Opzegtermijn Stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:32

Ik zou gewoon dubbel stalgeld betalen en weggaan wanneer jij dan wilt (1 juni).
En ja, dat doet die maand even (financieel) pijn, maar in ruil ga je wel gewoon als goede vrienden weg op het gemak, zonder stress, zonder heen en weer gewhatsapp en verwijten, zadelkasten die uit wraak op slot gaan, een paard dat uit wrok minder hooi/voer krijgt en weet ik wat nog meer en wetende dat je nog op deze staleigenaar kunt rekenen, moest het in de toekomst nodig zijn.

Uiteraard zou het mooiste een persoonlijk gesprek zijn waarin tot een compromis gekomen kan worden, maar als dat niet lukt, zou ik betalen en wegwezen.

Want eerlijk? Wat is je andere optie als er helemaal niks op papier staat en de staleigenaar helemaal niet toegeeflijk is? De veiligheid en blijvende goede verzorging van mijn paard is een maand 'auw in de portemonnee' wel waard.

Les voor de toekomst: informeer jezelf tot in detail wanneer je een nieuwe stal zoekt. Op zich zijn er heel veel stallen die extra aanrekenen om een paard buiten te zetten, hier is het nu toevallig andersom. Maar altijd handig om naar zulke eventuele extra kosten te vragen. Vraag expliciet hoe je paard gehouden gaat worden in de verschillende seizoenen.

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 15:48

Gini schreef:
Ik zou gewoon dubbel stalgeld betalen en weggaan wanneer jij dan wilt (1 juni).
En ja, dat doet die maand even (financieel) pijn, maar in ruil ga je wel gewoon als goede vrienden weg op het gemak, zonder stress, zonder heen en weer gewhatsapp en verwijten, zadelkasten die uit wraak op slot gaan, een paard dat uit wrok minder hooi/voer krijgt en weet ik wat nog meer en wetende dat je nog op deze staleigenaar kunt rekenen, moest het in de toekomst nodig zijn.

Uiteraard zou het mooiste een persoonlijk gesprek zijn waarin tot een compromis gekomen kan worden, maar als dat niet lukt, zou ik betalen en wegwezen.

Want eerlijk? Wat is je andere optie als er helemaal niks op papier staat en de staleigenaar helemaal niet toegeeflijk is? De veiligheid en blijvende goede verzorging van mijn paard is een maand 'auw in de portemonnee' wel waard.

Les voor de toekomst: informeer jezelf tot in detail wanneer je een nieuwe stal zoekt. Op zich zijn er heel veel stallen die extra aanrekenen om een paard buiten te zetten, hier is het nu toevallig andersom. Maar altijd handig om naar zulke eventuele extra kosten te vragen. Vraag expliciet hoe je paard gehouden gaat worden in de verschillende seizoenen.


In principe is zoiets inderdaad de bedoeling, ik wil het gesprek nog aangaan kijken of het mogelijk is om het op een halve maand te doen, om elkaar tegemoet te komen inderdaad. Ik begrijp dat het voor hun inkomstenderving is als ik plots wegga. Maar hoop dat zij ook begrijpen straks dat dit niet is waar ik in eerste instantie mee akkoord ben gegaan.

Mocht het echt geen toegeven wordt dan moet ik even kijken of de "auw in mn portomonee" mogelijk is haha

Komende stal heb ik de vragen inderdaad explicieter gesteld en komt alles in een contract. Ik besef dat ik ook steken heb laten vallen en waardeer iedereen zijn input hierover, de interesse hoe jullie hier tegen aan zouden kijken was vooral erg groot en een ieder zijn mening kan behulpzaam zijn!

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:51

Mss iets anders maar komt wat mij betreft wel enigszins op hetzelfde neer.

Ik kreeg bij mijn vorige stal op 14 januari te horen dat de stalling 1 februari omhoog zou gaan met de rede dat ze BTW omhoog zou gaan. (na het nagezocht te hebben bleek dit niet waar te zijn)
Maar ik ben gewoon 1 februari vertrokken zonder opzegtermijn want de stal eigenaar moet een prijsverhoging minstens 1 maand (kan ook langer zijn hoor, hang me daar niet aan op) aangeven zodat jij tijd hebt om een andere stal te zoeken.

Als dit niet op een redelijk termijn van te voren is aangeven dan hoef jij je niet aan een opzegtermijn te houden want de stal eigenaar heeft zijn of haar plicht ook niet voldaan om jou de kans te geven iets anders te zoeken.

Dat is wat ik heb begrepen toen.

Edit: stalling ging trouwens met 30 euro omhoog dat vind ik geen leuk bedrag als je dat niet wat langer van te voren te horen krijgt

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 16:01

caresje schreef:
Mss iets anders maar komt wat mij betreft wel enigszins op hetzelfde neer.

Ik kreeg bij mijn vorige stal op 14 januari te horen dat de stalling 1 februari omhoog zou gaan met de rede dat ze BTW omhoog zou gaan. (na het nagezocht te hebben bleek dit niet waar te zijn)
Maar ik ben gewoon 1 februari vertrokken zonder opzegtermijn want de stal eigenaar moet een prijsverhoging minstens 1 maand (kan ook langer zijn hoor, hang me daar niet aan op) aangeven zodat jij tijd hebt om een andere stal te zoeken.

Als dit niet op een redelijk termijn van te voren is aangeven dan hoef jij je niet aan een opzegtermijn te houden want de stal eigenaar heeft zijn of haar plicht ook niet voldaan om jou de kans te geven iets anders te zoeken.

Dat is wat ik heb begrepen toen.

Edit: stalling ging trouwens met 30 euro omhoog dat vind ik geen leuk bedrag als je dat niet wat langer van te voren te horen krijgt


Ja in theorie wel ietswat hetzelfde inderdaad.

Nu is bij mij het probleem dat zij natuurlijk kan zeggen dat ze wel heeft gezegd dat het in de zomer zo is, maar wij zijn er zeker van dat dat niet zo is.

En dat is direct het probleem van niks op papier natuurlijk en dat besef ik zeker.

Had jij verder wel alles op papier staan of ook mondelinge overeenkomst?

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:10

Had wel een contract maar een prijsverhoging is een contractwijziging en hier hoef je niet mee akkoord te gaan tenzij het om daadwerkelijke BTW verhogingen gaat omdat de eigenaar daar geen invloed op heeft.

Is dit iets standaard in de zomer?
Want als ze het elk jaar zo doen lijkt me het al lastiger, al neemt dat niet weg dat het gewoon niet netjes is om dit niet tijdig aan te geven.

Mss dat het helpt als je uitlegt dat het voor jou lichamelijk niet te doen is. (lijkt me niet echt menselijk om jou te dwingen te mesten als je dit niet kan)

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 16:20

Ik heb geen idee of dit normaal is zomers omdat ik er natuurlijk nog niet zo lang sta.

Ik ga het in een gesprek nog proberen met deze opmerkingen om het op een goede manier voor beide overeen te komen. Als dat niet gaat dan moet ik even kijken wat ik ga doen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:34

Kun je op je nieuwe stal niet miv halverwege de maand komen? Dus weekend van 16 juni verhuizen. Dan betaal je daar wellicht slechts 2 weken en heb je maar een halve maand dubbele kosten.

Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Hoe oneerlijk het ook is/klinkt, sons kost het minder energie om je verlies te nemen.

anjali
Berichten: 15167
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:37

Wat vervelend zeg.Dit komt heel vaak voor. Maar als zij zich niet aan de afspraken houden zou jij dat ook niet hoeven doen.Als je een maand vantevoren zegt dat je weg wilt krijg je vaak nog wel een maand gechagrijn.Als ik eenmaal ruzie had ergens dan wou ik ook meteen weg,ook al was ik dan geld kwijt.het beste zou zijn een goed gesprek. Jij bent immers niet in staat om de wei uit te mesten,dat moeten ze inzien.

Ragdollcat
Berichten: 14678
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:12

Chubby schreef:
Kun je op je nieuwe stal niet miv halverwege de maand komen? Dus weekend van 16 juni verhuizen. Dan betaal je daar wellicht slechts 2 weken en heb je maar een halve maand dubbele kosten.

Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Hoe oneerlijk het ook is/klinkt, sons kost het minder energie om je verlies te nemen.



Dat dus, het is maar 2 weken.
Lekker gaan verhuizen en je verlies van 2 weken nemen en verder niet meer moeilijk over gaan doen.

En ik kan ergens wel begrijpen omdat jij niet wilt dat je paard snachts buiten blijft, dat er dan een vergoeding gevraagd wordt voor het buiten en binnenzetten van jouw paard. Maar ergens vind ik het oneerlijk, want jouw paard staat dan overdag niet op stal maar betaal je evengoed de volle prijs als in de stalmaanden........dus eigenlijk moeten ze dan geen vergoeding bovenop gaan vragen voor het binnen en buiten zetten.

Er is denk ik in de communicatie tussen jou en de stalhouder wat misgegaan toen je er kwam kijken, kan gebeuren. En ik zou eerst het gesprek aangaan met de stalhouder, na het gesprek weet je meer........en kan je kijken wat je wilt gaan doen.

Heleennn

Berichten: 6358
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:24

Kom gewoon een andere prijs overeen en verhuis je paard per 1 juni. Het spreekt voor zich dat je dan enkel betaalt voor een 'lege stal' dus dan wordt helemaal goedkoop omdat je paard op de weide loopt. Bij ons was het stalgeld 365, ik wilde ook niet wachten tot 1 juni en per 1 mei al weggaan (heb op 28 april opzeg gegeven) dus heb ik 200 euro moeten betalen voor een lege stal. Dat je een maand opzeg moet betalen staat vast, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je paard daar dan ook effectief moet blijven staan. Dus ik zou bekijken of ze eventueel wat tegemoet kunnen komen in de prijs indien je je paard gewoon al weghaalt. Dan is het voor hun ook gewoon winst omdat ze er geen werk of voer meer in moeten stoppen. Hebben ze niet iets als een reservatiekost voor een lege stal?

Yltje
Berichten: 1279
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 17:28

Ragdollcat schreef:
Chubby schreef:
Kun je op je nieuwe stal niet miv halverwege de maand komen? Dus weekend van 16 juni verhuizen. Dan betaal je daar wellicht slechts 2 weken en heb je maar een halve maand dubbele kosten.

Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Hoe oneerlijk het ook is/klinkt, sons kost het minder energie om je verlies te nemen.



Dat dus, het is maar 2 weken.
Lekker gaan verhuizen en je verlies van 2 weken nemen en verder niet meer moeilijk over gaan doen.

En ik kan ergens wel begrijpen omdat jij niet wilt dat je paard snachts buiten blijft, dat er dan een vergoeding gevraagd wordt voor het buiten en binnenzetten van jouw paard. Maar ergens vind ik het oneerlijk, want jouw paard staat dan overdag niet op stal maar betaal je evengoed de volle prijs als in de stalmaanden........dus eigenlijk moeten ze dan geen vergoeding bovenop gaan vragen voor het binnen en buiten zetten.

Er is denk ik in de communicatie tussen jou en de stalhouder wat misgegaan toen je er kwam kijken, kan gebeuren. En ik zou eerst het gesprek aangaan met de stalhouder, na het gesprek weet je meer........en kan je kijken wat je wilt gaan doen.


Je hebt gelijk hoor, ik zit lang genoeg in de paarden en beide kanten, als alleen klant, en als vrijwel rechterhand van pensionhouder op een andere stal om te weten wat er aan werk in gaat zitten zeker als het voor (misschien) maar 1 paard is. Maar als klant zijnde vind ik voor 24/7 buiten (plotseling) meer vragen voor minder service ook vreemd.

Dus ik kan er van beide kanten wel inkomen inderdaad, maar met constant aan de pensionhouder kant denken heb ik mezelf ook heel vaak tekort gedaan.

Eventueel 2 weken ipv een maand mijn verlies nemen is ook wel een goede optie.

@Heleenn, dat kan ik ook nog wel even meenemen inderdaad. Als ik dr eerder weghaal hebben ze er helemáál geen werk meer aan. Ze staat met 1 paard samen dus die bak water geven moeten ze sowieso. Meer doen ze momenteel niet.

Ik ga zeker het gesprek aan voor ik wat besluit. Ik zal nog wel even laten horen hoe we eruit zijn gekomen voor het idee :)

darkangel23
Berichten: 117
Geregistreerd: 27-02-15

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:52

Ik weet niet wanneer het contract op je nieuwe stal ingaat, maar je zou ook per 1 juli naar je nieuwe stal kunnen verhuizen en op je oude stal voor die laatste maand die 30 euro extra kunnen betalen zodat je paard s nachts binnen wordt gezet. Dan heb je geen dubbele stallingskosten, geen extra werk en doet het maar een beetje zeer in je portemonnee. Maar dan moeten ze op je nieuwe stal natuurlijk wel akkoord gaan met een startdatum van 1 juli.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:30

Chubby schreef:
Kun je op je nieuwe stal niet miv halverwege de maand komen? Dus weekend van 16 juni verhuizen. Dan betaal je daar wellicht slechts 2 weken en heb je maar een halve maand dubbele kosten.

Gelijk hebben is niet altijd hetzelfde als gelijk krijgen. Hoe oneerlijk het ook is/klinkt, sons kost het minder energie om je verlies te nemen.


Ik vind dit wel een goede oplossing. Heb het vorig jaar ook op deze manier gedaan.

Banyu
Berichten: 12473
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:02

Vaak is het een maand geloof ik? Of wat in een eventuele contract staat.

Ik ben per direct weggegaan en verhuist naar andere stalling. Bijna half jaar geleden nu, en het heeft mij en mijn paard zooooveel goed gedaan! Geen enkel moment spijt gehad! <3 <3

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: Opzegtermijn Stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:26

Als je paard verder goed staat zou ik van die opzegmaand geen probleem maken. Als er kort van tevoren gezegd wordt dat het 30 euro duurder word moet je vlgs mij wel kans krijgen om daarover te kunnen beslissen. Minimaal een maand. Dus had je gelijk kunnen opzeggen.
Ik zit met een extra maand zeg maar omdat ik bijvoorbeeld de 1e ben gekomen en pas de 25e begon met betalen.
Ben halverwege jaar volpension gegaan maar die maand is toch echt wel een halfpension die ik straks zou afrekenen bij vertrek

darkangel23
Berichten: 117
Geregistreerd: 27-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:16

Kon je uiteindelijk per 1 juni weg of moet je het toch uitzitten tot 1 juli?