Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:39

pompadour schreef:
CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.




Een paard naar de slacht brengen. Daar krijgen ze de kilo prijs wat het paard weegt
En in laten slapen kost geld.


Serieus?! Respectloos dit.

Ow en menswaardig afscheid? Een mens kan niet zo makkelijk kiezen of zij sterft met wat hulp, dat kan alleen bij dieren.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:42

Ik had al geTemd op de reactie van Calipsolover, maar kan er serieus niet even een Mod op reageren?

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:43

Dat bedrag dat je krijgt is zo klein, daar hoef je het niet voor te doen. Het is meestal nog geen maand pensiongeld wat je krijgt. Dat valt compleet in het niet bij al het geld dat je aan je paard hebt uitgegeven. Bij een kleine pony, veulen of mager paard moet je er soms al op toe betalen.
Als je je paard laat schieten en het kan niet voor consumptie gebruikt worden vanwege medicijngebruik, of je wil het gewoon niet, dan betaal je de slachtkosten, en die zijn volgens mij in dezelfde orde van grootte als de kosten voor inslapen.

Ik denk dat voor de meeste mensen die kiezen voor de slacht het geld absoluut geen rol speelt.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:43

CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.


Een menswaardig afscheid he -:(-
Nou de laatste die ik heb gezien die een spuitje kreeg had het pas na 4 spuiten opgegeven, daarvoor heeft ze de eigenaar alle hoeken van het terrein laten zien en had mevrouw een duidelijke mening IK GA NIET.
En ook ik heb getemd.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:50

Ik heb mijn merrie enkele weken geleden ook naar de groene weides laten gaan. Ze had pijn, maar was zo'n vechter. Was als de dood dat ze met in laten slapen zich niet over zou geven, dat heb ik 1x eerder gezien bij acute koliek waarbij er geen andere oplossing als inslapen was.

Ik heb wat geïnformeerd en een kennis uit het dorp heeft alles geregeld met de slager en haar weg gebracht. Hij gaf echt als advies, neem thuis afscheid en ga niet mee. Ondanks dat alles in nl netjes gebeurd, blijft het geen leuk gezicht. Dus heb idd thuis afscheid genomen, haar nog van top tot teen gewassen en gepoetst. Slaat nergens op, maar ik kon het zo goed afsluiten.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:51

En geld... dat kan mij geen hol schelen. Had haar liever nog gezond en wel in de wei dartelen.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:52

Onali schreef:
Ik had al geTemd op de reactie van Calipsolover, maar kan er serieus niet even een Mod op reageren?

Nou dit, al 2x getemd en geen reactie Er wordt voor minder ingegrepen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 21:58

poes schreef:
Hoi :wave: maar kinkes missie tgo vega(n)s is al langer duidelijk :j

Doe waar je je goed bij voelt TS. Hopelijk vind je iemand.


huh? ik doelde niet eens op jou, maar wel fijn dat je je even bekend maakt. Graag hoor ik over mijn 'missie' zodat ik zelf ook op de hoogte ben. Dan wel in PB graag zodat de TS verder geen rotzooi hoeft te lezen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:01

En weer back on topic. TS, er is neem ik aan ook een Belgische variant van de NVWA? Die zouden toch moeten kunnen vertellen of je paard ook in Nederland geslacht kan worden.

Marije_jiplover

Berichten: 25322
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:09

Voor slachtdieren moet idd een gezondheidscertificaat worden afgegeven, ook tussen Nederland en België.
De vrijstelling die er is voor tijdelijk verkeer tussen Benelux en Frankrijk geldt niet voor slachtdieren.

Dat betekent dat de FAVV er een gezondheidscertificaat voor af zal moeten geven mocht je het dier in Nederland willen laten slachten.

Dat geeft een hoop extra rompslomp en bovendien een langere reis voor het paard.

Zoek in België naar een kleinschalig slachthuis, er zijn er daar echt wel genoeg van, dat scheelt echt nog een hoop gedoe tov een dier naar Nederland halen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:12

Gillbo schreef:
Onali schreef:
Ik had al geTemd op de reactie van Calipsolover, maar kan er serieus niet even een Mod op reageren?

Nou dit, al 2x getemd en geen reactie Er wordt voor minder ingegrepen.

Ik had ookal getemd.... Word dus niks mee gedaan

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:16

Ik vind het ook een kwestie van fatsoen om gewoon de info te geven, heb je die niet kom dan niet aan met inslapen is menselijk. Er is weinig menselijk begrip in sommige reacties te bespeuren. Ts heeft het over schieten ipv spuit, of te wel naar de slacht. Nergens heeft ze het over geld. Al die meelevende dierenliefhebbers beginnen soms fanaten te worden op een zeer verkeerde manier. Dat er niet ingegrepen word, ook de mods hebben weekend jongens en dus laten die antischieters en prospuiters als de sodemieter terugtrekken en een eigen topic openen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:29

Zullen we de speciaaltjes gewoon negeren en temmen zodat TS tips krijgt waar ze wat aan heeft? Helaas ken ik geen Belgische slagers, sterkte TS. Moedige beslissing!

Jolliegirl

Berichten: 32971
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 22:45

Marije_jiplover schreef:
Nogmaals, een Belgisch paard in Nederland laten slachten is niet zo eenvoudig. Probeer echt een adres in België te vinden, er moeten er genoeg zijn, aangezien er in België veel meer paarden geslacht worden dan in Nederland, er zullen daar vast ook goede kleinschalige slachthuizen zijn.



Maakt helemaal geen fluit uit.

Er komen naar Jan zelfs mensen uit Duitsland.

Kan gewoon.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:07

Gebroeders Kok in Zeeland.
Is misschien al een heel stuk dichterbij !

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:10

Ik heb met eigen ogen gezien dat een paard niet door het lint gaat met het inlopen van de schietruimte. Sterker nog, ze reageren niet eens op bloed aan de handen.

Een paard reageert alleen op een lijklucht van een dier wat al een paar dagen dood is.

Ik kan de TS alleen maar sterkte wensen en hopen dat er een geschikt slachthuis kan worden gevonden!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:17

Marije_jiplover schreef:
Donkydonkje schreef:
Diervriendelijk slachten bestaat niet.....heel simpel...…Paard ruikt in elke slachterij de geur van "dood"en daar krijgt het al stress van. Maargoed moet je zelf weten hoor, ik zou er zelf voor kiezen mijn paard gewoon in te laten slapen op zijn vertrouwde plekje.

Hoeveel paarden op hoeveel slachterijen heb jij zelf gezien?


te veel!

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:20

Morganlefay schreef:
CalipsoLover schreef:
Bijzondere keuze, mag ik vragen waarom? Waarom geef je je paard niet gewoon een spuitje als het 'op' is zeg maar? Als je je goed geïnformeerd hebt dan weet je dat dieren enorm veel stress ervaren in een slachthuis, dierenartsen raden ook aan om bij je dier te blijven wanneer het gebeurt, omdat het écht niet fijn is voor ze. Geef je paard een menswaardig afscheid aub, en laat hem thuis een spuitje geven. Als je zo nodig geld wil verdienen met er nog wat uit te krijgen via een slachthuis, moet je volgens mij ook geen dieren hebben.


Een menswaardig afscheid he -:(-
Nou de laatste die ik heb gezien die een spuitje kreeg had het pas na 4 spuiten opgegeven, daarvoor heeft ze de eigenaar alle hoeken van het terrein laten zien en had mevrouw een duidelijke mening IK GA NIET.
En ook ik heb getemd.



SOrry hoor maar in een slachthuis kan dit ook gebeuren......dat er iets niet helemaal goed gaat en het dier dus ook lijdt.

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:21

BarbaLala schreef:
Diervriendelijk slachten bestaat simpelweg niet.
De meest diervriendelijke manier van euthanasie is inslapen.


Ik ben het hier niet geheel mee eens. Een dodelijke injectie wekt een hartaanval op en de sedatie zou er voor moeten zorgen dat het dier hier eigenlijk niets meer bij voelt/meemaakt.
Ware het niet dat er veel paarden zijn die tegen de sedatie én de dodelijke injectie gaan vechten, wat voor zeer stressvolle momenten kan zorgen voor zowel het paard als de eigenaar.
Het gebeurt regelmatig dat ze boven op het dier moeten springen om hem nog meer injecties te geven.

Dus is een hartaanval zo diervriendelijk? Het klinkt zo mooi, euthanasie...
Maar desalniettemin weet ik ook niet wat ik zou kiezen; slacht of toch de gok wagen met een spuitje.
Dat je de keuze hebt om tenminste het leven te mogen beëindigen van een dier is wel fijn, hoeven ze in principe niet meer te lijden.

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Diervriendelijk slachterij voor particulieren - waar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:22

Met de slacht maak je net zo een gok, kan net zo goed mis gaan.

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:25

als je echt naar nijkerk wil gaan, paard mag hier overnachten. en voor jou ook wel een plekje evt :o

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:31

Donkydonkje schreef:
Met de slacht maak je net zo een gok, kan net zo goed mis gaan.


Kun je niet gewoon stoppen met reageren?

HopeMyDay

Berichten: 1283
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:33

Donkydonkje schreef:
Met de slacht maak je net zo een gok, kan net zo goed mis gaan.


Nou wil ik hier toch even op inhaken.
Ik zie nog altijd meer paarden die zich verzetten tegen de sedatie en de hartaanval die opgewekt word dan paarden met een slecht "schietgat".
Met een schietmasker is de kans dat je misschiet echt heel klein en dit genadeschot word uiteraard alleen gedaan door mensen die weten wat ze doen.
Maar graag weer on-topic, als je nog het gevoel hebt dat je nodig op mij wil reageren, doe dit dan via de pb.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-18 23:59

Donkydonkje schreef:
Met de slacht maak je net zo een gok, kan net zo goed mis gaan.


Ga weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-18 00:01

Misschien een dom idee, maar zouden ze in de dierenkliniek van Merelbeke niet kunnen helpen? Zij zullen toch ook wel cliënten hebben die voor slachten kiezen.