Paard heel onrustig in trailer, iemand oplossing?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziezo_X

Paard heel onrustig in trailer, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:33

Hallo allemaal,

ik heb een vrij groot probleem. Mijn 4 jarige merrie is ontiegelijk onrustig op te trailer. Dit was ze van begin af aan al. Ze staat constant te schrapen met dr voorbenen, te draaien, achterom te kijken en te stampen. Eerst hadden we een 1,5 paard trailer. Deze vonden we eigenlijk iets te licht voor haar en de auto was ook niet goed meer te sturen als ze daarin stond te stampen.

Nu hebben we een 2paards ifor williams trailer gekocht. Paar keer even met haar geoefend en het rijden ging best goed. Ze stond nog wel te schrapen maar daar voelde we heel weinig van omdat deze trailer heel stabiel is.
Maaaar... toen we gister terug kwamen van een wedstrijd reden we op een rustige weg, ongeveer 50 km/u. Ineens ging ze ongelofelijk te keer. Wij snel te auto aan de kant gezet en geprobeerd haar rustig te krijgen. De borgpin van de achterste stang was gebroken en de stang was tussen dr achterbenen gekomen. Ze is heel erg naar achter gaan trappen en heeft de hele laadklep ontzet (gelukkig zat hij nog wel een beetje dicht anders waren er nog naardere dingen gebeurd =S). We zijn bij iemand het erf opgereden omdat we niet verder konden zo en hebben haar overgeladen naar de andere kant omdat de laadklep daar nog wel een beetje dicht kon.

Heeft iemand enig idee wat er met mijn merrie aan de hand is? We hebben al het raampje aan de verkeerkant afgeplakt zodat ze maar naar één kant kan kijken. We hebben altijd hooi voor dr in de trailer hangen en de deurtjes achter dicht omdat ze anders steeds achterom kijkt en in paniek raakt als er een vrachtwagen achter komt rijden. Ze loopt heel makkelijk te trailer in en uit. Als het voorste deurtje open is staat ze gewoon rustig te eten, maar zodra we gaan rijden stopt ze met eten en begint ze meteen te schrapen, snuiven, trappen etc.

Als iemand een oplossing heeft, goeie tips, ik hoor het heel graag!!

(ps, ook als we dr op een wedstrijd alleen in de trailer laten en even weg gaan doet ze heel erg onrustig).

cissy

Re: Paard heel onrustig in trailer, iemand oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:52

heb je haar wel een 'traileropleiding' gegeven? of te wel, heb je haar geleerd wat een trailer is? ze is 4 en nog jong, hoe vaak is ze op de trailer geweest als veulen en heb je haar ook wel eens gewoon rustig laten kennismaken met de trailer?
lijkt alsof ze gewoon heel erg onzeker is op de trailer tijdens het rijden, rijden jullie wel rustig genoeg?

Viva2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:25

Dat het erg vervelend is dat een paard onrustig is op de trailer daar kom ik nu ook wel achter.
Mijn paard staat tijdens het rijden rustig op de trailer, maar zodra ze even moet wachten...
Dan begint ze te slaan en dergelijke. Wij hebben
een anderhalf paards trailer. Gister heb ik haar een keer in een twee paards gezet waar ze
nog erger tekeer ging. Resultaat: één achterbeen is behoorlijk gehavend...gelukkig loopt ze er niet kreupel door maar het is een minder fraai gezicht.
Ik ben nu zelf ook op zoek naar DE oplossing...ik wens je dus veel succes!

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:10

Zoals Cissy zegt: een goede opleiding geven. Over het algemeen worden paarden te snel, te lang en te vaak vervoerd voordat ze begrijpen waar het echt om gaat. Zo leren ze de trailer niet goed te accepteren. Veelvuldig laden en lossen en terug naar de stal. In de trailer, bak met wortelen ervoor, eten op, naar de stal. Dan pas korte ritjes rondom huis en dan pas weer langere ritjes. Over het algemeen heeft het te maken met alleen zijn, opgesloten zijn en de innerlijke onrust die ontstaat. Paarden willen bij innerlijke onrust juist gaan bewegen en een trailer is een zeer beperkte plek waardoor het al gauw gevaarlijk wordt.

Als je dit niet gaat trainen wordt het een paard dat om gaat vallen zoals je in veel topics hier kunt teruglezen. Een veel voorkomend probleem van de laatste jaren.

Alles heeft met opleiding te maken, stapsgewijs en niet te grote stappen ineens.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:30

Ik heb dat probleem ook met me paard heel onrustig ze is ook nog maar 3 maar ben echt heel veel met haar aan het oefenen. Thuis pak ik elke dag bijna de trailer dan zet ik haar erin ga ik haar borstelen en biks geven zodat ze weet dat de trailer niet erg is. Wat ik doe als ik onderweg ga is als ze rustig is stoppen met de trailer en dan belonen en even bij haar gaan staan zodat ze weet dat jij er ook nog bent. Ik zou zeggen elke dag in de trailer zetten daarin borstelen en voeren enzo.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:57

Wordt ze rustig van je stem? Anders zou je eens een baby/portofoon kunnen proberen. Dat wil nog wel eens helpen als ze je stem horen Ja

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:47

Camera erin en kijken of je op die wijze kan zien waar het mis gaat. Werkt prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:51

Als het echt gevaren oplevert, misschien een lichte sedatie.
En nu krijg ik vast heel Bokt over me heen, maar ik kies er vaak voor om een vooral jong, onervaren en zenuwachtig dier eerst te voorzien van een beetje Tranqigel en dan niet langer dan een kwartiertje te gaan rijden met trailer. Verder kan ik TS nog aanraden om zelf eens bij het paard in de trailer te gaan tijdens het rijden. Mag officieel niet, maar ik heb het ook wel eens gedaan om er bij een extreme angsthaas achter te komen wat er precies gebeurt/aan de hand is.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:03

suleilitha schreef:
Verder kan ik TS nog aanraden om zelf eens bij het paard in de trailer te gaan tijdens het rijden. Mag officieel niet, maar ik heb het ook wel eens gedaan om er bij een extreme angsthaas achter te komen wat er precies gebeurt/aan de hand is.

Om maar niet te spreken van de ONGELOOFLIJKE domme actie die je hierboven beschrijft... Behoudens dat het bij wet verboden is, vraag ik me af hoe lief je leven je is....
Als een paard gaat slaan/steigeren/trappen/liggen/omvalt/ slaat met hoofd en wat dies meer, ben je een levende voetbal voor het dier. Zeg niet: ach hij doet niets, want in blinde angst is geen enkel paard toerekeningsvatbaar.

Ik zeg net in mijn post hierboven: camera in de trailer, zodat je vanaf veilige afstand (je auto) kan zien wat er gebeurt vóór, tijdens en ná het rijden.

Van dit soort opmerkingen word ik zo triest...

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:06

Die van ons heeft dit probleem ook. Een hele rustige koelbloedige Friese merrie van 12 jaar. Ging altijd goed, tot een wedstrijd van 't zomer. Waarschijnlijk is ze wat ingedut op de trailer en toen gevallen of zo. Nu staat ze dus ook te stampen en raar te doen. Mijn vriend gaat nu regelmatig met haar mee in de trailer. Dan doet ze helemaal niks!
Zodra ze weer alleen staat is het weer helemaal mis. Wel hebben we nu stropakken in de 1,5 paards trailer, waardoor de ruimte een beetje beperkter is geworden. Mijn vriend gaf aan dat ze zich heel erg omgooide in de bochten (ik rij echt héél voorzichtig!), maar dat gaat nu veel beter.
No wel een gat in de rubbervloer en behoorlijk spijt dat we bij de renovatie van de trailer geen trapbescherming in hebben gezet!
Wat we nu verder gaan doen weet ik niet. We negeren het zoveel mogelijk en rijden zo rustig mogelijk verder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:12

En bedankt Imker, ten eerste is het niet ongelovelijk dom, want zo is het mij vaak gelukt een erg bang paard te kalmeren. Ik weet dat ik niet de enige gek ben die het wel eens heeft gedaan in dit soort situaties.
Je kunt wel een camera in de trailer hangen maar als je alleen onderweg bent, zou je dus én op het beeldschermpje in je auto moeten kijken én op de weg letten. Dat idee vind ik minstens zo ongelovelijk dom dan zelf in de trailer te stappen.
Vergeet niet, dat mensen die het aandurven om bij een bangerik in de trailer te gaan, zowiezo zelf niet de eerste de beste zijn in de omgang met paarden.

O, en ik wist al dat het verboden is, dat had ik voor jouw post al geschreven.

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:17

suleilitha schreef:
En bedankt Imker, ten eerste is het niet ongelovelijk dom, want zo is het mij vaak gelukt een erg bang paard te kalmeren. Ik weet dat ik niet de enige gek ben die het wel eens heeft gedaan in dit soort situaties.
Je kunt wel een camera in de trailer hangen maar als je alleen onderweg bent, zou je dus én op het beeldschermpje in je auto moeten kijken én op de weg letten. Dat idee vind ik minstens zo ongelovelijk dom dan zelf in de trailer te stappen.
Vergeet niet, dat mensen die het aandurven om bij een bangerik in de trailer te gaan, zowiezo zelf niet de eerste de beste zijn in de omgang met paarden.

O, en ik wist al dat het verboden is, dat had ik voor jouw post al geschreven.

Ben het zeker met Imker eens.. Een paard in blinde angst kan alles!

Heb ook een verzorgpaard die ontzettend druk is in de trailer... stampen als een gek enz. dus ga deit topic even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:24

Silfie, ik baal een beetje van de manier waarop Imker naar mij toe reageerde.
Er wordt vanuit gegaan dat ik kennelijk niet weet wat een paniekerig paard kan doen. En verder wordt je dan meteen als ongelooflijk dom neergezet Haha!
Ik draai al heel wat jaartjes mee, langer dan de meesten van jullie hier, dus maak je maar geen zorgen.....

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:26

@Suleilitha: En toch is het gewoonweg DOM.
Je hebt gewoon dan mazzel gehad bij de keren waarbij jij er zonder kleerscheuren vanaf kwam.
Maar goed, je doet het jezelf aan als je een keer helemaal klemgeschopt wordt.
Plaats dan even een topic op Bokt, dan kan ik nog eens posten van: I told you so...

Edit: ik zie dat je al gereageerd hebt. Ook ik draai al jaren mee en mijn maag draait er van om om te moeten lezen dat een zgn. paardenkenner dit soort fratsen uithaalt.
Laat ik verder maar even mijn mond houden (of vingers van toetsenbord houden).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:30

Imker, ik snap wel dat je zo fel uithaalt naar mij, dat doe je omdat je een bedrijfje hebt, en natuurlijk hier op Bokt je wilt profileren als een deskundige in paardenvervoer, wat ik je dan ook niet kwalijk neem.
Wel, ik ben geen concurrent van je, want ik run geen paardentaxi.
Trouwens, waar denk ik dat ik ga staan in een trailer als er een angstig paard in zit, toch niet naast het paard?
Je noemt mij een zgn. paardenkenner, mij allemaal even best Haha!
Ik heb je leeftijd gezien, en moet je helaas meedelen dat ik dan toch nog een aantal jaartjes langer meedraai........
Tot slot, het is geen mazzel dat ik nog nooit ben klemgeschopt, ik weet gewoon wat ik doe.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:34

Nee daar heeft het niets mee te maken. Dat is gewoon logisch nadenken.
Ik probeer me echt niet te profileren als deskundige (al mag ik me ws wel zo noemen. Mijn bedrijfJE zoals je zegt, heeft heel wat voeten in de aarde en tegenwoordig kun je niet zomaar je trailertje aankoppelen en voor de grap paarden gaan transporteren.
Helaas staat in jouw profiel alleen maar nonsens, wat overigens wel grappig is, maar waardoor ik je hele verhaal wel in twijfel trek.

Zo, dat was het dan wel weer. Evt. verdere posts kunnen wel via PB, hoeft voor mij niet zo in iemands topic om het op deze manier te vervuilen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:37

imker schreef:
Nee daar heeft het niets mee te maken. Dat is gewoon logisch nadenken.
Ik probeer me echt niet te profileren als deskundige (al mag ik me ws wel zo noemen. Mijn bedrijfJE zoals je zegt, heeft heel wat voeten in de aarde en tegenwoordig kun je niet zomaar je trailertje aankoppelen en voor de grap paarden gaan transporteren.
Helaas staat in jouw profiel alleen maar nonsens, wat overigens wel grappig is, maar waardoor ik je hele verhaal wel in twijfel trek.

Zo, dat was het dan wel weer. Evt. verdere posts kunnen wel via PB, hoeft voor mij niet zo in iemands topic om het op deze manier te vervuilen.

Ik moet zeggen dat ik jou wel dom vind dat je denkt als je in de trailer staat dat je dan meteen maar naast het paard moet staan. In mijn trailer heb je een stang aan de voorkant en daar kan je prima voor staan. Overigens heb ik dat nooit gedaan en ik heb ook het probleem dat ze bij mij onrustig is in de trailer maar ik rij altijd alleen dus kan ook niet in trailer staan maar ik weet wel al zou ik met mijn paard in de trailer staan voor de stang dat ze daar zeker rustiger van word en je kan dan echt niet door de hele trailer getrapt worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:39

Even over mijn profiel, ik heb geen zin om mijn hele leven uit te meten in mijn profiel. Ik vind het heerlijk een beetje redelijk anoniem te kunnen bokken, dus vandaar. Verder vind ik het niet nodig om mijn hele CV in mijn profiel te zetten.
Wie mij kent kan aan veel van mijn posts wel afleiden dat ik geen nitwit in paardenland ben.
Jij mag best mijn verhaal in twijfel trekken maar om een lang verhaal even heeeeel kort te maken, ik zit vanaf de kleuterschool tussen de peerden en ben nu nog net niet van middelbare leeftijd.
Wat ik zoal heb gedaan is beleren en corrigeren van paarden, alsmede in tuig beleren. Verder ben ook ik natuurlijk de nodige laad/trailerproblemen tegengekomen op mijn lange weg van paard naar paard.
Je mag me nog steeds in twijfel trekken maar ach, wie weet kun je zelfs van míj nog iets leren Knipoog

Laat maar zitten Aira......... ik heb mijn zeggie al gedaan geloof ik.
Imker wil graag haar gelijk. Mij best!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:41

Heb je je paard wel eens vervoerd met zeiltje/deurtjes open achter bij de klep?
Volgens mij wel, maar was me niet helemaal duidelijk.
Kwam er per toeval eens achter dat de mijne juist in paniek raakte met alles dicht achter em terwijl hij alles wel kon horen, maar niet zien.
Zeiltje open en touw ietsje langer zodat hij om kon kijken was dè oplossing voor hem.

Weet niet of dit voor de jouwe geldt natuurlijk.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:42

Allemaal erg bedankt voor de reacties!!
Ik heb haar gekocht toen ze net 3 jaar was. Ze heeft 3 jaar lang in de opfok gestaan en is naar mijn weten nooit of bijna nooit in de trailer geweest. De mensen van wie we haar hadden gekocht brachten haar in de trailer (klein eindje, was ongeveer 5 minuten) en toen ze er af kwam was ze zeik nat, maar ze had niet lopen schapen of slaan.

Het eerste kwart jaar hebben we haar niet mee genomen in de trailer. Omdat ik verwachtte dat ze het wel een beetje eng zou vinden hebben we heel veel rustig geprobeerd. Paar keer erin en eruit. En inderdaad veel voeren en knuffelen in de trailer zonder te rijden. Daarna kleine blokjes om gereden van ongeveer 2 minuten en heel langzaam en voorzichtig. Toen kleine ritjes naar de club toe voor les, ook hooguit 5 min binnendoor, en ook extreem rustig. Ze deed altijd wel vrij druk en schraapte aan een stuk door. Ook keek ze constant achterom. Op het moment dat we gingen rijden at ze ook geen hooi meer van haar net.

Een half jaar geleden zijn we begonnen met naar wedstrijden rijden. Dit ging eigelijk in het begin wel goed. ze schraapte wel maar brak nooit de hele trailer af. Tot ze dat een keer wel deed. Waarschijnlijk raakte zo door een onbekende rede in paniek en begon heel erg te trappen en te springen.

Omdat we met die 1,5 paards trailer niet echt veilig konden rijden aangezien de auto een beetje onstuurbaar werd hebben we een twee paards gekocht. We hebben eerst 4 verschillende dagen haar ingeladen, gevoerd, laten staan, beloond, etc. Erin, eruit, erin, eruit. Ze werd er zelfs een beetje trots van dat ze er zo in kon lopen zonder longeerlijn achter dr bips. En toen zijn we opnieuw begonnen met kleine ritjes van 2 minuten.
Naar mijn idee hebben we het dus heel netjes opgebouwd. Ze loopt nu oook heel makkelijk achter me aan de trailer in en lijkt er vrij vertrouwd mee.

Ik heb (en ja, het is dom) er ook even bij ingestaan. mn vader heeft 10 meter vooruit en 10 meter achteruit gereden en ik stond veilig bij het open deurtje:P. Maar op het moment dat we begonnen met rijden stopte ze met hooi eten en begon zenuwachtig te snuiven en door de raapjes naar buiten te kijken. Eerder deed ze dat dus ook heel erg achterom daarom vervoeren we haar nu met de deutjes achter dicht. Ook hebben we het raam aan de wegkant dus afgeplakt dat ze alleen nog maar naar 1 kant kan kijken.
Maar ze wordt dus heel zenuwachtig, begint te schrapen en een soort passage achtige stapjes te maken xD. Het is net of ze zich van binnen begint op te vreten van de zenuwe. Zodra we de trailer stil zetten en het deurtje open doen is het meteen goed en begint ze ook gewoon te eten!

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen =)

ps, een babyfoon ga ik zeker proberen! En we zijn ook vanplan om een stuk te filmen om te kijken wat er precies gebeurd als we een tijdje onderweg zijn.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 20:43

op het moment dat ze zo door het lint ging zondag reden wij alleen op een weg. Niemand voor ons, niemand achter ons. Daar kan het niet aan liggen dan denk ik?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:07

Ik herken het probleem ook. Echter bij ons paard is het bijna altijd alleen op terugweg van concours. Schijnbaar duurd het haar dan te lang. Afgelopen zomer nog, uitslag zou lang duren dus besloten we haar eerst naar huis te brengen. Plots op de snelweg een hoop kabaal, en geschudt, wij naar de vlugtstrook,stang eruit , borgpen afgebroken, .waarschijnlijk had ze een trap gegeven tegen de klep, en uit evenwicht geraakt( weggegleden), waardoor ze schrok en toen is gaan flippen, toen dus de stang tussen haar benen, en nog meer paniek. Zeiknat was ze, en helemaal trillen. De terugweg toen naar huis leek een eeuwigheid te duren. Onze merrie is 6 en we hebben de ritjes ook langzaam opgevoerd. En ja, ook ik heb er vaak op ritten van 20 km bijgestaan ( ik weet ook dat het dom is, en zal het na de gebeurtenis van afgelopen zomer ook nooit meer doen!!). Echt een oplossing heb ik niet, bij ons speelt het alleen op terugreis van concours ,en ook lang niet altijd. We merken wel dat ze onrustig wordt door overgangen in asfalt of dergelijke, maar wat doe je daaraan? Hopen dat van ons allen betaalde belastinggeld alle wegen binnenkort hobbelvrij zijn?!!
Ik hoop dat je een oplossing vindt hier voor dit lastige probleem! Ik vindt de babyfoon een goede tip. Maar vraag me tegelijkertijd ook af of dat het gedrag dan juist niet beloond wordt ?????

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 21:18

Ja dat is inderdaad ook de vraag of je haar neit beloond. Ook als we ergens aankomen en ze staat de schrapen en doen het deurtje open. Op dat moment geef je haar toch aandacht en beloon je naar mijn idee haar 'slechte' gedrag. Maar dat is zo moeilijk omdat goed te doen.

Wat ze trouwens ook heeft (geen idee of het ermee te maken heeft) is dat als ik haar alleen in de buitenbak loslaat en zelf even weg ga ze ook heel druk wordt en ongeveer over de omheining probeert te springen om achter me aan te komen. Als ik er weer bij ga staan gaat ze lekker rollen en een beetje rondlopen, snuffelen, eten ect. Zou die verlatings angst ook een rol spelen in de trailer?

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:24

Tja, tis wel typisch dat ze in meerdere situaties rustig is/wordt als je bij haar bent. Lastig hoor, het gedrag heeft een oorzaak maar de kunst is om erachter te komen wat.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:26

hoi,

mijn paard doet presies hetzelfde.
ik geef mijn paard altijd als ze in de trailer staat rescue spray van bach.
dan word ze wat rustiger.(vind de innelijke rust terug) ze worden er niet slaperig van en mag gebruikt worden op een wedstrijd. werkt bij mij prima. misschien is het probeeren waard?