Elektrische auto voor de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:30

En die Model X heeft die easter egg :D
https://youtu.be/0o8vc5wWCb0

Kon je niet ook levenslang gratis elektriciteit "tanken" als je een nieuwe Tesla kocht? Dan zijn die zonnepanelen weer "overbodig".

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:35

TS: Ik denk niet dat de XC90 een volledig elektrische uitvoering heeft. Maar wat betreft de belastingsvoordelen van een elektrische vs hybride wagen, ik weet dat belasting hier (België) voor ons al zo goed als nihil is vanwege het hybride aspect. En dat terwijl de auto eigenlijk maar een km of 50 elektrisch kan rijden voor hij overschakelt naar de brandstof. Beetje krom dus, want vanaf dat hij op brandstof gaat verbruikt hij nog steeds veel.

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:40

Dorine92 schreef:
ikke schreef:
Voor de rest hoop ik niet dat jullie denken dat dit de heilige toekomst van het autorijden is. Dan kon je nog weleens voor aardige verrassingen komen staan.....

Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.

Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 23:07

Dorine92 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Dit komt omdat mijn vader verder rijdt naar zijn werk dan de accu mee gaat. Ook kan jij het zelf in de hand houden door bijvoorbeeld maar 110 max te rijden. Dan kan je makkelijk er meer uit halen. :)

Mijn vader heeft trouwens een limited edition die sportiever is (260 pk oid) en dus minder zuinig. :=

Edit. Mijn baas heeft een eigen bedrijf dus en least een model X geloof ik. Scheen voor hem goedkoper te zijn dan een andere dikke trekauto zoals een Nissan of Audi oid.

Ahh oke nou ik rij lekker 100 hoor als ik dan gratis rij zegmaar. Ga dan echt niet 120 rijden op brandstof. En hoef ook de stenen niet uit de straat te rijden bij het optrekken dus dat scheelt.
Wat zou dat leasen kosten dan? En wie betaalt het onderhoud van de auto dan? En de verzekering? Wegenbelasting betaalt hij dan niet begrijp ik (je baas)

Zou je contact voor op kunnen nemen met tesla zelf gok ik zo. :)

Mijn baas stond van de week nog in het FD met zijn Tesla. :=

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 09:04

ikke schreef:
Dorine92 schreef:
Wat bedoel je hiermee?
Als ik zonnepanelen aanschaf en dan gelijk ook elektrisch ga rijden met een tweedehands elektrische of hybride auto ben ik toch slim bezig? Dan haal ik meer rendement uit mijn zonnepanelen want in de zomer doe ik toch niet veel met al die stroom anders. Ja terugleveren maar dat houdt natuurlijk ook op. Blijft echt niet zo

Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.

Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

Nu volg ik je helemaal niet meer :?

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:30

Dorine92 schreef:
ikke schreef:
Nee, men heeft jou wijs gemaakt dat je slim bezig bent maar in de praktijk slaat het helemaal nergens op.
Tussenoplossinkje; zoethoudertje voor de milieuterroristen, meer niet.

Of, zoals een Range Rover rijder het verwoorde: Mijn auto een zuipschuit? Welnee, ik draag pro-actief bij aan het bedenken van oplossingen voor als de olie op is.

Nu volg ik je helemaal niet meer :?

Die zonnecellen op je dak heeft nog wel soort van nut (wanneer komen die ****-chinezen nou eens met fatsoenlijke rendementen!) maar de rest van je overwegingen is een luchtkasteel.

Elektrische auto's in de versie zoals we dat nu kennen, is alleen maar een tussenstapje, een zoethoudertje, zodat ze tegen de milieuterroristen kunnen zeggen dat ze toch goed begonnen zijn.
Elektrische auto's zullen nooit wat worden; dat is simpelweg onmogelijk en het echte alternatief vergt een aanpassing in de logistieke organisaties waar ze nog minstens 20 jaar zoet mee zijn. Tot die tijd zullen we aan moeten rommelen met "lapmiddelen" totdat we dat allemaal voor elkaar hebben.

Daarnaast, wat denk je dat er gebeurt als we nu tegen die Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt, succes ermee.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je je hier niet meer druk om gaat maken.....

Kortom: prima als je zo'n nieuwerwets voertuig wil rijden, maar als je serieus zooi wil verplaatsen, zul je serieus materiaal in moeten zetten en daar zijn niet zoveel alternatieven voor wat we al ruim 100 jaar doen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 09:55

Gelukkig zijn er ook genoeg mensen waaronder heel veel experts die wél geloven dat elektrisch rijden de toekomst is :)
Heel mooi als er over 20 jaar een nieuwe energiebron bij komt, maar voorlopig zie ik ook het liefst dat iedereen elektrisch gaat rijden. Het heeft enorm veel voordelen.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:02

Maar Dorine - je hoeft het aanschaffen van zonnepanelen toch helemaal niet te rechtvaardigen...?

De mijne zijn nu 10 jaar oud ('antiek') en kostten zo'n 7000 euro. Qua vermogen heb je voor datzelfde geld nu het driedubbele.

Met de huidige rentestand is het uiterst verstandig om ('eventueel aanwezig') spaargeld te investeren in zaken als zonnepanelen (of isolatie van het huis of aandelen in een windmolenpark op zee).

@Ikke: "laat maar".

(Mijn buurman heeft geen paard of trailer, maar laadt zijn Tesla heel schattig op met een touwtje uit de brievenbus. Ik probeer de man al maanden te vragen of de auto compleet op zijn eigen panelen loopt en of ze ook nog terugleveren.)

ikke

Berichten: 37550
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:09

8nnemiek schreef:
Gelukkig zijn er ook genoeg mensen waaronder heel veel experts die wél geloven dat elektrisch rijden de toekomst is :)
Heel mooi als er over 20 jaar een nieuwe energiebron bij komt, maar voorlopig zie ik ook het liefst dat iedereen elektrisch gaat rijden. Het heeft enorm veel voordelen.

Nee, elektrisch rijden in de huidige vorm is onzin. Er is simpelweg te weinig grondstof om alle noodzakelijke auto's elektrisch te maken.

Die nieuwe energiedragers zijn er al, alleen is produktie op grote schaal nog een dingetje en dan moet je dat spul ook nog veilig in de auto van onkundige gebruikers zien te krijgen.

Dat weten die experts heel goed en ook zij moeten iets om ergens in de hoofden van "het volk" de knop om te krijgen. Dat lukt ze heel aardig dus in dat opzicht zijn we op de goede weg.

In de tussentjd wacht ik geduldig tot de brandstofcel voor "het volk" beschikbaar komt en tegen die tijd zijn er ook wel sets om mijn oude vertrouwde V8 op ammoniak te laten lopen :D

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:38

...complotdenken is voor sommigen een leuke hobby.
Bijkomende voordeel: "ik weet zo heerlijk hoe of het zit".

0011223344
Berichten: 450
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: Bij mijn paard in de tuin

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:21

Mijn vriend zit in de Amerikaanse auto's en hij zegt dat er op die Tesla na nog geen opties zijn die dit goed doen. Ook hij heeft het over de accu's die niet geproduceerd kunnen worden omdat er te weinig grondstof is.

Wij volgen de ontwikkelingen wel op de voet, zeker omdat er steeds lastiger gedaan wordt over benzine en dieselauto's. Voorlopig zijn wij een oude Bronco aan het opknappen als trekauto, een oldtimer. Een ontzettende slurper maar wel een betrouwbare auto om te trekken.

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:43

Wij hebben de tesla model x, die kan het imprinciepe prima trekken, is alleen geen goedkope auto.
Wellicht de nieuwste Volvo xc90?

Faitherr

Berichten: 1183
Geregistreerd: 27-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:44

Sanet schreef:
En die Model X heeft die easter egg :D
https://youtu.be/0o8vc5wWCb0

Kon je niet ook levenslang gratis elektriciteit "tanken" als je een nieuwe Tesla kocht? Dan zijn die zonnepanelen weer "overbodig".

Hmm volgens mij niet, wel kun je hem bij van der valk hotels gratis opladen. Dus dan zou je inderdaad gratis kunnen rijden

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 11:55

Eigenaar van mijn bijrijdpaard die heeft zo een Mercedes hybride.
Halve terreinwagen ik kukel elke keer een eind naar beneden omdat ik vergeet hoe hoog die auto is _O-.

Maar ja zolang je rustig blijft rijden rijd die gewoon kop de elektrische motor. Maar zodra je ook maar iets gas bij geeft om iets sneller weg te komen bij bijv een stop licht schakelt ie wel heel vlot over naar de brandstof motor. Dus in hoeverre dat ding nou echt heel zuinig is weet ik niet precies. Ik ben nog nooit meegeweest de snelweg op.

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:35

Wij hebben ook een hybride voor de trailer, een Lexus RX450H. Hij trekt het echt met gemak. Mag 2000kg trekken en als we onder de 50km/h rijden schakeld hij zelfs over op stroom! Afbeelding

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:53

Is de RX plug-in?

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:57

Als we nog even geduld hebben ze zijn paardentrailers aan het testen met eigen extra aandrijf. Dan worden ze beter en makkelijker trekbaar voor electrische auto. Mis ook vrachtwagens op electra voor paard. Dan zonnepaneel op dak auto/vrachtauto. Met dit weer laad dat wel. Techniek volop in ontwikkeling.

Hoe wel ik het voor caravan, paardentrailers nog weinig zuinige opties zijn. Je komt voor genoeg power vaak op diesel uit. En is betaalbaar. Andere oplossingen nog vrij duur.

Net als zonnepaneel wat folie kan gaan worden wordt nu getest zodat het allemaal makkelijker lichter wordt. Gaat best snel.

Of wat dacht je van auto op waterstof die hebben meer power maar ziet ze weinig. Kan op regenwater gefilterd. Moet je niet hebben deze periode want nu water tekorten bijna

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 12:58

Rex_Rolfo schreef:
Is de RX plug-in?


Nee, hij laadt zichzelf op!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:52

Rijdt dus 100% op benzine (al dan niet via tussenstap elektriciteit) dus geen optie voor TS. Die wil namelijk graag de stroom uit zonnepanelen gebruiken om de autoaccu op te laden. En de enige optie die kan trekken en relatief ver kan rijden op elektriciteit is de Model X.

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 15:52

ikke schreef:
Dorine92 schreef:

Nu volg ik je helemaal niet meer :?

Die zonnecellen op je dak heeft nog wel soort van nut (wanneer komen die ****-chinezen nou eens met fatsoenlijke rendementen!) maar de rest van je overwegingen is een luchtkasteel.

Elektrische auto's in de versie zoals we dat nu kennen, is alleen maar een tussenstapje, een zoethoudertje, zodat ze tegen de milieuterroristen kunnen zeggen dat ze toch goed begonnen zijn.
Elektrische auto's zullen nooit wat worden; dat is simpelweg onmogelijk en het echte alternatief vergt een aanpassing in de logistieke organisaties waar ze nog minstens 20 jaar zoet mee zijn. Tot die tijd zullen we aan moeten rommelen met "lapmiddelen" totdat we dat allemaal voor elkaar hebben.

Daarnaast, wat denk je dat er gebeurt als we nu tegen die Arabieren zeggen: stop die olie maar daar waar de zon niet schijnt, succes ermee.
Dan weet je in ieder geval zeker dat je je hier niet meer druk om gaat maken.....

Kortom: prima als je zo'n nieuwerwets voertuig wil rijden, maar als je serieus zooi wil verplaatsen, zul je serieus materiaal in moeten zetten en daar zijn niet zoveel alternatieven voor wat we al ruim 100 jaar doen.

Maar als ik met die auto minimaal 1800 kan trekken en ik heb zonnepanelen.. dan zie ik nog steeds het probleem niet. Dan heb ik het toch super goed voor elkaar? Wat de rest van de wereld gaat doen zal mij dan toch een rotzorg zijn? Of die elektrische auto nou wel of niet de toekomst is, ik heb toch lol van mn auto en mn panelen?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 15:57

Janneke2 schreef:
Maar Dorine - je hoeft het aanschaffen van zonnepanelen toch helemaal niet te rechtvaardigen...?

De mijne zijn nu 10 jaar oud ('antiek') en kostten zo'n 7000 euro. Qua vermogen heb je voor datzelfde geld nu het driedubbele.

Met de huidige rentestand is het uiterst verstandig om ('eventueel aanwezig') spaargeld te investeren in zaken als zonnepanelen (of isolatie van het huis of aandelen in een windmolenpark op zee).

@Ikke: "laat maar".

(Mijn buurman heeft geen paard of trailer, maar laadt zijn Tesla heel schattig op met een touwtje uit de brievenbus. Ik probeer de man al maanden te vragen of de auto compleet op zijn eigen panelen loopt en of ze ook nog terugleveren.)

Jawel ik moet het voor mezelf rechtvaardigen want ik heb geen spaargeld. En ik kan niet én 500m2 asbest van het dak halen en 30 zonnepanelen neerleggen, én een huis strippen, én dat huis weer inrichten, én een dure benzineauto hebben en veel geld per maand aan tanken en wegenbelasting kwijt zijn, en paarden houden, en het erf opknappen, en de oudere auto vervangen, enz enz. Moet toch keuzes maken en een volgorde kiezen. Kan ook op hout gaan stoken en beide auto's "op" rijden tegen de huidige benzinekosten en wegenbelastingkosten. En geen zonnepanelen nemen maar een palletkachel bijvoorbeeld

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 15:59

Faitherr schreef:
Wij hebben de tesla model x, die kan het imprinciepe prima trekken, is alleen geen goedkope auto.
Wellicht de nieuwste Volvo xc90?

Daar neig ik wel het meeste naar als ik die voordelig tweedehands kan kopen

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 16:01

xsensibel schreef:
Wij hebben ook een hybride voor de trailer, een Lexus RX450H. Hij trekt het echt met gemak. Mag 2000kg trekken en als we onder de 50km/h rijden schakeld hij zelfs over op stroom! [ [url=m/C3NRAE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee das ook een goeie optie dan. Thx!
Hoeveel km rij je op elektra? En moet die opgeladen worden of is het alleen maar eentje die van de benzine weer stroom opwekt?
Weet ook niet of ze tweedehands te betalen zijn. Zal eens kijken

Oh wacht ik lees in de reacties onder jou dat hij idd alleen op benzine oplaadt. Dan heb ik alsnog niks aan mn zonnepanelen

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Re: Elektrische auto voor de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:25

Hier ook een Volvo V60 plug-in hybrid. Zie dat er hier meer tevreden gebruikers zijn, het is een heel fijne trailer-auto. Echter reken je niet te rijk op het elektrisch rijden; wat ik een groot nadeel vind aan deze hybride diesel (en dat was voor ons toch wel erg tegengevallen)... hij kan slecht tegen kou!
Wij hadden hem ook gekocht voor volledig ww verkeer elektrische ritjes (actieradius is ongeveer 35-40 km in de praktijk). Alleen zodra de buitentemperatuur <15 graden is geeft de auto vaak de melding dat ' het hybridesysteem tijdelijk niet beschikbaar is', maw, dan heb je gewoon een dieselauto. Pas als de motor warm is schakelt hij meestal wel weer over, maar lang niet zo constant als in de zomer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 16:54

Janneke2 schreef:
...complotdenken is voor sommigen een leuke hobby.
Bijkomende voordeel: "ik weet zo heerlijk hoe of het zit".

Het is geen complotdenken hoor.

Als je echt millieubewust bezig wil zijn dan rij je je oude auto op. Wat voor millieubelasting denk je dat de productie van al die accu auto's is? En je hoort ook niemand over wat we straks met al die giftige oude accu's gaan doen..... En wat doen we met alle jong gebruikte auto's die maar weer worden ingeruild? Het is schrikbarend hoeveel relatief jonge auto's hier op de plaatselijke sloop staan. De auto is een wegwerpartikel geworden. Dat is pas slecht voor het millieu!

Daarnaast klopt Ikke's punt dat er niet genoeg electra is voor alle auto's op de weg ook als een bus. Waar denken jullie dat al die electra vandaan komt? Echt niet van de zonnepanelen en windmolens. Het grootste deel van de electra komt nog steeds uit de kolen en kerncentrales. Wat we thuis zelf opwekken op ons dak is een fractie van het mondiale verbruik. Dus allemaal massaal in een nieuwe electrische auto gaan rijden en de oude afdanken is lang niet zo millieu vriendelijk als ze je willen doen geloven.

Iedereen die graag electrisch wil rijden en zich daar goed bij voelen moeten dat ook zeer zeker doen. Ook bij ons komen ooit zonnepanelen op de schuur maar pas zodra ik mijn energie ook zelf goed en betaalbaar op kan slaan. En tot die tijd is hoe meer electrische auto's hoe meer benzine voor onze oldtimertjes voor mij.