DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:07

Volgens mij had TS het paard graag willen hebben en heeft ze het nu geestelijk nog niet losgelaten,doordat die veearts het probleem voor zijn dochter niet zo erg gevonden zou hebben.waardoor TS nog twijfelt?Want anders zou ze toch juist blij moeten zijn dat door de informatie van de veearts de verkoper al snapte dat ze het paard niet ging kopen.Want bij een vage keuringsuitslag zou die anders nog kunnen gaan zeuren!En die bijrijdster heeft er niets over te zeggen,maar bemoeit er zich wel mee zoals gebruikelijk in dergelijke gevallen!

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:07

Nee,ik lees ook nergens dat dit op bokt gemeld staat? Wat een rare reacties hier. Als die verkoper nu zelf de DA had ingehuurd en betaald(!) dan snap ik het hele verhaal. Maar de TS staat nu met lege handen plus een vette rekening van de DA van het paard van een ander. Die DA had eerst jullie moeten benaderen en jullie hadden dit met de verkoper moeten kortsluiten. Ik vind de DA ook buiten zijn boekje gegaan en zou die verkoper de rekening geven. Blijkbaar zijn die bekenden met deze DA anders had hij nooit eerst hun benaderd terwijl jullie de opdracht geven en betalen. Dat heb ik ook nog nooit eerder gehoor dat dit op zo'n manier gaat.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:10

anjali schreef:
Volgens mij had TS het paard graag willen hebben en heeft ze het nu geestelijk nog niet losgelaten,doordat die veearts het probleem voor zijn dochter niet zo erg gevonden zou hebben.waardoor TS nog twijfelt?Want anders zou ze toch juist blij moeten zijn dat door de informatie van de veearts de verkoper al snapte dat ze het paard niet ging kopen.Want bij een vage keuringsuitslag zou die anders nog kunnen gaan zeuren!En die bijrijdster heeft er niets over te zeggen,maar bemoeit er zich wel mee zoals gebruikelijk in dergelijke gevallen!


Mooie aannames. :)
We zitten er niet mee dat het paard hem niet geworden is. We zitten met de gang van zaken, wij kunnen het nu niet fijn afsluiten met alle partijen.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:10

Jouw eigen woorden waren dat de berijder had gelezen dat jij had gezegd dat het dier was afgekeurd. Ik ben er even vanuit gegaan dat dat Bokt is geweest, mijn fout, maar of dat bokt of een ander medium is geweest maat in mijn ogen voor de strekking van het verhaal niet uit. Jouw woorden dat zij het ergens heeft kunnen lezen.

En inderdaad zal een DA nooit de worden afgekeurd gebruiken. Afgekeurd geldt alleen voor de verzekering, als je een paard uit laat keren en niet laat slachten maar terugkoopt. Een DA geeft alleen een positief of negatief (of in jouw geval blanco) aankoopadvies voor het gebruiksdoel. Ik zou zelf ook not amused zijn over de woorden afgekeurd.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:11

Nogmaals, Oji. Ik heb het aangepast. Heb geen zin om hierover door te zagen.

Graag respect voor dat verzoek.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:18

Jij wou toch graag gecorrigeerd worden...werd je beter van :D :D :D

Ik kan niet van te voren ruiken dat jij dingen gaat aanpassen, en alleen reageren op informatie zoals ie er op dat moment staat. Dus niet de bal bij mij neerleggen dat ik respect moet hebben als jij dingen verdraaid opschrijft of liever verandert naar iets waar minder discussie over mogelijk is. Ik reageer puur op jouw hier vertelde versie van het verhaal en geef mijn visie.

En het staat er overigens nog steeds in de OP: "Kort daarna kregen we een bericht van diegene die het paard had voorgereden. Ze gaf aan dat ze het niet fijn vond om te lezen dat wij het paard aanmerkten als afgekeurd 'omdat de dierenarts had gezegd dat ze niet was afgekeurd en omdat hij hen had verteld dat als hij een paard voor zijn dochter had gezocht hij het paard hierop niet had laten staan'. "

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:22

Je hebt mijn reacties gelezen. Toch?

asjemenou

Berichten: 9002
Geregistreerd: 02-05-06

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:28

Maar de koper en de verkoper waren dus beide niet aanwezig bij de keuring, want ze moesten beide gebeld worden door de DA?

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:30

Jawel, maar de keuring was met foto's ter plaatse. Dierenartsen zouden de foto's nog een keer bekijken op groot beeld op kliniek en toen kwamen er bemerkingen uit.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:36

Ik lees alleen maar dat er gecommuniceerd was met de verkoper, niet wie naar wie gebeld had. Kan het zijn dat de verkoper zelf contact opgenomen heeft met de da? Die kan dan moeilijk weigeren info te geven aan de eigenaar van het paard, alleen omdat hij nog geen contact met jou gehad heeft. Snap ook niet goed dat je het niet doorgaan van de verkoop van een paard 'goed wilt afsluiten'. Laat het achter je en ga op zoek naar een ander leuk paard. Het sop is echt de kool niet waard. Je kan het jezelf in je leven wel erg moeilijk maken om over zo'n luttel iets je zo druk te maken. En als je het niet achter je kan laten, neem contact op met de da en overleg met hem. Had je eigenlijk meteen al moeten doen als je er geen vrede mee hebt.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:38

Even voor de goede orde: het is weekeind. Dus contact opnemen is niet echt een optie nu.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:39

asjemenou schreef:
Maar de koper en de verkoper waren dus beide niet aanwezig bij de keuring, want ze moesten beide gebeld worden door de DA?

Ja,dat lijkt vreemd.Want meestal zijn ze er allebei bij en vertelt de veearts meteen wat hij constateert.Zodat ze het beiden horen. Maar misschien gaat dit dan over de uitslag van foto's die elders nog bekeken moesten worden.Overigens zullen veeartsen wel voorzichtig zijn met hun uitspraken. Ik heb vroeger meegemaakt op de stal waar ik toen stond dat een veearts een positief koopadvies had gegeven voor een duur paard; na een tijdje werd dat paard kreupel,degene die hem gekocht had klaagde de veearts aan,en die heeft het paard uit zijn eigen zak moeten vergoeden!Waarna nog een hoop ellende kwam met de verzekering van het paard ook- wees blij als je dat allemaal niet hoeft mee te maken.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:43

Blij dat ik de mijne gewoon in het weekeinde kan bellen. Zeker als ik ergens mee zit.

_kajo_
Berichten: 739
Geregistreerd: 21-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:45

_kajo_ schreef:
Citaat:
Het is verstandig om van te voren goede afspraken te maken wie de opdrachtgever bij de keuring is. Deze persoon is namelijk dan het contactpersoon en ontvangt alle informatie. Tevens wordt deze persoon eigenaar van het keuringsrapport. Wij mogen niet zomaar patiënt gegevens verstrekken aan derden, hiervoor moet er altijd toestemming gegeven worden door de eigenaar (van paard). De opdrachtgever is ook verantwoordelijk voor de kosten van de keuring. Deze kunnen natuurlijk wel onderling verrekend of gedeeld worden.

Citaat:
De uitslag(= keuringsrapport) van een keuring is vertrouwelijk en blijft tussen veterinair, koper en verkoper


Dat de DA na mijn toestemming de uitslag deelt met de verkopende partij en daarbij aangeeft dat hij het paard wel aan zijn dochter zou verkopen, dat maakt mij geen bal uit. Dat dit door de verkoper vervolgens met derden (want dat is de voorrijder in mijn ogen) gecommuniceerd wordt vind ik dan weer wat minder.

oji schreef:
Zoals het hier staat hoeft dit dus niet NA toestemming van de koper...zoals er ook staat wordt de informatie over de keuring gedeeld met zowel de koper als de verkoper. De verkoper is de eigenaar van het paard en blijft dit ook als de koper van koop afziet. Dus de eigenaar mag volgens mij op eigen gezag besluiten de patient informatie te delen met derden. De keuringsarts mag dat niet met andere als de koper en de verkoper. De koper die van de koop afziet mag dat als ik het goed interpreteer ook niet met derden. Als de eigenaar/verkoper de info deelt door bv in een volgende advertentie de bemerking te melden, zie ik dat alleen maar als netjes dat die info gedeeld wordt eerlijk gezegd.

Dus ook als de verkoper de info met de berijder heeft gedeeld, is dat volgens mij gewoon rechtmatig, want hij is degene die beslist of informatie doorgespeeld mag worden aan derden. Als de koper die de keuring heeft laten doen dit deelt, is het zo te lezen niet rechtmatig. En dat zou inderdaad betekenen dat hier op bokt nog wel eens wat onrechtmatig informatie wordt verstrekt of geinsinueerd adhv bepaalde advertenties. Waar we uiteraard allemaal ons voordeel mee doen, maar wat wel problemen zou kunnen opleveren voor degene die die informatie verstrekt.

@oji. Je haalt een paar eigenaren door elkaar. De opdrachtgever is eigenaar van het keuringsrapport en bepaalt of deze met de verkoper gedeeld gaat worden. Bij een negatief aankoopadvies moet deze gedeeld worden omdat dit het bewijs is waarop een koopovereenkomst ontbonden kan worden.

Patiëntinformatie betreft informatie over behandelingen die in het verleden hebben plaatsgevonden. Wanneer een koper bij de DA gaat navragen of een paard bv een peesblessure heeft gehad. Deze informatie mag een DA dus niet aan een koper geven zonder toestemming.

De opdrachtgever mag informatie uit het keuringsrapport inderdaad niet delen. Zelfs niet wanneer een bekende dit paard zou willen kopen. En ook de verkoper mag deze informatie niet delen zonder toestemming van de opdrachtgever. Deze informatie valt namelijk niet onder de patiëntinformatie waarover eerder werd gesproken.



Sunnda schreef:
En als zoveel mensen in een topic dezelfde mening zijn toegedaan, zit er misschien een kern van waarheid in en kun je daar misschien iets mee in de toekomst.

Ik herhaal mezelf maar weer
_kajo_ schreef:
Ik mag hopen dat het gros van de Bokkers die hier heeft gereageerd nooit in een juridisch conflict, betreffende een aan/verkoop, terecht komt want met jullie aannames en meningen zitten jullie juridisch niet zo sterk.

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:46

Mousmous schreef:
Blij dat ik de mijne gewoon in het weekeinde kan bellen. Zeker als ik ergens mee zit.

Lijkt mij wat overdreven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:47

anjali schreef:
asjemenou schreef:
Maar de koper en de verkoper waren dus beide niet aanwezig bij de keuring, want ze moesten beide gebeld worden door de DA?

Ja,dat lijkt vreemd.Want meestal zijn ze er allebei bij en vertelt de veearts meteen wat hij constateert.Zodat ze het beiden horen. Maar misschien gaat dit dan over de uitslag van foto's die elders nog bekeken moesten worden. Overigens zullen veeartsen wel voorzichtig zijn met hun uitspraken. Ik heb vroeger meegemaakt op de stal waar ik toen stond dat een veearts een positief koopadvies had gegeven voor een duur paard; na een tijdje werd dat paard kreupel,degene die hem gekocht had klaagde de veearts aan,en die heeft het paard uit zijn eigen zak moeten vergoeden!Waarna nog een hoop ellende kwam met de verzekering van het paard ook- wees blij als je dat allemaal niet hoeft mee te maken.


Dit is al een aantal keer besproken en vermeld

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:48

S nachts hierdoor niet kunnen slapen en een topic op bokt openen is gelukkig niet overdreven. :')

Voordeel van deze en eerdere topics is wel dat mogelijke verkopers weten met wat voor soort persoon ze te maken krijgen. Ik zou niet meer reageren op je zoekertje na deze topics.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:49

Denk dat de verkoper zelf de DA benadert heeft. De DA had uiteraard eerst de uitslag met jullie moeten communiceren. Beetje informeel zo'n DA. Ik heb bij een keuring eens een paar foto's laten maken. Paard bleek bij een ander onderdeel van de keuring niet helemaal goed. Ik heb het paard niet gekocht, kreeg ik later een mailtje van de verkoper of ik toestemming voor het verkrijgen van de foto's kon geven...Ze hadden zelf bij de kliniek geprobeerd de foto's te krijgen, maar dat was niet gelukt. Euh....nee, niet op manier.. :+
Het is ook maar de vraag of de DA het paard daadwerkelijk gekocht had als hij zelf naar zoiets op zoek was geweest...

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:50

cobiie schreef:
S nachts hierdoor niet kunnen slapen en een topic op bokt openen is gelukkig niet overdreven. :')

Voordeel van deze en eerdere topics is wel dat mogelijke verkopers weten met wat voor soort persoon ze te maken krijgen. Ik zou niet meer reageren op je zoekertje na deze topics.

Dat is jou goed recht. :)

Ik heb namelijk nergens een probleem gemaakt van de verkoper. Wel van de keurende dierenarts.

imaudy
Berichten: 5044
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:51

cobiie schreef:
S nachts hierdoor niet kunnen slapen en een topic op bokt openen is gelukkig niet overdreven. :')

Voordeel van deze en eerdere topics is wel dat mogelijke verkopers weten met wat voor soort persoon ze te maken krijgen. Ik zou niet meer reageren op je zoekertje na deze topics.


Jij lijkt je anders ook erg druk te maken om dit topic :')

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:53

imaudy schreef:
cobiie schreef:
S nachts hierdoor niet kunnen slapen en een topic op bokt openen is gelukkig niet overdreven. :')

Voordeel van deze en eerdere topics is wel dat mogelijke verkopers weten met wat voor soort persoon ze te maken krijgen. Ik zou niet meer reageren op je zoekertje na deze topics.


Jij lijkt je anders ook erg druk te maken om dit topic :')

Nee hoor, ik eet, drink, slaap er niet meer of minder om als dit topic wel/niet gemaakt was en hoe deze verloopt. :')

Het zou wat zijn _O-

upendo

Berichten: 22278
Geregistreerd: 19-02-08

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:54

Fijn dat je dag-nachtritme en verteringsstelsel niet verstoord zijn. Dat doet me goed.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:55

Ik verbaas me ook over al die vreemde reacties. Die verkoper heeft nu een gratis keuringsrapport bij zijn paard, betaald door de TS die nu geen paard heeft. Een DA hoort eerst met de opdrachtgever te praten, niet eerst met de verkoper, tenzij die de rekening betaald! Maar die betaald niks. Ik zou deze DA nooit meer in de arm nemen in ieder geval. Ben blij dat het hier anders gaat.
Als je zo nog 10 paarden treft ben je duizenden euro's verder en heb je nog niks.

Wescha
Berichten: 734
Geregistreerd: 12-12-17

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:02

Ts is opdrachtgever. Ts betaald. Lijkt mij dan heel logisch dat dierenarts met ts belt. Nu is het paard niet goed voor het doel wat ts voor ogen had. Dan had ts de verkopende partij kunnen inlichten en ook kunnen overleggen wat er met het rapport zou geven. Dat is aan de ts. Nu heeft verkopende partij eenvoudig gratis informatie

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: DA communiceert uitslagen aankoopkeuring met verkoper paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:07

Als het om de betaling van de keuring gaat: dit dient altijd voor de keuring afgesproken te worden... Achteraf kun je een factuur echt niet doorschuiven.