[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NinaCharlie

Berichten: 3181
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 19:37

Hier ook een afneembare trekhaak, superding. Idd goed om te letten op de kogeldruk, mijne heeft een kogeldruk van 100kg.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 21:50

Doet een tiguan maar 650/700km met een tank? Toch geen 65L diesel hoop ik? Want dat haal ik met mijn 20 jaar oude pajero namelijk. Als de trailer er regelmatig achter hangt op gewone wegen is het eerder 600-650km/tank.

Pajero is idd enorm lomp en grote draaicirkel. Helemaal als de 4x4 ingeschakeld is.

Met wat pech mag ik deze zomer ook alweer uitkijken naar een nieuwe trekauto -O- kans is groot dat mitsu ivm roest niet meer door de apk komt. Balen. Rijdt nog heerlijk vlot, zit comfortabel, trekt mijn ifor met gemak, zuipt niet teveel, lekker veel ruimte en goedkoop in wegenbelasting (grijs kenteken), is lekker stoer... zelfs met alle ijzige koude dagen/nachten nooit een seconde gesputterd, en hij staat 24/7 buiten. Zou 'm echt missen.

Tierania_
Berichten: 4509
Geregistreerd: 29-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:09

Heb het even nagezocht tank is 58 liter en benzine. Hij is inderdaad best ruw qua benzineverbruik. Hiervoor hadden we een Audi A3 die was een stuk zuiniger.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:15

Voor een 1.4 (herinner ik het goed?) is dat een aardig verbruik... mijn bak is een 2.5 en 20 jaar oud met ook nog es 50/50 banden eronder. Je zou verwachten dat die tiguan veel minder slurpt.

Mijn Renault uit 2008 1.5 diesel deed met zo'n tank 850-1000km. Die mocht in theorie 1300 trekken. Nooit gedaan, ding had niet eens een trekhaak.

Ik vind het eerlijk gezegd kostelijk grapje aan benzine voor zulk eenvoudige auto. Lijkt me dat je zuiniger af kan zijn met soortgelijke specs.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 23:22

Komt waarschijnlijk door de AWD.
Heb je dat echt nodig?
Ik begrijp niet zo goed waarom je uitgerekend een Tiguan zou kopen die met optimale motorinhoud 2500 kg mag trekken terwijl je op zoek bent naar iets voor 1500 kg.
Dan voldoet zo‘n beetje iedere fatsoenlijke middeklasser.
Zoiets als een Toyota landcruiser met 1.2 liter kopen en dan een shetje erachter zetten. Dan kun je je geld vast beter besteden, tenzij je echt voor de auto zelf gaat natuurlijk.

cissy

Berichten: 19841
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 00:14

Hier ook afneembare trekhaak voor 2800kg met 140kg kogeldruk. Moet er elke keer af ivm plaatsing kentekenplaat, onhandig maar doe het wel want de boete is niet leuk.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 08:16

Ik hoorde bij het inruilen van onze auto dat een afneembare trekhaak er altijd af moet en je daar anders een boete voor kan krijgen. Ik had hem er al 5 jaar ongestoord aanzitten :')
De afneembare mocht 3000 kg trekken.
Ik heb nu een vaste aangezien ik hem er toch nooit afhaalde.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 10:06

Altijd eraf? Mmmm wat een gedoe.
Deze zal niet voor de kenteken plaat zitten. Misschien toch maar opzoek naar een vaste. We kijken vanmiddag even.
Eind van de middag staat ie hier op de oprit :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 13:14

Mijn verbruik stijgt wel als ik veel autosnelweg doe en helemaal als ik dan de 4x4 erop heb zitten, maar anders valt dat écht heel goed mee vind ik zelf.

Mocht ik alsnog moeten uitkijken naar een andere auto deze zomer, dan gaat de voorkeur toch weer naar eentje met 4x4 en grijs kenteken. Al valt de nood van 4x4 ook hier best nog mee, maar 't is me toch al een aantal keer goed van pas gekomen eerlijk gezegd.
Dilemma, want een stationwagen ombouwen naar grijs kenteken kan ook en dan is mijn zoekradius wel een stuk ruimer.

Maar goed. Eerst maar eens bekijken of er nog wat aan die roest te doen is. Al vrees ik het ergste. Lang moet ie niet meer meekunnen, hooguit een jaartje is voor mij prima, maar ik heb helaas niks te zeggen over de man die de apk moet doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 14:13

Ik wil even een vraag van een Duitse bokker hier stellen. Haar Nederlands is niet zo goed, dus haar topic werd gesloten maar ik ben zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

Ze had gelezen dat het in Nederland niet is toegestaan om paarden te vervoeren in een trailer met een zeil ipv vaste bovenbouw. Weet iemand daar toevallig meer over? Gaat om een aanhanger zoals op deze foto:

Afbeelding

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 18:04

Mijn garage mannetje zei dat een Tiguan 1.6 minder zuipt als een 1.4, omdat een 1.4 eigenlijk te licht is en je daardoor continu op volle toeren rijd.
We gaan nu kijken naar een 1.6 of 2.0, ook omdat dat beter is voor de motor als je gaat trekken.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 19:22

Nou trekhaak verhaal hoef ik me niet meer druk om te maken.
Auto gekocht, 2 uur terug gereden naar huis, komen thuis op de oprit, dikke blauwe walm onder de motorkap vandaan. Ligt vermoedelijk de koppakking eruit... GVD! Ben zooo teleurgesteld en baal vreselijk!
oliebol happens... Echt mega zuur dit. Kan wel janken!
Van particulier gekocht, dus je kunt er ook gewoon niks mee. Zit je dan met een dikke auto die niet goed is.
Voordeel is dat mijn huidige auto nog niet verkocht is... die houden we dan ook nog maar even aan. Maar dat was niet de bedoeling. Even laten bezinken dit..

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 20:54

Als het een verborgen gebrek is dat aantoonbaar al aanwezig was voor je koop normaal wel. Zou er zeker achteraan gaan!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:01

Nee dat is het niet, we hebben de vorige eigenaar aan de telefoon gehad ondertussen en lang verhaal kort; overmacht. Het had hem ook kunnen gebeuren. Hij vond het heel erg naar.
Hij wil de auto wel terug nemen, maar we gaan de auto morgen eerst naar de garage brengen om een diagnose te laten stellen. Dan beslissen we of hij terug gaat of dat hij gerepareerd wordt en we de kosten delen, dat hebben we voor nu afgesproken. Hij heeft meegedacht in een oplossing.
Dit is een gevalletje stomme pech.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 21:06

Wel fijn dat hij meedenkt :)

Rocamor

Berichten: 10928
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-18 22:14

Rex_Rolfo schreef:
Ik wil even een vraag van een Duitse bokker hier stellen. Haar Nederlands is niet zo goed, dus haar topic werd gesloten maar ik ben zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

Ze had gelezen dat het in Nederland niet is toegestaan om paarden te vervoeren in een trailer met een zeil ipv vaste bovenbouw. Weet iemand daar toevallig meer over? Gaat om een aanhanger zoals op deze foto:

[ Afbeelding ]


Voor de Duitse bokker heb ik eerst RDW gebeld, met in het achterhoofd, zij gaan over keuren en zullen het wel weten.

2 man aan de telefoon gehad, geen van beiden konden me helpen. Ik werd verwezen naar de politie, dus die maar gebeld.

De agent was erg behulpzaam en heeft het opgezocht.

Als de trailer verder aan alle eisen voldoet, er geen openingen in de trailer zitten waar een paard met de benen door kon, dan maakte het niet uit of er een zeilkap of een harde kap op zat.

Aldus de agent die het opgezocht heeft.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 13:40

Hoi, ik hoop dat het niet geeft als ik even binnen val... Jullie hebben me in het verleden geholpen om de mogelijkheden met mijn Caddy te bekijken, hopelijk kan dat nu weer.
Ik wil graag een paard wekelijks veilig naar de rijvereniging kunnen vervoeren. Ik heb nog geen trailer.
Met mijn Caddy kan ik niet trekken. Nu vroeg ik me af of het interessant zou kunnen zijn om een trekhaak op de auto van mijn vriend te laten plaatsen.
Het gaat om een Hyundai i30 dieselwagen. Afbeelding
Kan iemand me adviseren?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:06

Voor zover ik het kan lezen (zit op mobiel) mag je tot 1500 tmm aan de haak en is de tmm van auto + aanhanger langer dan 3500 dus mag je het ook nog eens met B rijden.

Moet je gaan uitkijken naar een trailer met TMM 1500 die pakweg 650/700kg mag laden (dus 800/850 ledig gewicht). Of een tmm 2000 en die laten terugkeuren op 1500.

Of het verstandig is en haalbaar met deze auto laat ik over aan de mannen met verstand over motorisch vermogen.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:33

Dankjewel alvast! Enne, gelukkige verjaardag :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 15:46

Zo eentje? https://www.autoweek.nl/auto/68949/hyun ... i-i-motion

Heeft in die uitvoering 128 pk (later model 136). Dat is niet bepaald overdreven veel maar een diesel heeft vaak het koppel wel heel bruikbaar in de lagere toeren zitten.

Het rijklaar gewicht is met 1390 kg ook vrij aardig. Een niet te zware / doorsnee anderhalf paards trailer met Haflinger of niet te zware warmbloed moet prima kunnen. Heb je een vrij zware trailer en/of groot paard waardoor je boven de 1300-1350 kg werkelijk gewicht uit gaat komen dan heb je echt niet veel reserves meer. Met een disclaimer omdat ik geen ervaring heb met die auto zeg ik aan de hand van de cijfers dat het tot een kg of 1300 aan de haak prima moet gaan.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:00

Ik ken het hele type auto ook niet qua wegligging en wat ie doet met een trailer er achter. Vandaar dat ik me uitsluitend gebaseerd heb op de cijfertjes.

Al had ik voor wekelijkse trips persoonlijk wel wat anders gekozen maar goed. Deze auto lijkt te voldoen en gelijk een andere kopen is ook weer wat.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:11

Rex_rolfo: Hij lijkt er op, maar volgens mij heeft hij maar 81 kW, deze die je toont heeft er 94.
Ik bekijk het thuis even.
Ik wil hem niet stuk rijden, namelijk. Moet voor zowel paard als auto veilig blijven :)

Wat bedoel je met het koppel bruikbaar in de lage toeren? :o?

Varekaj: deze auto is inderdaad niet gekocht met als doel te trekken, maar als gezinswagen. Als het wel zou kunnen geeft het mij veel meer vrijheid, vandaar de vraag.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:23

Behalve kunnen zal je ook moeten bekijken wat het gaat kosten aan brandstof natuurlijk.

Het hebben van eigen transport is voor mij onbetaalbaar en ondenkbaar sinds ik zelf een combi rij. Dus ik kan wel gokken dat je daar enorm naar uitkijkt als het mogelijk blijkt :D

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 16:30

Klopt! ‘Ooit’ wil ik een volwaardige combi, maar daar zal ik nog een aantal jaar voor moeten sparen. De Lotto heeft nog niet voor de gewenste opbrengst gezorgd :n

Vriend van me heeft recent een Volvo XC90 hybride gekocht en een vierpaards trailer. Altijd een beetje kwijlen :o

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-18 17:18

Oryani schreef:
Wat bedoel je met het koppel bruikbaar in de lage toeren? :o?

Koppel is de kracht van een motor bij een bepaald toerental. Koppel x toeren = vermogen.

Vermogen kun je op twee manieren krijgen: veel koppel / weinig toeren of weinig koppel / veel toeren.
Het ene is een Belgisch Trekpaard: vermogen door veel heel kracht bij lage snelheid (weinig toeren)
Het ander is een Engelse Volbloed: vermogen door minder kracht maar wel heel veel snelheid (veel toeren).

In motoren is de scheepsdiesel het trekpaard en een motorfietsmotor de volbloed. Van de automotoren gaat de diesel richting trekpaard en de benzinemotor richting volbloed. En je raadt het al, zetten we voor die zware kar een koud- of een volbloed?

In de specificaties wordt altijd het maximale vermogen opgegeven. Bij het trekken van een trailer is het vermogen bij lagere toeren van belang want dat heb je nodig om al die kilo's op gang te krijgen.

Als je een oudere i30 hebt met 'maar' 81 kW houdt dat inderdaad niet over. Een 700 kg trailer + 500 kg paard zou moeten kunnen (onze Haflinger is vorige jaar gewogen op 470 kg) maar dat is op papier. Ik heb geen ervaring met de i30, en zoals ze van paarden zeggen "op papier kun je niet rijden"