Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Voor mij is het heel handig als ik een paarden vrachtwagen kan huren

Ja, wat ik heb zelf geen vervoer.
54 (42%)
Ja, want mijn ouders hebben niet vaak tijd.
5 (3%)
Nee, ik vind het veel te duur.
24 (18%)
Nee, ik heb zelf vervoer.
44 (34%)

Totaal aantal stemmen: 127


Roihi

Berichten: 2889
Geregistreerd: 29-03-05
Woonplaats: i te taha whenua

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 18:58

Heel kort
Een B paardenvrachtwagentje voor 2 paarden bestaat NIET.
Er valt dus ook niets aan te verbeteren :o

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:34

Nessie schreef:
Op zich heb ik een paard van 1.65, die zal geen 700 kg wegen als in dit bovenstaande voorbeeld en ik weeg zelf ook een stuk minder dan 75 kg. Dus als je er daar 2 van hebt (of een E pony zoals die misschien meegaat) zou het op zich wel kunnen denk ik.


Kaal wegen dergelijke vrachtwagentjes al snel 2300/2400 kg of meer. Dan hou je 1100 kg over. Twee E-ponies van ieder 450 kg = 900 kg. Hou je 200 kg over voor jezelf, je bagage en je tank brandstof.
Dat lukt gewoon écht niet. Vooral omdat een veel gebruikelijker leeggewicht eerder bij de 2550 in de buurt ligt. En dan heb je dus minder dan 1000 kg laadvermogen.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:50

Ibbel schreef:
Nessie schreef:
Op zich heb ik een paard van 1.65, die zal geen 700 kg wegen als in dit bovenstaande voorbeeld en ik weeg zelf ook een stuk minder dan 75 kg. Dus als je er daar 2 van hebt (of een E pony zoals die misschien meegaat) zou het op zich wel kunnen denk ik.


Kaal wegen dergelijke vrachtwagentjes al snel 2300/2400 kg of meer. Dan hou je 1100 kg over. Twee E-ponies van ieder 450 kg = 900 kg. Hou je 200 kg over voor jezelf, je bagage en je tank brandstof.
Dat lukt gewoon écht niet. Vooral omdat een veel gebruikelijker leeggewicht eerder bij de 2550 in de buurt ligt. En dan heb je dus minder dan 1000 kg laadvermogen.


Dat zijn dan dunne E-tjes, mijn D-tje van 1.42 weegt al 465 kilo :D En mijn E is echt wel zwaarder dan dat.

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:57

Ik wil de pret niet bederven, maar mijn vrachtwagen mogen/kunnen 3 D/E pony's in met B-rijbewijs.
Die nieuwe zijladers ga je het qua gewicht inderdaad niet mee redden. Ik hou vol geladen zelfs nog 130 kg over.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:57

Mijn E-tjes zijn 430 (arab), 480 (draver), 530 (NRPS) en 550 (NRPS) en allemaal 1.54 hoog. Zo groot kan de variatie al zijn. Een beetje KPWNer weegt echt wel 650 of meer, mensen schatten het vaak veel te laag in, klopt.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:58

HorseTopShop schreef:
Ik wil de pret niet bederven, maar mijn vrachtwagen mogen/kunnen 3 D/E pony's in met B-rijbewijs.
Die nieuwe zijladers ga je het qua gewicht inderdaad niet mee redden. Ik hou vol geladen zelfs nog 130 kg over.


Weegbrugpapiertje dat het leeggewicht bewijst? :+

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 19:59

Ibbel schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik wil de pret niet bederven, maar mijn vrachtwagen mogen/kunnen 3 D/E pony's in met B-rijbewijs.
Die nieuwe zijladers ga je het qua gewicht inderdaad niet mee redden. Ik hou vol geladen zelfs nog 130 kg over.


Weegbrugpapiertje dat het leeggewicht bewijst? :+


Ik voel me niet geroepen om mijzelf te bewijzen. Ga dat ook niet doen.
Ik weet zelf dat ik 100% legaal rij.

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:00

Als ik een vrachtwagen huur dan huur ik deze enkel van een autogarage, niet van een particulier..waarom? Je bent beter verzekerd en ingedekt. De huurprijs hier is €65 voor halve dag (4u + 50km gratis) of €115 voor een hele dag (+100km gratis), vanaf dat je boven het aantal gratis km's bent betaal je 0.18€/km, wel moet deze terug volgetankt worden voor het terugbrengen.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:02

HorseTopShop schreef:
Ik voel me niet geroepen om mijzelf te bewijzen. Ga dat ook niet doen.
Ik weet zelf dat ik 100% legaal rij.


Wat voor merk is jouw vrachtwagen? En dat is echt serieuze interesse, want bij mijn weten bestaat zoiets niet, dus ik hoor graag welke vrachtwagen dan wél leeg rond de 1800 kg zit. Want je laadt dan dus rond de 1700 kg.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:03

HorseTopShop schreef:
Ik wil de pret niet bederven, maar mijn vrachtwagen mogen/kunnen 3 D/E pony's in met B-rijbewijs.
Die nieuwe zijladers ga je het qua gewicht inderdaad niet mee redden. Ik hou vol geladen zelfs nog 130 kg over.

Kunnen is niet hetzelfde als mogen.
Bovendien: heb jij een paardengoedkeuring op je auto?

Met een beetje proppen passen er op de vrachtwagen ook wel zeven paarden, maar met krap 4 ton laadvermogen vrees ik toch dat zelfs mijn wagen dan overbeladen raakt.


Prosecco schreef:
Als ik een vrachtwagen huur dan huur ik deze enkel van een autogarage, niet van een particulier..waarom? Je bent beter verzekerd en ingedekt. De huurprijs hier is €65 voor halve dag (4u + 50km gratis) of €115 voor een hele dag (+100km gratis), vanaf dat je boven het aantal gratis km's bent betaal je 0.18€/km, wel moet deze terug volgetankt worden voor het terugbrengen.

Is dat in BTW of ex BTW?

Ibbel schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik voel me niet geroepen om mijzelf te bewijzen. Ga dat ook niet doen.
Ik weet zelf dat ik 100% legaal rij.


Wat voor merk is jouw vrachtwagen? En dat is echt serieuze interesse, want bij mijn weten bestaat zoiets niet, dus ik hoor graag welke vrachtwagen dan wél leeg rond de 1800 kg zit. Want je laadt dan dus rond de 1700 kg.

De ponymenbus zat ook rond dat gewicht.
Het kan wel, maar je moet de wagen dan wel heel sumier opbouwen en brave gemakkelijk ladende paarden hebben.
Laatst bijgewerkt door ikke op 15-12-17 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:04

Ibbel schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik voel me niet geroepen om mijzelf te bewijzen. Ga dat ook niet doen.
Ik weet zelf dat ik 100% legaal rij.


Wat voor merk is jouw vrachtwagen? En dat is echt serieuze interesse, want bij mijn weten bestaat zoiets niet, dus ik hoor graag welke vrachtwagen dan wél leeg rond de 1800 kg zit. Want je laadt dan dus rond de 1700 kg.


Ford Transit.


Afbeelding

Jolynne

Berichten: 2297
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:05

ikke schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik wil de pret niet bederven, maar mijn vrachtwagen mogen/kunnen 3 D/E pony's in met B-rijbewijs.
Die nieuwe zijladers ga je het qua gewicht inderdaad niet mee redden. Ik hou vol geladen zelfs nog 130 kg over.

Kunnen is niet hetzelfde als mogen.
Bovendien: heb jij een paardengoedkeuring op je auto?

Met een beetje proppen passen er op de vrachtwagen ook wel zeven paarden, maar met krap 4 ton laadvermogen vrees ik toch dat zelfs mijn wagen dan overbeladen raakt.


Prosecco schreef:
Als ik een vrachtwagen huur dan huur ik deze enkel van een autogarage, niet van een particulier..waarom? Je bent beter verzekerd en ingedekt. De huurprijs hier is €65 voor halve dag (4u + 50km gratis) of €115 voor een hele dag (+100km gratis), vanaf dat je boven het aantal gratis km's bent betaal je 0.18€/km, wel moet deze terug volgetankt worden voor het terugbrengen.

Is dat in BTW of ex BTW?


Incl. btw :)

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:06

ikke schreef:
Kunnen is niet hetzelfde als mogen.
Bovendien: heb jij een paardengoedkeuring op je auto?

Met een beetje proppen passen er op de vrachtwagen ook wel zeven paarden, maar met krap 4 ton laadvermogen vrees ik toch dat zelfs mijn wagen dan overbeladen raakt.


Hij kan het en hij mag het. Zoals ik al zei hou ik 130 kg over als ik volgeladen ben.
En ja, er zit een paardengoedkeuring op.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:12

HorseTopShop schreef:
Ibbel schreef:
Wat voor merk is jouw vrachtwagen? En dat is echt serieuze interesse, want bij mijn weten bestaat zoiets niet, dus ik hoor graag welke vrachtwagen dan wél leeg rond de 1800 kg zit. Want je laadt dan dus rond de 1700 kg.


Ford Transit.


[ [url=m/p7Iuq5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel achterassen heb jij daaronder?

Ibbel: wagens die het echt redden zijn ongeveer zo gebouwd:
https://link.marktplaats.nl/m1231105414

De ponymenbus die hier op Bokt besproken is als bouwproject zag er ook ongeveer zo uit (misschien is ie het wel, die wagen is later verkocht).

Er zijn wel opties om ongeveer 600kg netto erbij te krijgen, maar dan ga je naar specials die alleen op verzoek gebouwd worden.

Brainless

Berichten: 29740
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:22

Veel busjes/vrachtwagentjes staan nog steeds als bestelwagen (ipv veewagen)te boek bij het RDW.

Dit houdt in dat:
1: je er geen vee in mag vervoeren en
2: er geen nieuw gewogen gewicht is na aanpassing laadruimte.

Dat laatste is belangrijk omdat de bak en klep een stuk verzwaard wordt bij ombouwen.
Het lijkt dan leuk op papier (het laadvermogen lijkt veel hoger), maar bij nawegen ga je wel schrikken.
Ook kun je dik in problemen komen bij controle.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 20:57

ikke schreef:
cissy schreef:
En toch rijden er heel wat van die B bakkies rond met twee paarden erin. Kom ze heel veel tegen op wedstrijden etc.

Houdt Marktplaats maar in de gaten, tegen eind volgend jaar kun je ze uitzoeken.



Hoe dat zo? Komen er nieuwe regels?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:03

Josien_ schreef:
Hoe dat zo? Komen er nieuwe regels?

Nee, er gaat automatisch gehandhaafd worden.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:10

Ibbel schreef:
Een 2-paardsvrachtwagen voor B-rijbewijs kan niet met 2 paarden er in. Het leeggewicht van de vrachtwagen moet dan iets van 1800 kg zijn. Dat is onmogelijk. Reken maar even mee:
2 personen: 150 kg
2 zadels en toebehoren: 25 kg
Tank brandstof: 75 kg (ja, die weegt ook mee)
Twee paarden: 1400 kg
Totaal: 1650, blijft over voor de vrachtwagen: 1850 kg, en dan doe ik helemaal niet gek. Lichtgewicht personen, slechts 2, gewone zadels en geen Westernzadels, en hele gewone paarden qua gewicht.

Wil je één paard vervoeren kan dat prima met een B-rijbewijs en een anderhalfpaardstrailer.

Kortom, er zal heel weinig behoefte zijn aan vrachtwagens waar je maar 1 paard in kwijt kunt.


En ook dat (1,5 paards trailer op een B rijbewijs) kan niet zomaar!

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:16

Klopt, dat hangt van het gewicht van het trekkend voertuig af. Maar daar gaat dit topic niet over, daar is elders al genoeg over geschreven.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:19

Het hangt nog meer af van of het trekkende voertuig het wel mag trekken meestal :+
Maar met een B rijbewijs zijn er gewoon zat combi's te vinden waarmee het kan.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 21:23

Bovenstaand klopt inderdaad maar met zulke topics zie je vaak dat mensen gewoon info overnemen dus ik denk ik vermeld het nog even. :')

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 00:01

ikke schreef:
Houdt Marktplaats maar in de gaten, tegen eind volgend jaar kun je ze uitzoeken.


waarom is dat Ikke? Gaat er wat vera deren waardoor ze niet meer aantrekkelijk zijn?
Ha iemand had dezelfde vraag :D

Wat houd automatisch handhaven dan in?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 04:00

Dat er met weegpunten in de weg gecontroleerd word en je dus niet langs de kant van de weg gezet hoeft te worden.

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 08:28

Ha op die manier...duidelijk. Dank Polly

xxVon
Berichten: 1110
Geregistreerd: 04-03-14

Re: Verhuur B paardenvrachtwagen, wat vind jij wat beter kan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:35

Maar dat is toch bizar dat bedrijven hun paardenvrachtwagens voor B rijbewijs verkopen voor > 40.000 euro voor het vervoeren van 2 paarden?

http://www.horses.nl/artikelen/tweepaar ... e-paarden/

K heb net een vrachtwagentje opgezocht, en inderdaad, massa rijklaar en totale toegestane massa ligt maar 800kg uit elkaar. Dat zijn 2 C ponies en dan moet je al je spullen en je groom thuislaten.