Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 18:54

Hopelijk staat het goed hier, ik wist niet zo goed waar ik het moest plaatsen. 3 weken geleden heb ik een paard gekocht. Ik heb hierbij een klinische keuring laten doen waarbij hij is goedgekeurd. Eigenlijk de dag na de aankoop hoorde ik hem al een keer hoesten en had hij wat uitvloeing uit zijn neus. Ook liep er vocht uit 1 oog, dat had ik ook al gezien toen ik was komen kijken bij hem maar ik dacht dat komt van de vele vliegen.

Hij is in een paar maanden tijd meerder keren verhuisd voordat ik hem kocht dus ik dacht mss een virusje opgelopen. Vandaag heb ik de da laten komen omdat het niet beter werd en nu blijkt dat hij stofallergie heeft. Zo sneu voor hem.. :(:)

Kan ik hier nog iets mee richting de handelsstal waar hij weg komt, of is het slikken en doorgaan?

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 18:59

Wat wil jij zelf? Wat wil / kun je doen vwb het houden van het paard? Stalomstandigheden / en juist dus vooral geen stalomstandigheden (buiten staan) en voerbeleid maken heel veel uit... Bepaalde medicatie of supplementen kan ook veel uitmaken...

Stofallergie kan leiden tot chronische bronchitis en tot dampigheid en dat heeft gevolgen voor bruikbaarheid van het paard (heb je hem laten keuren voor de sport??)... plus dat er regels zijn voor de handel in paarden vwb verborgen gebreken (is dit een verborgen gebrek, wellicht kan DA daar iets over zeggen).

Dus tja, wat wil je zelf dat is denk ik stap 1.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:24

Dat is helaas wel een gebrek en dat moet de handelsstal geweten hebben.

Inderdaad, precies wat VanHuisUit zegt: wat wil jij zelf?

Terugbrengen of slikken en doorgaan.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 07:26

Ik ben al behoorlijk verknocht aan hem, hij is zo leuk! <3 En daarbij wat moet er van hem worden als hij in de handel beland? ;( We gaan ws geen wedstrijden rijden, maar even zien hoe het loopt, maar wel intensief gebruiken.

Maar ja ik vind het jammer dat we nog een behoorlijk bedrag betaald hebben voor een paard dat niet gezond is. Ik ga vandaag maar eens bellen met de stal waar hij weg komt, kijken wat ze gaan zeggen..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:28

Ragdollcat schreef:
Dat is helaas wel een gebrek en dat moet de handelsstal geweten hebben.

Inderdaad, precies wat VanHuisUit zegt: wat wil jij zelf?


Ligt er maar net aan hoe lang hij daar stond en hoe hij gehuisvest was.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:30

Stofallergie kan behoorlijk omgevings afhankelijk zijn en ook voerafhankelijk. Als jij hooi voert en het paard heeft altijd voordroog gehad kan dat net voldoende zijn om een paard aan het hoesten te krijgen. Terwijl het dit voorheen niet deed. Mensen die een paard met een stofallergie hebben gehad weten dan teen heel klein verschil net kan uitmaken of een paard gaat hoesten of niet. Maar goed , hoe weet je nu zeker dat het stofallergie is en er niet wat anders speelt omdat het paard ook neusuitloeing heeft.

HxSunlight

Berichten: 1942
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:31

Vervelend dat het paard een verborgen gebrek heeft. Ik hoop voor je dat de stal, waar je hem weg hebt meewerkt.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:38

bij een stofallergie is huisvesting zo belangrijk. Heeft hij daar buiten gestaan of in stofvrije omgeving met voordroog ( of pas heel kort daar) en staat hij nu binnen op stro en met hooi, kan het best dat jij het merkt en er bij hem niks te zien was. Hoestte het paard niet bij proefrijden Vooral bij het aandraven.
Of je nu wedstrijden rijdt of intensief traint, wat is het verschil? Zolang het paard hoest mag je hem bewegen maar zeker niet te zwaar belasten, zo maak je het nog erger en wordt hij straks dampig
Zet het paard zoveel mogelijk buiten, anders een buitenstal en voer geen droog hooi. Alles om te voorkomen dat het erger wordt

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:42

Rizette schreef:
Stofallergie kan behoorlijk omgevings afhankelijk zijn en ook voerafhankelijk. Als jij hooi voert en het paard heeft altijd voordroog gehad kan dat net voldoende zijn om een paard aan het hoesten te krijgen. Terwijl het dit voorheen niet deed. Mensen die een paard met een stofallergie hebben gehad weten dan teen heel klein verschil net kan uitmaken of een paard gaat hoesten of niet. Maar goed , hoe weet je nu zeker dat het stofallergie is en er niet wat anders speelt omdat het paard ook neusuitloeing heeft.


Dat was ook wat ik dacht, daarbij is stofallergie ook een 'diagnose' die te makkelijk gesteld word.

Mijn ervaring is dat wanneer je het goed aanpakt dat het heel leefbaar is in veel gevallen, ook dat ze wel "minder gevoelig" worden, dat het over gaat ga ik niet zeggen, da is natuurlijk wel een gevaarlijke uitspraak.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 07:46

Heeft de keurend dierenarts niks gemerkt?
Wij hebben een paar jaar geleden een paard gekocht die een paar kuchen gaf tijdens de keuring met longeren en die kon hij daarop niet goed keuren.
We hebben hem toen wel meegenomen maar met de afspraak dat als het niet over zou gaan hij terug mocht.

Als je het paard wilt houden zou ik hem even rustig de tijd geven om wennen en zijn weerstand weer goed op te bouwen voor de winter.
Verder voorlopig nat hooi geven en op vlas of houtvezel zetten en zoveel mogelijk buiten laten lopen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:05

Ik heb er ook 1 gehad met diagnose stofallergie ,maar nadat ze op vlas stond ,voordroog kreeg en heel veel op de wei stond nooit geen last van gehad.Het kan dus zijn dat je paard op de vorige stalling geen last had.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 08:08

als het paard bij de handelsstal op vlas stond of zaagsel en kuil kreeg hoeft hij er daar geen last van gehad te hebben.En wanneer jij hem dan op stro zet met hooi kan het zo naar boven komen.
Wanneer hij daar buitenbox had bv en bij jou een binnenstal kan het ook zomaar wil opspelen.
Het is van veel factoren afhankelijk dus ga gewoon een goed gesprek aan met de handelaar!!
Het is zo makkelijk direct oordelen....

Daihyo

Berichten: 88045
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:24

Hoe zeker weet je dat het stofallergie is? Het kan best een allergie zijn, maar als je niet precies weet waarvoor, dan kun je ook niet meteen het juiste aanpassen. Via een bloedtest kun je de juiste allergie laten vaststellen. Is het huisstofmijt, voedermijt, hooimijt: ga maar uit van 24/7 buiten. Met een beetje geluk hoef je hooi niet te weken, als je dan maar goed voordroog gaat voeren of kijkt voor niet zo stoffig hooi. Stro allergie kan ook nog, dat is makkelijker op te lossen, want dan kun je voor een andere bodembedekking kiezen. Pollen lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk gezien de tijd van het jaar, maar schimmelsporen hangen wel in de lucht. Dus een allergie voor bepaalde schimmels zou ook nog kunnen.

Kortom: eerst de juiste diagnose stellen, dan pas behandelen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:31

Kunnen ze allemaal heel rap krijgen....het hooi dit jaar is erg stoffig omdat het zo droog is geweesr...het fijne stof kwam ook makkelijk mee met maaien.

Hier ook een week een droog kuchje, dus nu standaard voor de paarden in de ton, slang er even op, laten staan tot voeren en is niet weken, maar wel natspuiten en beetje wat onder in staat, trekt in het hooi...geen stof meer...

Ken iemand dit dit al jaren zo doet, altijd....staan in gaten mandje in zwarte ton, na een paar uur giet ze af...paar tonnetjes tegelijk..paarden longgezond maar uit voorzorg...

Ik denk overigens dat joiw paard een verwaarloosde verkoidheid heeft, dus behandel hem daar eerst voor, nat hooi, voldoen rust en regelmaat en help hem met wennen op zijn nieuwe stal, dat heeft tijd nodig, belast hem niet te veel zodat hij reserve energie kan op bouwen en zijn weerstamd vergroten...

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:35

Oppassen. Bij mijn pony ging het over in dampigheid. En ze kan alleen nog maar recreatief bereden worden. Was de prijs ook naar. En gelukkig ben ik geen wedstrijdruiter.
Wens je veel succes.
Als je je paard wilt houden, zorg goed voor m, en kijk of de handelsstal je tegemoet wilt gaan komen

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:44

Dampigheid is eindstation, maar dat kun je hel makkelijk voor komen, stalmanagement begint het mee...mijn paard is verkoiden geworden op een nieuwe sta en kreeg stoffig hooi en stond op stoffig stro.

Medikamenten kreeg hij niet gevoerd, die “vergaten”ze? Achteraf vonden ze het onzin, troep en gaven het dus niet.
Paard verergerde en ik heb hem verplaats, kon zelf voor nat hooi zorgen, vlas erin, overdag buiten en op stal voldoende ventilatie...nooit meer iets gehad met hem....paard is 20 geworden, met 7 gekocht en ik denk dat het toen is begonnen, na de eerste stalwisseling zei iemand mij dat hij hoest...deed hij dus al bij zijn 1e stal, daar is het oontstaan.

Weet dus als je hem terug doet en je blijft je paard verkeerd huisvesten, dat je volgende paard eveneens dit kan oplopen, een veel voorkomend probleem

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:08

Bedankt voor jullie reacties. Hij staat overdag buiten en snachts op stal, ze hebben daar 1e klas hooi en stro echt heel mooi spul. De dierenarts zei het ook nog toen hij het controleerde en hij zei ook dat het stofallergie is, ook omdat hij een hoestprikkel opwekte maar er kwam niks en er was niks in de longen te horen. Ze gaan binnenkort over op voordroogkuil dus sowieso voor hem beter en ik ga vlas proberen. Het liefst zet ik hem in een pp maar niks in de buurt beschikbaar helaas.

Ik ga straks met de stal bellen.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:09

Is er nog iets dat ik kan geven voor zijn weerstand waar goede ervaringen mee zijn? Hij krijgt als brok metazoa dus krijgt al vitamines extra binnen.

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:13

Het supplement balsamic control zou goed werken bij paarden die in een stoffigere omgeving staan en daar last van hebben. Het werkt sowieos goed bij paarden die snel last heben van longen ed. Ik heb er iig hele goede ervaringen mee. Mijn paard kreeg het toen hij veel hoestte door bronchitis. Het was met dit spul zo over.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:15

Er is zeker véél wat je kan doen om de weerstand te verbeteren, maar eigenlijk is het wat dat betreft het beste om iemand te vragen die er verstand van heeft, er zijn veel kruiden e.d. die zeer ondersteunend werken op de luchtwegen, maar alles tegelijk is dan weer niet handig.

wbt op stal staan, let er ook op dat er niet geveegd wordt, of opgestrooid ten tijde dat hij binnen staat, bladblazer door stal, is wbt stof al helemaal funnest. Ook na opstrooien en vegen blijft het nog een periode stoffiger in de lucht. Dus ff buiten laten dan.
(misschien logisch iets, maar zeg het toch)

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:19

Ben benieuwd wat de verkoper zegt. Hoe stond hij daar gehuisvest?

harimas

Berichten: 537
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Hijken

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:34

Mijn paard heeft ook stof allergie. Het staan op stro is bij hem echt funest. Hier zitten heel veel stofdeeltjes in! Bij ons zijn houtkrullen aanbevolen omdat deze het minste stofdeeltjes bevatten. En we voeren geen hooi meer. Hij heeft er nu geen loopneus meer en hoest ook niet meer. Hij staat zo lang mogelijk buiten, elke dag.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:55

Net gebeld met de verkoper en die zei dat hij daar nooit gehoest heeft en dat geloof ik ook meteen. Hij hoestte ook niet toen ik kwam proefrijden, dan had hij het dan ook moeten doen lijkt me. Daar stond hij ook op stro maar kreeg wel verpakt hooi dus iets vochtiger. We gaan het even aankijken en ik ga doen wat ik kan om hem gezond te krijgen, weerstand verhogen etc. Na wat op internet gelezen te hebben is het wel een snelle conclusie stofallergie lijkt me. Als hij blijft hoesten wil ik hem laten testen.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard blijkt stofallergie te hebben na aankoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:01

Eerst maar eens het hooi onderdompelen en uit laten lekken en dan pas geven en van het stro afhalen. Misschien dat het dat wel oplost. Het maakt niet uit of je eersteklas hooi hebt. Hooi is stoffig.

Ravelin
Berichten: 79
Geregistreerd: 29-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:22

Zo is dat! Ik heb het 5 minuten onder water gehad en laten uitlekken. Ga er zo heen even kijken of hij het nog wel lust. ;)