Paard overgenomen door verzekering, niet geslacht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wondertje

Paard overgenomen door verzekering, niet geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:03

Ongeveer anderhalf jaar geleden is mn toenmalige paard overgenomen door de verzekering.
Hij werd 'smorgens vroeg opgehaald en zou in Nijkerk geslacht worden.
Er werd toen gezegd dat het paspoort naar het stamboek (NRPS) teruggestuurd zou worden
en dat het bewijs zou zijn dat hij dood is. Dit heb ik nooit meer gedaan, ik geloofde het wel.
Nu ben ik afgelopen week toch wel erg nieuwsgierig geworden en heb vandaag het NRPS
opgebeld, kreeg een mevrouw aan de telefoon die mij kon vertellen dat het paspoort nooit
naar hun is opgestuurd en hij dus ook niet als overleden geregistreerd stond. Nou zei ze ook
dat dit weinig zegt omdat dat wel vaker niet gebeurd.
Hoe kan ik er nou achter komen of mijn paard wel of niet geslacht is?

Brainless

Re: Paard overgenomen door verzekering, niet geslacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:06

Kon de NRPS je niet vertellen of het paard is overgeschreven op een andere naam, dan weet je nl. zeker dat hij niet geslacht is.

Mijn opa heeft er voor gekozen om de papieren naar huis te laten sturen zodat hij het zelf aan het stamboek kon melden.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:08

Nee daar heb ik eigelijk niet naar gevraagd, ik wist het levensnummer zo even niet uit mn hoofd dus ze wist niet precies welk paard het was.
Alleen hij heette Frits en was zwart en daar waren er 3 van, allemaal nog als levend geregistreerd.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:14

miss kun je de verzekering opbellen om het na te vragen.
vroeger hoorde je wel eens van die verhalen dat het wel gebeurde dat de paarden niet geslacht werden maar doorverkocht werden naar maneges in polen of zo.
maar ik denk niet dat dat nog kan sinds alle paarden gechipt zijn.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:17

Kan iemand mij misschien vertellen of Nijkerk standaard de paspoorten niet opstuurd? Het lijkt me namelijk stug dat ze van het ene paard wel opsturen en van het andere paard niet.
Dus zijn er mensen die hun paard hebben laten slachten in Nijkerk en waarvan het paspoort naar de uitgevende instantie is gestuurd, of juist niet?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:20

Bij mijn weten heeft de verzekering de papieren helemaal niet nodig, het paard word immers geslacht.
Ik heb ook een paard gehad wat is overgenomen door de verzekering en de papieren heb ik nog steeds.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:22

Nee het gaat niet over de papieren maar over het paspoort.
Het paspoor dient ten alle tijden bij het paard te blijven, je bent dus strafbaar als het paard door de verzekering wordt opgehaald en het paspoort gaat niet mee Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:23

door wie is het paard opgehaald, door de slager zelf of door een tussenhandelaar?

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:25

Ik weet het niet zeker maar volgens mij door iemand van de verzekering. Gewoon met een trailer waar hij als enige in stond.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:26

dan heb je kans dat hij nooit op het slachthuis is aangekomen.......... helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:27

hee kim je komt jou ook overal tegen!!! haha

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 19:28

Maar is het niet zo dat het slachthuis alle door hun geslachtte paarden registreerd?

mayday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:28

wondertje schreef:
Nee het gaat niet over de papieren maar over het paspoort.
Het paspoor dient ten alle tijden bij het paard te blijven, je bent dus strafbaar als het paard door de verzekering wordt opgehaald en het paspoort gaat niet mee Knipoog

Hmmm bij mij is het al een aantal jaar geleden voordat de chip verplicht was .... vandaar waarschijnlijk.

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:32

Ik zou eens bij het betreffende slachthuis informeren. Ik weet dat het helaas nog steeds voorkomt dat paarden niet geslacht worden maar doorverkocht worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:33

als hij door een handelaar in dienst van de verzekering opgehaald is, dan is hij nooit op een slachthuis aangekomen dus kan een slachthuis je ook niets vertellen....

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:37

Ik zou ook de verzekering eens bellen en vragen waarom het paspoort niet is opgestuurd!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:29

wij zijn een aantal maanden geleden in nijkerk geweest. En ik weet me nog te herinneren dat er een hele stapel paspoorten lag, maar dat mensen ze ook mee naar huis konden krijgen. Volgens mij worden ze dan niet altijd opgestuurd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:35

Ik zou toch het slachthuis eens bellen. Kunnen die je niet verder helpen dan zou ik contact opnemen met de verzekering en daar het telefoonnummer van de handelaar vragen.

Overigens vraag ik me af of je echt zeker weet dat het paard voor de dood ging.
Lekkere verzekering dan als die zich niet aan de afspraken houden. Voor mij ook een reden om een paard niet te verzekeren. Dan maar geen geld bij het overlijden maar wel 100% zeker weten wat er met je paard gebeurd.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:51

Ik heb de meneer van het slachthuis in Nijkerk gebeld, echt een hele aardige man overigens. Hij zegt nooit paarden voor Interpolis te hebben geslacht alleen voor de Eerste Friese en Hippozorg, maar dat het wel vaker voorkomt dat verzekeringen zeggen dat het paard bij hun geslacht wordt en vervolgens doorverkocht wordt. Hij kan wel terugzoeken of het paard bij hun geslacht is als hij weet door wie hij is opgehaald, nu zou dat Interpolis geweest zijn dus gaat dat niet.
Ik ga er nu dus vanuit dat hij nog ergens rondloopt.
Het enige dat in nog kan doen is Equinerisk bellen, zij hebben Interpolis overgenomen en kijken wat hun te zeggen hebben.
Pfff wat een gedoe.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:54

sterkte en succes meis.............. dit is verre van grappig voor je!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:58

Equinerisk valt onder Hippozorg, dus misschien is er nog "hoop".

Troelaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:09

he getver wat een verhaal. helaas heb ik het al wel vaker gehoord... paard verkocht aan de verzekering en jaren later je eigen paard op concours ofzo tegenkomen.
ik hoop dat je er achter kunt komen waar je paard gebleven is..
succes en sterkte!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:17

Het is eigenlijk je eigen schuld, je had mee moeten gaan, je laat toch niet je vriend/vriendin in de steek als het gedood moet worden?

Nu zit je ermee.

Het komt veel te vaak voor, en het is zo oud als de wereld, in paarden worden altijd al gerommeld en gehandeld, geld is geld.

Je moet dan ook altijd zelf je paard wegbrengen en of meegaan, alleen dan heb je de zekerheid, en of laat het inslapen door de veearts, en of meegaan naar de slacht, Slachthuis Nijkerk staat als erg goed bekend, zo had ik gelezen in bokt, en rommelt niet aan, het zijn de verzekeringen die dat doen en of de persoon die het paard ophaalt, ook dat is erg veel voorkomende dingen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:19

ik denk eerlijk gezegd ook niet dat Nijkerk het paard doorverkocht zou hebben... Daar geloof ik écht niet in...
De man is ook bereid je te helpen, ze zijn echt top daar!

Helaas is het idd zo dat er veel gerommeld wordt met afgekeurde paarden. Diegene die het paard ophaalt (verzekering of tussenpersoon) verhandelt de paarden zelf weer of brengt ze naar een andere tussenhandelaar....
Jij hebt er niets meer over te zeggen, het paard is immers teruggekocht door de verzekering.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 11:26

Ragdollcat schreef:
Het is eigenlijk je eigen schuld, je had mee moeten gaan, je laat toch niet je vriend/vriendin in de steek als het gedood moet worden?

Nu zit je ermee.

Het komt veel te vaak voor, en het is zo oud als de wereld, in paarden worden altijd al gerommeld en gehandeld, geld is geld.

Je moet dan ook altijd zelf je paard wegbrengen en of meegaan, alleen dan heb je de zekerheid, en of laat het inslapen door de veearts, en of meegaan naar de slacht, Slachthuis Nijkerk staat als erg goed bekend, zo had ik gelezen in bokt, en rommelt niet aan, het zijn de verzekeringen die dat doen en of de persoon die het paard ophaalt, ook dat is erg veel voorkomende dingen.

vind ik een beetje een botte opmerking van je. kind zit niet op deze reacties te wachten. Dit weet ze nu ook wel voor de volgende keer.