dringende vraag over verborgen gebreken

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corina21

dringende vraag over verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:33

hallo,
tot hoeveel maanden mag je een paard terug brengen die verborgen gebreken heeft?
bij verborgen gebreken bedoel ik dus atrose in de sprongen achter.

amazone77

Re: dringende vraag over verborgen gebreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:33

6 maanden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:34

En dan is het aan de vorige eigenaar om te bewijzen dat hij dat toen nog niet had, toch?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:34

hartstikke bedankt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:36

Dat ligt eraan of je je paard van een handelaar koopt of particulier, geloof ik. Kijk even bij een paar andere topics, weet zo uit mijn hoofd even niet welke maar er zijn er best wat die hierover gaan. Veel succes!

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:38

particulier hebben we paard gekocht 4 maanden geleden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:43

Wat is er gebeurd, zijn jullie er achter gekomen dat je paard artrose heeft?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 20:51

heb je pm gestuurd.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:09

Bij een particulier zal jij moeten bewijzen dat ie de artrose al had bij aankoop. En dat kan 4 maanden later niet meer....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 21:10

volgens mij 6 weken bij particulier, maar is het paard gekeurd bij aankoop?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 22:02

wat blijkt dat paard heeft een oude blesure wat aan het rusten is,hij zou een gebroken schiffelbeentje hebben,en die blesure is 1 tot anderhalf jaar oud,dat konden ze via foto zien,
die man wat de fotos gemaakt heeft zei dat dit een verborgen gebrek is wat die mensen verplicht zijn om mij te vertellen.
ik bel morgen de oude eigenaren op.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:04

MD-->TAO

ebony2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:08

Als een dierenarts kan bewijzen dat dit paard deze aandoening al had voor dat jij hem gekocht heb, want me in dit geval wel duidelijk lijkt, kan je het tot 6 maanden na aankoop verhalen op de vorige eigenaar. Ik heb dit ook ooit eens aan de hand gehad en heb dat laten uitzoeken. Uiteindelijk is dat paard ook weer retour gegaan naar de vorige eigenaar.
succes!!!!

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:16

Een verborgen gebrek is toch een gebrek die niet is aangetoond tijdens de aankoopkeuring. Wat voor aankoopskeuring heb je gedaan. Was het toen niet te zien dan.
Altijd vervelend als je paard iets krijgt, terwijl je hem nog maar kort hebt.

succes er verder mee.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:36

Er zijn hier al heel veel topics over geweest, misschien kun je daar beter zoeken. Er wordt zoals gewoonlijk weer veel onzin verteld.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 11:16

ik vind het jammer want ik ben zelf ook verkeerd geweest ik heb het paard niet laten keuren,maar dat wijst er nogaltijd niet op dat hij me een paard mag verkopen met zo n ernstig gebrek,
je zal maar lekker aan het rijden zijn en opeens gaat hij vol door zijn been heen,ene kant zelf schuld zeker weten,andere kant voel ik me ook bezeikt,ik heb zelf nog niks gedaan met dit paard omdat ik geen tijd ervoor gehad heb,daarom had ik besloten ik verkoop hem,en die mensen zijn gelukkig slim geweest en hebben er foto s van laten maken,maar stel hun nemen hem niet terug wat moet ik dan doen met dit paard?

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:21

Als jij het paard niet hebt laten keuren, kun je hem volgens mij ook niet terugbrengen. Jij hebt als koper een onderzoeksplicht, en daar heb jij niet aan voldaan. Niet zo slim om een paard te kopen zonder te keuren!

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:28

Snoekiej schreef:
Als jij het paard niet hebt laten keuren, kun je hem volgens mij ook niet terugbrengen. Jij hebt als koper een onderzoeksplicht, en daar heb jij niet aan voldaan. Niet zo slim om een paard te kopen zonder te keuren!

Ze zijn alsnog verplicht het paard terug te nemen. Ik heb het zelf meegemaakt met een gevalletje ocd. Paard gekocht, is klinisch gekeurd, toch goedgekeurd. Kwam bij mijn huidige trainer op stal en die zei dat er iets niet met het dier klopte..Nog even 2 weken aangekeken en toen was het eigenlijk verslechterd, het paard liep met linksachter niet 100% zuiver. Foto's laten maken, de dierenarts van de klinische keuring opgebeld want uit de foto's bleek ocd in de knie. en die arts gaf aan dat hij het eigenlijk wel gezien had, maar er verder niks mee gedaan had om ons niet op kosten te jagen. Boos!

Dierenarts heeft een operatie geadviseerd omdat het anders slecht af zou gaan lopen voor het paard (als het goed zou komen betaalden we ieder de helft, als het slecht af zou lopen betaalden de verkoper het en nam hij het paard terug), paard is geopereerd en bleek nooit meer 100% goed te worden vanwege de ernstige slijtage in het gewricht. Besproken met eigenaar en dierenarts, en de dierenarts heeft er wat druk achter gezet omdat ze verplicht waren het paard terug te nemen.

Paard heeft nog 6 weken bij ons gestaan, vanwege de boxrust, heb 'm vanuit de stal in de trailer gezet en heb het dier nooit meer gezien, hoe het verder afgelopen is weet ik niet. Maar onze dierenarts zei toen tegen ons dat je zelfs tot een jaar een paard terug mag brengen. (later bleek dat onze verkoper wel meerdere paarden met een bekende OCD verkocht had...)

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:06

ik zal dadlijk de oude eigenaar bellen,
en met hun bespreken wat we ermee doen,
ik heb net een paardenadvocaat gebeld,hij zei het enigste wat ik met dit paard kan doen is hem na de slacht brengen of hem verkopen met het hele verhaal erbij,vind het echt sneu voor het paard.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:21

Wat een nare situatie zeg voor je.

Ik zou de advocaat zijn advies aannemen w.b. het juridische verhaal en het evt. aflaten maken van je paard laten afhangen van het advies van een dierenarts, i.c.m. je eigen mogelijkheden.

Het is begrijp ik al duidelijk dat de kopers het paard terug willen geven aan jou en jij het paard evt. wil terug brengen naar de verkopers waar jij je paard van hebt gekocht, toch?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:27

dat is wat ik wil,alleen ik heb niks te willen,
toch ga ik ze bellen,alleen het probleem is,
hier is een meisje van bokt bij die mensen geweest,en ze had wat gezegd wat hun niet beviel,toen zijn hun uitgevallen,
ze zijn niet zo heel erg vriendelijk als iets niet na hun ding gebeurd,probleem is dus heb een beetje kneip om te bellen,

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:29

6 weken bij een particulier en 6 maanden bij een handelaar

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:32

Ja, dat is moeilijk. Kan je niet een van je ouders laten bellen, klinkt misschien vreemd maar is het niet. We hebben allemaal wel eens hulp nodig toch. Of anders iemand die echt sterk in de schoenen staat... en van de situatie afweet (ook juridisch).

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:35

mijn vriend wil ik laten bellen hij en ik hebben hem ja ook gekocht,
alleen hij wil niet bellen,ik kan het me opsoppen,
toen we na die stal gingen och watwaren het leuke mensen,en nu als er iets is dan zijn ze echt brutaal.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:40

Ik zou nog even wachten met het invullen van een reactie tot het moment dat je daadwerkelijk hebt gebeld... praat jezelf even goede moed in!! Probeer het gesprek zo te sturen dat je dit op wilt lossen en niet wil ophangen met een slecht resultaat.
Ik zou ook niet meteen aangeven dat je al met een adv. hebt gesproken, maar aangeven dat je dit graag samen wil oplossen en je graag van hun wil weten hoe hier uit te komen. schrijf het anders op papier, doe ik ook wel eens als ik iets heb wat moeilijk is.