paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ti_Amo

paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 12:53

Op 9 juni 2008 heb ik mijn 7-jarige kwpnmerrie gekocht, is helemaal goedgekeurd e.d.
nu blijkt dat ze hele erge cornage heeft, in het begin viel het allemaal wel mee maar het lijkt steeds erger te worden.
Het lijkt gewoon of ze half dood neervalt en het is alleen in de galop, verder is ze ook heel onrustig met haar hoofd en ik vind ook niet dat de klik tussen mij en mijn paard goed valt.
Nu heb ik het er met me moeder over gehad om mijn paard naar de handelaar Dressuurhof in Langerak (waar tevens ook meer topics over zijn) terug te brengen of in te ruilen voor een ander paard zonder gebreken.

nu weet ik dat het al eind oktober is en mijn vraag is of er iemand is die hier ervaring mee heeft en wat ik nu het beste kan doen, of ik gewoon die man op moet bellen en moet vragen of het mogelijk is om haar in te ruilen tegen een ander paard of iets dergelijks.
Het rare is ook dat ik de 2 keer dat ik haar bereed bij het kijken ze nergens last van leek te hebben.

Wat moet ik doen en wie kan me helpen??

Groetjes Mandy

Tallie1979

Re: paard met hevige cornage, terugbrengen, inruilen? HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:56

Je wist van tevoren dat het paard cornage heeft?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:01

nee daar wist ik niks van en de dierenarts heeft haar gewoon goed gekeurd en er niks over gezegd ik had het nog aan hem gevraagd maar hij zei dat het niks ernstigs was

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:05

Dan is het een verborgen gebrek. Wanneer ben je erachter gekomen dat ze het heeft?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:07

ongeveer anderhalve maand na de aankoop, het viel toen nog wel mee en ik wist niet eens wat cornage was dus ik dacht dat het wel weer overging, maar het werd alleen maar erger en ik vind het geen gehoor en ik vind het aan de ene kant heel zielig en doe daarom rustig aan met haar terwijl ik wel hard wil trainen om wedstrijdjes te rijden naderhand maar het lukt allemaal niet echt en het liefst hoe hard het ook klinkt wil ik een ander paard. ik ben er trouwens achter gekomen doordat ik de oude eigenaar heb gebeld en die zei het meteen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:08

heb je enig idee wat ik het beste kan doen ?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:09

ik zoui zowieso de da erop aanspreken!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:10

PB FloortjeM eens, zij is juriste..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:11

Hoe weet je dan nu wel dat het ernstige cornage is als het bij de keuring niet geconstateerd is en je daar met rijden ook niets gemerkt hebt?

Is het niet een stroallergie o.i.d. ? Misschien stond ze daar wel op zaagsel.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:13

Ik snap overigens wel dat je niet zit te wachten op cornage.

Heb je al contact gezocht met de handelaar om de mogelijkheden te bespreken?

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:15

ik heb de fokker opgebeld en die zegt dat het cornage is en ze heeft nergens last van alleen met galopperen en ze stond bij de handelaar ook op stro.

Nee ik heb de handelaar niet gebeld omdat ik niet pcies weet wat ik moet zeggen e,d,

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:16

Heel simpel.. Paard heeft verborgen gebrek ( cornage ) en je wilt gebruik maken van de half jaar kopersgarantie die je hebt als je bij een handelaar koopt..

Ga je echter veel langer wachten, worden je kansen steeds kleiner dat er iets aan gedaan word.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:19

Ben het helemaal met Tallie_Ho mee, bellen die man. Zou ook contact opnemen met FloortjeM wat de beste juridische weg is. Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt maar anders misschien iom Floortje dit toch juridisch afzekeren.

Wel erg jammer hoor. Vind het een super mooi paard. Vreemd dat dit in de keuring en met het proefrijden niet naar voren is gekomen omdat ze het al had bij de oude eigenaar. Het is dus wel een verborgen gebrek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:27

- Is de cornage door een dierenarts vastgesteld?
- Probeer een briefje/mailtje van de oude eigenaar te krijgen waarin staat dat paard het toen al had en dat zij dit wellicht ook aan de handelaar hebben verteld.
- Hou je termijn in de gaten (wet geeft bescherming tot 6 mnd na aankoop).
- Bepaal wat je wil,
terugbrengen (heeft mijn voorkeur), op kosten en risico handelaar opereren en indien geslaagd jij alsnog kunnen kopen (goed vastleggen in contractje en zorg dat je geld terug krijgt),
ruilen (hoe groot is de kans dat de handelaar weer een voor jouw geschikt paard heeft en vertrouw je erop dat dit paard geen mankement heeft.
Als laatste zou je ook nog kunnen proberen om een stuk van de aankoopsom terug proberen te krijgen als je paard zou willen houden. Let wel dat evt. verkopen in de toekomst heel moeilijk is.

Bel de handelaar op en geef aan dat je dit en dit geconstateerd heb.
Laat hem zijn verhaal doen.
Laat iemand met jou meeluisteren als evt. getuige.
Bevestig dit gesprek en de eventueel gemaakte afspraken b.v. dat hij binnen x dagen met een voorstel komt.
Mocht hij zich niet aan de afspraak houden dit aangetekend bevestigen incl. verwijzing naar eerdere brief en zeggen dat je het bij de advocaat neerlegt. Tevens aangeven dat eventuele gemaakte kosten om je recht te krijgen en kosten voor het onderhoud van het paard a x euro per week (kosten stalling maar ook jouw arbeid) voor zijn rekening zullen komen en onderdeel van het proces zullen uitmaken.

Indien je rechtbijstand hebt, zou ik deze zodra je weet wat je wilt gelijk inschakelen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:28

ja ik wil haar eigenlijk ook niet kwijt want het is een schat van een beest maar met rijden e.d. stoor ik me enorm en ik wil dit gewoon niet!

Ik heb er ook teveel voor betaald dan wat een paard met cornage waard is.

ik heb ondertussen FloortjeM een bericht gestuurd hoop dat ze me kan helpen.
En ik heb wel een contract ondertekend, maar geld dat half jaar dan ook nog ? dat je in kan ruilen e.d.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 13:29

misschien klinkt dit heel dom maar ik weet niet wat rechtsbijstand is

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:33

Half jaar kopersbescherming omdat je bij een handelaar hebt gekocht Lachen

Ik zie dat je 18 jaar oud bent, laat je moeder dit topic even lezen, zij zal het je ongetwijfeld uit kunnen leggen Lachen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:34

daar kan jij je voor verzekeren, een advocaat zeg maar
vaak ben je meeverzekerd bij je ouders als je thuis woont

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:36

Ik adviseer om de handelaar SCHRIFTELIJK op de hoogte te brengen (opbouw van dossier voor als er stront aan de knikker komt)
Je termijn is inderdaad 6 maanden mits je van een "handelaar - stal" hebt gekocht. Dat is bij jou het geval.

Het kan zijn dat het paard het nu moeilijker krijgt dit omdat de weersomstandigheden nu veranderen. Ze komen in een dikkere vacht en mist is iets wat vele cornage paarden niet prettig vinden.
De dierenarts die de merrie toen goedgekeurd heeft, is tijdens de keuring niet een cornage onderzoek gaan uitvoeren want anders had je OOK daar een rapportage van gekregen. Zijn ook geen goedkope onderzoeken....
Tenzij topicstarter daar wel een rapport van heeft?

Om te beginnen zou ik schriftelijk een brief sturen (desnoods ook per mail en dat je aankondigd dat dit schrijven ook per post komt, voor de goede orde)
Dat is de eerste stap, puur om je BINNEN het termijn van 6 maanden te houden.
Een expert hierin kan je vast meer adviezen geven!
Ik wens je heel veel sterkte, voor jou, maar ook voor de merrie die er niets aan kan doen. Die voelt zich ook niet prettig met cornage.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:37

bonny4life, heeft ongeveer het zelfde als wat jij nu verteld over je paard. misschien dat zij jou ook meer info kan geven wat je het beste kan doen. zij is nu bezig met een rechtzaak geloof ik.

ook een verborgen gebrek in de ergste vorm dat niet bij de keuring is geconstateerd.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:04

heel erg bedankt voor jullie reacties ikga zeker een brief sturen die ik nu gelijk op ga stellen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:19

heb je al nagveraagd of jullie rechtsbijstand verzekerd zijn? Laat hun dan die brief maken, word stuk serieuzer genomen meestal

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:33

nee nog niet ik ben momenteel zelf op mijn werk dus ikga het vanavond gelijk aan me moeder vragen en dit laten lezen, dan horen jullie hoe het verder gaat!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:37

Even een aantal dingen:

Je hebt een paard bij een handelaar gekocht, dan kun je inderdaad nu binnen 6 maanden bezwaar aandienen.

Over cornage:
- Hangt er vanaf hoe ernstig de cornage is of een paard er last van heeft of niet. Lichte cornage hoeven sportprestaties niet in de weg te staan.
- Cornage operaties zijn in Nederland verboden (tenzij het hele hevige cornage is)

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 14:56

ja ik ben rechtbijstand verzekerd.