wat voor halster in trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat voor halster doe je om in Trailer

a) nylon
24 (53%)
b) leer
11 (24%)
c) eentje met bont
9 (20%)
d) anders, namelijk...
1 (2%)

Totaal aantal stemmen: 45

Kapi_DustJarig

wat voor halster in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-08 19:41

Vandaag vroeg ik me spontaan af met wat voor soort halster jullie je paard in de trailer zet.
En waarom?

Zelf deed ik het met een nylon (omdat mijn paard geen bont om wilde en ik geen leren had).

Nu twijfel ik tussen een leren of nylon...

Tinky12

Re: wat voor halster in trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:07

Is maar net wat je wilt...
Voordeel van leer:
een leren halster kan stuk gaan wat in geval van nood wel fijn kan zijn.
Nadeel van leer:
Het kan ook stukgaan op die momenten dat je het net niet kan gebruiken,een los paard in de trailer kan levensgevaarlijk zijn.

Een nylon halster is stevig en in geval van nood moest je toch al een mes bij je hebben.Vind ik persoonlijk erg fijn om ze in een trailer om te doen.

Bond eromheen vind ik overdreven...blijft hooi inhangen en kan op warme dagen lekker zweten.Bied alleen uitkomst voor paarden die zich erg snel openhalen omdat ze een gevoelige huid hebben,maar bij dat type paard moet je gewoon een heel goed en zacht leren halster omdoen.
Verder alleen maar leuk omdat het baasje het mooi vind Bloos

Touwhalster vind ik in de meeste gevallen "not done" door de knopen drukt het halster op gevoelige punten wat in een panieksituatie erg pijnlijk kan zijn,dat soort halsters alleen voor "hand" gebruik.

Ik gebruik in de meeste gevallen gewoon een goed en zacht nylon halster en in enkele gevallen een leren...de rest vind ik persoonlijk nutteloos of niet geschikt.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:09

ik ga mee met tinky!
ik zou voor nylon kiezen, die verkies ik trouwens in elke sitiuatie boven de rest Lachen

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:11

ik ga juist voor leer. omdat ik wil als het moet dat het halster stuk gaat (paniek situatie) maar ze gaan niet zomaar kapot dus in een normale situatie gaan ze niet kapot (mijn ervaring)

en ik vind leer ook wel heeeel erg mooi:D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:14

Ik heb een halster van leer. Ik heb er maar eentje, en daar heb ik dus toen wat meer aan uitgegeven omdat ie ook een beetje voor de show moest zijn, en eigenlijk alleen om gaat in de trailer en om vast te zetten bij t opzadelen als we met de trailer weg gaan om te rijden. Thuis gebruik ik alleen mijn touwhalster om te leiden en staat hij nooit vast.

Ik vind leer prima in de trailer. Het is niet zo dat een leren halster meteen breekt als het paard gaat hangen, maar je moet het natuurlijk wel goed onderhouden, af en toe invetten, en controleren op scheurtjes enzo. Iets meer onderhoud dan een nylon halstertje dus.
Eigenlijk denk ik dat de musketonhaak van de trailerketting en het halstertouw het eerder zouden begeven dan het halster.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:16

Anoek_1996 schreef:
ik ga juist voor leer. omdat ik wil als het moet dat het halster stuk gaat (paniek situatie) maar ze gaan niet zomaar kapot dus in een normale situatie gaan ze niet kapot (mijn ervaring)

en ik vind leer ook wel heeeel erg mooi:D

Totdat je een paard los ziet rennen over de parkeerplaats,zonder halster (dit paard hád een splinternieuw lederen halster aan,hing nog keurig in de trailer Tong uitsteken ) Bloos je moet dus wel goede kwaliteit lederen halster hebben...die hebben namelijk geen pbs-gespen Haha!

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:30

dat geloof ik best wel dat zulke dingen gebeuren maar mijn vorige pony had juist 2x een nylon halster kapot getrokken:(

maar ik ben ook voor ene kieffer gegaan en niet de aller goed koopste, ik ben wel blond maar dat doe ik nog net niet:P

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:45

ik gebruik meestal een nylon halster voor de camion, maar evenvaak ook een biothane (van m'n crosslink) zo hoef ik niet meer te wisselen van hoofdstel... ik kan nl van mijn halster een hoofdstel maken Lachen zowel met als zonder bit Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:51

Tinky12 schreef:
Totdat je een paard los ziet rennen over de parkeerplaats,zonder halster (dit paard hád een splinternieuw lederen halster aan,hing nog keurig in de trailer Tong uitsteken ) Bloos

Normaal gesproken kan een paard niet zomaar de trailer uit, als de achterstang er nog zit Knipoog
Foutje?? Vork

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 21:00

MysticTinker schreef:
Normaal gesproken kan een paard niet zomaar de trailer uit, als de achterstang er nog zit Knipoog
Foutje?? Vork

Bloos Ja Haha! tsja wat zal ik zeggen...men knalt de klep open terwijl er geen stang achter zit,vervolgens hoor je iemand vloeken en een hoop herrie.2 Tellen later een mooi paard in een flinke draftempo tussen de auto's en vrachtwagens door...eh nee geen schoonheidsprijs Tong uitsteken
Ik heb altijd geleerd dat je eerst paard losmaakt,dan klep/stang open maar deze volgorde kon dus ook merkte ik Bloos .

Het gehavende lederen halster met pbs-gespen hebben we bij elkaar geharkt en de beste brave man maar een nieuw nylon halster gegeven wat hij om zijn,inmiddels gevangen,paard kon knopen.

Schade rapport:Paard in orde....eigenaar bloeddruk van 210 en een overleden halster Clown

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:08

kwaliteit verschilt met alle materialen Tong uitsteken Alles kan kapot haha Nagelbijten / Gniffelen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 17:55

ik gebruik een leren, juist omdat die eerder knapt. Ik nl. wel graag dat hij knapt in noodsituaties! Nylon kan bovendien dan voor lelijke brandwonden zorgen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:54

beantsje schreef:
ik gebruik een leren, juist omdat die eerder knapt. Ik nl. wel graag dat hij knapt in noodsituaties! Nylon kan bovendien dan voor lelijke brandwonden zorgen.

Mijn nylon halsters zijn gevoerd...ik vind dat altijd moeilijk soms kan een halster wat breekt van levensbelang zijn,soms ook niet.Daarom is een goed mes ook onontbeerlijk.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:46

Ehm, niks?
Gewoon hetzelfde halster wat ik altijd gebruik, meestal dus simpel nylon spul. Op de wagen staan de paarden in principe los, tenzij ze elkaar het leven zuur maken.
Wat loslopende paarden op een parkeerplaats doen is me volkomen een raadsel. De enige keer dat ik paarden heb gelost op een parkeerplaats, was toen de volledige trailer achter een andere auto moest. Bovendien was dit paard door de wol geverfd; al was het de Dam in Amsterdam geweest, dat paard had het gewoon gedaan. Voor de rest hoort een paard op reis op de trailer/wagen en nergens anders!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 20:06

Een parkeerplaats kan toch ook gewoon de plek zijn waar je de trailer neerzet als je wedstrijd hebt? Verward
Waar lees je dat dat tijdens een reis was?

Paarden los in de trailer vind ik echt levensgevaarlijk! Wat als ze over de voorstang proberen te kruipen, of omhoog willen komen? En ik heb een paard meegemaakt dat zich probeerde te draaien in een trailer en muurvast kwam te zitten. Nee, een paard hoort gewoon goed veilig vast te staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:03

Mijn paard heeft ook gewoon het halster aan dat haar halster is. Dat is nog steeds hetzelfde nylon geval dat ik 15 jaar geleden heb gekocht en dat voldoen dus al jaren uitstekend. Als ze een leren halster zou hebben, dan zou ze daarmee op de wagen gaan. Op een tweepaardstrailer staat ze ook gewoon los, hoor, in een 1,5 paards niet. Waarom zou ze over de voorstang moeten kruipen? Ze is een ervaren paard dat heel goed weet hoe ze moet reizen en in een tweepaardstrailer heeft ze geen plek om om te draaien. In de 1,5 paards trailer zou ze misschien wel in een onhandige bocht draaien, ze kijkt veel om zich heen.
Maar bij dat paard op de parkeerplaats: je klipt toch eerst het leidtouw aan het halster voordat je de klep open doet? Zeker als er geen stang achter het paard zit? Verward

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:11

Waratje schreef:
Waarom zou ze over de voorstang moeten kruipen? Ze is een ervaren paard dat heel goed weet hoe ze moet reizen

Er kan zo veel gebeuren wat je niet in de hand hebt, zelfs bij de braafste paarden.
Stel ze schrikt van een wespensteek en springt daardoor omhoog..
Gelukkig nooit in de trailer meegemaakt, maar wel een keer op een manege. Braafste paard van stal sprong vanuit de box recht omhoog met een bokkensprong de stal uit. Wesp had em vlak naast z'n poeperd te pakken.. Au!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 22:04

MysticTinker schreef:
Een parkeerplaats kan toch ook gewoon de plek zijn waar je de trailer neerzet als je wedstrijd hebt? Verward
Waar lees je dat dat tijdens een reis was?

Hhhmmm, dat is zo. Kwestie van wat je vaak doet kennelijk Haha!

Paarden los in de trailer vind ik echt levensgevaarlijk! Wat als ze over de voorstang proberen te kruipen, of omhoog willen komen? En ik heb een paard meegemaakt dat zich probeerde te draaien in een trailer en muurvast kwam te zitten. Nee, een paard hoort gewoon goed veilig vast te staan.

En wat doe jij met een paard wat na twee minuten zichzelf losmaakt?

Ik zie het nog gebeuren: Mijn bijrijdster ging de eerste keer mee op NVVR-weekend. Zij netjes het paard op de vrachtwagen gezet; knoop in het touw; klep dicht en rijden maar. We zijn de straat nog niet uit, paard los. Zij klautert over vier-dagen-twintig-mensen-etenswaren naar het paard, knoop in het touw. We zijn nog niet op de snelweg; paard los. Klautert over etenswaren (goed verpakt, overigens), zet paard vast. We rijden goed en wel op de snelweg, paard los. Zij klautert, knoop in touw. We zijn om Eindhoven heen, paard los. Diepe zucht; laat ook maar........ en het paard heeft braaf de hele weg meegekeken waar we heen gingen; zoals ze dat al zeker vijf jaar gewend was en nog ruim tien jaar daarna heeft volgehouden; los wel te verstaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:11

Een ezel stoot zich niet 3x.. Als je bijrijdster ziet dat ie zich los maakt, dan legt ze er toch een betere knoop in? En dan de volgende keer een ketting met musketon ofzo vastmaken, wat ie niet los krijgt.. Als dat het probleem is, dat ie zich los maakt, dan is daar makkelijk iets op te vinden.
En dat losmaken komt natuurlijk door verveling, misschien flink wat hooi ophangen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:22

Mijn paard heeft zijn gewone halster om (nylon met bont) en ik gebruik een trailerlijn met paniekhaken om hem aan vast te zetten.
Off-topic: niet iedereen gebruik een bonthalster voor de mooi-igheid. Mijn paard wordt heel erg snel kaal van een gewoon halster en een halster met bont voorkomt dit heel erg goed. Mijn paard heeft alleen een halster om als hij naar de wei wordt gebracht of opgehaald en als hij op de poetsplaats staat of in de trailer. Heeft hij m de hele dag om wordt hij kaal en krijgt hij rauwe plekken waar het halster contact maakt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:53

MysticTinker schreef:
Een ezel stoot zich niet 3x.. Als je bijrijdster ziet dat ie zich los maakt, dan legt ze er toch een betere knoop in? En dan de volgende keer een ketting met musketon ofzo vastmaken, wat ie niet los krijgt.. Als dat het probleem is, dat ie zich los maakt, dan is daar makkelijk iets op te vinden.
En dat losmaken komt natuurlijk door verveling, misschien flink wat hooi ophangen?

Ik vind een ketting dus doodgriezelig. Als mijn paard al vaststaat, dan is dat met een touw. Als de trailer er kettingen in heeft hangen gebruik ik liever mijn eigen halstertouw. Een touw kun je doorsnijden, een ketting niet. In geval van nood kun je misschien niet altijd bij de panieksluiting komen en een touw kun je doorsnijden waar je er maar bij kunt.

Waarom is het een probleem om een paard dat rustig staat los te laten staan? En waarom zou dat "natuurlijk" verveling zijn? Als Ikke schrijft dat het paard rustig staat mee te kijken lijkt verveling me niet zo aan de orde, want dan zou het paard blijven klooien met het touw (of andere dingen).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 08:55

meggiemeg schreef:
Off-topic: niet iedereen gebruik een bonthalster voor de mooi-igheid. Mijn paard wordt heel erg snel kaal van een gewoon halster en een halster met bont voorkomt dit heel erg goed. Mijn paard heeft alleen een halster om als hij naar de wei wordt gebracht of opgehaald en als hij op de poetsplaats staat of in de trailer. Heeft hij m de hele dag om wordt hij kaal en krijgt hij rauwe plekken waar het halster contact maakt.

Knipoog Die optie had ik ook genoemt...sommigen kunnen niets aan hun huid hebben idd.

ikke schreef:
En wat doe jij met een paard wat na twee minuten zichzelf losmaakt?

Hem aan 2 kanten vastzetten zodat hij niet bij de knopen kan of een trailerketting gebruiken met panieksluiting...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 10:45

Waratje schreef:
Ik vind een ketting dus doodgriezelig. Als mijn paard al vaststaat, dan is dat met een touw. Als de trailer er kettingen in heeft hangen gebruik ik liever mijn eigen halstertouw. Een touw kun je doorsnijden, een ketting niet. In geval van nood kun je misschien niet altijd bij de panieksluiting komen en een touw kun je doorsnijden waar je er maar bij kunt.

Dan doe je toch, net zoals ik, een dik strotouwtje aan het halster binden, en daar de musketon aan vast? In geval van paniek breekt het of kun je het makkelijk doorsnijden/knippen als de panieksluiting niet werkt, en het paard krijgt em zelf niet los..

Een paard moet gewoon in de trailer aan een touw/ketting vast kunnen staan, ook al vinden ze dat niet zo fijn.
Als jouw kind op de achterbank steeds de riem los maakt omdat dat niet lekker zit, laat je hem dan ook zijn gang gaan? Dan zet je toch ook een kindersluiting erop?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 11:50

MysticTinker schreef:
Dan doe je toch, net zoals ik, een dik strotouwtje aan het halster binden, en daar de musketon aan vast? In geval van paniek breekt het of kun je het makkelijk doorsnijden/knippen als de panieksluiting niet werkt, en het paard krijgt em zelf niet los..

Een paard moet gewoon in de trailer aan een touw/ketting vast kunnen staan, ook al vinden ze dat niet zo fijn.
Als jouw kind op de achterbank steeds de riem los maakt omdat dat niet lekker zit, laat je hem dan ook zijn gang gaan? Dan zet je toch ook een kindersluiting erop?

Mijn paard KAN uitstekend vast staan in de trailer, maar waarom zou ik haar vastzetten als ik daar de noodzaak niet van inzie?
Bij een kind op de achterbank geldt ook een wettelijke verplichting, bij een paard in de trailer niet.
En het vastzetten van een paard in de trailer is bepaald niet te vergelijken met een veiligheidsgordel, want bij een aanrijding heb je eerder toegevoegd risico op letsel aan hoofd en nek van het paard terwijl het verder niets biedt op het gebied van schokbeperking.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 12:14

Wij kregen vroeger toen we klein waren (toen het nog niet verplicht was) een gordel om zodat we netjes op onze plek bleven zitten en niet gingen omdraaien of rechtstaan. Vind ik bij een paard precies hetzelfde.
Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn paard tijdens een rit zou proberen te draaien of iets anders zou gebeuren wat voorkomen had kunnen worden met een simpel touwtje.
Beter voorkomen dan genezen..