Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:02

Ik zou ook een Spaanssprekend iemand vragen om de fokker te bellen. Wie weet komt er dan een heel andere aap uit de mouw... em wie weet zegt ie geef me 200 euro en ik stuur een nieuw paspoort naar je op. Als je het niet probeert heb je altijd een nee..

@anjali waarom zou ts t paard willen verkopen en alleen daarom het paspoort wille hebben? Je bent bij controle op bijvoorbeeld een pensionstal verplicht om het paspoort te hebben, staan dikke boetes op.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:01

pvdbosch schreef:
Precies Tessebes, dat is ook wat ik raar vind...

Kan zijn dat die man (fokker/eigenaar) alleen spaans spreekt maar wat ik dan niet begrijp is waarom heb je al die tijd niemand gezocht die spaans spreekt, een lijst met vragen opgesteld en de eigenaar laten bellen om zijn kant van het verhaal zelf eens te horen. Hij is toch de enige die kan weten of die paspoorten uberhaupt mee zijn gegaan of dat hij ze inderdaad heeft achtergehouden omdat er problemen zijn met betaling of wat dan ook?

BSS kan toch wel zeggen of de paarden zonder paspoort hebben gereisd? Dat gebeurd nooit dus als het dan wel een keer zou zijn gebeurd dan weten ze dat toch heus nog wel? Die nemen toch echt geen vrachtwagen vol met paarden mee zonder paspoorten, nogmaals ik ken hen goed dus kan me daar niets bij voorstellen.


Heb ik gedaan :) nooit een reactie op gehad helaas. Er is zelfs naar hem gebeld, ook niks uit gekomen.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:06

Even heel eerlijk ... ik spreek Spaans, maar ik weet ook hoe de stichting hier bij veel Spaanse paardenmensen bekend staat. Ik zou niet eens willen bellen, als ze de naam horen, gaan ze al steigeren ....

Ik zou echt op een of andere manier in Nederland een paspoort zien te krijgen, geef je in Spanje weinig kans meer.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:12

MoniqueT schreef:
Even heel eerlijk ... ik spreek Spaans, maar ik weet ook hoe de stichting hier bij veel Spaanse paardenmensen bekend staat. Ik zou niet eens willen bellen, als ze de naam horen, gaan ze al steigeren ....

Ik zou echt op een of andere manier in Nederland een paspoort zien te krijgen, geef je in Spanje weinig kans meer.


Dit denk ik ook helaas..

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-18 09:14

Wat ik nu eerst ga proberen is om mijn advocaat een mail te laten sturen naar het PRE stamboek in NL, om toch nog een keer te proberen een duplicaat te krijgen.

Rocamor

Berichten: 10882
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:16

En wat nu als je de stichting sommeert het restant van de aankoopsom plus een onkostenvergoeding te betalen en het paard op te halen voor bepaalde datum? Wat zou er dan gebeuren?

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:04

Ik denk eerlijk gezegd dat er hier geen einde aan is en je het paspoort nooit zult zien bij het paard. Lijkt mij het beste dat het paard zsm teruggaat naar de stichting, waarbij jij het aankoopbedrag + onkostenvergoeding terug krijgt. Andere optie zie ik ook niet als er nergens een 'weg' naar het juiste paspoort is. Maar ik dacht dat je daar ook enkel kon adopteren en niet kopen?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:12

EdkingEnzo schreef:
Wat ik nu eerst ga proberen is om mijn advocaat een mail te laten sturen naar het PRE stamboek in NL, om toch nog een keer te proberen een duplicaat te krijgen.


Waarom denk je, dat het Pre stamboek in NL nog wat voor je kan betekenen? Het paspoort staat op naam van de fokker die niet mee wil werken. Wil hij het paard terug? Gaat het om veel geld?

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:38

Jolynne schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er hier geen einde aan is en je het paspoort nooit zult zien bij het paard. Lijkt mij het beste dat het paard zsm teruggaat naar de stichting, waarbij jij het aankoopbedrag + onkostenvergoeding terug krijgt. Andere optie zie ik ook niet als er nergens een 'weg' naar het juiste paspoort is. Maar ik dacht dat je daar ook enkel kon adopteren en niet kopen?

Meestal blijft bij opvangpaarden inderdaad een stichting eigenaar en mag een paard niet doorverkocht worden.Net als bij een honden-en kattenasiel.Terwijl je er wel wat voor moet betalen. Ik vind dat geen aantrekkelijke regeling,maar het geeft wel een bescherming voor de dieren.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:42

anjali schreef:
Jolynne schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat er hier geen einde aan is en je het paspoort nooit zult zien bij het paard. Lijkt mij het beste dat het paard zsm teruggaat naar de stichting, waarbij jij het aankoopbedrag + onkostenvergoeding terug krijgt. Andere optie zie ik ook niet als er nergens een 'weg' naar het juiste paspoort is. Maar ik dacht dat je daar ook enkel kon adopteren en niet kopen?

Meestal blijft bij opvangpaarden inderdaad een stichting eigenaar en mag een paard niet doorverkocht worden.Net als bij een honden-en kattenasiel.Terwijl je er wel wat voor moet betalen. Ik vind dat geen aantrekkelijke regeling,maar het geeft wel een bescherming voor de dieren.

Even hierop inpikken. Voor de wet zijn die adoptiecontracten helemaal niet geldig. Adoptiecontracten waar voorwaarden als niet doorverkopen instaan gelden enkel als er niet voor het dier betaald is. Van het moment je voor het dier betaald ben je wettelijk gezien eigenaar en is het een koopcontract. Een koopcontract mogen geen onderedelijke eisen (zoals niet doorverkopen of niet fokken) is staan of het contract is niet rechtsgeldig.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:51

@Zoe: Jij woont in Belgie. Is dit in Nederland ook zo?

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:57

Daarbij... je kan niks met een afoptiecontract als je een Nvwa controle hebt. Paspoort moet gewoon bij paard zijn.

tiwi1969

Berichten: 7643
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:58

Ja is ooit voor de rijdende rechter geweest. Adoptie bestaat juridisch niet bij dieren, het is koop als je betaald of bruikleen als je het dier om niet met contract mee krijgt.

Zoe_97

Berichten: 9453
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:45

anjali schreef:
@Zoe: Jij woont in Belgie. Is dit in Nederland ook zo?

Als ik een groep van fokkers op Facebook moet geloven wel. Ik geloof dat in Duitsland wel alle getekende contracten rechtsgeldig zijn. Als staat er in dat je na overlijden het dier op moet eten ofzo. Getekend is daar rechtsgeldig.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:52

MarjanB schreef:
Ik zou ook een Spaanssprekend iemand vragen om de fokker te bellen. Wie weet komt er dan een heel andere aap uit de mouw... em wie weet zegt ie geef me 200 euro en ik stuur een nieuw paspoort naar je op. Als je het niet probeert heb je altijd een nee..

@anjali waarom zou ts t paard willen verkopen en alleen daarom het paspoort wille hebben? Je bent bij controle op bijvoorbeeld een pensionstal verplicht om het paspoort te hebben, staan dikke boetes op.



Dat eerste wat hier gezegd wordt zou je ook kunnen proberen. Lijkt me een goede tip.

Het tweede: volgens mij heeft TS wel eens ergens iets gezegd over eventueel doorverkopen. Dan heb je een paspoort nodig. En, inderdaad, een pensionstal kan een dikke boete krijgen als er geen paspoort bij is.

TS ik stuur je even een PB met wat informatie.

kiki1976

Berichten: 16858
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 11:57

Stel:

De man wint de rechtszaak tegen de stichting, dan is de kans toch heel groot dat de stichting de paarden terug zou moeten geven. Wat bemoeilijkt word doordat deze al zijn doorverkocht.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:14

Jullie maken het allemaal zo onnodig ingewikkeld. TS heeft een 'product' gekocht dat niet voldoet. Verkoper is niet in staat gebleken het gebrek te herstellen, heeft andere oplossingen aangedragen (een ander paard of deel van het geld terug) en TS is met één van die oplossingen akkoord gegaan. Daarmee zou normaal gesproken de kous af zijn. TS heeft gegokt dat ze links- of rechtsom alsnog een paspoort zou kunnen krijgen en na een jaar kunnen we denk ik wel concluderen dat ze verkeerd gegokt heeft. Wat ze nog kan proberen is het paard laten ophalen, maar daar wil ze blijkbaar niet aan. Wat ik overigens niet snap, want ze wilde het paard zelf ook weer doorverkopen. Je kunt wel volhouden dat je iets wilt wat niet kan, maar je schiet er niets mee op.

Amber_anne

Berichten: 6920
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:49

goeroe schreef:
Jullie maken het allemaal zo onnodig ingewikkeld. TS heeft een 'product' gekocht dat niet voldoet. Verkoper is niet in staat gebleken het gebrek te herstellen, heeft andere oplossingen aangedragen (een ander paard of deel van het geld terug) en TS is met één van die oplossingen akkoord gegaan. Daarmee zou normaal gesproken de kous af zijn. TS heeft gegokt dat ze links- of rechtsom alsnog een paspoort zou kunnen krijgen en na een jaar kunnen we denk ik wel concluderen dat ze verkeerd gegokt heeft. Wat ze nog kan proberen is het paard laten ophalen, maar daar wil ze blijkbaar niet aan. Wat ik overigens niet snap, want ze wilde het paard zelf ook weer doorverkopen. Je kunt wel volhouden dat je iets wilt wat niet kan, maar je schiet er niets mee op.


Maar de stichting was al illegaal bezig door een product te verkopen wat dus niet voldoet (zonder paspoort). Zou het bedrijf niet alsnog het paspoort moeten leveren omdat ze nu illegaal bezig zijn?

Vind wel dat de NVWA hier sterker in kan optreden eigenlijk!

Kinke

Berichten: 20536
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:55

Ik kan me niet voorstellen dat die Stichting gaat regelen dat dit paard weer opgehaald wordt en dat TS haar geld terug krijgt. Die zitten lekker een paar duizend kilometer buiten bereik.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 12:59

Amber_anne schreef:
Maar de stichting was al illegaal bezig door een product te verkopen wat dus niet voldoet (zonder paspoort). Zou het bedrijf niet alsnog het paspoort moeten leveren omdat ze nu illegaal bezig zijn?

Vind wel dat de NVWA hier sterker in kan optreden eigenlijk!

Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat ze dat zouden moeten, maar het lijkt erop dat ze dat gewoon niet kunnen. Hier zou inderdaad wel tegen opgetreden mogen worden, maat vergeet niet dat TS net zo goed in overtreding is door een paard te kopen zonder paspoort.

pvdbosch
Berichten: 491
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:07

Ondanks dat die stichting schijnbaar niet goed bekend staat zou ik toch de eigenaar laten bellen. (Ervanuitgaand dat hij de paspoorten heeft?)
Die eigenaar wil misschien niets over die stichting horen maar je kunt toch uitleggen dat jij ook de dupe bent van hen en of je niet rechtstreeks iets met hem kan regelen.
Misschien zegt hij inderdaad betaal maar een x bedrag (zoals al eerder is gezegd door iemand hier) en kan je het onderling met hem regelen.
Waarom ervanuit gaan dat hij ook ter kwade wille is?

chanicha

Berichten: 12157
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:09

Afbeelding
Hier staat ook dat je contact op moet nemen met nVWA.

anjali
Berichten: 15101
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 13:45

Ik hoop dat het paard een fijne blijvende stal krijgt en niet de dupe wordt van deze toestanden.

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:05

Vraag me af of er een vervoerder is die het betreffende paard, zonder paspoort terug wil brengen...

Maar een paspoort aanvragen bij ander stamboek kan niet?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 14:22

Zoe_97 schreef:
anjali schreef:
Meestal blijft bij opvangpaarden inderdaad een stichting eigenaar en mag een paard niet doorverkocht worden.Net als bij een honden-en kattenasiel.Terwijl je er wel wat voor moet betalen. Ik vind dat geen aantrekkelijke regeling,maar het geeft wel een bescherming voor de dieren.

Even hierop inpikken. Voor de wet zijn die adoptiecontracten helemaal niet geldig. Adoptiecontracten waar voorwaarden als niet doorverkopen instaan gelden enkel als er niet voor het dier betaald is. Van het moment je voor het dier betaald ben je wettelijk gezien eigenaar en is het een koopcontract. Een koopcontract mogen geen onderedelijke eisen (zoals niet doorverkopen of niet fokken) is staan of het contract is niet rechtsgeldig.

Hoe het bij de paarden zit weet ik niet, maar ik heb wel 3 honden via een stichting. Betaling is een gift aan de stichting, dus formeel geen betaling voor die hond. Adoptiecontract met als belangrijkste voorwaarde dat de hond eigendom blijft van de stichting, dus niet mag verkocht worden. Paspoort in orde en chip op mijn naam. Lijkt me helemaal in orde.
Dit is de enige manier om handelaars te vermijden. Anders worden ze overspoeld door mensen die met tranen in de ogen zeggen dat ze voor de rest van zijn leven voor dat lieve hondje gaan zorgen, thuis wordt de hond gewassen en geknipt, dan nog een roze strik errond en dan op markplaats aangeboden als 'boomerke' voor 2x de prijs die ze er net voor betaald hebben. Over de do's en don't die ze van de stichting meegekregen hebben ivm die hond wordt er dan gezwegen.
Voor zover ik weet is het in asiels dezelfde procedure.