Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 10:08

Beetje vreemde titel, maar kon er niet helemaal in kwijt wat ik bedoelde.
Een kennisje van mij brengt haar paard een paar weken naar een africhtingsstal om te beleren. In die weken is zij niet welkom om te komen kijken hoe het gaat. Ze mag pas komen als het paard beleerd is.

Aan de ene kant begrijp ik dit wel, ik neem aan dat het niet echt prettig beleren is wanneer de eigenaar je continu op de vingers kijkt,ieders trainingsmethode is anders en dat zou wrijving kunnen geven tussen trainer, en eigenaar die emotioneel bij paard betrokken is en daardoor misschien sneller dingen als 'zielugh' ervaart.
Aan de andere kant zou ik er persoonlijk wel veel moeite mee hebben. Je brengt je paard natuurlijk naar iemand die je vertrouwt, maar toch zou ik wel de gang van zaken meerdere malen willen zien. En niet pas na een paar weken als het paard 'klaar' is...

Wat vinden jullie ? Wel of niet begrijpelijk dat iemand geweigerd wordt bij zn/haar eigen paard te kijken tijdens training ?
Wie brengt zn paard zonder problemen heen en wie zou zoeken naar iemand waarbij je wel de training kan volgen ?
Ben wel benieuwd naar de mening van anderen...

blackstar

Re: Paard paar weken naar africhtingsstal, in die tijd niet welk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:11

Ik zou mijn paard niet naar zo'n stal dan brengen en op zoek gaan naar een andere waar je wel zou mogen kijken.
Mijn mening is. Het is en blijft mijn paard en als ik naar mijn paard toe wil (ook al staat ze ergens om beleerd te worden) dan ga ik naar mijn paard.

HummerTime

Re: Paard naar africhtingsstal, eigenaar niet welkom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:12

Als ik niet welkom ben vraag ik me af wat ze uitvreten met mijn paard.......

Ik zou het niet doen dus!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:14

Ik zou juist denken dat je als trainingsstal de eigenaar erbij wilt betrekken. Ik zou dus zelf een paard nooit naar een stal willen brengen als ik er zelf niet bij mag zijn.

Backup

ik zou toch sterk het gevoel hebben dat ze dingen doen die ik als eigenaar niet mag zien !!!
Nee no way ............. Als mijn paard in training komt dan wil ik gewoon vrij toegang hebben.
Niks op afspraak, maar gewoon binnen kunnen wandelen wanneer het mij uitkomt.

Daarbij komt dat het toch ontzettend leerzaam is om te zien wat een trainer doet
Jij moet tenslotte verder met dat paardje ....................

Bimmetje

ook ik zou mijn paard absoluut niet daar naartoe brengen.
Ik vind dat de eigenaar er altijd bij moet kunnen zijn als ze met je paard aan de gang gaan.
Als ik er niet naar toe zou mogen weet je (vind ik) dat het daar niet altijd even braaf aan toe zal gaan.

Nee voor mij geen africhtingsstal zonder dat ik er zelf bij mag zijn.

EllyC

Onder geen beding zou ik mijn paard daar afgeven.
Met uitleg over wat je aan het doen bent tijdens het op een correcte manier beleren kun je elke overgevoelige eigenaar geruststellen.
Als je het niet mag zien zal er dus wel iets gebeuren dat het daglicht niet kan verdragen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:15

Backup schreef:
ik zou toch sterk het gevoel hebben dat ze dingen doen die ik als eigenaar niet mag zien !!!
Nee no way ............. Als mijn paard in training komt dan wil ik gewoon vrij toegang hebben.

Daarbij komt dat het toch ontzettend leerzaam is om te zien wat een trainer doet

Eens! Ja

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:16

Zou ik ook nooit doen . Ik heb net weer een van mijn pony's een tijd 'van huis' gehad om voor de wagen te laten beleren, maar daar hebben ze juist gráág dat je komt. Zodat je het ook een beetje in de vingers krijgt met het dier.

Ik zou het niet vertrouwen!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:17

Backup schreef:

Idd Ja Ik snap wel dat hun er een beetje moe van worden als je iedere dag langs gaat, maar één keer per week moet zeker kunnen.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:17

Wat een onzin zeg.

Toen mijn merrie in training stond ging ik juist vaak kijken en dan legde de dame die haar inreed ook nog uit waarom ze dingen juist wel en juist niet deed.

Zó hoort het en niet anders.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:19

Geen denken aan dat ik mijn paard daar neer zal zetten, wat gebeurt er in de tussentijd wat je niet mag zien?

Ik zal straks juist MOETEN komen vrees ik Lips are sealed En lijkt me fantastisch en leerzaam om te zien.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:19

Vreemde zaak, het lijkt wel of ze iets te verbergen hebben
Als eigenaar mag je toch zeker zelf beslissen wanneer je je eigen paard wil zien Scheve mond
Zelf zou ik daar nooit een paard naartoe brengen om te beleren

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:20

Wat raar...
Ik zou mijn paard daar zeker niet naar toe brengen.

Ik heb wel eens gehoord dat een paard ingereden werd door er jan en alleman op te zetten. Het beest werd (toen ie mak genoeg was) zelfs ingezet in manegelessen!

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:21

Zelf zou ik ook mijn paardje niet naar zo'n stal brengen, moet er niet aan denken.
Maar het hoeft niet perse dat die stal dan verkeerd met het paard om gaat. Misschien hebben zij wel ontzettend slechte ervaringen met eigenaren die komen kijken. Vanuit dat oogpunt zou ik het wel snappen vanaf hun kant. Maar ik zou m'n paard er niet willen brengen.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:21

Bij de stal waar ik mijn paardje heen heb gebracht, zeiden ze dat ik iedere dag welkom was als ik dat wilde om te kijken bij de training.
Maar ze stelden het wel op prijs als ik de eerste twee weken niet kwam.
Ik ben natuurlijk wel veel gegaan, ook die eerste twee weken, gewoon binnen gelopen, geen afspraak gemaakt. Maar ben nog nooit iets tegen gekomen waar mijn maag van omdraaide ofzo.

En nu, ruim een jaar later, ben ik nog iedere dag blij dat ik hem zadelmak heb laten maken en het niet zelf ben gaan proberen. Ik heb er ontzettend veel plezier van.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:25

Soofenflo: gaven ze ook een reden waarom je dan de eerste twee weken liever niet mocht komen?

TS: Ik ben het helemaal met de rest eens: als je niet mag komen, zit er waarschijnlijk een luchtje aan..niet doen!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:27

Ik ben het ook eens met alle anderen.
Ik zal nooit een paard daar achterlaten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:28

Ik vind dat nogal vreemd eerlijk gezegd.
Iedere doorgewinterde trainer die vertrouwen heeft in eigen kunnen, zal je met alle vormen van liefde laten zien hoe hij/zij werkt.
Wanneer je een jong dier met veel geweld iets wil aanleren waar hij zijn leven lang 'plezier' aan zou moeten beleven, ben je sowieso verkeerd bezig.

Dat is niet een kwestie van iets 'sielugh' vinden. Maar vinden dat je een dier, dat nog niets begrijpt van wat jij met hem van plan bent, rustig en vooral niet met geweld al dat nieuws met geweld moet aanleren. Ze moeten er immers een positieve associatie mee krijgen.

Ik zou dus vooral WEL willen komen kijken, dat kan ook altijd bij trainers die ik zelf ken. Het lijkt me dat zo vooral eens moet informeren WAAROM deze trainer dit afwijst.

soofenflo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:30

Ja, de man gaf als reden dat het paard door de eigenaar afgeleid zou kunnen worden. Die stal was meer een soort 'bootcamp' als de eigenaren dan komen met koekjes en knuffels zouden we het gezag ondermijnen. Wij zijn dus ook alleen bij de trainingen gaan kijken en verder ons niet bemoeid met het paard op stal ed.
Verder was de man toch wel een beetje van de oude stempel en behoorlijk streng, ook naar de paarden, het zou best wel kunnen dat er in die eerste weken een dominantie strijd moet zijn uitgevochten.
De man vond het geen probleem dat ik in de eerste twee weken langskwam omdat mijn paard erg braaf is. Hij zegt ook gevallen tegen te komen van paarden die zo gruwelijk verwend zijn door hun baasjes dat hij daar eerst zijn handen vol aan heeft. En je kan geen eigenaar langs de kant gebruiken die alles maar 'zielug' vindt.

Ook vond de man het wel erg raar dat er een aantal paarden waren die hij mak maakte, en waarvan de eigenaar nog nooit was komen kijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:32

Daar zou mijn paard niet heen gaan. Dan hebben ze vast iets te verbergen. Het lijkt mij juist goed als de eigenaar erbij betrokken wordt, die moet uiteindelijk met het paard aan de slag. Dan is het wel handig als je weet hoe je paard daar getraint wordt, leer je alleen maar van.

Prinslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:33

Wat gek zeg.... je mag er als eigenaar toch wel bij zijn, kijken hoe je paard het doet...?? Ik zou het geen prettig idee vinden, en het niet vertrouwen als ik niet mocht kijken Nagelbijten / Gniffelen ... Vind dat idee helemaal niks, ik wil erbij kunnen zijn als ik dat wil!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:35

Zoals de meesten hier al neertypten, zou ook ik daar nooit een paard naar toe doen. Ik krijg dan meteen het gevoel dat ze iets te verbergen is. Het kan natuurlijk prima zijn dat er niets aan de hand is, maar het feit dat ik niet zou mogen komen kijken naar mijn eigen paard, zou me toch wel in het verkeerde keelgat schieten. Dus nee, ik vind dat niet bepaald normaal, en ik zou mijn paard daar niet naar toe doen (in ieder geval niet onder die voorwaarden, zeg maar).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:35

Ik zou m'n paard er niet eens heen brengen.

Dat een stal een eigenaar niet iedere dag wil hebben is tot daar aan toe. Dat kost toch een hoop extra tijd. Maar maak dan afspraken voor 1 of 2x in de week, dat moet goed te doen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 10:36

begrijp heus wel dat iedere dag een eigenaar op bezoek niet zo prettig is.. maar helemaal niet langs mogen komen vind ik erg raar. Ik zou het niet vertrouwen en mijn paardje daar niet heen brengen