat, je kunt bewijzen dat er meer paarden onder dat voorwendsel gekregen of aangekocht zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:07

Eigenlijk is het van de zotte dat als je paard gestolen word en je die na een paar jaar terug vind je die niet zo terug kan halen.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:14

Nou, dat is het ook en het geeft je volgens mij een mega gevoel van onmacht.

Maar ja, wanneer een koper ter kwader trouw is bedoelt men meer: dat je had kunnen weten dat het paard gestolen is. Door dat de prijs te laag was, of dat er helemaal geen papier/paspoort bij zat. Of dat er andere papieren bij zitten van een ander paard.

Kwadertrouw heeft in dit geval niets te maken met kopen en dan voor ander doeleinde gebruiken. Dat is een ander hoofdstuk. Maar zo veel recht heb ik nooit gehad. Haha!

Ik weet niet wie de plicht heeft in geval van koop om de chip na te trekken. Ik heb het bijvoorbeeld nooit gedaan bij aankoop van mijn paard. Ik heb de eigenaar op zijn blauwe ogen geloofd dat dit het paard was waarvan ik ook de papieren kreeg.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:20

jij bent eigenaar als iedereen denkt dat jij de eigenaar bent volgens mij Clown met papieren/paspoort heb je niks dus dan zal het aan de factuur liggen ofzo. maar aangezien al mijn beestjes gewoon contant zijn betaald is dat ook lastiger om te bewijzen Ach gut
moeilijk moeilijk...

Breitling schreef:
Eigenlijk is het van de zotte dat als je paard gestolen word en je die na een paar jaar terug vind je die niet zo terug kan halen.

nou dat vind ik niet. als dat paard gestolen is en ter goeder trouw verkocht is aan een particulier die dus een "gewoon" paard denkt gekocht te hebben vind ik niet gek dat je em niet zomaar kunt ophalen. je zult zelf een paard gekocht hebben en ze komen em ophalen omdat ie gestolen was Ach gut

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:29

Ik vind het eigenlijk ook wel belachelijk. Dus ik kan nu eigenlijk elk willekeurig paard op een stal meenenmen, stallen op mijn stal en dan hebben die eigenaars geen recht van spreken meer?
Vind ik belachelijk!

Snap wel dat het heel vervelend is als jij toevallig een gestolen paardje hebt gekocht, maar in mijn geval, als dat zou zijn, zouden mijn normen en waarden zodanig meebeslissen, dat ik niet anders zou kunnen dan het paardje teruggeven... Ik zou anders met een gigantisch schuldgevoel blijven zitten! Maar... Dan moet er idd wel aangetoond kunnen worden dat die oude eigenaren ook wel écht de oude eigenaren zijn!

Maar... Chippen maakt dan toch eigenlijk ook niets uit? Ga even terug naar mijn voorbeeldje van een willekeurig paard van een willekeurige stal. Ik hebdat beestje dus bij mij staan, bel het stamboek op en zeg dat het paspoort met de verhuizing is kwijtgeraakt. Paspoort wordt opnieuw aangemaakt, inclusief alle gegevens, dus ook het chipnr komt in het nieuwe paspoort te staan... Mij lijkt het dan dat de oude eigenaar alsnog heel weinig te vertellen heeft, want ik heb dan ook een geldig paspoort met bijb. chipnummer ed?

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:32

Dus als jou paard gestolen word en je vind hem omver 2 jaar terug bij iemand anders dan zou je hem niet terug op willen halen?

De koper heeft altijd nog iets dat heet onderzoeksplicht.
Ik weet van mijn paarden die ik gehad heb preccies waar ze vandaan zijn gekomen wat ik ook door gegeven heb aan de gene aan wie ik ze verkocht heb.

Als ik een paar zou kopen die gestolen blijkt te zijn is dat jammer voor mij maar dan zou ik het paard wel terug geven aan de echte eigenaar. En tja het geld moet ik dan verhalen van wie ik hem gekocht heb.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:38

Breitling schreef:
Dus als jou paard gestolen word en je vind hem omver 2 jaar terug bij iemand anders dan zou je hem niet terug op willen halen?

Ik weet van mijn paarden die ik gehad heb preccies waar ze vandaan zijn gekomen wat ik ook door gegeven heb aan de gene aan wie ik ze verkocht heb.

Als ik een paar zou kopen die gestolen blijkt te zijn is dat jammer voor mij maar dan zou ik het paard wel terug geven aan de echte eigenaar. En tja het geld moet ik dan verhalen van wie ik hem gekocht heb.

Jawel, je leest verkeerd Lachen.
Als ik een gestolen paard zou bezitten en ik zou daarachter komen, zou ik niets anders kunnen doen dan het paard teruggeven. Ik zou anders met een onwijs schuldgevoel blijven lopen.

Als mijn paard wordt gestolen mag ik hopen dat die nieuwe eigenaars ook dezelfde normen en waarden als mij hebben...
Ik denk dat als die overhoop liggen met de mijne, dat ik dan uiteindelijk toch kan fluiten naar mijn paard. En dát vind ik nou belachelijk!

Ik vraag me af of je veel kan met die onderzoeksplicht. Ik weet ook (bijna) alles van veulen tot nu. Maar als de nieuwe eigenaren van mijn gestolen paard wat research doen op de stamboekvereniging, ben ik bang dat ze binnen no-time met hetzelfde verhaal op de proppen komen! Je hoeft maar een simpel mailtje te sturen met 'Ik heb een nieuw paard, ben zo benieuwd naar zijn verleden' en de nietswetende beatwoorder van de mail zet alles erop!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:39

ik vind dat je eigenaar bent als dat zo overlegd is met de vorige eigenaar, of je het paard nou krijgt of koopt, dat maakt niet uit.
als je het paard overneemt, de kosten betaald, voor het paard zorgt, dan ben je ook degene die verantwoordelijk is voor het paard, en dus de eigenaar.
wat er in het paspoort staat heeft daar imo niks (of niet alles) mee te maken, want vaak wordt dat niet overgeschreven.
als je paard gestolen wordt is het belangrijk om dat gelijk bekend te maken bij oa het stamboek, zodat je bij terug vinden kan bewijzen dat het paard jou toebehoord.
of het dan wettelijk je paard ook nog is, dat blijkt een probleem te zijn.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:41

Pling Ik had ineens zomaar een idee over het voorbeeld van EstherHegt. Je hoort wel een van die gevallen, waarbij iemand zijn paard weggeeft aan iemand die beloofd dat het paard zijn oude dag daar mag slijten. Of dat ie alleen maar ingezet zal worden op een zorgboerderij als knuffel en poetspaard. Vaak wordt zoiets met een mondelinge overeenkomst bezegeld. De pest is met mondelinge overeenkomsten (hoewel ze zeker rechtsgeldig zijn) dat ze lastig te bewijzen zijn. Zeker als de tegenpartij ineens wat anders beweert.

Ik weet niet of je het hard kunt maken wie de eigenaar is (soms erg lastig in Nederland) maar je kunt vast wel iets met de valse voorwendselen van die persoon in kwestie.

Of wat als die persoon nu ineens heel slecht voor het in bewaring gegeven paard zorgt? Ook daar kun je vast wel iets mee. Gemaakte afspraken worden immers niet na gekomen.

In het geval van EsterHegt, waarbij meerdere mensen het hard kunnen maken, zou ik zeker eens contact opnemen met een advocaat.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:45

Je bent eigenaar als je bewijs van aankoop hebt (dus zwart op wit de overdracht, koopcontract of zwart op wit dat je voor eigendom van het paard hebt betaald) OF als je langer dan een bepaalde periode onderhoud betaald voor het paard.

Als je een paard ter goeder trouw hebt gekocht, dus als je geen reden hebt om te denken dat het paard mogelijk op een of andere manier op illegale wijze bij de verkoper terecht is gekomen, en je hebt zwart op wit dat 't jouw paard is, dan is 't jouw paard.

L*llig als wat, maar als d'r nu eentje aan zou komen met "he dat paard van jou is gejat van mij en ik wil 'm terug" kunnen ze echt de pot op, deze heb ik vanaf 11 maanden en we zijn nu bijna 3 jaar verder. No way dat ze die terugkrijgen, verder ligt 't er imo aan hoe lang hij bij de nieuwe eigenaar is en hoe lang hij bij de oude eigenaar was, maar wettelijk gezien hoef je je als nieuwe eigenaar geen zorgen te maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:50

Esperanza schreef:
Lachen

In het geval van EsterHegt, waarbij meerdere mensen het hard kunnen maken, zou ik zeker eens contact opnemen met een advocaat.

Ik ben eens gaan googelen en vond het begrip dwaling link naar hippisch recht
Citaat:
Aan de koop van een paard ligt een koopovereenkomst ten grondslag. Veelal is dit een mondelinge instemming van partijen. De koper verklaart (mondeling) het paard te hebben gekocht gelijk aan de verkoper die verklaart het paard te hebben verkocht. Uiteraard is het verstandiger om de gemaakte afspraken schriftelijk vast te leggen. Dit even terzijde.

Een koopovereenkomst kan op grond van dwaling worden vernietigd. Deze vernietiging geschiedt met terugwerkende kracht. De koper ontvangt de betaalde koopprijs terug en dient het paard aan de verkoper weer af te geven. Aan de werking van terugwerkende kracht kleven nog een aantal juridische aspecten echter deze blijven hier onbesproken. Dwaling is een onjuiste voorstelling van zaken, een vergissing. Dwaling betekent eigenlijk iets niet hebben geweten. De koper of de verkoper zou de koop niet hebben gesloten bij een juiste voorstelling van zaken. De vraag rijst natuurlijk direct wat onder (on)juiste voorstelling van zaken dient te worden verstaan. Deze vraag dient met name aan de hand van vaste rechtspraak te worden beantwoord.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:52

Ik weet bij bijna al mijn dieren de voorgeschiedenis tot aan de fokker. Als deze in de tussentijd gestolen waren zou ik dat dan ook echt wel gehoord hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:53

Breitling schreef:

dat zeg ik niet...
ik vind alleen dat een verhaal 2 kanten heeft en ik blij ben dat niet iedereen zijn gestolen paard zomaar op kan halen! (denk aan mensen die een paard soms al 5 jaar hebben en em dan opeens af zouden moeten staan Ach gut )

Breitling schreef:

maar hoe ver moet je daar in gaan? als jij een paard koopt en de eigenaar zegt dat ie em van de fokker heeft gekocht en op papier staat dat ook zo vermeld kun je toch niet anders als hun geloven op hun woord? of zoek jij dan nog verder?
Laatst bijgewerkt door Boktpony op 29-11-08 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:53

Dwaling is bijvoorbeeld iets waarop je zelfs een harde overeenkomst nietig kunt laten verklaren dat klopt. Dit stijgt dan weer uit boven het eigendomsverhaal.

En dan zou je het in dit geval als dwaling kunnen hebben over, valse voorwendselen en het verwaarlozen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:57

Hoe zit dat dan met een paard dat je hebt gekregen?! Mijn pony heeft nogal een flinke reis gemaakt afgelopen jaar heb haar via de 1ste eigenaaresse (tevens mijn instructrice en ik verzorgde pony in kwestie toen) Pony is doorverkocht maar die mensen en mij klikte niet en ik ben vertrokken.. mensen hebben de pony vervolgens weggeven aan iemand die haar een half jaar totaal verwaarloosd in de weide heeft laten staan.. instructrice pony terug gehaald en aan mij gegeven.. alles is in overleg gegaan en pony staat nu op mijn naam mbt paspoort etc.. maar stel nu dat de oude 2de eigenaar beslist dat ze haar ineens terug willen hebben? we hebben geen contract oid.. alles is via mijn instructrice gegaan omdat ik en de 2de eigenaar niet door 1deur kunnen..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:00

yvvv schreef:
Breitling schreef:

Jawel, je leest verkeerd Lachen.
Als ik een gestolen paard zou bezitten en ik zou daarachter komen, zou ik niets anders kunnen doen dan het paard teruggeven. Ik zou anders met een onwijs schuldgevoel blijven lopen.

Als mijn paard wordt gestolen mag ik hopen dat die nieuwe eigenaars ook dezelfde normen en waarden als mij hebben...
Ik denk dat als die overhoop liggen met de mijne, dat ik dan uiteindelijk toch kan fluiten naar mijn paard. En dát vind ik nou belachelijk!

Ik vraag me af of je veel kan met die onderzoeksplicht. Ik weet ook (bijna) alles van veulen tot nu. Maar als de nieuwe eigenaren van mijn gestolen paard wat research doen op de stamboekvereniging, ben ik bang dat ze binnen no-time met hetzelfde verhaal op de proppen komen! Je hoeft maar een simpel mailtje te sturen met 'Ik heb een nieuw paard, ben zo benieuwd naar zijn verleden' en de nietswetende beatwoorder van de mail zet alles erop!

Ik reageerde op Rianneke Haha!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:00

Esperanza schreef:
Dwaling is bijvoorbeeld iets waarop je zelfs een harde overeenkomst nietig kunt laten verklaren dat klopt. Dit stijgt dan weer uit boven het eigendomsverhaal.

En dan zou je het in dit geval als dwaling kunnen hebben over, valse voorwendselen en het verwaarlozen.

Dat is belangrijke informatie. Dank je, het begrip dwaling daar zal ik me eens verder in gaan verdiepen. Ik denk dat het met diefstal anders ligt inderdaad, tenzij je bewust een gestolen paard koopt. Ik zou een paard teruggeven mocht het mij overkomen. Hoe pijnlijk ook. Ik zou er zelf niet aan moeten denken dat mijn paarden worden gestolen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:01

Blon_D schreef:
Hoe zit dat dan met een paard dat je hebt gekregen?!

n.a.v. jou verhaal dacht ik; ja daar krijg je zo'n verhaal waar ik bang voor zou zijn als iedereen zomaar zijn "gestolen" paard op zou kunnen halen...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:04

tuurlijk is het verre van leuk voor de "nieuwe" eigenaar. Maar iets wat van jou gestolen is is nog altijd van jou.

Ik meen me te herinneren dat er op bokt een verhaal geweest is over 2 tinkers die waren gestolen. Die waren na een lange tijd ook bij een andere eigenaar terecht gekomen en zoiezo 1 van de 2 (die andere weet ik niet) heeft ze terug kunnen krijgen.

Het moet toch niet gekker worden dat jij iets koop, het word van je gestolen, je vind het terug en je zou het niet terug kunnen eisen?

edit en natuurlijk heeft de nieuwe eigenaar er een band mee opgebouwd maar daar gaat het in dat geval even niet om. Het gaat er om dat het paard gestolen is van de persoon die hem terug wil hebben.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:07

ja dat snap ik en ik geef ze ook groot gelijk dat ze zo'n dier opeisen!! maar ik vind het wel goed dat het niet zomaar opgeeist kan worden en dat dat zonder slag of stook weer naar de (oud) eigenaar moet... anders zie ik de gekke taferelen al voor me van gefrustreerde oud eigenaren etc etc

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:12

tja ze moeten natuurlijk bewijzen dat het echt om hun paard gaat en de huidige eigenaar inlichten.
En het zou ook wel zo netjes zijn om de huidige eigenaar afscheid te laten nemen en dus niet gelijk dezelfde dag het paard mee te nemen maar als je kan aantonen dat het jou paard is zou het eigenlijk wel zo moeten kunnen zijn.