Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
kiki1976 schreef:Het hangt ook af van het gewicht van de auto zelf.
Ik had hiervoor een Ford Focus C Max 2.0 gewicht 1400kg mocht 1390 trekken, had 145 pk.
Nu een Volvo s80 2.0 weegt 1553 kg en mag 1500 trekken, origineel rond de 145 pk is gechipt (speciaal gedaan voor de trekkracht) en heeft nu 170 pk
Ondanks de Ford de trailer prima kon trekken merk ik wel duidelijk verschil met de Volvo. De Volvo trekt hem veel makkelijker, met optrekken voel je de trailer nagenoeg niet. Nu is de Volvo wel een diesel, zit ook nog verschil in.
martikaW schreef:ik zit een beetje met dezelfde vragen. ik heb een Ifor Williams trailer met een brutogewicht van 2600 kg.
Die trek ik nu moeiteloos met een Nissan Patrol met grijs kenteken. Maar ik wil eigenlijk liever een auto met meer zitplaatsen en ook nog ruimte voor de honden ( station wagen model) dat zou dan kostentechnisch ( geel kenteken) een benzine auto moeten zijn. Welke auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?
ikke schreef:martikaW schreef:ik zit een beetje met dezelfde vragen. ik heb een Ifor Williams trailer met een brutogewicht van 2600 kg.
Die trek ik nu moeiteloos met een Nissan Patrol met grijs kenteken. Maar ik wil eigenlijk liever een auto met meer zitplaatsen en ook nog ruimte voor de honden ( station wagen model) dat zou dan kostentechnisch ( geel kenteken) een benzine auto moeten zijn. Welke auto zou daarvoor in aanmerking kunnen komen?
Een long body Nissan Patrol, op geel kenteken.
Er zijn vrijwel geen "gewone" personenauto's die legaal 2400kg aan de haak mogen hebben en als je die 2600kg TMM echt nodig hebt, heb je geen andere keuze.
Eventueel zijn er opties met een bestelbus. Ik weet van een kennis die een Vito met dubbele cabine ervoor heeft.
ikke schreef:Ljmichael schreef:ik heb een landrover freelander 1.8 benzine en mag 2000 kg trekken geremd zelf weegt de auto 1455 kg
Dat zeg je correct: MAG het trekken......
BMHP schreef:ikke schreef:Dat zeg je correct: MAG het trekken......
Ook trekken is niet het probleem, veiligheid komt alleen in het gedring als de belading slecht is, de snelheid tehoog (voor de situatie), of als de lading gaat stuiteren.
Een langere afstand, bergen, slecht wegdek of druk verkeer gaan ook niet helpen, maar een keer in de week 10 km naar les is een ander verhaal.
Er zit zoveel verschil in ge bruikseisen, wat vind iemand nog comfortabel en veilig, en is het nog toegelaten binnen de wetgeving of betaalbaar?
PK of KW is dan eigenlijk nog de minst intressante, het enige nadeel is een verplichte defensieve rijstijl en dat je de tijd moet nemen.
Het idee om met vermogen uit een vervelende situaties te komen is een verkeerd idee omdat het probleem is ontstaan vanuit een verkeerde beoordeling van de situatie (te weinig afstand, irritatie, haast). Of op een te druk tijdstip waardoor de hoeveelheid verkeer zelf een probleem wordt.
Er zullen ongetwijveld voorbeelden te vinden zijn van andere situaties dan die uit mijn visie.
Er is echter maar een verantwoordelijk en dat is de bestuurder.
De TS is hier al een tijdje stil, ik hoop dat ze geen pech heeft.
ikke schreef:Het is niet de haast, slechte rijstijl of grote mond maar simpelweg de keuze uit twee opties die je een verdubbeling van je mogelijkheden geeft. Ik KAN ervoor kiezen om het anker uit te gooien. De situatie die jij beschrijft laat je alleen de mogelijkheid het anker uit te gooien....
Maar het probleem bij een benzine Freebee van de eerste generatie ligt in een compleet ander vlak.