Leren blijven staan in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suus27

Leren blijven staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:24

Op dit moment ben ik druk bezig mijn paard trailermak aan het maken.
Nu is het zover dat ze eindelijk de trailer inloopt. Daar blijft ze ongeveer een halve minuut staan en dan dendert ze weer naar buiten.

Graag wil ik haar nu aanleren dat ze blijft staan en wil graag ook dat ze kennis maakt met de stang achter haar.
Het geven van eten is niet de oplossing op te zorgen dat ze blijft staan. Verder wil ik ook vermelden dat ze een stressig paard is dat druk en kleine ruimtes niet echt waardeert.

Graag zou ik van jullie tips willen ontvangen om haar te leren om in de trailer te blijven staan en het aanleren van een stang achter haar in de trailer, zodat ik er hard mee aan de slag kan.

Groetjes Suus en Linetka

crazycactus

Re: Leren blijven staan in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:26

Om de stress wat te drukken zou je wat druppels Bach Rescue Remedy kunnen proberen.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:29

Het is niet dat het een constante stressige paard is, maar als ze het gevoel krijgt dat er te veel druk ontstaat, dan uit ze dat goed. Door bijvoorbeeld te steigeren om keihard de trailer uit te stormen.
Ik wil haar leren om dat het een niet stressige situatie is om in de trailer te blijven staan.
Maar in iedergeval bedankt voor je reactie.
Misschien handig om de duppels te gebruiken bij het scheren. Haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 08:31

Mijn merrie vind trailers ook vreselijk, de bach kan gewoon net even de scherpe kantjes van haar reacties afnemen. Zelf heb ik een probleem met het achteruit de trailer uit lopen (nou ja mijn merrie dan he Knipoog ) dus hebben we een Ifor met vooruitgang, dat werkt uitstekend.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 09:20

oke, als je het zo bekijkt, dan zie je het vanuit een ander perspectief.
Waar kan ik zulke druppels halen? Wat zijn de kosten daarvoor, ongeveer?

Maar ik zoek nog naar tips om de andere dingen aan te leren

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:27

Wat je ook kan doen is het paard gaan borstelen in de trailer. Weet niet of ze dat lekker vind maar mijn paard vind dat lekker en daar word ze echt rustig van.
Die druppels kan je bij heel veel drogisten halen is gewoon voor mensen ook. Die van mij ging er dwars doorheen heeft niet geholpen maar bij andere mensen hoor ik wel positieve reacties.
Wat je even moet doen is dat je het 1 of 2 keer met iemand anders doet en die doet dan die stang erachter zodat ze weet dat ze niet meer achteruit kan. Als je niet snel genoeg bent met de stang kan je altijd nog een ketting maken die klip je aan 1 kant alvast en dan hoef je alleen die andere kant nog vast te maken dat werkt veel sneller dan met de stang. Als ze eenmaal weet dat ze niet meer achteruit kan al staat ze erin zal ze vervolgens ook bij jou zo blijven staan en kan je zelf die ketting erachter doen.
Ik ben ook nog steeds aan het trainen met me paard. Ze gaat er super goed in blijft nu ook staan (kan het alleen) maar als ze er eenmaal in staat en we gaan rijden word ze onrustig.

Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:33

Er voor zorgen dat je met minimaal 2 personen bent.
Jij loopt met je paard de trailer op en de ander zorgt er voor dat de stang er achter wordt gedaan. Diegene die de stang er achter plaatst moet wel goed weten wat hij/zij doet. Rustig te werk gaan, niet teveel lawaai. Bij het paard in de trailer blijven staan zodat deze gerust gesteld kan worden als het paard merkt dat hij niet zelf kan bepalen om achter uit te lopen.
De stang er maar heel even achter en dan rustig er weer achter weg halen als het paard voldoende naar voren staat. Dan pas achter uit laten lopen weer van de trailer af.
Zo steeds langer opbouwen.
Regelmatig oefenen zodat het heel gewoon wordt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 10:41

Waarom steeds langer opbouwen en regelmatig oefenen?
Ik vind de reacties hier wel een beetje overdreven Knipoog

Je hoeft het paard er heus niet in te rammen, maar zo denkt het paard ook dat het een "big deal" is om in de trailer te gaan staan. Zorg ervoor dat jij zelfverzekerd overkomt Haha!
Ik zou gewoon inladen, stang er achter en even laten staan. Dan belonen dmv een kriebeltje of een lekker hapje.
Een hooinet zorgt ook vaak wel dat ze netjes blijven staan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:41

Ik heb ook een paard wat snel iets spannend vind en daar zichzelf best nerveus mee maakt.
Mijn ervaring met mijn paard was om het op te bouwen, elke goede ervaring is er 1 waardoor je weer verder kunt met de volgende.
TS geeft aan een paard te hebben wat stresserig is, dus dan zou ik voor rust kiezen en opbouwen. Maar zo is iedereen weer anders Ja

trakehners

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:26

Heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard.
Mijn paard ging in het begin vlot de trailer op. Vanaf de 2de keer al stang erachter en rijden maar. Mijn paard is steeds vlot de trailer blijven opgaan, maar iedere keer dat we gingen laden stoof ie er steeds sneller terug af. Het werd echt behoorlijk gevaarlijk om de stang erachter te doen. Net voor de stang dicht was stormde hij eral uit, persoon achteraan werd met stang en al weggeslingerd!

Mijn probleem heb ik opgelost volgens de Monty Roberts methode, deze manier van werken zie je ook veel bij mensen die lesgeven in trailer laden.
Eerst deed ik wat grondwerk, leiden en paard terug achteruit sturen. Paard goed bezig houden en laten werken. Vervolgens naar de trailer gaan. Net voor de trailer stopen en hem achteruit sturen. Er steeds voor zorgen dat je paard niet zelf beslist om achteruit te gaan, je moet hem voor zijn en dat vragen wat ie niet verwacht! Dit dus steeds weer opnieuw, maar steeds wat verder op de trailer gaan. Uiteindelijk er volledig op en ook weer onmiddelijk terug af. Na een aantal keer kom je zelf tot rust op de trailer en geef je je paard ook rust. Paard wat kriebelen en belonen, tijdje wachten, afladen en stoppen.
Dit oefenen zolang dat nodig is.

De bedoeling is dus dat het paard de trailer gaat associeren met rust en fijn gaat vinden. Uit de trailer is druk en werken, in de trailer rust en beloning. Eens je paard dit begrepen heeft stormt ie er nimmer af.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:39

Tot nu bedankt voor het reageren.
Ik ben op zoek naar een manier waarop ik mijn paard kan leren wennen aan de stang erachter. Het is ook wat in een klein benauwd hokje staan.

Wat trakehners bedoelt met de monty roberts manier, zo leer ik haar nu ook om de trailer in te gaan. Op het moment dat ik het vraag. En bij stilstaan voor de trailer is het naar achteren gaan op mijn teken. Dit gaat super goed en het vertrouwen om in de trailer te gaan, is ook sterk en snel veranderd binnen een paar keer oefenen (ben zo trots op mijzelf Haha!).
Maar nu het punt dat ze in moet blijven staan, dat is het probleem.
Bij het gevoel dat ze vaststaat dan kan ze paniekerig worden, dus als je de stang voelt dan kan ze in paniek raken. En dat wil ik graag voorkomen of op een andere manier aanleren dat het niet eng is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:42

Ik ga met Nibbit mee. Waarom zo moeilijk lang wachten? Paard staat? Stang erachter, klep dicht en rijden. Hoe langer jij staat te tutte, hoe meer kansze krijgen achteruit te denderen. Wennen aan de trailer doen ze maar als je rijd.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 13:46

Utixo schreef:
Ik ga met Nibbit mee. Waarom zo moeilijk lang wachten? Paard staat? Stang erachter, klep dicht en rijden. Hoe langer jij staat te tutte, hoe meer kansze krijgen achteruit te denderen. Wennen aan de trailer doen ze maar als je rijd.

Normaal gesproken ben ik het met die manier ook eens. Je paard in de trailer zetten, maakt niet uit hoe, en dan de klep dicht gooien.
Deze manier hebben we vaker gebruikt, maar als ik erover nadenk is dat het ook op een andere manier kan.
Daarom vraag ik naar jullie tips.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:54

Ik zeg niet dat het niet uitmaakt hoe ze erin gaan, dat maakt wel uit. Alleen, als ze er eenmaal instaan moet je niet gaan lopen mutsen.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 14:11

Utixo schreef:
Ik zeg niet dat het niet uitmaakt hoe ze erin gaan, dat maakt wel uit. Alleen, als ze er eenmaal instaan moet je niet gaan lopen mutsen.

Oke, ik begrijp wat je bedoeld.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 17:51

suus27 schreef:
Utixo schreef:

Normaal gesproken ben ik het met die manier ook eens. Je paard in de trailer zetten, maakt niet uit hoe, en dan de klep dicht gooien.
Deze manier hebben we vaker gebruikt, maar als ik erover nadenk is dat het ook op een andere manier kan.
Daarom vraag ik naar jullie tips.

Ik vind dat je een beetje makkelijk praat. Waarschijnlijk gaat jou paard er gewoon in!\
Mijn paard stormde achteruit zelf als drukte je met die stang tegen zijn kont dan liep hij gewoon door. Dus hoe kan je dan hup stang erachter en klaar. Beetje kort door de bocht. Ben normaal ook zo maar bij sommige paarden werkt het gewoon niet.

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 17:56

Citaat:
Ik vind dat je een beetje makkelijk praat. Waarschijnlijk gaat jou paard er gewoon in!\
Mijn paard stormde achteruit zelf als drukte je met die stang tegen zijn kont dan liep hij gewoon door. Dus hoe kan je dan hup stang erachter en klaar. Beetje kort door de bocht. Ben normaal ook zo maar bij sommige paarden werkt het gewoon niet.

Ben nu op het punt dat mijn paard wel de trailer in wil lopen.
Maar zij blijft niet staan. Omdat ik nu niet wil de manier van erin stang erachter en klep dicht, zoek ik nu een andere manier om haar aan te leren om te blijven staan in de trailer en dat ze niet paniekering wordt dat ze het idee krijgt dat je vast staat als wij de stang erachter zetten.
Zoals je aangaf werkt de andere manier bij elk paard en zo'n paard heb ik op dit moment.
Wil het haar graag aanleren op een andere manier.
Aangezien jij ook zo'n paard heeft die de drang heeft om uit de trailer wilt stormen, misschien heb jij tips voor mij, die jij gebruikt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:00

Nibbit schreef:

Je hoeft het paard er heus niet in te rammen, maar zo denkt het paard ook dat het een "big deal" is om in de trailer te gaan staan. Zorg ervoor dat jij zelfverzekerd overkomt Haha!
Ik zou gewoon inladen, stang er achter en even laten staan. Dan belonen dmv een kriebeltje of een lekker hapje.

Hier ben ik het mee eens. Gewoon de stang erachter als ze erin staat, en dan even laten staan. Klep dicht en met een netje hooi alleen laten staan. Na een kwartiertje er weer uithalen. Ze weten dan snel genoeg dat ze er niet meer uitkunnen!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:15

Ik heb het opgelost met een ketting in de plaats van de stang. Die kan je er snel en met minder geluid achter hangen. Je heb 1 kant al vast en die andere heb je heel snel vast. Je moet het wel eerste paar x met ze 2en doen daarna kan je het zo alleen doen. Maar idd je moet niet te lang tutten wel dat ding erachter en klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 18:35

Henkjan schreef:
Nibbit schreef:

Hier ben ik het mee eens. Gewoon de stang erachter als ze erin staat, en dan even laten staan. Klep dicht en met een netje hooi alleen laten staan. Na een kwartiertje er weer uithalen. Ze weten dan snel genoeg dat ze er niet meer uitkunnen!

Ook al gaat ze even uit haar dak, meestal komen ze gauw genoeg tot bedaren. Tenzij het echt gevaarlijk wordt uiteraard. Maar dan leer je ze aan om als ze druk gaan doen dat ze er dan weer uit mogen. Dus probeer dat zo lang mogelijk vol te houden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:05

Nee, juist niet eruit halen als ze druk doen is mij geleerd. Stang erachter, vastzetten, hooinetje ophangen (zorg dat het paard er niet in kan blijven hangen) en de klep erachter dicht gooien. En dan laten staan. Als het paard na een half uur nog steeds helemaal gek is, zetten we er een ervaren, rustig paard naast.

@Aira: Een ketting zou ik niet doen, daar breken ze zo doorheen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:08

Henkjan schreef:
Nee, juist niet eruit halen als ze druk doen is mij geleerd. Stang erachter, vastzetten, hooinetje ophangen (zorg dat het paard er niet in kan blijven hangen) en de klep erachter dicht gooien. En dan laten staan. Als het paard na een half uur nog steeds helemaal gek is, zetten we er een ervaren, rustig paard naast.

@Aira: Een ketting zou ik niet doen, daar breken ze zo doorheen.

Mijn ervaring met de ketting is echt super. Ze gaan echt door een dikke ketting niet heen hoor die kunnen echt veel hebben.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:09

Maar aan een stang hebben ze ook iets achter zich, dan hebben ze eerder het gevoel dat ze niet weg kunnen is onze ervaring.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:14

Hapje eten in de trailer, paardje erin, stang erachter en klepje omhoog, belonen en klaar.

Niet mutsen, gewoon doen Ja.

Gedraag je alsof het doodnormaal is en niet alsof het iets nieuws is of iets als het spannend is. Gewoon normaal doen, dan doet je paard ook normaal.

Paarden die de trailer weer uitstormen zonder dat ze dat gevraagd is vind ik ongehoorzaam (of ze het nou gewend zijn of niet). Paarden mógen iets eng vinden, maar zomaar er achter weer uitkletteren gaat bij mij te ver Ja. Ik zou zorgen voor iemand erachter die op het juiste moment (dus als ze de trailer weer uit komen stormen) het paard weer naar voren kan krijgen of in ieder geval uit de achterwaartse spurt.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 19:16

Onze paarden gaan redelijk rustig achteruit. Echte ''stormers'' hebben we nog niet gehad. Hoe doen jullie dat dan?