Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:25

Ik vind dat er hier heel licht over gedaan wordt....

De stichting moet nog geld aan de vorige eigenaar,dus als je dat vrij vertaald,hebben ze paarden meegenomen zonder geheel of gedeeltelijk te betalen!
Dat is toch hetzelfde als diefstal?
Er loopt dus een rechtzaak in Spanje over diefstal.

Zo gek zou het dan toch niet zijn dat de paarden uiteindelijk terug moeten,als de stichting niet met het geld over de brug komt?

Logisch toch dat dan geen duplicaten gegeven worden?daar heeft de stichting geen recht op,want ze zijn nog niet van hen zolang ze niet correct en volledig betaald zijn lijkt me?

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:10

Dat zou kunnen tengeltje, maar ik lees het meer dat ze een afspraak hadden en dat de oude eigenaar achteraf meer geld wil. Al is het wel knap dat je dan de paarden wel meekrijgt en de paspoorten niet.

@ts is het bij de hele vrachtwagen zo gegaan? Zou je de andere paardeneigenaren musschien kunnen opsporen?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:13

Ik sta er van te kijken hoe het mogelijk is om 10 paarden zonder paspoorten ( neem aan ook bij de andere paarden) hier na NL toe te krijgen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:21

Vanuit de info in de OP kan het toch evengoed zijn dat de paspoorten wel in NL zijn maar dat er daar iets misgelopen is?
Op transport van Spanje naar NL zou er idd voor elk paard een geldig paspoort moeten zijn.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:43

jansje73 schreef:
Ik sta er van te kijken hoe het mogelijk is om 10 paarden zonder paspoorten ( neem aan ook bij de andere paarden) hier na NL toe te krijgen.


Totaal geen moeite, handelaren kopen weekelijks containers vol tinkere etc.

Die worden hier pas gechipt en krijgen een simpel paardenpaspoort, voor 30 euro per paard zijn ze klaar.

@ts, je kan op haar bestaande chip een paardenpaspoort aanvragen. Daarvoor is een simpele formulier voor, even laten invullen door een controleur of da mocht je er niet uitkomen bij de instantie waar het paard vandaan komt.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:43

Sclimpre schreef:
Vanuit de info in de OP kan het toch evengoed zijn dat de paspoorten wel in NL zijn maar dat er daar iets misgelopen is?
Op transport van Spanje naar NL zou er idd voor elk paard een geldig paspoort moeten zijn.


Een gezondheidsverklaring, geen paspoort en chip.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:59

mvdbijl schreef:
jansje73 schreef:
Ik sta er van te kijken hoe het mogelijk is om 10 paarden zonder paspoorten ( neem aan ook bij de andere paarden) hier na NL toe te krijgen.


Totaal geen moeite, handelaren kopen weekelijks containers vol tinkere etc.

Die worden hier pas gechipt en krijgen een simpel paardenpaspoort, voor 30 euro per paard zijn ze klaar.

@ts, je kan op haar bestaande chip een paardenpaspoort aanvragen. Daarvoor is een simpele formulier voor, even laten invullen door een controleur of da mocht je er niet uitkomen bij de instantie waar het paard vandaan komt.


Je wilt niet weten hoeveel maneges geen originele paspoorten bij de manegepaarden hebben. Mijn merrie heb ik ook gekocht zonder paspoort. Manege was haar eerste eigenaar volgens het paspoort. Ik stond er zelf bij dat ze uit de vrachtwagen werd gehaald vanuit de handelaar :+

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:06

Kan je achterhalen waar de andere paarden zijn gebleven? Als die ook dit probleem hebben dan sta je samen natuurlijk al veel sterker

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:10

jansje73 schreef:
Ik sta er van te kijken hoe het mogelijk is om 10 paarden zonder paspoorten ( neem aan ook bij de andere paarden) hier na NL toe te krijgen.


Ik denk dat ze die gewoon inladen en gaan rijden. Waarschijnlijk is er niet heel veel controle op de juiste papieren onderweg.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:12

tengeltje11 schreef:
Ik vind dat er hier heel licht over gedaan wordt....

De stichting moet nog geld aan de vorige eigenaar,dus als je dat vrij vertaald,hebben ze paarden meegenomen zonder geheel of gedeeltelijk te betalen!
Dat is toch hetzelfde als diefstal?
Er loopt dus een rechtzaak in Spanje over diefstal.

Zo gek zou het dan toch niet zijn dat de paarden uiteindelijk terug moeten,als de stichting niet met het geld over de brug komt?

Logisch toch dat dan geen duplicaten gegeven worden?daar heeft de stichting geen recht op,want ze zijn nog niet van hen zolang ze niet correct en volledig betaald zijn lijkt me?


Nou idd ja! Met wat pech moet het dier nog terug ook..

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 09:22

Ik heb met iedereen contact die ook een paard van deze melding heeft. Niemand heeft een paspoort.
PRE stamboek Nederland hebben we gelijk contact mee gehad en kunnen dus niks doen, in mijn vorige berichten een stukje van de mail geschreven.

Er loopt dus al dik een jaar een rechtzaak tegen de eigenaar vanuit de stichting. Hoe of wat weet ik niet precies. Wordt heel vaag over gedaan en we weten nog steeds niks..

Het nrps kon ook niks voor mij doen omdat alles wel geregistreerd staat van mijn merrie.

Ik denk helaas dat ik nooit een paspoort uit Spanje zal krijgen... in oktober ga ik naar Spanje, wie weet kunnen we er wel langs.. :)

Iemand gaf de tip over Mayke, heb al contact met haar gehad ook

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:28

mvdbijl schreef:
Sclimpre schreef:
Vanuit de info in de OP kan het toch evengoed zijn dat de paspoorten wel in NL zijn maar dat er daar iets misgelopen is?
Op transport van Spanje naar NL zou er idd voor elk paard een geldig paspoort moeten zijn.


Een gezondheidsverklaring, geen paspoort en chip.


Ben je daar zeker van?
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import
'Invoer vanuit een EU-lidstaat
Als u een paard invoert vanuit een andere lidstaat van de EU, dan moet het paard al een geldig paspoort hebben.'

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:32

Eigenlijk is dit toch het probleem van de stichting Paard in nood?
Hun leveren paarden zonder paspoort, wat zowel hier als in Spanje , niet mag. Daarbij houden ze je niet op de hoogte en krijg je schijnbaar ook geen hulp? Veevoeder mag ook binnen Europa geen dieren vervoeren zonder paspoort maar daar is nagenoeg geen controle op.

Misschien is de kortste klap in Spanje de vorige eigenaar opzoeken en vragen om de paspoorten . Eventueel het bedrag wat de stichting,volgens, hem verschuldigd is geven? Misschien is dat zelfs goedkoper dan een duplicaat?

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:39

Aan wie heb je het geld voor het paard betaalt? Ik neem aan, dat je de Stichting hebt betaald. Als dat zo is, dan is het wel tijd om de Stichting in gebreke te stellen (d.m.v. de advocaat): ze hebben even praktisch gesteld "een incompleet product" geleverd: paard zonder paspoort.
Dat er een rechtzaak "loopt of zou lopen" van de Stichting tegen de echte PRE-eigenaar, is voor jullie in feite niet van belang. Even sec gesteld heb je alleen een overeenkomst met de Stichting.
(edit: typo)

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 09:50

Is die Stichting Paard in Nood een paardenhandelaar of een paardenopvang? In het geval van opvang kan ik me voorstellen dat ze de paarden opgehaald hebben en nooit de paspoorten mee hebben gekregen en nu het probleem bij de nieuwe eigenaren neerleggen om een paspoort alsnog te krijgen. Zo mag het niet maar lijkt mij de meest logische verklaring. Zij hebben hun geld en het probleem ligt bij een ander.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:01

Sclimpre schreef:
Vanuit de info in de OP kan het toch evengoed zijn dat de paspoorten wel in NL zijn maar dat er daar iets misgelopen is?
Op transport van Spanje naar NL zou er idd voor elk paard een geldig paspoort moeten zijn.


Een gezondheidsverklaring, geen paspoort en chip.[/quote]

Ben je daar zeker van?
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import
'Invoer vanuit een EU-lidstaat
Als u een paard invoert vanuit een andere lidstaat van de EU, dan moet het paard al een geldig paspoort hebben.'[/quote]

En jij denkt dat dit gebeurd? Ik denk enkel de duurdere sportpaarden. En met deze regel is er enkel een soort van controle als je hem invoert en direct bij een ander stamboek meld.

De markten komen er weer aan er komen bakken paarden, vooral tinkers en dergelijke deze kant op zonder enig papier.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:09

mvdbijl schreef:
En jij denkt dat dit gebeurd? Ik denk enkel de duurdere sportpaarden. En met deze regel is er enkel een soort van controle als je hem invoert en direct bij een ander stamboek meld.

De markten komen er weer aan er komen bakken paarden, vooral tinkers en dergelijke deze kant op zonder enig papier.


Het gebeurt ook bij goedkopere paarden hoor :j Mijne heeft echt een Spaans paspoort.

Dat er veel paarden zonder, of metbhet verkeerde, paspoort het land binnen komen maakt het nog niet legaal. Volgens mij worden dieren juist op markten nog Wellens gecontroleerd door de NVWA maar in de gewone handel nauwelijks.
Zolang kopers zich er ook niet druk over maken veranderd er natuurlijk ook niets.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:14

mvdbijl schreef:
Een gezondheidsverklaring, geen paspoort en chip.


Ben je daar zeker van?
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import
'Invoer vanuit een EU-lidstaat
Als u een paard invoert vanuit een andere lidstaat van de EU, dan moet het paard al een geldig paspoort hebben.'[/quote]

En jij denkt dat dit gebeurd? Ik denk enkel de duurdere sportpaarden. En met deze regel is er enkel een soort van controle als je hem invoert en direct bij een ander stamboek meld.

De markten komen er weer aan er komen bakken paarden, vooral tinkers en dergelijke deze kant op zonder enig papier.[/quote]

Het gaat over hoe het moet, niet of het gevolgd wordt of niet.
De boetes zijn toch wel dezelfde bij een sportpaard als bij een gewoon paard.
Ik denk dat net stichtingen de regels strikt volgen omdat er erg kritisch naar gekeken wordt.
En dat grotere transporten meer kans op controle hebben dan een trailer met 1 paard erin.
Vandaar dat imo de kans dat het paspoort al in NL is groter is dan dat het in Spanje gebleven is.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:02

In de meeste gevallen,als het paspoort niet met het paard wordt meegeleverd,is omdat degene die het paspoort achterhoudt,nog geld wil.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:31

mvdbijl schreef:
jansje73 schreef:
Ik sta er van te kijken hoe het mogelijk is om 10 paarden zonder paspoorten ( neem aan ook bij de andere paarden) hier na NL toe te krijgen.


Totaal geen moeite, handelaren kopen weekelijks containers vol tinkere etc.

Die worden hier pas gechipt en krijgen een simpel paardenpaspoort, voor 30 euro per paard zijn ze klaar.
.


wat voor onzin is dat nu?

een enkel paard mag de boot op zonder chip, paspoort en medische keuring.
dus dat tinkers hier pas gechipt worden is grote onzin!

van over zee moeten ze de boot in,dat wordt gecontroleerd,over de weg kan je zo een ander land inrijden omdat de grenzen nu eenmaal open zijn,dus kan op controle is enorm klein,net daarmee kan het prima.

en waarom de paarden meegegeven zijn?
wie zegt dat de eigenaar er akkoord mee ging?
als de eigenaar akkoord ging,lijkt het me dat die de paspoorten wel meegegeven zou hebben,ze kunnen ook zonder akkoord uit het land geplukt zijn toch?
niemand weet hoe het gegaan is,maar als er een rechtzaak loopt en de eigenaar heeft de paspoorten nog,dan lijkt het me niet dat ze met akkoord meegegeven zijn....

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:59

elbony schreef:
Aan wie heb je het geld voor het paard betaalt? Ik neem aan, dat je de Stichting hebt betaald. Als dat zo is, dan is het wel tijd om de Stichting in gebreke te stellen (d.m.v. de advocaat): ze hebben even praktisch gesteld "een incompleet product" geleverd: paard zonder paspoort.
Dat er een rechtzaak "loopt of zou lopen" van de Stichting tegen de echte PRE-eigenaar, is voor jullie in feite niet van belang. Even sec gesteld heb je alleen een overeenkomst met de Stichting.
(edit: typo)


Helemaal mee eens!

Dit klopt gewoon niet. Ook een stichting zonder winstoogmerk (ga ik maar vanuit) dient correct te werk te gaan en daar mogen ze best op gewezen worden.

Oehlala
Berichten: 4307
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:29

Nu heb jij eigenlijk een probleem want je hebt een paard staan zonder paspoort. Dus bij controle heb je wel iets uit te leggen.

De transporteur had ook een export moeten regelen met de paspoorten en eigenlijk mogen al die paarden hier niet zijn. Goed als daar niet op gecontroleerd wordt, kom je een eind.

Ik hoop dat je eruit komt ts! Erg vervelend zo!

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 16:33

Ik heb inderdaad het geld betaald aan de stichting. Maar de paarden zijn naar mijn weten niet het terrein af geweest van de officiƫle eigenaar (dus niet de stichting) tot dat ze opgehaald werden om naar Nederland te gaan

Rocamor

Berichten: 10871
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:35

Maar dan is de stichting toch nog steeds degene die dit dient op te lossen?

Zij maakt er een enorme puinzooi van

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 16:49

Dit zijn dus geredde verwaarloosde paarden? Dan is het logisch dat de papieren en administratie ook niet in orde was.Zijn de paarden misschien door de dierenbescherming in beslag genomen,terwijl de eigenaren het daar niet mee eens waren en dus ook de boekjes niet gegeven hebben?Het is dus al een rechtszaak,ik hoop dat de paarden er niet de dupe van gaan worden.