Paard zuigt ineens lucht....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LGarabians

Paard zuigt ineens lucht....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:14

Hallo iedereen,

het ongeluk achter volgt me een beetje.
Vorige week heb ik bij een handelaar mijn paard ingeruild. We hebben geruild met gesloten beurs. Was voor beiden partijen een goede deal. Dat dacht ik tenminste.

Nu krijg ik net een telefoontje over mijn oude paard. En ze zuigt lucht, ze pakt de voerbak vast. Hij heeft het op film, het is dus echt waar. Maar in de twee jaar dat ik haar gehad heb heeft ze nooit maar dan ook nooit aanstalte gemaakt om lucht te zuigen. Wel heeft ze altijd weidegang gehad, en dat heeft ze daar niet.

De handelaar zegt, "ik heb jou een goed gezond paard mee gegeven, en heb nu een paard wat gewoon 1000 euro minder waard is"
Het komt er op neer dat hij nu 1000 euro bij wil hebben of de ruil wil terug draaien. Probleem is echter dat ik geen 1000 euro heb.
Daar baal ik wel van want heb echt al een klik met mn nieuwe paard, iets wat ik met mijn oude paard al die tijd nooit gehad heb. Ik weet dat ik niet sterk in mijn schoenen sta, want luchtzuigen is een verborgen gebrek, maar ik was hier echt echt niet van op de hoogte....

Vrijdag avond hadden we zoieso al een afspraak met de bank om onze hypotheek te verhogen, dus heb tegen de handelaar gezegt dat ik even wil afwachten wat daar uit komt, daar ging hij mee akkoord.
maar mén wat is dit balen zeg

aerdenhout1

Re: Paard zuigt ineens lucht....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:25

Oeps..dat is inderdaad balen zeg! Ik denk eigenlijk dat het paard al een luchtzuiger is geweest toen jij hem kocht, maar door het buiten staan is de verveling minder geworden en dus ook het zuigen. Blijft het feit, dat je nu een paard hebt dat het bij de handelaar doet en je nooit kan bewijzen dat hij het bij jou niet heeft gedaan. En luchtzuigen is volgens mij nog altijd koop vernietigend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:41

LGarabians ben jij particulier of commercieel?
Als het commercieel vs particulier is, dan staat me er iets van bij dat de bewijslast bij de commerciele partij ligt. Handelaar zal dan dus aan moeten tonen dat jij op de hoogte was dat het paard luchtzoog. Ik zou eens goed kijken of het correct is wat ik onthouden heb, want jij hebt ter goeder trouw dat paard verkocht neem ik aan dus dat is wel ziek natuurlijk. Paarden kunnen rap gaan luchtzuigen, dus wil niet zeggen dat hij het al deed toen jij hem kocht. Voor die man is het natuurlijk ook vervelend, daar niet van.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 22:47

Ik zelf ben particulier en hij dus commercieel.

Het eerste commentaar van mijn vriend was ook (hij is paarden leek) "bij ons heeft ze dat nooit gedaan dus dat is toch hun probleem"

@aerdenhout1 Als het paard al luchtzuiger was toen ik haar kocht dan zou ik het toch min. één keertje gezien moeten hebben, want ik neem aan dat een gewoonte niet ineens over is. Bij ons heeft ze ook wel eens een paar dagen op stal gestaan als het weer echt te slecht was en heeft toen ook nooit lucht gezogen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 22:51

Zo dat is idd flink balen! Het lijkt me dat als het paard het al deed voordat jij hem kocht, dat ie het bij jou ook gedaan zou hebben..

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Misschien sam sam? Als jij je nieuwe paard echt niet kwijt wil. Dus 500 euro..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 23:05

paarden kunnen door stress of verandering van stal ook gaan luchtzuigen. Denk alleen dat er voor jou niets anders op zit dan de €1000,- te betalen of de ruil ongedaan maken. Het is toch een gebrek wat niet gewenst is. Het enige wat je nog zou kunnen voorstellen is om er een dierenarts of tandarts naar te laten kijken of het al een luchtzuiger was. Aan de tanden kun je zien of een paard zuigt.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 23:11

Dat is misschien wel een idee Lachen , ze is kort geleden nog helemaal behandeld door de TA dus dan zou die het gezien kunnen hebben

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 01:04

LGarabians schreef:
Dat is misschien wel een idee Lachen , ze is kort geleden nog helemaal behandeld door de TA dus dan zou die het gezien kunnen hebben

ja....gaat alleen niet altijd op.
mijn vriendin heeft een luchtzuiger met een smetteloos gebit,hij pakt niet beet namelijk.

stress en verandering in o/a voer kan veel doen maar ik vrees dat je in een lastig pakket zit.

sterkte er mee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 09:56

Ik zou het in elk geval erg goed uitzoeken (zoals die tip van het gebit) voordat je wat regelt, nooit zomaar ergens mee akkoord gaan!

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:52

Je bent op geen enkele manier verplicht om die man iets te betalen. Als hij het dier in stresserende omstandigheden heeft gehouden (altijd op stal, te weinig ruwvoer,...) dan kan het best zjn dat het bij hem lucht begint te zuigen. Daarom hoef jij niet te gaan betalen!

Ik zou zeggen: laat maar koelen zonder blazen. Ga niet in op zijn discussie, als hij echt aandringt stap je naar je rechtsbijstandsverzekering.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:00

Weven en luchtzuigen zijn koopvernietigende gebreken. Je hebt als koper een onderzoeksplicht, en als verkoper een meldingsplicht.
Tot een half jaar naar de koop mag je dit reclameren.
Heeft de koper het onderzocht?

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:35

Germie: die 6 maanden na aankoop gelden alleen maar bij een aankoop door een particulier bij een handelaar. Niet omgekeerd. Bovendien gelden ze niet voor gedragsstoornissen. Die kunnen op korte tijd ontstaan en dus is de antedateringstermijn vrij kort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:17

Ruil = koop (het paard wat jij ontving staat erbuiten)
Citaat:
Artikel 50 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 12
De bepalingen betreffende koop vinden overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat elke partij wordt beschouwd als verkoper voor de prestatie die zij verschuldigd is, en als koper voor die welke haar toekomt.

Consumentenkoop?
Citaat:
Burgerlijk Wetboek 7 (BW7)

Artikel 5 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 1
1.
In deze titel wordt verstaan onder "consumentenkoop": de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

2.
Wordt de zaak verkocht door een gevolmachtigde die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf, dan wordt de koop aangemerkt als een consumentenkoop, tenzij de koper ten tijde van het sluiten van de overeenkomst weet dat de volmachtgever niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.

3.
De vorige leden zijn niet van toepassing indien de overeenkomst door leidingen naar de verbruiker aangevoerd water betreft.

4.
Indien de te leveren roerende zaak nog tot stand moet worden gebracht en de overeenkomst krachtens welke deze zaak moet worden geleverd voldoet aan de omschrijving van artikel 750, dan wordt de overeenkomst mede als een consumentenkoop aangemerkt indien de overeenkomst wordt gesloten door een aannemer die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een opdrachtgever, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf. De bepalingen van deze titel en die van afdeling 1 van titel 12 zijn naast elkaar van toepassing. In geval van strijd zijn de bepalingen van deze titel van toepassing.

Wie is verantwoordelijk?
Citaat:
Artikel 10 | BW7, Boek 7, Titel 1, Afdeling 2
1.
De zaak is voor risico van de koper van de aflevering af, zelfs al is de eigendom nog niet overgedragen. Derhalve blijft hij de koopprijs verschuldigd, ongeacht tenietgaan of achteruitgang van de zaak door een oorzaak die niet aan de verkoper kan worden toegerekend.

2.
Hetzelfde geldt van het ogenblik af, waarop de koper in verzuim is met het verrichten van een handeling waarmede hij aan de aflevering moet medewerken. Ingeval naar de soort bepaalde zaken zijn verkocht, doet het verzuim van de koper het risico eerst op hem overgaan, wanneer de verkoper de voor de uitvoering van de overeenkomst bestemde zaken heeft aangewezen en de koper daarvan heeft verwittigd.

3.
Indien de koper op goede gronden het recht op ontbinding van de koop of op vervanging van de zaak inroept, blijft deze voor risico van de verkoper.

4.
Wanneer de zaak na de aflevering voor risico van de verkoper is gebleven, is het tenietgaan of de achteruitgang ervan door toedoen van de koper eveneens voor rekening van de verkoper. De koper moet echter van het ogenblik af dat hij redelijkerwijs rekening moet houden met het feit dat hij de zaak zal moeten teruggeven, als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan zorgen; artikel 78 van Boek 6 is van overeenkomstige toepassing.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:04

dat hij luchtzuigt kan best komen door de verhuizing, heel spannend voor hem geweest, al die andere geurtjes enz. dan is hij mischien wel door al die indrukken gaan luchtzuigen, daar kan jij niks aan doen. maar je kan het bespreken met de handelaar 50/50, of gewoon zeggen dat ze het eerst moeten aankijken, mischien wordt het na verloop van tijd wel minder... Knipoog

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 18:37

germie schreef:
Heeft de koper het onderzocht?

De koper heeft aan mij gevraagt: zuigt het paard lucht

Ik heb hierop NEE geantwoord omdat ze heb bij ons nooit gedaan heeft.

Dus hij heeft het niet echt onderzocht maar er wel na vraag naar gedaan.
Helaas pindakaas staat de koper wel in zijn recht, ookal heeft het paard het bij ons nooit gedaan

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:40

Balen zeg, kan het zijn dat het paard last heeft van spanning wat op de maag slaat, daardoor willen paarden nog wel eens gaan zuigen...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:41

Ik zou proberen er 50/50 van te maken.

Ze zeggen niet voor niets : Van ruilen komt huilen.

Hij zal het wss al eerder hebben gedaan, maar niet zo overdreven als nu, hij zal nu stress hebben waardoor hij het is gaan doen.

Heb je het geld er niet voor, dan is de enige optie terugruilen. Heb je je nieuwe paard laten keuren (neem aan van wel bij een handelaar) dan kun je die kosten terugvragen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:01

Denk dat een hoop mensen nu gaat stuiteren, maar ik denk dat je meer 'in je recht' staat als de handelaar.

Ik heb met een vriendin haar paard hetzelfde meegemaakt ongeveer een jaar geleden. Ze had een paardje gekocht, harstikke leuk ding, opgehaald uit Belgie en nog geen uur nadat hij in zijn stal werd gezet, begon hij te zuigen...
Gelijk opgebeld naar de oude eigenaars, die zeiden dat hij het 'zo af en toe weleens deed, maar dat het van voorbijgaande aard was, dat het gewenning zou zijn'. Vriendinlief had totaal geen idee waar ze mee te maken had, en heeft dus een maand lang van alles geprobeerd (veel buiten zetten, ander voer, speelballen, likstenen, écht alles) zonder resultaat.
Na weer bellen werd het verhaal vanaf de koperskant verdraaid, waardoor er zelfs advocaten aan te pas moesten kopen. Puntje bij paaltje is mijn vriendin gewoon heel erg genaaid en moest ze het paard houden. Gelukkig is het wel allemaal goed gekomen, maar zo zie je maar dat het 'in je recht' staan heel anders kan lopen...

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:10

Ik heb vroeger een luchtzuiger gekocht. De koop is nietig verklaard toen ik een DA erbij haalde die ook constateerde dat het paard een luchtzuiger was. Nu is het wel zo dat zij dat wisten en jij niet dat je paard lucht zuigt. Maarja dat is niet te bewijzen natuurlijk. Het is echter wel zo dat het ook andersom bewezen moet worden dat je paard nu een luchtzuiger is. Het zou fijner zijn als je er nog op een goede manier uit kunt komen met de handelaar. Want ook voor de handelaar is dit natuurlijk een vervelende bijkomstigheid.

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 22:16

De handelaar staat idd gewoon in zijn recht, maar waarschijnlijk komen we er wel uit.
Ik ben afgelopen dinsdag avond gaan kijken naar haar, was echt niet leuk, In de tijd dat ze niet aan het luchtzuigen is staat ze alleen maar met dr hoofd naar beneden in een hoekje. Ze staat daar niet echt naar dr zin. Ik had echt wel beter voor haar gewild, maar ben al meer dan een half jaar aan het proberen haar particulier te verkopen en dat lukte gewoon niet, en als je echt geen lol meer hebt in het rijden samen.... dan blijven er niet veel opties meer open.
Hoop voor haar dat ze snel verkocht word naar een fijn huisje, want dat gun ik haar wel.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:21

LGarabians schreef:
De handelaar staat idd gewoon in zijn recht,

En toch blijf ik me dit afvragen. Ook bij het paard van die desbetreffende vriendin is de DA geweest, ook hij heeft geconstateerd dat het paard zeker al jaren luchtzoog, aan de tanden te zien, maar dit maakte allemaal niet uit.
De rechtzaak heeft een half jaar geduurd, zonder resultaat! En dit was ook particulier gekocht van een handelsstal.

Maargoed, als jullie denken eruit te kunnen kopen, hoop ik het van harte voor je!
Jammer dat je ex-paardje er niet blij bijstaat, kun je niet met de handelaar overleggen voor een andere stal/uitloop/stuk land?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:24

Sorry hoor maar vind je wel erg makkelijk doen over het feit dat je paard nu hartstikke ongelukkig is.. Het blijft altijd nog een dier en geen gebruiksvoorwerp!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:24

(maar goed das off-topic natuurlijk)

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:31

troi schreef:
Sorry hoor maar vind je wel erg makkelijk doen over het feit dat je paard nu hartstikke ongelukkig is.. Het blijft altijd nog een dier en geen gebruiksvoorwerp!

Ik denk dat het voor de topicstarter op het begin alleen al een hele moeilijke beslissing is geweest, en dat dit wel een klein beetje snel oordelen is, voordat je weet wat er misschien allemaal al wel niet is gebeurd!

LGarabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 23:23

troi schreef:

Er is goed over na gedacht, en er zijn heel veel punten tegen over elkaar af gewogen. En dit was voor ons (ik en mijn vriend) en waarschijnlijk uiteindelijk ook voor het paard het beste (als ze een nieuw tehuis vind).

Daarbij ben ik van te voren bij die handelaar gaan kijken om te zien hoe ze daar zou staan, en ik heb toen geen een paard ongelukkig er bij zien staan. Ze worden super verzogt en staan er heel netjes bij. Ze hebben alleen geen weidegang... maar om eerlijk te zijn welke handelsstal heeft dit tegenwoordig wel voor zn handelspaarden??? ik weet er zo geen te noemen.
Ik had dus ook niet verwacht dat ze zo down er bij zou staan.