eczeem garantie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moniekk

eczeem garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 13:29

Ik vroeg me af dat als je een paard koopt en je komt er naar een paar maanden achter dat het paard eczeem heeft (terwijl hij dat bij de oude eigenaar nog niet had) is de verkoper dan verplicht het paard terug te nemen?
Of moet je hier dan speciale afspraken over gemaakt hebben?

friesiszwart

Re: eczeem garantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:49

Je moet daar afspraken over maken. Aangezien wij in een bosrijk gebied wonen zou ik dat zeker in een kontrakt vast willen leggen bij aankoop.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:03

alle dingen wat een gebrek zou kunnen zijn zou ik opnemen in een contract oid. Zeker als je iets van een haflinger zoekt ( aan je foto te zien ). Ken meerdere gevallen van paarden met exceem, die na een verhuizing richting zee totaal geen last meer hebben. Dit kun je dan ook niet helemaal als een verborgen gebrek beschouwen.

Als je het niet vertrouwt zou ik gewoon gaan kijken. Als een paard exceem heeft zie je dit vaak wel. Hoeft trouwens geen probleem te zijn met de juiste verzorging. Onze haf had ook exceem, maar op tijd een exceem deken op zorgde wel voor een beste bos manen en een hele volle staart.
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-10-08 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: I.v.m. aangepaste dubbelpost de quotetekens en het 1e bericht verwijderd.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 14:06

nou mijn haflinger heeft sinds de zomer eczeem.. fokkers ego is erg beledigt en zegt ik fok geen paarden met eczeem.
naja wel dus!
ik vind t erg vervelend dat mijn paardje t nu heeft, hij jeukt zich helemaal naar de klote, schurend over de grond met zn nek, op zn kont gaan zitten enz.. dit paard heeft hier geen toekomst, dus ik rij m in en hij gaat naar zee waar hij wel een leven kan hebben zonder jeuk.
maar als ik dalijk een nieuw paardje koop wil ik gewoon echt zeker weten dat hij geen eczeem heeft want daar heb ik natuurlijk geen zin in, vandaar..

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:08

Tja, nare van exceem is dat het erg plaatsgebonden is (naast dat het van een aantal andere factoren afhankelijk is). Bij mijn weten kun je nooit helemaal zeker weten dat het paard nooit exceem zal krijgen. Ik zou het geen reden vinden om de verkoop te ontbinden als het paard bij de verkoper geen exceem had. Maar ik ben bang dat de wet daar anders over denkt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:00

Er zijn geen garanties, exceem kan zich ook pas na een paar jaar ontwikkelen.
Naast erfelijke eigenschappen telt omgeving behoorlijk mee, maar ook voer en hoeveelheid werk zijn belangrijke factoren.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:28

je zou ook kunnen kijken naar zn stamboom. Van sommige haflingers is het wel bekend dat ze exceem door geven. Maar zoals al gezegd, exceem kan zich maar zo ontwikkelen. Kan jaren goed gaan en dan is het mis.
Wij hebben ook ervaringen dat het met Pavo voer erger werd als met Havens voer. dat zijn allemaal misschien kleine dingen, maar kunnen natuurlijk wel meespelen.

Zo heeft iemand een haflinger hier verkocht en die staat ongeveer 10km verderop, maar geen last meer van exceem en daarvoor wel.

Zo kan het dus best wel kloppen dat je paard bij zn fokker nooit last had en nu wel.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:33

zo kochten wij ooit een ijslander, helemaal gezond.

na ruim een jaar bleek het dier longkanker te hebben en hebben we het in moeten laten slapen.

zulke dingen zijn niet te overzien. het enige wat je kan doen is keuren voordat je koopt, maar dat bied geen garantie voor dit soort problemen. helaas. het blijven dieren.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:41

hmm ja idd erg lastig!
ik heb mijn haflinger gekocht als veulen, sinds deze zomer heeft hij eczeem (hij is nu 2.5).
ik vind t heel erg voor hem om hem zo zien te lijden. al dekens opgehad enzo maar die maakt hij kapot (gewoon puberaal gedrag zeg maar)
en ja ik wil m dus graag verkopen richting zee want daar heeft hij t gewoon beter, geen last meer van de jeuk!. ik heb zelf eczemen en allergieen en weet precies hoe poedersuiker jeuk is.
finn2003: vader is nassau
moeder is sara van de rosep, opa star en oma waldinie overgroot opa waldemar
dus als ik een nieuw paard koop wil ik gewoon graag dat hij geen eczeem heeft. maar dat is dus maar moeilijk..? en terugneem garanties gaan niet op?

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:45

wanneer doe je zn dekens op? Onze haf kreeg zn exceem deken al op zodra zn winterdeken zo'n btje afging. Zijn we al met 1,5 mee begonnen bij hem. Als je paard al schuurt hoef je nl geen deken meer op te doen, dan ben je al te laat. Dan sneuvelen de dekens alleen maar.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 15:47

ai ik vrees dat ik te laat ben.
nou ik had t met de fokker er al meteen over toen ik m kocht. dit paard kon geen eczeem hebben kwam niet in de stam voor..
ik had er een kamaroenschaapje bij staan wat de schuld kreeg dat hij knabbelde aan de manen en staart.. en met zn horens t gezicht van t paard beschadigde. dus schaapje weg gedaan..
maja schaapje was achteraf gezien dus onschuldig!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:08

Een paard dat overgevoelig is voor het speeksel van deze colloïde mugjes krijgt jeuk, vooral bij de manen en aan de staartwortel. Het gaat schuren en de kwaal wordt van kwaad tot erger; de haren verdwijnen en er kunnen wondjes ontstaan. Als een paard eenmaal overgevoelig is, zal hij dat waarschijnlijk zijn verdere leven blijven.

Deze allergie kan zomaar ontstaan; bij oudere paarden, die er voorheen nooit last van hadden, kan de allergie zich alsnog ontwikkelen.
De oorzaak van zomereczeem wordt gezocht in een combinatie van erfelijke aanleg, verminderde afweer en de toename van het aantal mugjes door veranderde ecologische omstandigheden (zoals het verdwijnen van vogelsoorten die de mugjes opeten).

Welke garanties heb ik als een paard als eczeemvrij wordt aangeboden?
Dat hangt er vanaf. De belangrijkste vraag die je dan moet stellen is: waar heeft het paard gestaan? Heeft het paard enkele jaren in een eczeemgebied gestaan, zonder extra maatregelen en heeft het niet geschuurd?
Dan kun je aannemen dat het paard in ieder geval weinig gevoelig is voor eczeem.
Veel paarden hebben aanleg voor eczeem. Die aanleg leidt pas tot de verschijnselen van eczeem als het paard langere tijd is blootgesteld aan de culicoïde-beten. Bovendien spelen waarschijnlijk nog andere factoren mee, zoals stress. Dus een paard dat onder gunstige omstandigheden gehouden is - in een eczeemvrij gebied, zonder te veel stress, goed gevoerd - zal niet geschuurd hebben en wordt dan als eczeemvrij aangeboden.
Maar het is heel goed mogelijk dat dat paard in een eczeemgevoelig gebied binnen enkele jaren alsnog eczeem ontwikkelt.

Wat is een eczeem-arm gebied?
De culicoïde-mugjes zijn vooral in bosrijke gebieden te vinden. In open gebieden waar het goed doorwaait hebben eczeempaarden meestal geen of weinig last van hun allergie. Paarden die om andere redenen jeuk hebben kunnen in een eczeem-arm gebied natuurlijk wel flink schuren, maar dat heeft dan niets met eczeem te maken. Bij schurende IJslanders wordt nogal snel aan eczeem gedacht, soms ten onrechte.

Wat kost een eczeempaard aan extra tijd en geld?
Dat hangt vooral af van de ernst van het eczeem en het gebied waarin het paard staat.

Bij een paard met licht eczeem is een eczeemdeken meestal afdoende. Die dekens kosten 100 tot 170 euro. De duurdere dekens gaan over het algemeen wat langer mee (vaak twee of meer seizoenen) dan de goedkopere dekens. Als je paard veel speelt met andere paarden of als er meer eczemers in de wei staan, zal de deken nogal eens kapot zijn. Een beetje handigheid met een naaimachine is dan ook geen overbodige luxe.

Je kunt ook kiezen uit allerlei eczeemmiddelen. Er zijn complete lijnen, zoals Ökozon en Cojosol, maar bij lichtere eczemers geven gewone vliegenmiddelen en verzachtende crêmes soms al voldoende resultaat. De kosten van het smeren kunnen erg oplopen. Je kunt het ook goedkoper oplossen door zelf eczeemmiddelen te mengen.

Lichte eczemers hoef je meestal alleen op eczeemdagen in te smeren (vochtig, warm en wat drukkend weer). Eczeemgevoelige paarden in een zwaar eczeemgebied kun je beter iedere dag insmeren. En paarden waarbij het eczeem zich al ver ontwikkeld heeft, kun je het beste twee keer per dag insmeren.

Het insmeren zelf kost weinig tijd, dus als je toch iedere dag bij je paard bent, is een eczemer weinig extra werk.

Eczeem… dus niet doen?
Een paar overwegingen op een rijtje:
- Heeft het paard licht of zwaar eczeem?
- In wat voor gebied wordt het paard geweid?
- Heb ik tijd om mijn paard dagelijks in te smeren?
- Heeft het paard echt eczeem of heeft hij om andere redenen jeuk?
- Eczemers worden vaak tegen aantrekkelijke prijzen verkocht.
- Een paard dat als eczeemvrij wordt aangeprijst kan heel goed wel aanleg hebben voor eczeem.

Bron: Pavo en http://www.gaedingi.nl/eczeemvragen.html

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 16:20

even situatie geschetst,
mijn paard staat dicht bij een enorm groot bos waar beekjes doorheen stromen, het is een laag grondgebied dat in de winter erg drassig is, het word ook wel een essenlandschap genoemd.
het is landbouwgrond en er staan zeer weinig huizen, veel open land en het waait dus goed door.
mijn paard staat 24 uur per dag buiten en heeft de beschikking over een goede schuilstal.
Voer bestaad uit ½ kg havens basisbrok, italiaans raaygrashooi, en weidegang (weidegang is beperkt, elke dag word er een stukje afgezet zodat ze een 'nieuw strookje gras hebben')
Verder is er een rocky liksteen aanwezig, en zo'n himilaya likstaan en krijgt mijn haflinger elke dag 2 schepjes biergist door het voer.
alle paarden in de straat hebben last van van eczeeem, behalve 1 aponytje. mijn apony hengstje van 1,5 jaar oud heeft ook nog geen last van eczeem (maar bij mijn haflinger kwam t ook pas echt opzettentoen hij 2.5 was)
er kwamen nieuwe mensen wonen, ze hadden een prachtige fries met prachtige manen, 2 maanden later alle manen er af.

een vraagje nog over de deken, als ik nu al heel vroeg begin met een vliegendeken dit jaar, zou dat nog een gunstig effect kunnen hebben?
ik vermoed ook dat de kans zeer groot is dat mijn mogelijke nieuwe paard ook eczeem gaat ontwikkelen..
lastig allemaal hoor!
tips zijn welkom

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:59

ik had mijn eczemer niet onder een eczeem deken maar onder een weather beeta landa light met losse hals staan, het hele jaar door.

alleen met extreem warm weer boven de 27 graden (pas dan zweete ze wat onder de deken) verving ik deze door een vliegendeken maar na een paar dagen ging ze dan alweer schuren aan nek/staart tot aan korsten toe.

omdat ze altijd een deken op had liggen kreeg ze een superdunne zomervacht dus echt te warm heeft ze het nooit gehad en ze heeft alleen maar wat kunnen schuren op haar hoofd, haar manen en staart hadden niks te leiden, die deken gaat inmiddels al 3 jaar mee dus is supersterk.

toen ik haar kocht van de fokker had ze ook geen last van eczeem dat is in hetzelfde jaar ontstaan op haar nieuwe stal, veeeeeeeeel mugjes daar.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 19:11

oke, interesant, ik had ook een halsdeken laten maken bij lamers ruitersport daar was ik ook erg tevreden over omdat die deken geen vuil door liet waardoor er geen zand in de wondjes kwam en de wondjes dus schoon bleven en beter konden herstellen. helaas is deze deken compleet gemold..
is die deken te bestellen via internet risky?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:04

Is er al door een DA vastgesteld dat het zomereczeem is?
In het centrale topic voor zomereczeem kan je er meer over lezen, maar er zijn nogal wat andere aandoeningen, die vaak worden aangezien als zomereczeem.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:04

wij hadden elk jaar een nieuwe exceem deken van Divoza. Zo'n bruine burka van volgens mij Pagony. Kost iets van 70 euro maar die ging bij ons een seizoen lang mee, terwijl hij tussen 4 andere paarden stond. De deken ging bij ons wel al rond maart/ april op, als de temperatuur weer wat begint te stijgen.

Maar een landschap met veel bos en stilstaand water is niet bevorderlijk

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:08

moniekk schreef:
oke, interesant, ik had ook een halsdeken laten maken bij lamers ruitersport daar was ik ook erg tevreden over omdat die deken geen vuil door liet waardoor er geen zand in de wondjes kwam en de wondjes dus schoon bleven en beter konden herstellen. helaas is deze deken compleet gemold..
is die deken te bestellen via internet risky?

je kunt hem via internet bestellen maar ik heb hem in breda bij superhorse gekocht, die geven ook goed advies over dekens.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:10

Om op je oorspronkelijke vraag terug te komen: ik vrees dat dat moeilijk gaat worden. Omdat eczeem eigenlijk op elke leeftijd plots kan ontstaan.

Veulens hebben tijdens de eerste zomer van hun leven nooit eczeem. Dus als je een veulentje koopt kan je nooit weten of het al dan niet een eczemer zal worden. Een garantie daarop kan dus ook niet gegeven worden door de fokker, lijkt mij.

Voor het overige kan elke zomer in het leven van een paard dus zijn eerste eczeemzomer zijn. Iemand kan zijn paard aan jou verkopen in de winter en naar waarheid zeggen dat het geen eczeem heeft. En toch kan dat dier dan in de lente bij jou beginnen te schuren. Als dat gebeurt heb je wettelijk gezien geen poot om op te staan. Dus ja, je kan proberen om zo'n contract op te stellen maar ik denk dat weinig verkopers de garantie die jij vraagt zullen geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:21

moniekk schreef:
ik heb mijn haflinger gekocht als veulen, sinds deze zomer heeft hij eczeem (hij is nu 2.5).

Je verwacht na 2 jaar nog steeds garantie te hebben????? Verward
Als fokker zou ik je echt hartelijk uitlachen ROFL

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:25

Even beter lezen Lia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:34

moniekk schreef:
nou mijn haflinger heeft sinds de zomer eczeem.. fokkers ego is erg beledigt en zegt ik fok geen paarden met eczeem.

Hieruit lees ik dat ze wel bij de fokker is geweest voor "garantie"...

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:41

Dat begrijp ik er toch ook uit ja. Vandaar mijn hele verhaal over het ontstaan van ZE. Ik vrees dat TS wat dat betreft toch wat onrealistische verwachtingen heeft. Een gegarandeerd 100% eczeemvrij veulen dat kan niemand fokken hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:47

Ben ik dus niet de enige, wat lees jij dan Katja?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:49

Ik lees dat ze wil voorkomen dat ze nog een keer in deze situatie terecht komt nadat ze dit paard verkocht heeft en een nieuwe koopt.

Ben benieuwd wat de ts bedoeld heeft toen ze het schreef. Haha!