[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 11:57

Sneeuw/gladde wegen is bij mij gewoon een nogo. Je vervoerd wel een levend dier... Als ik nou met spoed naar de kliniek zou moeten dan zou ik het nog eens overwegen maar niet voor een wedstrijd.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:24

ikke schreef:
En die Merc is niet met een 3ltr 6-pitter leverbaar?
Al is power altijd een ondergeschoven kindje geweest bij Mercedes werkpaarden.



Komt half 2018 uit, maar zal Mercedes kennende, wel een aardig extra prijskaartje aan zitten.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:31

Yvank_ schreef:
Sneeuw/gladde wegen is bij mij gewoon een nogo. Je vervoerd wel een levend dier... Als ik nou met spoed naar de kliniek zou moeten dan zou ik het nog eens overwegen maar niet voor een wedstrijd.


Begrijp ik helemaal maar wanneer besluit je niet? Kijk je enkel naar de weersvoorspellingen, weer alarm of kijk je het op de dag zelf?

Ik zit echt in dubio wat te doen namelijk en weet niet zo goed wat wijsheid is voor morgen. Moeten vanuit Gelderland/Veluwe naar Maren-Kessel rijden (100KM). Ik kan uiteraard wel ter plaatse beslissen dat het prima kan (hier is het nu nog gewoon droog en "schoon") maar op bestemming kan het anders zijn (mijn ouders in Brabant hadden vanochtend al sneeuw en dus een laagje prut op de weg).

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:32

Buienradar en waarneming ter plaatse thuis :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 12:37

biancaaaa schreef:
Wat doen jullie bij slecht weersverwachtingen zoals harde wind (geen storm uiteraard), (natte) sneeuw, gladde wegen? Wanneer besluit je dat het niet meer veilig is om op pad te gaan?

Ligt aan de omstandigheden. Als er veel sneeuw ligt maar de wegen die we moeten nemen (b.v. om binnen te kunnen rijden) zijn inmiddels weer goed begaanbaar dan gaan we gewoon. Sneeuwval én wind is ook weer anders dan alleen wind enz. Snelwegen zijn vaak ook beter begaanbaar dan binnenwegen.

Kortom, gewoon op je eigen gevoel afgaan en je kent het gezegde "bij twijfel: niet inhalen" (niet de weg op in dit geval). Als je denkt dat je vanwege de omstandigheden extra rustig moet rijden zegt dat vaak al genoeg...

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:05

biancaaaa schreef:
Mag ik hier ook een vraag stellen met betrekking tot het weer? Ik zou morgen een jonge paarden wedstrijd starten ruim 100km bij stal vandaan. Nu voorspellen ze morgen winterse buien en gladde wegen. Ik heb nu een jaar mijn trailer en eigenlijk geen ervaring met dit soort weer en wat handig/veilig is met de trailer. Met de auto (zonder trailer) ben ik niet zo moeilijk en ga ik eigenlijk altijd de weg gewoon op maar met de trailer erachter heb ik eigenlijk nog geen ervaring met slecht weer.

Wat doen jullie bij slecht weersverwachtingen zoals harde wind (geen storm uiteraard), (natte) sneeuw, gladde wegen? Wanneer besluit je dat het niet meer veilig is om op pad te gaan?

Dan ga ik niet op pad met paarden, voor míjn lol.
En ik heb een paar miljoen kilometer ervaring. (Vooral op vrachtwagens)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:42

Tenzij het morgenochtend heel erg mee valt, ga ik de wedstrijd afzeggen. Er is al 7 cm sneeuw op stal gevallen vanavond en het was met de auto (zonder trailer) al glibberend naar huis rijden. Bedankt voor het delen van jullie ervaringen

Daaphh

Berichten: 3440
Geregistreerd: 22-12-09
Woonplaats: Limburg , België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:46

Hallo,

Ik ben opzoek naar een wagen die 3,5ton mag trekken. Ik weet dat in Toyota de V8 en de hilux dit mogen trekken, maar deze zijn natuurlijk ook erg prijzig.

Heeft nog iemand een idee welke auto dit mag trekken?

Mijn van in erg groot waardoor ik dit echt nodig heb..

De van:
Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken! :)*

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:32

Mitsubishi pajero, de longbody met de 3.2.
Ook wel prijzig ...

De hilux kan met dubbele cabine ook in lichte vracht, dat scheelt on taksen.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 09:50

De Ssangyong Rexton en Korando mogen ook 3500 trekken en zijn niet zo duur in aanschaf (in vergelijking met de Toyota). Onderhoud aan en diesel voor grote bakken is wel stinkduur

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:28


ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:05

Daaphh schreef:
Hallo,

Ik ben opzoek naar een wagen die 3,5ton mag trekken. Ik weet dat in Toyota de V8 en de hilux dit mogen trekken, maar deze zijn natuurlijk ook erg prijzig.

Heeft nog iemand een idee welke auto dit mag trekken?

Mijn van in erg groot waardoor ik dit echt nodig heb..

De van:
[ [url=m/Hbxg4u.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alvast bedankt voor het meedenken! :)*

Wen er maar aan, auto's die serieus 3500kg aan de haak mogen hebben, kosten serieus geld. De verschillen zijn zo klein dat je er de uitspraak van Rolls Royce eigenlijk wel naast kunt zetten: als je moet vragen naar de prijs van de opties, kun je ze niet betalen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:21

Kwan jij laatst niet met een Unimog aanzetten ikke?

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 13:39

Rex_Rolfo schreef:
Kwan jij laatst niet met een Unimog aanzetten ikke?

Ja, ik ben nog altijd fan van die autootjes. Maar een goede Unimog is groot rijbewijs.

Als je groot rijbewijs hebt, zoek je een heel ander caliber trekauto: https://link.marktplaats.nl/m1231335880
Of als 7-persoonsversie: https://link.marktplaats.nl/m1231827602

Mag met C1 gereden worden, 3500kg aan de haak en als je het handig aanpakt met een camperinbouw, rijdt ie echt goedkoop!
Dit doet 76 euro per drie maanden wegenbelasting, zuipt 1:10 en beter en is in verzekering en onderhoud niet duurder dan willekeurig welke andere bestelauto.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:24

Je hebt dan C1E nodig (dus 2x examen doen, eerst C1 en dan E achter C1) maar met de voordelen van camper is dat waarschijnlijk redelijk vlot terug te verdienen. Als Daaphh een eigen bedrijf heeft zijn er misschien ook mogelijkheden om een B trekauto op grijs kenteken te rijden.
(met de voordelen bedoel ik dan, want iedereen kan grijs kenteken rijden, alleen vervallen voor een particulier de meeste voordelen)

Alleen die voorbeelden die je noemt ikke, qua vormgeving en kleur is dat wel .. eh .. kwestie van smaak O:) :+

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 14:34

Rex_Rolfo schreef:
Je hebt dan C1E nodig (dus 2x examen doen, eerst C1 en dan E achter C1) maar met de voordelen van camper is dat waarschijnlijk redelijk vlot terug te verdienen. Als Daaphh een eigen bedrijf heeft zijn er misschien ook mogelijkheden om een B trekauto op grijs kenteken te rijden.
(met de voordelen bedoel ik dan, want iedereen kan grijs kenteken rijden, alleen vervallen voor een particulier de meeste voordelen)

Alleen die voorbeelden die je noemt ikke, qua vormgeving en kleur is dat wel .. eh .. kwestie van smaak O:) :+

De mijne is dat groen met een kanariegele bak erop O:)

De kosten van een dergelijke grote bus, in vergelijk met de dikke 4x4's die er anders voor moeten; daar kun je fluitend je C-E voor halen, inkl CCV-B. Vervolgens zijn ze echt goedkoper in de heb, ook als je bedrijfsgrijs kunt rijden.

Enne, iets zoekwerk maar ook als 4x4 leverbaar: https://link.marktplaats.nl/m1108375332

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 20:58

Ik ben toe aan een andere auto voor de 1,5 paards. Ik heb nu een Suzuki Grand Vitara uit 1999. Na 12 jaar moet ik nu een andere uitzoeken.
Ik wil graag weten of de Rav4 2.0 benzine uit 2010 een goede auto is. Ik heb voorkeur voor een hoge auto.
Hoe zit het met de achterklep en trailer? Krijg je de klep nog open?
Ik lees zoveel verschillende ervaringen, dat ik het paardenforum even om ervaring vraag.

assie

Berichten: 9486
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 22:59

Of je de klep open krijgt ligt zowel aan waar het neuswiel zit op je trailer, als aan hoever de trekhaak uitsteekt. Daar is dus weinig over te zeggen als we die maten niet weten. Ga er iig maar vanuit dat de klep maar beperkt open kan.

Ik vind zelf de Rav wat minder stabiel op de weg liggen dan een Vitara, al heb ik dan alleen ervaring met de grand Vitara. Wat me trouwens wel opviel bij de Rav: er zit per jaar en type echt enorm veel verschil in wat ze mogen trekken. Dat moet je wel echt goed in de gaten houden :)

Sancerre

Berichten: 624
Geregistreerd: 06-04-05
Woonplaats: Tussen de Veluwe en de Ijssel

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 23:26

Ik heb een Humbaur Single trailer. Deze Rav4 mag 2000kg trekken.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:20

Ik heb een Rav4 2.2 diesel van 2007. Deze mag 2000 kg trekken. Bij mij kan de achterklep goed open, maar er is echt maar enkele cm speling met de dissel van mijn trailer. Met een ander merk/model trailer kan het dus heel anders zijn. Ik heb een Ifor Williams.

Ik kom van een Nissan Patrol, dus een echt werkpaard, maar ik ben tevreden van de Rav4, aangename auto en trekt goed. Om echt door de modder te ploegen is hij niet geschikt. Alleen die achteruitrij sensoren zijn een gruwel, die piepen de hele tijd als de trailer erachter hangt bij het achterwaarts inparkeren. Maar dat zal bij een andere auto met sensoren ook zo zijn, denk ik. De wonderen der techniek _-:(

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:31

Piepen hangt van de auto af, de wat luxere auto's hebben vaak software die weet dat er een trailer achter hangt en gaan de sensoren uit.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 08:56

Nou, de mijne is duidelijk niet zo intelligent -O-

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 09:02

Onze Volvo wel :+ maar daarom betaal je ook bijna €900 om er een trekhaak onder te laten zetten en de software te updaten bij de dealer.

MaritB

Berichten: 8627
Geregistreerd: 18-04-10

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:00

Ja dat is een duur geintje... Wij zouden 1000 moeten betalen voor trekhaak op onze BMW.

Daarom een 2e auto gekocht hahaha. Ik wilde sowieso al een eigen auto en ik kocht toen voor 1000 een andere.. 2 jaar mee gedaan..

Inmiddels die nu ingeruild voor een grotere.. die ook meer mag trekken (dan beide autos) ben heeft niet zoveel trek vermogen :(

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: [Centraal] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 10:04

Ik heb voor de Avensis gekozen ipv RAV.
Meer ruimte, exact zelfde opbouw maar in een ander jasje en geen 4x4.
Deze mag 1800kg en was beduidend goedkoper met vergelijkbare km omdat het geen ‚hippe‘ auto is.