Een eigen paard--> waar begin je?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Een eigen paard--> waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:22

Hoi mensjes! Haha!

Veel jonge meiden dromen ervan: een eigen paard.
Ik ook..
Helaas na een jaar of 7 bij de ponyclub/manege (en geen achterelkaar aan hobbel manege waarbij de paarden robots zijn, daar ben ik ook even geweest) Werd het voor mij als meisje ineens te druk met school en het werken na school om school te betalen!

En dit tot afgelopen mei! Nu ben ik weer vrij, en ga dan ook vanaf zeer binnenkort zo'n 2 tot 3 dagen bijrijden, verzorgen enz. bij een vast peerdje Lachen

Ik ben afgelopen juli getrouwd. En mijn man en ik hebben een soort 5 jaren plan wat in houd: groot huisje, boompje, paardje(s) (2 hondjes hebben we al).

Ik wil uiteraard helemaal paard-proof zijn tegen de tijd dat dit er ook van komt.
Ik weet al dat ik absoluut voor de Tinker ga, en voor mijn man ook Tong uitsteken (bepaal ik maar hihi)

Maar vertel... please..

WAAR begin je? Bloos

Roihi

Re: Een eigen paard--> waar begin je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:28

stallingen in de buurt gaan opzoeken en info over de kosten daarvoor.
Hoeveel wil je zelf gaan doen (voeren, uitmesten,...) en wat wil je met je paardje doen (wedstrijden, recreatie) deze vragen bepalen een deel van de accomodatie die je nodig gaat hebben bij de stalling.
Als je dit kan beantwoorden ben je al een beetje op de goeie weg denk ik Haha!

succes met je zoektocht

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:31

Waar je begint is met het zoeken van een stalling. Schrijf op wat je hebben wilt voor je paard, en schrijf op wat je eventueel wilt laten varen (bijvoorbeeld, je wilt 24/7 buiten staan in de zomer, maar ook een solarium, een stapmolen en een binnenbak. Geef dingen voor jezelf een rangorde, wat is belangrijker). Ga op meerdere stallingen kijken. Praat ook met mensen die op een stalling staan, en vraag door (Wordt er gevoerd? Wat als je zelf iets anders wilt voeren? Wat als je paard ziek word en op boxrust moet, kan dat? Als jij meer naar de natural of naar de traditional kant neigt, kijk of daar ruimte voor is op je stalling, niets is zo vervelend als staan op een stalling waar iedereen iets anders doet en wil dan dat jij wil.). Vraag of het mogenlijk is dat je bijvoorbeeld pas over n half jaar komt, want je weet nooit wanneer je je paardje vindt)

Als de een stalling hebt gevonden kun je gaan kijken naar een paard. Schrijf duidelijk voor jezelf op wat je zoekt in een paard, maar ook een vragenlijstje voor de huidige eigenaar. Het is handig om specifiek te vragen naar dingen als dierenarts bezoeken in de afgelopen paar jaar (waarvoor, wat was de conclusie van de DA), naar stal ontdeugden en of het paard eigenschappen heeft die het voor jouw gebruiksdoel onbruikbaar maken. Het aller handigste is om dit ook te filmen of op geluidsband op te nemen. Mocht je paard dan iets mankeren kun jij aangeven dat je aan je onderzoeks plicht hebt voldaan. Ga minimaal bij 5 paard kijken. Zet ze op de foto, en kijk wat je ermee kunt. Poets, til voetjes op, kom aan oren, haal je hand eens over de buik heen. Je wilt geen paard wat je om je oren schopt als je probeert voeten uit te krabben. Bij het paard wat je eventueel wilt kopen ga je nog 2 of 3 keer kijken. Kom eens perongeluk een uurtje te vroeg, ga proefrijden, enz enz enz.

Laat een paard keuren voor aankoop. Dit is NIET vreemd. En als een paard niet gekeurd mag worden: laten staan...

En dan ben je de eigenaar van je paard. Tijdens het zoeken kun je ook al opzoek gaan naar een goede hoefsmid, een dierenarts die je aanstaat, enz enz enz...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 09-10-08 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:32

alle informatie zoeken die je maar kan vinden Haha! (vooral de kosten)
Idd een goede leuke stalling (behalve als je aan huis wil/kan)
Tegen die tijd een goede hoefsmid, DA, kliniek in de buurt? (eventueel een trailer?)
Een goede locatie, is vooral heel belangrijk voor jou en je paardje!
Dus ik zou beginnen bij de locatie dus Ja
Mooi bosrijk? enz enz..
Je kan natuurlijk ook alvast een goede fokker zoeken?
succes Haha!

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:43

Thanks allemaal!

Iniedergeval wil ik niet voor een stalling a-la manege gaan.. maar meer natural: weide met inloopstal. (eigenlijk dus een eigen weide met inloopstal achter mijn huisje straks)

Ik denk dat ik tegen die tijd moet kijken naar het hoe en wat kwa aanschaf. Maar ik heb het idee dat ik snel dingen over het hoofd ga zien, en ineens iets heel belangrijks oversla straks! vandaar mijn vraagjes.

Zijn 2 paardjes trouwens beter dan 1? (een is zo alleen, en het zijn toch echt 'kudde'dieren...)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:46

Ja, 2 paarden zijn altijd beter dan 1. Een paard is inderdaad een kudde dier. Een andere diersoort is nooit zo goed als een paard. Als je 2 paarden te duur vind, dan kun je een shetlandertje kopen. Een geit, schaap of wat voor ander dier is NOOIT zo goed als een 2de paard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 22:50

Vjestagirl schreef:
Ja, 2 paarden zijn altijd beter dan 1. Een paard is inderdaad een kudde dier. Een andere diersoort is nooit zo goed als een paard. Als je 2 paarden te duur vind, dan kun je een shetlandertje kopen. Een geit, schaap of wat voor ander dier is NOOIT zo goed als een 2de paard.

Het lijkt me ook fantastisch om straks met mijn man samen te rijden, verzorgen, trekken, bezig te zijn. (wil hij ook, maar hij moet nog beginnen aan zijn eerste les:P) Dus naar mijn droom een 2e tinker..
Maar idd.. misschien eerst een shetje als maatje Haha!

thanks!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:51

Ik vind 2 beter dan 1, maar dan wel als je het zelf aan kan, financieel en qua tijd enzo. Knipoog
Je kan ook bij veel mensen met paarden langsgaan (fokkers, maneges, stallingen enz) om ideeën op te doen! Das ook altijd wel leerzaam.. Ja
Dan kan je altijd kijken wat je wél wil, en wat je ab-so-luut niet wil.. Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:56

Miracle_ schreef:
Ik vind 2 beter dan 1, maar dan wel als je het zelf aan kan, financieel en qua tijd enzo. Knipoog
Je kan ook bij veel mensen met paarden langsgaan (fokkers, maneges, stallingen enz) om ideeën op te doen! Das ook altijd wel leerzaam.. Ja
Dan kan je altijd kijken wat je wél wil, en wat je ab-so-luut niet wil.. Knipoog

Mee eens. Probeer ook voor jezelf veel logisch na te denken. Wil je iets omdat iemand je erin gepraat heeft, of wil je iets omdat je het zelf graag wil. Voor bijna alles is wel iets te zeggen, maar je moet wel voor jezelf eruit pikken wat JIJ wilt.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 23:06

thanks!

financieel en vooral kwa tijd komt dat dan helemaal goed Haha! Mijn man heeft een eigen bedrijf.. en ik ook. Ik ben in de webshops bezig, en heb dus uren en dagen over aan tijd!

Het is trouwens wel een nadeel dat ik niemand ken met paarden.. (ja, het zusje van een ex-huisgenootje Tong uitsteken) dus ook niets na kan vragen aan mensen.
Het is iniedergeval dus een zuiver uit mijzelf nooit weggegane wens Knipoog (vind mijn moeder tof trouwens, die heeft ook altijd paarden gewild!)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:09

Klijntjuh schreef:
thanks!

financieel en vooral kwa tijd komt dat dan helemaal goed Haha! Mijn man heeft een eigen bedrijf.. en ik ook. Ik ben in de webshops bezig, en heb dus uren en dagen over aan tijd!

Het is trouwens wel een nadeel dat ik niemand ken met paarden.. (ja, het zusje van een ex-huisgenootje Tong uitsteken) dus ook niets na kan vragen aan mensen.
Het is iniedergeval dus een zuiver uit mijzelf nooit weggegane wens Knipoog (vind mijn moeder tof trouwens, die heeft ook altijd paarden gewild!)

Geeft toch nhiks dat je niemand kent? Je bent vast wel welkom op de plaatselijke manege in de buurt toch? Of ga eens naar een melkerij/fokkerij/springstal noem maar op Knipoog
Of ga eens naar een ruiterzaak, en vraag daar om ervaringen. Er zijn een hele hoop paardenmensen op deze wereld, er zijn er vast een paar die je willen helpen Tong uitsteken
En anders kom maar bij mij langs.. haha! ik heb alleen geen tinker Clown

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:09

Als ik jou was, zou ik in ieder geval beginnen met je bijrijdpaard en daar zoveel mogelijk mee doen. Volgens mij kun je paardenhouderij nog steeds het beste in de praktijk leren. En daar tref je vast wel weer andere mensen die ook paarden hebben, kun je ook weer wat van leren. Je mag ook een weekje bij ons komen helpen, hebben er 6 Haha!. Kun je direct zien hoe druk het is....

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 23:14

Kendra schreef:
Als ik jou was, zou ik in ieder geval beginnen met je bijrijdpaard en daar zoveel mogelijk mee doen. Volgens mij kun je paardenhouderij nog steeds het beste in de praktijk leren. En daar tref je vast wel weer andere mensen die ook paarden hebben, kun je ook weer wat van leren. Je mag ook een weekje bij ons komen helpen, hebben er 6 Haha!. Kun je direct zien hoe druk het is....

Vond ik nou ook een leuke start: bijrijden.. dat is een soort 'stage lopen' Tong uitsteken

Enneh..lijkt me tof om een rondje nederland te doen.. Eerst Miracle_ dan Kendra Tong uitsteken:P:P

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:21

Klijntjuh schreef:
Vond ik nou ook een leuke start: bijrijden.. dat is een soort 'stage lopen' Tong uitsteken

Enneh..lijkt me tof om een rondje nederland te doen.. Eerst Miracle_ dan Kendra Tong uitsteken:P:P

Haha lijkt me een leuk idee Haha! bij mij ben je welkom hoor Ja

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:28

Bij mij ook. Ik sta op een kleinschalige pensionstalling.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 23:29

Haha!

Trouwens.. wat is de beste leeftijd van een paard om hem in huis te halen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:05

Oh dat hangt er helemaal vanaf wat je met een paard wilt en hoever je zelf bent.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 00:09

Het knuffel ik paardje-lief dan al vanaf veulen, en wil ik er aan hechten:P
Inrijden lijkt me opzich geen probleem, maar ben daarover aan het vragen in het desbetreffende topic.

Ik vind het eigenlijk best gek om bijv. een paard van 10 jaar in huis te nemen.. das zoveel geschiedenis! (ik heb nare ervaringen met paardengeschiedenissen..)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 00:10

die van mij was 15 toen ik haar kocht.. ik zelf vind dat heerlijk..
Een paardje met al heel wat levens ervaring, nergens bang voor, kent alles... (al is dat natuurlijk niet met elk paard hetzelfde Knipoog )
Edit: dat heeft haar toch gemaakt zoals ze is.. en ze is er niet slechter op geworden, vind ik Tong uitsteken het is echt een heerlijk beest!
Maar batuurlijk is elke paarden geschiedenis anders..!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:14

Eerst en vooral: streep die Tinker van je lijst!!!
Rassen zijn voor liefhebbers en sukkels. Ik ken bosjes Tinkers die absoluut NIET zullen voldoen aan wat jij ermee wil gaan doen.
Ga voor een paard wat kan voldoen aan de wensen die je hebt.

Wordt lid van de NVVR en doe aktief mee met de evenementen en vooral met de commissies. Dat is DE manier om je weg te leren in paardenland, maar ook om heel snel heel veel verschillende opvattingen tegen het lijf te lopen. Kijk eens op www.nvvr.info

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:08

ikke schreef:
Rassen zijn voor liefhebbers en sukkels. Ik ken bosjes Tinkers die absoluut NIET zullen voldoen aan wat jij ermee wil gaan doen.

Wordt lid van de NVVR en doe aktief mee met de evenementen en vooral met de commissies. Dat is DE manier om je weg te leren in paardenland, maar ook om heel snel heel veel verschillende opvattingen tegen het lijf te lopen. Kijk eens op http://www.nvvr.info

Och, ik wilde ook perse een Fjord hebben. Er is niets mis met graag een bepaald ras willen hebben. Er zullen ook bosjes tinkers zijn die wel geschikt zijn voor wat zij wil. Ze zal wat langer moeten zoeken, maar ach...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:11

Ik zou zeggen : koop niet overhaast..
Maar verder zie ik dat je al veel ervaring hebt in de omgang met paarden.. dus ik denk dat je wel weet wat je zoekt.

Nog een tip: onderschat het niet.. want een paard is een bodemloze put waar je geld ik blijft gooien Haha! Maar je krijgt er wel veel voor in de plaats! Knipoog

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:16

ikke schreef:

Wordt lid van de NVVR en doe aktief mee met de evenementen en vooral met de commissies. Dat is DE manier om je weg te leren in paardenland, maar ook om heel snel heel veel verschillende opvattingen tegen het lijf te lopen. Kijk eens op http://www.nvvr.info

Als zij een tinker wil, wil zij een tinker.
Dus meid, laat die tinker lekker op je lijstje staan!
Het is jouw keuze. Gewoon goed zoeken, en niet te overhaast beslissen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:48

Mijn man en ik hebben ook tinkers en ik denk dat ze juist uitstekend passen in het plaatje wat jij hebt. heel fijn is, dat je na een weekje stilstaan geen rodeo krijgt. Maar net als bij andere paarden, zijn er goeie en slechte tinkers.

Waar begin je?
stalling regelen; als je dat thuis gaat doen, informeer dan bij mensen die paarden houden, wat het allemaal inhoudt. heb je land? stal? Stroomdraad? watervoorziening in de wei? Hooi/stro opslag? Wie kan zo nodig maaien?
Of zoek een pensionstalling. Regels? Kosten? Faciliteiten? Sfeer? Afstand?

Punt 2; het paard. Zoek bij een handelaar met een goede reputatie. Dan sta je sterker dan bij een particulier. Vraag anderen naar goede adressen. En neem iemand mee die er verstand van heeft en niet acuut verliefd wordt.
Kies niet voor een hele jonge tinker maar voor eentje die iets ouder is. Je eerste paard moet nooit een jong paard zijn omdat jullie julie beider onervarenheid niet kunnen opvangen.
Zorg dat je voldoende budget hebt; liever een paar maand langer sparen dan een tinker met problemen kopen. Je moet er jaren mee verder!
Als je nog niet zoveel ervaring hebt met tinkers, ga dan her en der eens kijken om beter kennis te maken met het ras.(je bent bij deze uitgenodigd voor een proefritje op 2 totaal verschillende tinkers).

Punt 3 bijkomende kosten; je moet harnachement regelen. Maak niet de fout door er zomaar een zadel op te leggen dat wel aardig lijkt te passen en dan maar te zien waar het schip strandt. Haal er een zadelpasser bij. Kost wat, maar dan heb je ook wat. Is gewoon een investering en het behoud van je paard.

4: zorg voor begeleiding als je je paardje hebt.Iemand die je om raad kan vragen, iemand die je begeleidt/lesgeeft bij het rijden maar ook iemand die alles weet over verzorging e.d.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 10:51

Super bedankt voor alle reacties!

Ik vind het maar gek dat ik een tinker uit mijn hoofd moet zetten! Dat is echt HET paard voor mij, ik vind ze heerlijk! (en prachtig!)
Waarom zou dat niet in mijn plaatje passen?