Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:38

Anoniem schreef:
Ik wacht nu ook wat langer op foto's, maar meisje heeft heel netjes een berichtje gestuurd dat school niet zo best ging en ze daar even druk mee is.
Stuur nu gewoon de foto's los, dus elke keer als ze tijd heeft en er eentje af heeft stuurt ze die. Helemaal prima voor mij!
Vooral omdat ze gewoon netjes gecommuniceerd heeft en mij op de hoogte houdt, dan is het echt geen probleem om langer te wachten! :)

Communicatie is the key! Mensen hebben veel meer begrip voor zulke dingen als je over zulke dingen communiceert. :)

Ik vind voor een 'gewone' fotoshoot idd ook maximaal 4 weken lang genoeg om te wachten. Dan ga ik uit van een shoot tot max 30 foto's.

Voor een bruiloft bijvoorbeeld worden door de meeste fotografen 6 tot 8 weken aangehouden, maar dit gaat uiteraard eerder om 200 foto's die zorgvuldig bewerkt en uitgezocht zijn.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 12:55

Bizar dat je zo lang moet wachten en niks hoort. Tuurlijk is er begrip als er van alles aan de hand is, maar communiceer dat dan even.
Hier ook al vaker meegemaakt. Pony wordt met enige regelmaat gevraagd om model te staan voor portfolio. In veel gevallen is dat gelukkig goed gegaan, maar ook al eens knettervroeg m'n bed uit gegaan om te wassen, knippen, scheren etc. en dan wordt er doodleuk last-minute afgezegd. Ik begin er niet meer aan.
Als ik nu zelf een fotoshoot boek dan bij een zeer bekende fotograaf. Liever wat meer kosten, maar wel zekerheid dan.

Ik ben ook wel benieuwd of je inmiddels een berichtje hebt teruggekregen. Heeft ze op facebook ook geen fotografie-pagina of zo? Daar zou je evt. nog een berichtje of recensie achter kunnen laten dan.

MusicIsLife

Berichten: 1359
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Vlakbij Utrecht

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:19

Echt zonde dat je zoveel moeite hebt gedaan en er dan weinig gecommuniceerd wordt van uit haar kant... Het is dan wel gratis, maar je stopt er beide moeite in... je kunt als fotograaf zijnde altijd door iets verhinderd zijn, maar dan kun je dat laten weten, daar is altijd wel begrip voor. Zolang er maar netjes wordt gecommuniceerd.

Ik lever altijd dezelfde dag 2 foto's en de rest volgt binnen 2 weken (gratis of betaald maakt niet uit). Ik ben altijd benieuwd naar de reactie van de klant, dus ik lever het liefst zo snel mogelijk altijd :+ dan heb hoef ik zelf ook niet lang te wachten op wat de klant ervan vindt :+ .

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-18 20:34

Inmiddels heb ik contact gehad.
Ik heb haar een bericht gestuurd om te waarschuwen dat als ik geen reactie kreeg ik haar naam openbaar op FB zou zetten. Kreeg geen reactie dus dit gedaan.
Liep nogal uit de hand. Honderden reacties..
uiteindelijk reageerde ze wel (en werd ik later ook nog heel boos gebeld door haar moeder). Er was iets heel vervelends gebeurd en ze zat tegen een burn out aan waardoor ze alle communicatie middelen uitgeschakeld had. Ik ga er hier verder niet teveel op in, haar naam is inmiddels van internet af, maar genoeg mensen hebben het gezien. Ze hoeft verder niet in dit topic herkent te worden.

Heel vervelend voor haar, dus ik heb ook op FB het bericht verwijderd en een nieuw bericht gezet dat het overmacht was geweest. Ook die inmiddels verwijderd zodat ze niet meer herkent kan worden door zoekmachines ofzo.

Maar er blijkt wel uit dat communicatie alles is. Als zij mij direct had verteld wat er aan de hand was, of een hint dat het echt lang ging duren was er niets aan de hand geweest en had ik alle begrip gehad. Maar als ik alleen hoor dat ze ziek is verwacht ik niet dat dat 2 maanden duurt en dat ze verder onbereikbaar is.

Dit begreep zij ook wel, dus opzich is het uitgepraat en wacht ik nu maar rustig op de foto’s tot zij er wel aan toe is.
Maar haar moeder was echt heel boos (logisch zal een soort oerinstinct naar boven zijn gekomen dat ze haar dochter moest beschermen), daar was echt niet mee te praten (lees mij uitschelden, dreigen). Terwijl fotograaf wel gewoon volwassen is, dus dat is jammer.

Ik weet niet of de foto’s ooit nog zullen komen, maar een nare bijsmaak zal er altijd wel aan blijven zitten. Of het dat nou echt waard was vraag ik me nu wel af.
Maar aan de andere kant had het anders nog maanden (of nooit) geduurd tot ik wat hoorde..

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 23:31

Bizarre ontwikkeling zeg :oo

Ik heb dit topic vanaf het begin gelezen en ik begrijp je hele handelswijze. En zelfs na een hele vervelende aanvaring (met een moeder, bizar...) ben je nog heel begripvol en respectvol, knap hoor!

Top dat je nu duidelijkheid hebt, maar ik kan me inderdaad voorstellen dat het altijd een nare nasmaak zal hebben.. Jammer.
Het had inderdaad veel beter gekund. Een simpele excuses was nu echt niet zo moeilijk geweest....

BeFunny

Berichten: 10523
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:17

white_flame schreef:
Wat vinden jullie dan een normale wachttijd?
In drukke zomerperiodes, en daarnaast fulltime baan?


Normale wachttijd.

De afgesproken tijd. Als die afspraak er is.

Lukt het niet binnen die tijd. Dan is het niet meer dan normaal dat hier over gecommuniceerd wordt. Zo moelijk kan dat toch niet zijn?

Communiceren voorgaande aan de shoot ging toch ook?
En wat heeft iemand anders te maken met school of een baan? Als je het als fotograaf te druk hebt voor zo'n shoot dan moet je de opdracht niet aannemen. Want je hebt de opdracht pas afgerond als je de foto's hebt afgedragen.

July2001
Berichten: 22
Geregistreerd: 09-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 14:40

Ik ben benieuwd of je de foto's uiteindelijk nog hebt ontvangen nu het een jaar later is? :o

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 21:50

Hier heb ik net nog voor de laatste keer een berichtje gestuurd. Maandag is het alweer 2 jaar geleden dat er een fotografr een fotoreportage kwam maken van mijn veulen, maar nooit een foto gekregen...

Wie weet dat ik ze na 2 jaar toch nog krijg

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 15:38

Ik kan helaas beamen dat wanneer je een burn out hebt als fotograaf het echt heel moeilijk is je tot bewerken toe te zetten...ik merk het bij mijzelf, heb nu afgelopen weken voor het eerst 2 shoots gedaan in jaren in de hoop dat dit mij ontspanning zou geven...het fotograferen vond ik leuk maar eenmaal klaar kon ik mij nergens meer tot toe zetten. Zo gesloopt als dat ik thuis kom, niet eens de kracht de kaart uit de camera te halen en kan echt wel even duren voorbij die wel heb... dagen, misschien wel weken... en dan als ze eenmaal op de laptop staan, dan moet ik mijzelf echt dwingen iets te doen.... ik kan het gewoon niet...vroeger had ik alle foto’s in 1 dag.... nu is het verspreid over maanden... dat is zo ontzettend frustrerend...

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:24

lifaya schreef:
Ik kan helaas beamen dat wanneer je een burn out hebt als fotograaf het echt heel moeilijk is je tot bewerken toe te zetten...ik merk het bij mijzelf, heb nu afgelopen weken voor het eerst 2 shoots gedaan in jaren in de hoop dat dit mij ontspanning zou geven...het fotograferen vond ik leuk maar eenmaal klaar kon ik mij nergens meer tot toe zetten. Zo gesloopt als dat ik thuis kom, niet eens de kracht de kaart uit de camera te halen en kan echt wel even duren voorbij die wel heb... dagen, misschien wel weken... en dan als ze eenmaal op de laptop staan, dan moet ik mijzelf echt dwingen iets te doen.... ik kan het gewoon niet...vroeger had ik alle foto’s in 1 dag.... nu is het verspreid over maanden... dat is zo ontzettend frustrerend...


Ach ik had dit geschreven kunnen hebben, ontzettend herkenbaar :(:) 'Gelukkig' heb ik al een geruime tijd geen betaalde shoots, maar meer portfolio shoots en gewoon evenementen waar ik heen ga. Daar haal ik plezier uit, maar inderdaad dan het nabewerken ervan.. waar mijn vriend achter de computer springt om gelijk te beginnen, kan ik me er gewoon niet toe zetten.
Loop dus ook achter met het leveren van foto's van portfolio shoots, maar door geestelijke en lichamelijke klachten, drukke periode met solliciteren, en verbouwen in huis.. ik kan me er gewoon niet toe zetten.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:26

Ik denk dat het niet zo zeer het probleem is dat je langer op de foto's moet wachten, maar het gebrek aan eerlijke communicatie.

Als jij dat gewoon eerlijk toegeeft kan ik me niet voorstellen dat daar problemen van komen. Maar als je niets zegt en telkens blijft beloven dat de foto's komen terwijl ze uitblijven, dat is natuurlijk niet netjes :) .

white_flame
Berichten: 1308
Geregistreerd: 23-11-14

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 12:28

Ik heb een beetje een probleem met iemand waarbij ik fotos zou afleveren. Iemand die hier prive even naar wil luisteren en raad geven.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 19:08

Marjoow schreef:
Ik denk dat het niet zo zeer het probleem is dat je langer op de foto's moet wachten, maar het gebrek aan eerlijke communicatie.

Als jij dat gewoon eerlijk toegeeft kan ik me niet voorstellen dat daar problemen van komen. Maar als je niets zegt en telkens blijft beloven dat de foto's komen terwijl ze uitblijven, dat is natuurlijk niet netjes :) .


Dit inderdaad. De foto's hebben we nooit meer gehad.
Het was geen professional en ook niet iemand waar online een portfolio van te vinden is, alleen wat foto's op FB. Ik ben geen fotograaf, maar ik snap niet waarom ze ze niet gewoon onbewerkt stuurt. Ik zou ze graag hebben, en dan is het voor haar misschien ook afgesloten. Ik weet niet of dat bij iedereen zo werkt, maar bij mij zou dat toch wel regelmatig nog even door mijn hoofd spoken dat ik ergens nog een belofte gedaan heb. Maarja, wie weet verwacht ze ooit nog een professional te worden, en wil ze niet dat haar naam dan bij onbewerkte foto's staat..

Maarja, door dit topic uiteindelijk wel andere hele mooie foto's gekregen, dus eind goed al goed zullen we maar zeggen :D