Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
palousa_boy schreef:Misschien zou, theoretisch gezien, ome agent die 10% aan kunnen houden, maar ik gok dat er geen enkele verzekering daar in mee zal gaan. Bij een ongeval ben je dan dus gewoon in overtreding en zal dat weleens een duur grapje kunnen worden omdat je bewust over het limiet heen bent gegaan en ervoor gekozen hebt om zo deel te nemen aan het verkeer..
Varekaj schreef:Dat hoor je nu zo vaak en toch heb ik nog nergens schriftelijk (als in wettekst) gezien dat ze die 10% in acht nemen.
Is het nou echt zo verdomd moeilijk om je gewoon aan de exacte cijfers te houden? Het gaan niet alleen om jouw lading, het gaat om je beste maatje daarachter in de trailer, om jou en (een) eventuele passagier(s), om andere weggebruikers mocht het mis gaan.
1800 aan de haak is 1800 aan de haak. Punt uit.
BMPH schreef:met 50 kg kogeldruk heb je die dus ook extra
carika schreef:palousa_boy schreef:Misschien zou, theoretisch gezien, ome agent die 10% aan kunnen houden, maar ik gok dat er geen enkele verzekering daar in mee zal gaan. Bij een ongeval ben je dan dus gewoon in overtreding en zal dat weleens een duur grapje kunnen worden omdat je bewust over het limiet heen bent gegaan en ervoor gekozen hebt om zo deel te nemen aan het verkeer..
Ik vraag me af, hoe komt de verzekering daar achter?
Op het moment van de ongeluk wordt je niet meteen naar een weegbrug gestuurd.
Achteraf is ook niet logisch, dan kun je er zelfs een ander paard inzetten of pony en niemand die het door heeft.
Optiwolk schreef:Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.
Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.
ikke schreef:carika schreef:
Ik vraag me af, hoe komt de verzekering daar achter?
Op het moment van de ongeluk wordt je niet meteen naar een weegbrug gestuurd.
Achteraf is ook niet logisch, dan kun je er zelfs een ander paard inzetten of pony en niemand die het door heeft.
Dan onderschat jij de politie wel heel erg.
Ze nemen rustig de hele boel in beslag, inkl paard, om het na te wegen.
Die 10% marge is het voor het gemak van de routine-controles, zodat er in geval van twijfel iets "weg te geven" is. De andere kant is namelijk dat jij als gecontroleerde het recht hebt contra-expertise te eisen op het moment dat je overbeladen zou zijn bij zo'n controle.
Stel je hebt je set laten wegen en je zit 25kg onder de toegestane gewichten. Dan ben je formeel niet strafbaar en kan niemand je tegen houden te gaan rijden. Wordt je voor controle van de weg geplukt, dan zou je door de minder nauwkeurige weging net wel strafbaar kunnen lijken. Op dat moment krijgen beide partijen een hoop gezeik. De politie omdat hen (terecht) onzorgvuldigheid wordt verweten, een contra-expertise geëist wordt en met wat pech nog een claim er achteraan. Jij hebt een hoop stress, mist wellicht een afspraak, schrijft een woest stuk over incompetente politie-agenten op Internet of zo en dat alles bij elkaar komt de verkeersveiligheid minder ten goede dan een combi die een halve mud aardappelen te zwaar is. Zoveel marge zit er wel in alle toegestane gewichten.
De verzekering heeft andere belangen, meer tijd en meer ruimte om je spullen desnoods langere tijd vast te houden als ze daar serieuze redenen voor hebben.
Maar bekijk het ook eens andersom: Een Land Rover Discovery van 2 ton leeg, mag bijna 3 ton wegen, mag 3500kg aan de haak hebben, maar is technisch uitgelegd om 6 ton (met beperkte snelheid) te kunnen en mogen trekken. Denk je dan echt dat de veiligheid in het geding is omdat je rondrijdt met een trailer van 2000kg TMM die in werkelijkheid 2200kg blijkt te wegen? (en technisch uitgelegd blijkt te zijn voor 2400kg).
De marges zijn echt ruim genoeg om die 10% op te kunnen vangen; wat niet hetzelfde is dat je dan ook maar standaard met 10% te veel rond moet gaan rijden!
carika schreef:ikke schreef:
Dan onderschat jij de politie wel heel erg.
Ze nemen rustig de hele boel in beslag, inkl paard, om het na te wegen.
Die 10% marge is het voor het gemak van de routine-controles, zodat er in geval van twijfel iets "weg te geven" is. De andere kant is namelijk dat jij als gecontroleerde het recht hebt contra-expertise te eisen op het moment dat je overbeladen zou zijn bij zo'n controle.
Stel je hebt je set laten wegen en je zit 25kg onder de toegestane gewichten. Dan ben je formeel niet strafbaar en kan niemand je tegen houden te gaan rijden. Wordt je voor controle van de weg geplukt, dan zou je door de minder nauwkeurige weging net wel strafbaar kunnen lijken. Op dat moment krijgen beide partijen een hoop gezeik. De politie omdat hen (terecht) onzorgvuldigheid wordt verweten, een contra-expertise geëist wordt en met wat pech nog een claim er achteraan. Jij hebt een hoop stress, mist wellicht een afspraak, schrijft een woest stuk over incompetente politie-agenten op Internet of zo en dat alles bij elkaar komt de verkeersveiligheid minder ten goede dan een combi die een halve mud aardappelen te zwaar is. Zoveel marge zit er wel in alle toegestane gewichten.
De verzekering heeft andere belangen, meer tijd en meer ruimte om je spullen desnoods langere tijd vast te houden als ze daar serieuze redenen voor hebben.
Maar bekijk het ook eens andersom: Een Land Rover Discovery van 2 ton leeg, mag bijna 3 ton wegen, mag 3500kg aan de haak hebben, maar is technisch uitgelegd om 6 ton (met beperkte snelheid) te kunnen en mogen trekken. Denk je dan echt dat de veiligheid in het geding is omdat je rondrijdt met een trailer van 2000kg TMM die in werkelijkheid 2200kg blijkt te wegen? (en technisch uitgelegd blijkt te zijn voor 2400kg).
De marges zijn echt ruim genoeg om die 10% op te kunnen vangen; wat niet hetzelfde is dat je dan ook maar standaard met 10% te veel rond moet gaan rijden!
Echt? Ja wellicht onderschat ik de politie daarin. Ik zorg er ook altijd voor dat ik mee gewoon netjes aan de gewichten hou.
Wat ik wel opvallend vind is dat auto’s in DE soms een ruimer trekgewicht op papier hebben dan in NL. Ook niet logisch.... in DE heb je veel moeilijker terrein en mag je soms wel 400kg meer trekken met exact dezelfde auto.
carika schreef:@ikke ja dat van de trekhaak wist ik inderdaad wel, gek is dat. Ik heb het echt over dezelfde auto zelf geïmporteerd naar NL en nu mag ik 400kg minder trekken. Is toch bijzonder...
Maar dit voegt ook niet veel toe in dit topic.
upendo schreef:Ik vroeg me af of er ergens een lijst te vinden is met de aantal kg's kogeldruk van verschillende typen auto's. Vrees van niet hé?
palousa_boy schreef:Toch doet menig paard wel een stap naar voren bij het afremmen waardoor die druk ineens weer toeneemt. Daar is wel een klein beetje mee te spelen door de voor/achter stangen maar heel veel is dat niet.
Ook is het maar net hoe vol je je zadelkamer propt, hangt je reserve wiel voorop, staat er een veulen in de punt etc..
carika schreef:@ikke ja dat van de trekhaak wist ik inderdaad wel, gek is dat. Ik heb het echt over dezelfde auto zelf geïmporteerd naar NL en nu mag ik 400kg minder trekken. Is toch bijzonder...
Maar dit voegt ook niet veel toe in dit topic.
Sizzle schreef:Kogeldruk is een statische meting.
Trailer producenten zijn echt wel slim genoeg om hun ontwerp dusdanig te stabiliseren dat je geen caravan principe hebt die al uit balans kan zijn door een fout geladen standstoel.
ikke schreef:Optiwolk schreef:Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.
Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.
Was dat de Duitse, Franse of Zwitserse politie?
Bedenk heel goed dat als in NL (en wellicht in B) die 10% geaccepteerd wordt, dat niet per se voor andere landen geldt! Daarnaast vertel je niet welk gewicht met 300kg overschreden is. Kan zomaar een klein beetje uitmaken......
Optiwolk schreef:Ik ken er eentje die boete gehad heeft voor exact 300kg teveel.
Oké dat was aan de grens met Zwitserland maar trop is te veel.
Op een tmm van 5 ton? (Extra lange ford transit met aanhangwagen geschikt om andere wagens op tr laden) is dat dus geen 10%.
ikke schreef:Was dat de Duitse, Franse of Zwitserse politie?
Bedenk heel goed dat als in NL (en wellicht in B) die 10% geaccepteerd wordt, dat niet per se voor andere landen geldt! Daarnaast vertel je niet welk gewicht met 300kg overschreden is. Kan zomaar een klein beetje uitmaken......
Optiwolk schreef:Ik gok werkelijk gewicht 300 kg meer dan mtm, moest op de weegbrug.
En door de Zwitserse politie, bij het binnenkomen.
Ik denk dat ze zelfs heel veel geluk gehad hebben dat er niet naar het aantal flessen alcohol pp gekeken hebben.
ikke schreef:palousa_boy schreef:Toch doet menig paard wel een stap naar voren bij het afremmen waardoor die druk ineens weer toeneemt. Daar is wel een klein beetje mee te spelen door de voor/achter stangen maar heel veel is dat niet.
Ook is het maar net hoe vol je je zadelkamer propt, hangt je reserve wiel voorop, staat er een veulen in de punt etc..
En voor een normale trailer is dat allemaal speculatieve flauwekul!
Als je goed kijkt naar de postie van de wielen, dan zie je dat die zodanig gemonteerd zijn dat het paard net VOOR het middelpunt van de assen staat en daarmee, zelfs al zou ie vol op de achterstang kunnen gaan zitten, nog altijd niet zoveel gewicht achter de wielen kunnen brengen dat je kogeldruk een serieus probleem wordt!
Is is een ander verhaal bij trailers die speciaal gebouwd zijn op vervoer van een wagen voorop. Als je dan zonder wagen met twee flinke paarden gaat rijden, dan heb je wel wat meer risico, omdat die assen verder naar voren onder het paardendeel liggen.