zadel via marktplaats/bokt?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_liesje_x

zadel via marktplaats/bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 18:42

Hoe doen jullie dat als je een zadel via marktplaats,bokt enzo. koopt? Want je weet nooit zeker of hij past.
Laten jullie dan een zadelmaker komen om hem passend te maken als hij niet goed ligt, of verkopen jullie hem weer?

steinstein

Re: zadel via marktplaats/bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:36

Heb al meerdere zadels via MP gekocht. Spreek dan altijd af met de verkoper, dat mocht het niet passen ik het dan terug kan brengen. Meestal zorg ik ook dat de zadelmaker komt kijken of het passend te maken is.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:39

Ik heb een keer via mp een zadel gekocht. Dat meisje woonde hier in de buurt dus die heeft hem gebracht. Mijn instructrice is ook zadelmaker dus die heeft er na gekeken en het opgevuld. Als het zadel niet zou passen kon ik het ook weer terug brengen.

Heb ook 1 keer een zadel verkocht via mp of bokt, weet het niet meer zeker. Die heb ik gewoon opgestuurd, en verzonden=betaald.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:43

Zelf heb ik ook zadels verkocht via MP. Ik bracht de zadels als het in buurt was naar de persoon en sprak dan af, dat wanneer ze het zadel kochten er geen reisvergoeding betaald moest worden en paste het niet dan ontving de reiskostenvergoeding.
Dat kan je dus ook bespreken met de verkoper.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:11

Het handigst is als je het zadel op proef mag, dan kun je de zadelmaker ernaar laten kijken. Dan moet de verkopende partij daar natuurlijk wel mee akkoord gaan Vork Anders zou je er met je paard heen kunnen gaan, zadel erop en als je het goed vind liggen (neem iemand mee die met je meekijkt, lesgeefmevrouw oid. Rijd ook een stukje met het zadel om te kijken of je het dan nog steeds goed vindt liggen maar ook om te beoordelen of jouw billen het ook een leuk zadel vinden) zadel afrekenen en door zadelmaker laten bekijken en waar nodig laten aanpassen. Een zadel zomaar laten opsturen lijkt me een veel te grote gok, dan moet je echt goed afspreken dat je het terug kunt sturen, en onder welke voorwaarden, als het niet past.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:07

Ik heb ook zadels verkocht via MP en liet iemand dan gewoon vooraf betalen en het zadel proberen, als het niet paste kregen ze hun geld gewoon terug.
Ik ga echter niet een zadelmaker regelen om naar iemand anders paard/zadel te kijken. Maar dat moet ieder voor zich natuurlijk weten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:50

Ik ben pas op zoek geweest naar een zadel. Uiteindelijk eentje gevonden via een ruitersportzaak. Ik moest hem betalen maar kon hem binnen 1 week terugbrengen als hij niet pastte.
Zoiets had ik denk ik ook af gesproken als ik via MP had gekocht.

Ik heb mijn instructrice er naar laten kijken en zij vind dat het goed past. We gaan er nu een paar weken mee rijden zodat het zadel zich meer kan vormen naar paard/ruiter. En dan over een paar weken laat ik er een zadelpasser naar kijken.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 16:23

Ik koop en verkoop ook regelmatig zadels via mp/bokt.
Als ik een zadel moet verzenden is het verkocht.
passen mag maar dan aan huis ophalen en weer terug brengen.
Maar een week uitproberen zou mij iets te veel zijn. Ruitersportzaken kunnen dat makelijker doen, halen dan weer gewoon iets van de prijs af Knipoog
Als ik zelf een zadel koop mag ik het helaas nooit terug brengen vandaar dus mijn eigen verkoopwinkeltje inmiddels Haha!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:02

IVM het ontbreken van een concrete harnachements vraag (dit gaat meer over het kopen/passen en eventueel weer verkopen) verplaats ik dit topic naar TAO.

HAR-->TAO

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:40

ik heb mijn zadel ook via MP gekocht... je weet de boommaat van je paard meestal wel en verder moet je het gewoon passend laten maken door je zadelmaker... ook als je een nieuw zadel koopt past het niet altijd direct goed.
en op MP kan je soms wel weer tegen een koopje aanlopen!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:47

ik heb nu twee zadels via marktplaats gekocht. Ow nee zelfs drie. Echter heb ik eentje terug gebracht omdat die voor mijn gevoel niet paste. Mijn eerste zadel wat ik kocht via marktplaats was een kieffer dressuur, lesgeefster gaf aan dat het paste, zag ook nooit drukplekken of vervelend gedrag. Echter een tijd later toch eens een zadelmaker laten kijken en was veel te smal. Helaas vroeg deze zich veel meer om het zadel goed te maken dan dat ik voor het zadel betaald had. Pas geleden weer een kieffer zien staan op marktplaats (en dezelfde ook hier op bokt) en deze zou breder moeten zijn dan wat ik had. Echter niet het geval. Andere zadelmaker laten komen, deze gaf ook aan dat het zadel veel te smal was. Aangezien ik kieffer had kon ik bij hem de boom breder laten maken en koste het met uiteindelijk 150 euro extra op de koopkosten maar zadel is nu passend gemaakt en gelijk opnieuw gevuld.

edit: Het beste kun je een zadelmaker die je vertrouwd vragen wat voor zadel je het beste kunt gaan zoeken. Eventueel met maat erbij en eventueel welk zadel hij goed zou kunnen aanpassen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:22

Als ik een tweedehands zadel verkoop, kom ik het zadel ook passen bij die mensen. Willen ze het niet, dan wil ik natuurlijk wel een vergoeding voor de benzine en de tijd. Willen ze het wel, dan reken ik niks door.

Kopen doe ik op dezelfde manier, maar blijkbaar zijn er veel mensen die het heel raar vinden dat je een zadel wilt passen op je paard Clown Kopen zonder passen doe ik echter niet, ik wil een zadel terug kunnen brengen en een week vind ik daarbij een normale termijn om te passen, te proberen en eventueel nog eens een second opinion te vragen. De keren dat ik dat niet heb gedaan, tja, die zadels liggen hier dus nog of zijn weer verder verkocht maar dat is wel een ergernis hoor! Moet je zelf weer gaan verkopen en heb je zelf nog steeds geen zadel.

Eigenlijk begin ik steeds meer geneigd te zijn om zadels alleen via de zadelmaker aan te schaffen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:19

je kunt overleggen dat je hem mag passen maar sommige verkopers willen dat niet ivm opsturen en dan is het het handigst als je hem weer doorverkoopt als blijkt dat het niet past ....

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:23

ik heb de mijne ook via bokt, ze kwam hem brengen om te passen, ik heb haar reiskosten betaald.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:49

Ik heb een zadel via bokt/marktplaats verkocht. De eerste persoon kwam hem ophalen, heeft hem betaald, maar het zadel bleek niet te passen en heeft hem weer terug gebracht en heb ik het geld terug gegeven, de tweede persoon heeft het zadel opgehaald en betaald en daar bleek hij wel te passen.

Ik heb zelf onlangs nog een zadel via bokt gekocht, deze heb ik dus opgahaald, betaald en het zadel bleek helaas niet te passen. Ik heb het zadel weer terug gebracht en mijn geld terug gekregen.

Een zadel haal ik dus altijd op, zodat ik het daar even kan bekijken en als het niet past, dat ik het weer terug kan brengen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 19:53

Mijn eerste zadel heb ik op gevoel gekocht, ik had er toen niet zoveel verstand van. Het 2e westernzadel heb ik na een tijd laten opmeten. Daarna kreeg ik de kans om via bokt/prairy een vaquerozadel te kopen. Voordat ik het zadel kocht, is de maker hem komen opmeten met een kale boom.

Priscilla8

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:08

Je moet gewoon goed naar de maten kijken. Als je een maat weet van je vorige zadel dan kan je makkelijk één vinden en als die niet past kan je hem alsnog verkopen..

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:15

Ik heb het zadel wat ik nu heb gekocht via Marktplaats. Het is een zadel wat op meerdere paarden erg fijn ligt. Maar had wel afgesproken dat ik het zadel onder voorbehoud zou kopen, en dat als het niet paste, ik het zadel eventueel terug kon brengen en het volledige bedrag terug zou krijgen Lachen. Was hier gelukkig in de buurt.

zilverstarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:28

Sowieso begin ik daar niet aan, of anders toch eerst een regeling maken dat je een zadel eerst mag passen, en daarna betalen mits het goed ligt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 09:38

ik ga op dezelfde manier te werk als Sjaantje en Jomaro.

Zadel zelf ophalen, betalen, 2 dagen passen+uitproberen, niet goed = terugbrengen + geld terug.
Verzenden doe ik ook. Zadel dient dan tevoren betaald te worden, maar verzonden is verkocht.

Ik heb nooit klachten gehad met deze werkwijze!

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:43

Als die niet past dan verkoop ik hem.

Heb sinds kort voor het eerst een zadel verzekerd via de post gekregen. Kreeg hem heelhuids aan! En gelukkig hij pasde precies!

Maar het lijkt me wel makkelijkerder en verstandiger om eerst je zadel te laten passen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 19:04

Ik koop ze, past het niet. Gaat ie de deur weer uit. Past het wel blijft ie Haha!
Ik Pas ze zelf bij mn paard klinkt misschien arrogant, maar weet wat ik doe. Heb hier 'les' in gehad.

Hidalgo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:05

Ik durf niet zo goed een zadel te kopen, mits de bomen verwisselbaar zijn. Heb een paard met moeilijke schoft.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 19:09

Ik heb mijn Spaanse zadel ook gekocht op MP. Samen met m'n instructrice gekeken of hij paste, en hij lag perfect.
Lag, helaas. Nu staat hetzelfde zadel te koop op bokt, zal het later ook weer op MP zetten. Net zo makkelijk. Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 10:33

Ik heb mijn zadel op MP gekocht, maar wel van een goede bekende. Zadel meegenomen naar trainer, samen gecheckt en daarna betaald ( was allemaal binnen 24 uur geregeld ). Van een onbekende vind ik het een stuk lastiger, ik kan me best voorstellen dat je het dan niet zomaar meegeeft, en er naar toe om te passen is ook niet altijd handig.
Als ik zelf een zadel verkoop, mag iemand het best mee nemen om te passen, maar dan wil ik wel het geld alvast hebben. Als het dan niet past ( en zadel is voor de rest onbeschadigd natuurlijk ), steken we gewoon weer over. Als het in de buurt is, wil ik het ook best even langsbrengen en dan passen, maar dan moet het echt niet te ver zijn voor me.
Ik geef wel eens een zadel mee aan een bekende om te passen, als ik diegene vertrouw. Nog nooit problemen mee gehad, maar ben er ook wel voorzichtig mee.