Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
altijd fijn bij een eerste eigen paard! Il0na schreef:Tja er zijn heel veel leuke rassen om lekker recreatief mee te rijden!
Zoek je een sober ras/koudbloed/groot/klein/smal/stevig?
Hoe wil je je pony/paard stallen? Hoe wil je er mee gaan rijden?
Hoe groot ben je zelf? Kan je zelf inrijden of wil je een beleerd pony/paard?
Ik vind zelf de volgende rassen erg leuk, die ook geschikt zijn om lekker mee buiten te rijden ;
Tinker - Haflinger - Fjord - Merens - Welsh cob - Fries
Er zijn zoveel leuke paardjes..
Het is maar net wat jij eisen/wensen zijn..
EstherMe schreef:[EA-TK-PP] belgisch trekpaard te koop
of je koopt een ingereden verkeersmak belgisch trekpaardaltijd fijn bij een eerste eigen paard!
..

, hopelijk ga je veel plezier met 'm beleven
c_masmeijer schreef:EstherMe schreef:[EA-TK-PP] belgisch trekpaard te koop
of je koopt een ingereden verkeersmak belgisch trekpaardaltijd fijn bij een eerste eigen paard!
ja dat is ook een optie maar ik kan voorlopig toch nog niet rijden, dat wil ik het paardje niet aandoen met mijn gewicht! en een veulen is wel leuk, kan ik er toch lekker met tutten en niet zo heel duur in aankoop.
heb ook wel zitten kijken voor een volwassen paardje maar dan staat ze nog best lang stil. ik kan haar dan wel loungeren en ook met de kar rijden maar ik vraag me af of dit wel voldoende is voor zo een beessie.
moonfish13 schreef:c_masmeijer schreef:
Waarom zou je niet kunnen rijden?
Het is een Belg, geen shetlander of ielig paard.
Die beesten zijn oersterk.
Daarnaast is dit paard al 7 en beleerd, dus qua verstoren van de balans kan je ook niet super veel fout doen.
Als je het lichamelijk kan, waarom niet?
Je hoeft niks te overhaasten!

bij ons op stal staan er een stuk of 14 waarvan er ook 3/4 bereden worden. heb er nog nooit opgezeten, maar iedereen die erop heeft gereden zegt dat ze super zijn ! het zijn zeker geen doorsnee rijpaarden, maar je kan er wel gewoon oprijden (wel een heeeeeeel stuk breder) je moet wel van te voren naar een stalling zoeken bij jou in de buurt die ook qua prijs goed bij je past. rekening mee houden dat je paardje naar de hoefsmid moet en een veulen ook wel vaker naar de dierenarts moet dan een volwassen paard. dat zijn allemaal kosten. de stalling die je uitzoekt, zit daar voer en bodembedekking voor je stal bij ? zo neit dan komt dat er ook nog extra bij kijken. er zijn zo ongelovelijk veel dingen waar je goed over na moet denken als je begint met een paard aan te schaffen. vraag alles eerst goed na voordat je eraan begint, en mischien verander je nog zelfs van keuze bij het ras dat je wilt
xxxNaatjuhxx schreef:wat leuk johbij ons op stal staan er een stuk of 14 waarvan er ook 3/4 bereden worden. heb er nog nooit opgezeten, maar iedereen die erop heeft gereden zegt dat ze super zijn ! het zijn zeker geen doorsnee rijpaarden, maar je kan er wel gewoon oprijden (wel een heeeeeeel stuk breder) je moet wel van te voren naar een stalling zoeken bij jou in de buurt die ook qua prijs goed bij je past. rekening mee houden dat je paardje naar de hoefsmid moet en een veulen ook wel vaker naar de dierenarts moet dan een volwassen paard. dat zijn allemaal kosten. de stalling die je uitzoekt, zit daar voer en bodembedekking voor je stal bij ? zo neit dan komt dat er ook nog extra bij kijken. er zijn zo ongelovelijk veel dingen waar je goed over na moet denken als je begint met een paard aan te schaffen. vraag alles eerst goed na voordat je eraan begint, en mischien verander je nog zelfs van keuze bij het ras dat je wilt
Anne Marie schreef:Hoi Chantal, nou, je hebt een geweldig ras op 't oog! Ik weet alleen niet of het verstandig is om zo'n sterk paard te kopen als je zelf onervaren bent. Ook een veulen van een half jaar is al erg sterk, en je zult haar een strikte en consequente opvoeding moeten geven. Ik ga mee met EstherMe; kies voor een beleerde Belg, het goed opvoeden van zo'n kanjer is echt niet makkelijk. Het wordt voor jouzelf ook een stuk leuker als je paard al manieren heeft geleerd. Verder is een goed opgevoede Belg een voortreffelijk paard om mee te beginnen. Bomproof, heel relaxed, maar wel met karakter. Succes met je beslissing, en veel plezier met je eventuele paard.
MysticTinker schreef:Het is natuurlijk goed dat je voor jezelf wil gaan afvallen, maar een belg kan best wat gewicht dragen. Er wordt normaal gesproken gezegd dat een sterk gebouwd paard met gemak 15% van zijn lichaamsgewicht kan dragen. Een grote belg van 1000 kilo kan dus makkelijk 150 kilo aan. Daar hoef je je op zich dus geen zorgen om te maken![]()
En inderdaad, de meeste oudere belgen zijn al voor de kar beleerd, dus zou je ook nog kunnen mennen.
mellamoshan schreef:Mod heeft m'n post verwijderd, kon je topic niet terugvinden...![]()
Tjah chan, ik denk ook dat je het beste aan een volwassen dier kan beginnen. Je hebt genoeg begeleiding, dat wel, maar toch is dit een stuk makkelijker om mee te beginnen. Over 2 jaar mag je je alsnog over een veulentje ontfermen als je wil hoor haha