Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
cissy schreef:Weet niet hoe de regels in Belgie zijn maar in NL mag je hier geen twee paarden in zetten vanwege vaak te laag laadvermogen.
ikke schreef:Carl123 schreef:Ok thx, is voor Duitsland. Zal het nagaan.
Oh, sorry, ging even op je taalgebruik af dat het Belie was.
In Duitsland mocht je in het verleden op B-rijbewijs tot 7500kg TMM rijden. Als dat nog steeds zo is, is het leven een stuk simpeler.
Carl123 schreef:Dat bestaat wel, wat voor zever is dat. Ben er gisteren naar gaan kijken!
Renault Master omgebouwd, 1300 kg te laden, vooraan plek om te slapen.
Helaas zweetplekken op de moteur, net iets teveel naar mijn gedacht.
Wat zou ik er anders dan mijn eigen slaapzak inleggen, ah ja, een hoofdkussen
Carl123 schreef:Ik wil deze camionette kopen. Voor lange afstanden.
Ben uiterst voorzichtig persoon, rij niet sneller dan 90.
Is zo'n model te betrouwen aub?
Wordt gekeurd gekocht.
De reden dat ik het vraag is omdat 'men' beweert dat zulke type camionetten die omgebouwd zijn om 2 paarden te vervoeren snel omkantelen.
Alvast bedankt voor wat advies.
[ [url=m/f4E9Lg.png]Afbeelding[/url] ]
ikke schreef:Carl123 schreef:Dat bestaat wel, wat voor zever is dat. Ben er gisteren naar gaan kijken!
Renault Master omgebouwd, 1300 kg te laden, vooraan plek om te slapen.
Helaas zweetplekken op de moteur, net iets teveel naar mijn gedacht.
Wat zou ik er anders dan mijn eigen slaapzak inleggen, ah ja, een hoofdkussen
Ik zou me bij een Renault om hele andere dingen druk maken dan een zwetende pakking.
Enne, 1300kg, was dat bruto of netto?
En dan nog steeds, al zou die 1300kg netto zijn, dan nog ga je daar geen twee paarden op vervoeren.
Want zelfs al wegen ze maar 550kg per stuk (dan heb je het over kleine, ranke paarden), dan houdt je al maar 200kg over voor jezelf, je bijrijder en alles wat je verder mee wil nemen.
Weeg je spullen maar eens na......
Daphneeeej schreef:Vaak worden er wagens aangeboden die niet gekeurd zijn geweest na het ombouwen naar paardenwagen waardoor het gemelde laadgewicht vaak niet klopt. De meeste wagens zijn zwaarder door het ombouwen dan op papier. Altijd de wagen nawegen om zeker te zijn dat het laadvermogen klopt. Weinig wagens die met B rijbewijs 2 paarden mogen vervoeren. Soms zelfs niet eens 1 paard.
pjer schreef:TS ik denk dat wat een aantal mensen ook probeerd te zeggen is dat je naast de gewichten van de paarden en jullie zelf je ook rekening moet houden met gewicht voor hooi / stro/ brokjes en tuig en dan dingen voor je zelf zoals wat eten en drinken, extra kleding of tas met meuk en dat klinkt niet veel, maar het telt wel op vooral als je al zo op de grens van het toegestane gewicht zit.
Carl123 schreef:pjer schreef:TS ik denk dat wat een aantal mensen ook probeerd te zeggen is dat je naast de gewichten van de paarden en jullie zelf je ook rekening moet houden met gewicht voor hooi / stro/ brokjes en tuig en dan dingen voor je zelf zoals wat eten en drinken, extra kleding of tas met meuk en dat klinkt niet veel, maar het telt wel op vooral als je al zo op de grens van het toegestane gewicht zit.
Is noodsituatie, ik moet gewoon mijn paarden daar weg krijgen, als ik thuis ben, kan ik kijken voor c1 rijbewijs. Er gaat enkel idd hooi en emmer mee, water wordt langs autostrade genomen.
Ik heb contact opgenomen met iemand die er wettelijk mee bezig is hoe ik het best aanpak om wettelijk in orde te zijn.