Ervaring paard op proef meegeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ervaring paard op proef meegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 18:58

Nee, zou ik nooit doen.
Net zo goed zetten ze het om op ander voer met koliek als gevolg of ze doen iets doms zoals meteen bij andere paarden mikken (ja ik ken iemand die zo dom was: pony gebroken schouder).
Ik heb wel een keer een contract gemaakt voor teruggave recht binnen enkele weken bij verborgen stalgebreken (maar dat had deze ook gewoon niet).

hagelslag
Berichten: 9046
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Ervaring paard op proef meegeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 19:47

Ik heb de potenciele koper nu dus ook gezegd dat ik liever iet op proef haar verkoop ivm verzekering etcetc.
Eventueel terugkopen mja, is dan maar zo... Ook niet fijn ivm emotionele mallemolen maarja.
Op proef ben ik aanspraakelijk en verkocht is verkocht...
Alsnog wel moeilijk maarja

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ervaring paard op proef meegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 19:58

Het probleem bij particulieren is soms dat ze maar 1 stalplek hebben,en na verkoop van het paard daar dan meteen een andere in zetten.Als de koper het verkochte paard dan weer terug wil doen,is zijn plekje al bezet. Bij handelaren ligt dat anders natuurlijk,daar komen en gaan veel paarden en ze hebben er geen emotionele band mee.Het ligt moeilijk,als koper wil ik het paard graag op proef,maar als verkoper zou ik liever niet op proef doen!

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:03

Ik zelf zou het nooit doen. Proberen hier aan huis mag absoluut vaker, vind het zelf ook erg fijn wanneer de klik er is en het paard een goed tehuis krijgt. Maar wel onder mijn toezicht, heb daar veel te veel ellende over gehoord. En op proef wordt veel gevraagd, maar is zeker niet normaal. Is mij maar 1 keer overkomen bij een koop, niet omdat ik dit vroeg, maar omdat eigenaar het aangaf, mocht het niet lukken, dan breng hem rustig terug, al gaat deze nooit weer weg, mijn once in a lifetime paard. Voor de kinderpony's geprobeerd, dat is nl wel altijd heel moeilijk, maar ik tref nooit kopers die het willen doen vanwege dezelfde redenen die voor mij gelden en begrijp het ook en neem de gok zelf. Voor mij veel teveel haken en ogen, ander voerbeleid, niet netjes in een groep andere paarden voorgesteld en kapot uit de wei, fraai aangemeten kapsels (ook gezien bij iemand..), koliekaanval, blessures ontstaan in de tussentijd, bij wie ligt het risico dan. Sommige ruiters kunnen er in 2 weken helaas een heleboel ellende mee verrichten, ongeacht hoe aardig ze leken bij kijken bij jou thuis en dan moet je wellicht vertrouwen of rijtechnische problemen herstellen voor je weer verder kunt om je paard opnieuw aan te bieden. Bovendien zou ik het heel moeilijk hebben met afscheid nemen en dan mogelijk na 2 weken terug omdat iemand de klik niet helemaal voelt. Het dan weer afscheid moeten nemen is toch heel moeilijk. Mocht je het toch willen doen, dan lijken mij duidelijke afspraken op papier fijn, maar ga ervanuit dat die bij ellende toch niet altijd geheel rechtsgeldig zijn. Succes met je keuze en verkoop!

hagelslag
Berichten: 9046
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-18 20:07

Wij krijgen een "leenpony"
We hebben de luxe dat we de paarden aan huis hebben.
Ivm eventuele aankoop dus een leenpony van iemand anders zodat de pony die sowieso blijft niet alleen staat

En sommige ruiters kunnen inderdaad in 1x rijden al veel kapot maken.
Nu scheelt dat ik degene ken van woe ze les krijgt maarja alsnog

hwn
Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:10

Sizzle schreef:
Nee, zou ik nooit doen.
Net zo goed zetten ze het om op ander voer met koliek als gevolg of ze doen iets doms zoals meteen bij andere paarden mikken (ja ik ken iemand die zo dom was: pony gebroken schouder).


Voor je n paard verkoopt, probeer je toch eerst na te gaan of ze goed terechtkomt? Als je uitgaat van t feit dat ze bij onbekwame idioten terechtkomt, verkoop je toch niet?

Als de koper direct de volle pot betaalt, zou ik proef wel aandurven, desnoods van koper eisen dat ie t paard voor die periode laat verzekeren. Ik werk trouwens zelf bijna altijd met n clausule van voorkooprecht/terugkooprecht: dwz dat ik de eerste kans krijg op terugkopen als paard weer verkocht wordt.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:15

Die pony kwam op een prachtige plek met veel weide aan het bos bij een volwassen vrouw die voldoende ervaring had met rijden.
En toch bleek ze dus gewoon ontzettend dom. Ze had de pony eigenlijk niet willen houden ivm toch te klein, maar de verkoper heeft geweigerd terug te nemem met gebroken schouder uiteraard. Ze heeft hem dus gehouden en tobt al jaren met zadels omdat ze eigenlijk te groot is. De pony heeft inmiddels letterlijk een zadeltrauma.

Of wat te denken van die bokker die haar paard bij een trainer achterliet en blind terug kreeg? Had net zo goed ook in een proefperiode kunnen zijn.
Mooi niet dat ik zo‘n risico zou nemen.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:17

hwn, dat is toch niet in te schatten? Ander voerbeleid of weide incidenten gebeurd vaak uit ondeskundigheid of soms zelfs door pensionhouder. Wij hadden ooit vrienden die al langer paarden hadden. Zij kochten een nieuw paard, maar vonden dat deze zo druk werd. Ongeacht jaren ervaring, vonden zij dat een sober soort paard wel 6 kilo sportbrok nodig had. Ik had dat nooit van ze verwacht om maar een voorbeeld te noemen, verder alleen maar goed voor hun dieren, maar gebeurde echt uit onwetendheid. Een verzekering dekt lang niet alles, je neemt een stukje risico weg, maar zeker niet alles.

Sizzle

Berichten: 35699
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:21

Hoe dan ook altijd eerst volledig laten betalen, ook als je toch voor een proef periode gaat.

Er is op een stal waar ik 15 jaar geleden stond ooit een paard overleden kort na aankoop omdat de nieuwe eigenaar hem aan twee kanten vast had gezet onder een deurpost. Paard schrok (was immers op een nieuwe plek), sprong omhoog tegen de deurpost en viel dood neer.
Zie dan je geld nog maar te krijgen als hij nog niet betaald was.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 17-11-18 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:21

hwn schreef:
Sizzle schreef:
Nee, zou ik nooit doen.
Net zo goed zetten ze het om op ander voer met koliek als gevolg of ze doen iets doms zoals meteen bij andere paarden mikken (ja ik ken iemand die zo dom was: pony gebroken schouder).


Voor je n paard verkoopt, probeer je toch eerst na te gaan of ze goed terechtkomt? Als je uitgaat van t feit dat ze bij onbekwame idioten terechtkomt, verkoop je toch niet?

Als de koper direct de volle pot betaalt, zou ik proef wel aandurven, desnoods van koper eisen dat ie t paard voor die periode laat verzekeren. Ik werk trouwens zelf bijna altijd met n clausule van voorkooprecht/terugkooprecht: dwz dat ik de eerste kans krijg op terugkopen als paard weer verkocht wordt.

Maar iemand die goed is voor zijn paard kan ook dingen doen die achteraf niet zo handig waren,
dat zegt dus niet zoveel. Er kan zoveel gebeuren, je weet met paarden dat er altijd een risico is, die zou ik niet nemen in dit geval. Voor handelaren ligt het toch anders, vaak bieden ze je een ander paard aan.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 20:37

Een kennis verkocht een beloftevol 1.30 m springpaard op proef aan een internationale ruiter. Er was veel geld mee gemoeid maar na twee weken kwam het dier terug omdat het niet aan de verwachtingen voldeed. Het paard was blessure vrij maar werd bij de kandidaat kopers duidelijk overvraagd en heeft nooit meer het niveau benaderd van voor de verkoop.
U begrijpt, ik verkoop nooit een paard op proef maar ben wel eerlijk over zen gebreken en tekortkomingen zodat ik de kopers later niet hoef te ontlopen als ik ze ontmoet, integendeel.
Het perfecte paard bestaat niet en een nuchtere kandidaat koper begrijpt dit ook. Als de prijs in verhouding is met de kwaliteit dan kan men naar ieders tevredenheid en in vertrouwen handelen. Waar het paard na verkoop terechtkomt is voor mij geen breekpunt. Ik denk dat eenieder die het overeengekomen bedrag op tafel legt ook bereid is om zijn investering in de beste omstandigheden te laten gedijen. Zoveel mensen zoveel meningen en ieder heeft zijn eigen waarheid.

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ervaring paard op proef meegeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:02

Ik zou hoogstens voor een proeftijd gaan op mijn stalling. Dan mogen ze komen en rijden wanneer ze willen maar houd ik de controle.

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 21:06

Ik heb een keer een paardje een maand op proef gegeven en hoewel dat gelukkig prima is verlopen, zou ik het nooit meer doen. Vond het zenuwslopend om letterlijk tot de laatste dag te moeten wachten voor ik hoorde wel of niet. En inderdaad al die zorgen over hoe het met haar zou zijn, of alles goed ging, hoe verwarrend ze alles moest vinden en helemaal als ze weer terug zou moeten komen en zo meer. Ook alle negatieve verhalen die ik vervolgens hoorde, maakten dat ik mezelf voor mijn hoofd kon slaan. Godzijdank was de koper gek met haar bleek uiteindelijk maar ik zal die achtbaan aan emoties niemand aanraden.
Ze kunnen komen zo vaak ze willen en van alles proberen zou ik zeggen, maar dan dus bij jou. Als ze écht geïnteresseerd zijn, hebben ze dat ervoor over.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:32

Ik lees wel dingen waarvan ik denk....ja, misschien wel doen.

Hele aankoopbedrag laten betalen, ervan uit gaan dat ze daar blijft, maar wel zeggen dat het paard iig gedurende die periode verzekerd is ( als dat kan, ik dacht dat er een wachttijd zat )

Of onder voorwaarden en dat is dat het paard in goede gezondheid is, vergelijkbaar als nu.
Dan heeft ze dus wel klinische keuring gehad en is goedgekeurd, die zou ik dus 2x berekenen, dus ook voor als ze terug zou komen, later kun je het bedrag altijd weer teruggeven, als het niet nodig blijkt te zijn.

En terugkoopclausule voor eerste keus, dat vind ik ook een erg goede.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:47

Ik mocht mijn pony 2 maanden op proef :o na een week heb ik haar laten keuren en gehouden.
Na 2 kapotte jonge paarden gekocht te hebben was ik hier heel blij mee. Het voorstel kwam ook van de verkoper.
Je kan ook de pony laten keuren voor ze weg gaat. Als ze haar terug willen doen weer op nieuw laten keuren. En dan afspraken maken over wat te doen als ze niet goed gekeurd wordt?

pien_2010

Berichten: 43367
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-18 22:56

Alweer 20 jaar geleden hebben wij onze merens Hercule gekocht. Hij is klinisch gekeurd en betaald. Toen heeft de eigenares hem naar ons gebracht met een stop in Weert bij hypoweert, waar we al zijn spullen hebben gepast en gekocht onder haar deskundige leiding. Wij waren zo groen als gras en zijn zadel en hoofdstel heeft hij nu nog!

Hercule was een hengst en echt niet gemakkelijk. We kregen van haar op afstand en zo nodig dichtbij, de begeleiding en meermalen vroeg ze of we met hem door wilden gaan of dat hij toch terug genomen moest worden. Wij waren verliefd en wilden door gaan. Na een half jaar besloten we om hem te ruinen, want dit was niet meer verantwoord voor mezelf maar ook niet voor de kinderen. Toen werd er heel duidelijk verteld dat dit OK was (uiteraard want het was ons paard), maar dat dit wel betekende dat hij niet meer terug genomen zou worden, want de fokker kon niets met ruinen. Dus toen was de "proef"tijd definitief voorbij. Ik heb dat altijd heel erg fijn gevonden dat die mogelijkheid van terugnemen er was. Hercule is inmiddels al 20 jaar bij ons <3 x 20 :D Het was geen goedkoop paard, maar wij hadden toen nog een stuk begeleiding nodig en paard was heel goed opgeleid voor de wagen en was goed zadel mak. Hij was de koop dik en dwars waar want bleek later 1ste premie ruin te zijn, zo goed gebouwd van lijf en leden en tot op de dag van vandaag is hij kern gezond.

Ik weet dat zij soms paarden terug heeft genomen als dat nodig was, en aankoopbedrag heeft terug betaald. Voor haar is het erg belangrijk dat de paarden gelukkig zijn en goed terecht komen. Dus van te voren gaat ze ook kijken naar waar ze terecht komen en of de paarden voldoende buiten komen. Als blijkt dat de klik er toch niet is en mensen niet gelukkig zijn met paard en er van af willen dan koopt ze hem terug. Ik neem aan dat ze wel iets van een bedrag inhoudt van al die tijd dat hij bij de mensen is geweest.

Als ik weer een merens nodig heb, begin ik bij haar. Het kost wat, maar dan heb je ook wat.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 13:46

A3a1 schreef:
Ik lees wel dingen waarvan ik denk....ja, misschien wel doen.

Hele aankoopbedrag laten betalen, ervan uit gaan dat ze daar blijft, maar wel zeggen dat het paard iig gedurende die periode verzekerd is ( als dat kan, ik dacht dat er een wachttijd zat )

Of onder voorwaarden en dat is dat het paard in goede gezondheid is, vergelijkbaar als nu.
Dan heeft ze dus wel klinische keuring gehad en is goedgekeurd, die zou ik dus 2x berekenen, dus ook voor als ze terug zou komen, later kun je het bedrag altijd weer teruggeven, als het niet nodig blijkt te zijn.

En terugkoopclausule voor eerste keus, dat vind ik ook een erg goede.

Zo doe ik het ook ongeveer, bij mij gaat alle risico ook meteen over op de koper als het paard weggaat. Of ze verzekeren of niet moeten ze zelf weten. Zoals ik al eerder aangaf kijk je als verkoper ook of je problemen kan verwachten bij verkoop aan een bepaalde koper, ik merk wel dat kopers deze constructie erg waarderen. Het geeft naar mijn mening wel aan dat je er als verkoper achter staat om een paard aan iemand te willen verkopen onder deze voorwaarden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 14:37

Ja, het is oa jouw eerdere post, die ervoor heeft gezorgd dat ik anders ben gaan kijken.