Wetgeving bijrijders?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Wetgeving bijrijders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 19:02

Na gezocht te hebben via Bokt en Google kan ik niet echt een duidelijke richtlijn vinden voor wat betreft de verantwoordelijkheid van zowel ik als eigenaar en mijn bijrijder.

Is er hier op Bokt een (juridisch) deskundige die wat vragen kan beantwoorden?

1. Wat zijn mijn verantwoordelijkheden tegenover mijn bijrijder en kan ik persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als mijn bijrijder (ernstig) letsel oploopt tijdens het verzorgen en/of berijden van mijn paard? Het gaat hier om een ervaren bijrijder van in de 20, er zijn van beide kanten geen kosten aan het bijrijden verbonden. Zijn dit soort dingen ook in de Wet vast gelegd?
2. Dekt mijn WA verzekering schade die mijn paard onder haar gezag aanbrengt aan b.v. een auto?
3. Wat zijn de verantwoordelijkheden van mijn bijrijder tegenover mij wanneer zij schade aanbrengt aan mijn paard en/of spullen? Dan praat ik over dure zaken zoals b.v. een zadel?
4. Is het zinvol om afspraken schriftelijk vast te leggen en beiden te ondertekenen? Of telt dat niet bij Wetgeving?

Alle tips zijn welkom, graag zou ik een bronvermelding of websitevermelding hebben waarin ik een en ander eens rustig kan doornemen. Overigens gaat alles heel goed, ze rijdt al 1,5 jaar zonder problemen op mijn paard op basis van een goede dosis vertrouwen.

Alvast bedankt!

Tessebes

Re: Wetgeving bijrijders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 11:52

Ik kan alleen op vraag 2 "ja, tot het maximale bedrag, mits de berijder niet aanwijsbaar nalatig is geweest" antwoorden, de rest durf ik niet te zegen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:57

Ik ga dezen vragen naar mijn zus toe emailen, zij werkt namelijk als juridische secretaresse en doet nu de opleiding rechten Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:06

magda_90 schreef:
Ik ga dezen vragen naar mijn zus toe emailen, zij werkt namelijk als juridische secretaresse en doet nu de opleiding rechten Lachen

Toppie! Thanx OK dan!
Ik vind het gewoon mijn verantwoording om dergelijke dingen te weten en indien nodig mijn verzekering aan te passen of andere stappen te ondernemen om alles goed voor elkaar te hebben.

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:08

Ik rijd zelf een paard bij, ben eigelijk ook wel benieuwd wat de antwoorden zijn; ook voor mezelf Lachen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:31

Als eigenaar blijf je ten alle tijde aansprakelijk.
Mijn pony's worden gereden door een meisje uit de buurt.
In ruil voor hulp bij de verzorging mag ze komen rijden.
Af en toe kopen en verkopen wij hobbymatig wel eens een pony.
Daarom bleek na onderzoek door de tussenpersoon een bedrijfsaansprakelijkheids verzekering het beste voor ons. Voorheen was ik verzekerd bij Hippo, WA Paard.
Rest van de vragen kan ik je niet bij helpen, ben zelf ook benieuwd naar de juiste antwoorden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:36

Staat toch vrij duidelijk allemaal in de FAQ van TAO: FAQ

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 21:57

Bedankt voor de tip, ik weet weer iets meer, namelijk:

Lancome schreef:
1. Wat zijn mijn verantwoordelijkheden tegenover mijn bijrijder en kan ik persoonlijk aansprakelijk worden gesteld als mijn bijrijder (ernstig) letsel oploopt tijdens het verzorgen en/of berijden van mijn paard? Het gaat hier om een ervaren bijrijder van in de 20, er zijn van beide kanten geen kosten aan het bijrijden verbonden. Zijn dit soort dingen ook in de Wet vast gelegd?
Als mijn bijrijder schade oploopt ben ik verantwoordelijk...........maar dekt mijn WA dat ook?
2. Dekt mijn WA verzekering schade die mijn paard onder haar gezag aanbrengt aan b.v. een auto?
Het is mijn paard en ik ben bezitter dus ja volgens de FAQ. Maar dekt mijn gewone WA verzekering dat ook allemaal?
3. Wat zijn de verantwoordelijkheden van mijn bijrijder tegenover mij wanneer zij schade aanbrengt aan mijn paard en/of spullen? Dan praat ik over dure zaken zoals b.v. een zadel?
?
4. Is het zinvol om afspraken schriftelijk vast te leggen en beiden te ondertekenen? Of telt dat niet bij Wetgeving?
Nee.

Er blijven dus nog wel wat vraagtekens over, ik ga mijn verzekering ook eens mailen of bellen.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:00

Intressant topic, ik heb nl. van mijn oud-stalhoudster gehoord (en niet dat die nou alles weet, dat denkt ze wel Tong uitsteken ) dat de eigenaar van het paard voor alles verantwoordelijk is wat er gebeurd. dat je wa verzekering dus NIETS dekt als je bijrijdster letsel door een val oid. oploopt.. en jij dus flink zuur bent...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:04

@Elma_
In principe wel. Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Ik ben zelf bijrijder en stel nou (niet dat ik dat ooit zou doen hoor...)
Maar stel, ik loop met mijn paardje naar de weg, klik het halstertouw los en geef hem een mep op zijn kont zodat hij de weg oprent...en hij komt in botsing met een auto. Dan is de eigenaar natuurlijk niet verantwoordelijk voor dit onverantwoorde gedrag maar ik. Ik heb hem en andere weggebruikers immers bewust en met mijn volle verstand in gevaar gebracht. De eigenaar had dit ook niet kunnen voorkomen, want die is bijvoorbeeld aan het werk.

Een beetje een extreme, overdreven situatie. Maar zo zie je dus dat er wel rekening wordt gehouden met dit soort dingen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:07

ik zet even een stipje. Mijn tante is rechter namelijk dus die kan ik dat wel even vragen Ja

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:11

_Sigrid_ schreef:
@Elma_
In principe wel. Maar dat gaat niet in alle gevallen op. Ik ben zelf bijrijder en stel nou (niet dat ik dat ooit zou doen hoor...)
Maar stel, ik loop met mijn paardje naar de weg, klik het halstertouw los en geef hem een mep op zijn kont zodat hij de weg oprent...en hij komt in botsing met een auto. Dan is de eigenaar natuurlijk niet verantwoordelijk voor dit onverantwoorde gedrag maar ik. Ik heb hem en andere weggebruikers immers bewust en met mijn volle verstand in gevaar gebracht. De eigenaar had dit ook niet kunnen voorkomen, want die is bijvoorbeeld aan het werk.

Een beetje een extreme, overdreven situatie. Maar zo zie je dus dat er wel rekening wordt gehouden met dit soort dingen.

Ik snap wat je bedoelt, maar het is natuurlijk ERG lastig te bewijzen wie er nu precies schuld heeft, je kan net zo goed zeggen, tsjah, maar hij rukte zich los! kan ik niks aan doen? Ik weet niet precies hoe het allemaal zit, maar wat ik heb gehoord is of ze je nou de schuld geven of niet, jij als eigenaar bent ten alle tijde verantwoordelijk wat er gebeurd... daarom waren zij extreem tegen bijrijdsters, ze hebben een keer gebeld naar het juridisch loket (ofzo) en die wisten hun te vertellen dat als je bijrijdster van jou paard afvalt, het jouw schuld is.. omdat het jouw paard is, dus je ook verantwoordelijk bent voor de verzorgster.. en de verzekering het dus ook niet gaat dekken.,.
Maar het had volgens mij ook iets te maken met of het op je eigen erf was.. want de manege is er wel weer voor verzekerd...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:22

Natuurlijk zijn dingen vaak lastig te bewijzen. Maar er hoeven maar twee mensen te zijn die gezien hebben wat ik deed en ik hang gewoon.
Maar je hebt wel een punt met de bewijzen. Als het lastig is, zal de eigenaar aansprakelijk gesteld worden.

Ik ga mijn vriend er ook nog even op zetten. Die doet HBO Gerechtsdeurwaarder en zit alleen maar in de wetboeken. Het is wel interessante stof.

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:32

Er is begin dit jaar een meisje van mijn merrie af gevallen, met een zware hersenschudding en ze miste een aantal tanden. Ze heeft 2 dagen in het ziekenhuis gelegen.
We hebben het de verzekering laten uitzoeken, en uiteindelijk was ik zelf verantwoordelijk voor wat mijn paard doet.
In verzekeringsland bestaat de regel dat als je paard door gewijzigde omstandigheden schade aan een derde richt ben je aansprakelijk. Dus als een berijder er af valt omdat zij niet kundig genoeg is, is dat eigen verantwoordelijkheid van de berijder. Je weet immers waar je aan begint volgens de verzekering.

Uiteindelijk heeft mijn verzekering (WA) de tandarts rekening en haar dokterkosten betaald. Ik ben verzekerd bij Interpolis, ik vond het heel netjes gaan. Iemand kwam langs om de schade op te nemen, en er is gelukkig uitgekeerd voor de des betreffende persoon.

Nou blijft het heel erg zuur als je paard zoveel schade aanricht, zeker omdat je je in zekere zin erg schuldig blijft voelen. Het is toch jouw paard..

** je moet trouwens ook kunnen bewijzen dat er gewijzigde omstandigheden waren, door middel van (onafhankelijke)ooggetuigen bv.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:35

Citaat:
Dus als een berijder er af valt omdat zij niet kundig genoeg is, is dat eigen verantwoordelijkheid van de berijder

Vind ik een beetje vreemd.. Kundig genoeg? komen we bij het verhaal een paard = en blijft een vluchtdier.. je kunt nog 20 jaar paardrijden en heel veel weten, maar de kans dat er iets gebeurt blijft er altijd.........??

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:39

Ja klopt dat is en blijft krom, vind ik ook..
Wij konden gelukkig aantonen dat mijn merrie heel erg schrok van een hond.

De verzekeringsagent die bij ons is geweest heeft ook eerlijk gezegd dat heel veel zaken worden afgewezen. Al helemaal als je het paard goed kent, en je weet wat de risico's zijn.
Paardrijden is een risicovolle sport, er wordt van uitgegaan dat de berijders dat weten.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 22:46

gelukkig maar! want als je wel de schuld krijgt (onterecht) dan wordt je echt niet vrolijk!
iK blijf dit even volgen, ik zit namelijk ook te denken aan een bijrijdster, en wil toch wel even alles in detail weten..... Lachen

Zaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:54

Kijk wat is schuld, het blijft nog steeds mijn paard. Dus ben ik volgends de wet verantwoordelijk voor alles wat mijn paard doet.
Alleen als berijder neem je natuurlijk ook wel verantwordelijkheid, en risico's om erop te rijden.

Ik vind dat er nooit schuld kan worden toegewezen (op uitzonderingen na dan), zowel berijder als eigenaar, als paard.
Het gebeurd gewoon, en wat jij zegt een paard is een vluchtdier en je kan er op wachten (met een langdurige relatie) dat je er een keer af valt.

Ik ben uiterraard wel blij dat mijn verzekering heeft vergoed, zeker voor het meisje wat op mijn paard reed aangezien ze anders de kosten uit eigen zak had moeten betalen.
Maar ik heb er wel van geleerd, er gaat niemand anders meer dan ik op mijn paard.. Ik ben zo erg geschrokken, dat ik het er niet voor over heb om dit nogmaals mee te maken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:59

De Wa dekt niet altijd alle medische kosten en die juist die kunnen hoog oplopen. Hier kun je een verzekering voor afsluiten. je sluit dan voor 1 bijrijder een vezekering af en als diegene wat krijgt wordt alles vergoed. deze info heb ik van een verpleegkundige waar ik lag met mijn gebroken been na val van eigen paard.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:02

Ik snap er ook nog steeds niets van ondanks dat ik mijn verzekeraar heb gebeld. Ik ben wel volledig verzekert want mijn paard valt onder de groep ' huisdieren'. Mijn verzekering (algemene aansprakelijkheid geloof ik) zegt echter ook dat wanneer mijn bijrijder iets veroorzaakt dan is het een kwestie voor haar verzekeraar. Maar ik hoor ook verhalen dat wanneer je bijrijder een probleem met jou paard veroorzaakt heeft dat dit alsnog onder je eigen verantwoordelijkheid valt. Pfff, ik vindt het echt heel lastig. Ben ook op zoek naar een nieuwe verzekering maar heb niet echt de puff om alles uit te zoeken; ik moet namelijk vrij veel verzekeringen gaan herzien...

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:36

Er zijn hier al zoveel topics over geweest.

Degene hier op bokt die helemaal thuis is in de materie en de juiste antwoorden geeft is LDRD (TS, stuur bijvoorbeeld even een PB). Vergeet de andere antwoorden (staat weer een hoop onzin tussen).

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:41

Arnyek schreef:
Er zijn hier al zoveel topics over geweest.

Degene hier op bokt die helemaal thuis is in de materie en de juiste antwoorden geeft is LDRD (TS, stuur bijvoorbeeld even een PB). Vergeet de andere antwoorden (staat weer een hoop onzin tussen).

Zoals?

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:49

WA-verzekering is al geruime tijd AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren).

Citaat:
De Wa dekt niet altijd alle medische kosten en die juist die kunnen hoog oplopen. Hier kun je een verzekering voor afsluiten. je sluit dan voor 1 bijrijder een vezekering af en als diegene wat krijgt wordt alles vergoed. deze info heb ik van een verpleegkundige waar ik lag met mijn gebroken been na val van eigen paard.

Citaat:
Intressant topic, ik heb nl. van mijn oud-stalhoudster gehoord (en niet dat die nou alles weet, dat denkt ze wel ) dat de eigenaar van het paard voor alles verantwoordelijk is wat er gebeurd. dat je wa verzekering dus NIETS dekt als je bijrijdster letsel door een val oid. oploopt.. en jij dus flink zuur bent...

Verder zou ik de zoekfunctie op bokt eens gebruiken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:52

Inderdaad weer een hoop onzin te vinden in dit topic.

Als er nog behoefte is aan antwoord op concrete vragen (nadat de vragensteller FAQ gelezen heeft!!) dan wil ik deze eventueel wel beantwoorden.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-08 11:40

Ik heb mijn adviseur een email gestuurd met al mijn vragen en of onze verzekering een en ander dekt. De antwoorden zet ik hier t.z.t. neer met de betreffende verzekeringsmaatschappij en verzekeringsvorm. Bedankt voor al jullie antwoorden maar zoals hierboven genoemd zijn er een aantal dingen niet juist. Vandaar toch contact opgenomen met mijn adviseur.