Paard kopen, realistische prijs?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chloe234
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-07-09

Paard kopen, realistische prijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:17

Hi Bokkers,

Ik zit met een dilemma,
Heb een paard twee weken 'te logeren' die ik als ie goed bevalt zou kopen.

Nu is het een leuk, lief KWPN paard, maar hij heeft wel duidelijke 'minpunten' te weten:
- Kan niet alleen staan, raakt dan in paniek. Hij is wel alleen op de trailer mee geweest.
- Helaas is hij bij ons gaan weven. Dit was mij niet bekend. Als er 's ochtends paarden naar buiten gezet worden doet hij dit. Hij heeft overigens dan wel gewoon buren op stal dus alleen is hij niet.
- Hij is erg mager. Weet zo niet of dit vanwege te weinig voer is. Hij krijgt nu iig genoeg eten.
- Hij heeft lichte singeldwang
- Volgens het keuringsrapport een bemerking (heb deze nog niet gezien dus weet niet wat dat is)
Volgens de eigenaar moet hij op ijzers. Zijn zijn voorbenen niet helemaal glad. Mijn instructrice dacht wat schiefels te voelen. De voorbenen zouden dan in ieder geval op de foto moeten, ook ivm het weven.

Hij kan leuk lopen, is vroeger in het z2 uitgebracht en is lekker aanhankelijk.
Opzich ben ik dus gecharmeerd van hem, maar zit ook een beetje met de 'minpunten' in mijn hoofd.
Ik krijg ook van verschillende kanten te horen dat ik teveel geld voor hem zou betalen, dus ben heel benieuwd wat jullie na dit verhaal een realistische prijs voor dit paard vinden?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 28-07-17 21:52, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Leeftijd en afstamming verwijderd vanwege anonimiteit

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:19

Chloe234 schreef:
Hi Bokkers,

Ik zit met een dilemma,
Heb een paard twee weken 'te logeren' die ik als ie goed bevalt zou kopen.

Nu is het een leuk, lief paard, maar hij heeft wel duidelijke 'minpunten' te weten:
- Kan niet alleen staan, raakt dan in paniek. Hij is wel alleen op de trailer mee geweest.
- Helaas is hij bij ons gaan weven. Dit was mij niet bekend. Als er 's ochtends paarden naar buiten gezet worden doet hij dit. Hij heeft overigens dan wel gewoon buren op stal dus alleen is hij niet.
- Hij is erg mager. Weet zo niet of dit vanwege te weinig voer is. Hij krijgt nu iig genoeg eten.
- Hij heeft lichte singeldwang
- Volgens het keuringsrapport een bemerking (heb deze nog niet gezien dus weet niet wat dat is)
Volgens de eigenaar moet hij op ijzers. Zijn zijn voorbenen niet helemaal glad. Mijn instructrice dacht wat schiefels te voelen. De voorbenen zouden dan in ieder geval op de foto moeten, ook ivm het weven.

Hij kan leuk lopen, is vroeger in het z2 uitgebracht en is lekker aanhankelijk.
Opzich ben ik dus gecharmeerd van hem, maar zit ook een beetje met de 'minpunten' in mijn hoofd.
Ik krijg ook van verschillende kanten te horen dat ik teveel geld voor hem zou betalen, dus ben heel benieuwd wat jullie na dit verhaal een realistische prijs voor dit paard vinden?

Ik zou er denk ik niet zo heel bijzonder veel geld voor over hebben als ik inderdaad die minpunten hoor.
Maarja wel Z2. Hangt ook van zn afstamming af maar Ik zou rond de 7.000 euro zeggen...

Maanlicht

Berichten: 6852
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard kopen, realistische prijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:20

7.000? :?

Met al deze punten zou ik 2.000 max zeggen.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:21

Is voor een groot deel afhankelijk van de bemerking en van zijn huidige niveau naar mijn mening. Een goed leerpaard is goud waard imo maar dan moet hij wel nog daadwerkelijk als leerpaard kunnen fungeren.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:21

1250,- 1500,- als hij wel goed gekeurd word en zijn bemerking niets ernstigs is.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:22

7000 voor een paard met een stalgebrek, hell no.

marleen_a_a

Berichten: 1200
Geregistreerd: 18-05-14
Woonplaats: Zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:23

Maanlicht schreef:
7.000? :?

Met al deze punten zou ik 2.000 max zeggen.

Typefout 1700 :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:25

De helft van die minpunten zijn al te wijten aan 'mens'factoren. Het feit dat hij niet alleen kan staan is normaal, er zijn bij ons maar weinig paarden die blij zijn zonder vriendje buiten. Een paard is een kuddedier. Enkel wel jammer dat hij een bemerking heeft, die zou ik toch even afwachten om te beslissen of je hem koopt of niet. Ook zijn leeftijd is niet echt een pluspunt in combinatie met de puntjes die je inctructrice en de huidige eigenaar benoemen. Ik zou dit paard niet eens op proef nemen als ik in jouw situatie zat. Want ik zou nooit een dier kopen dat een bemerking heeft op die leeftijd en erg mager is. Snap dat je hem leuk vindt, maar niet enkel je hart volgen hoor!

Ik zou voor dit paard niet boven de 1500 willen gaan. Dat hebben wij betaald voor onze tinker van 20 die perfect gezond was bij aankoop.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 28-07-17 18:26, in het totaal 2 keer bewerkt

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:25

Maanlicht schreef:
7.000? :?

Met al deze punten zou ik 2.000 max zeggen.


Maar de helft van de minpunten zijn niet echt punten....Een inactieve schiefel is niet relevant. Dat hij onrustig word als de andere paarden naar buiten gaan (waarom mag hij niet naar buiten? Management!!) is iets wat op deze stal zo is, evenals de verlatingsangst. Voor hetzelfde geld als hij zich ergens gewoon op zijn gemak voelt en hij goed gemanaged word is er niets aan de hand. Lichte singeldwang, zolang hij gewoon te zadelen is en normaal doet met opstappen, is dat ook niet relevant. Mager is ook niet echt heel relevant (ga er even vanuit dat hij aan de dunne kant is maar niet vel over been want dan mag ik toch aannnemen dat ze er niet mee zou gaan rijden) tenzij daar een medisch probleem achter zit of hij ook enorm uit conditie is/lang stil heeft gestaan. Op ijzers moet hij toch als jij er nog serieus op niveau (wedstrijd) mee wil gaan rijden maar het zou ook de eerste niet zijn die ze toch niet zo heel hard nodig had als de oude eigenaar zegt (wederom, mits goed management) dus dat is eigenlijk ook niet echt een punt.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 07:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Leeftijd paard verwijderd

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: Paard kopen, realistische prijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:30

Is hij recent gekeurd of is dit een oudere keuring?
Laat hem zelf door je eigen Da/kliniek ook keuren.

En ja het is maar wat gek er voor wilt geven denk ik dan, wat is de vraagprijs dan?

Chloe234
Berichten: 15
Geregistreerd: 10-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 18:32

rienne schreef:
Is hij recent gekeurd of is dit een oudere keuring?
Laat hem zelf door je eigen Da/kliniek ook keuren.

En ja het is maar wat gek er voor wilt geven denk ik dan, wat is de vraagprijs dan?


Ze hebben hem een jaar geleden zelf gekocht en toen laten keuren.
Klinisch zou ik hem overkeuren en iig de benen op de foto laten zetten.
Hun vraagprijs was EUR 7.000,-
Zou hem voor EUR *** overkopen, een prijs waar ik nu over twijfel.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Prijs verwijderd

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:34

0000
Dunne kant kan ook uiting van pijn zijn natuurlijk.
Die misschien samen gaat met de verplichting van het op ijzer staan of juist zijn singeldwang.
Bij een maagzweer kunnen ze ook dun zijn.

Dat druk bij buiten zetten is denk ik een kwestie van wennen. Daar zou ik me ook niet druk om maken.

Stalgebrek, niet in goede conditie waarvan reden onbekend, verplicht op ijzers hoeft een gezonde ook niet.
Dat paard is die *** niet waard.
Fijn verder kijken, met zulke mensen kom je nooit overeen voor een nette prijs.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs verwijderd

rienne
Berichten: 1754
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Sint-Gillis-Waas

Re: Paard kopen, realistische prijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:41

Ik wou zeggen... Die vraagprijs is te hoog naar mijn mening. Ik heb onlangs een paard van 21 gekocht zelfde niveau gelopen in het verleden Z2 heeft geen gebreken en is kerngezond en loopt niet onregelmatig of stijf voor 1000 euro.

Dus lekker verder kijken TS

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 18:41

Vandaar de opmerking tenzij een medisch probleem want dan is het uiteraard wel heel erg van belang. Maar eh, stalgebrek....als hij daar echt mee is begonnen bij de ts op stal dan gaat geen enkele verkoper daar natuurlijk rekening mee houden in prijs.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:02

De prijzen van de paarden liggen op dit moment echt een stuk hoger dan een jaar geleden. De markt is echt weer flink aangetrokken.
Opzich is ** nog niet heel oud, braaf en leermeester is ook geld waard. maar gezien jou beschrijving zou ik wel goed nadenken over het paard.
Voor een gezonde ** jarige die recentelijk Z2 liep vind ik *** geen hele rare prijs. Maar aan dit verhaal zitten zoals het in de openings post staat wel wat haken en ogen. En voor het geld wat je te besteden hebt zijn er ook andere paarden te koop.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 07:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs en leeftijd verwijderd

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:04

Je benoemt nu alleen zijn negatieve punten.Het gaat er ook om of jij het een fijn paard vindt.Natuurlijk moet hij wel een positief koopadvies krijgen voor het werk wat jij ermee wil gaan doen van de veearts.De beroemde klik is goud waard en niet in geld uit te drukken.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:05

Als ik begin te lezen zegt mijn gevoel meteen niet doen !
Bespaar jezelf een heleboel ellende en verdriet en kijk verder naar
een gezond paard die niet al die bemerkingen heeft.
Heel veel wijsheid Y;(

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:12

Kady1 schreef:
De prijzen van de paarden liggen op dit moment echt een stuk hoger dan een jaar geleden. De markt is echt weer flink aangetrokken.
Opzich is ** nog niet heel oud, braaf en leermeester is ook geld waard. maar gezien jou beschrijving zou ik wel goed nadenken over het paard.
Voor een gezonde ** jarige die recentelijk Z2 liep vind ik *** geen hele rare prijs. Maar aan dit verhaal zitten zoals het in de openings post staat wel wat haken en ogen. En voor het geld wat je te besteden hebt zijn er ook andere paarden te koop.


Hier ben ik het mee eens. Als jij hem nog enkele jaren kan inzetten als super leerpaard en hij je relatief simpel naar het Z2 kan helpen is de vraagprijs (ervan uitgaande dat er nog wel iets vanaf kan) nog niet zo'n gek uitgangspunt. Kan hij eigenlijk alleen nog maar recreatief gereden worden, moet je hem eerst een jaar opbouwen of is de bemerking zodanig van aard dat de kans bestaat dat hij binnen afzienbare tijd helemaal niet meer inzetbaar is, dan zou ik hem helemaal laten staan denk ik. Maar dan praat je ook echt over een andere prijsklasse.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs en leeftijd verwijderd

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:14

ik vind *** aan de hoge kant maar 1000-/1500 ook weer erg weinig.
Z2 is mooi als leerpaard, ** is niet te oud
weven en in paniek raken kan ook nog kwestie van wennen aan het verhuizen zijn

alleen wel erg belangrijk wat die bemerking is
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs en leeftijd verwijderd

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:14

Hoe is hij met het rijden? Als het een echt betrouwbare leermeester waarmee je relaxed op (alleen) buitenrit kan dan vind ik dat toch ook iets waard.

Maffflinger
Berichten: 25
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:31

Ik heb destijds een kerngezonde merrie met stamboek gekocht. 17 jaar. Ook z dressuur gelopen. Gezond. Geen stalgebreken of andere moeilijkheden.
2000 euro.

*** vind ik veel te veel voor een paard met al deze bemerkingen.
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs verwijderd

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:42

Maffflinger schreef:
Ik heb destijds een kerngezonde merrie met stamboek gekocht. 17 jaar. Ook z dressuur gelopen. Gezond. Geen stalgebreken of andere moeilijkheden.
2000 euro.

*** vind ik veel te veel voor een paard met al deze bemerkingen.



dan heb jij een koopje gehad daar krijg je net een recreatiepaard voor
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs verwijderd

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:51

Maffflinger schreef:
Ik heb destijds een kerngezonde merrie met stamboek gekocht. 17 jaar. Ook z dressuur gelopen. Gezond. Geen stalgebreken of andere moeilijkheden.
2000 euro.

*** vind ik veel te veel voor een paard met al deze bemerkingen.


Destijds toen het nog wel crisis was bedoel je dan?
Laatst bijgewerkt door SayaJones op 31-07-17 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prijs verwijderd

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Paard kopen, realistische prijs?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 19:52

Maar je leest wel over gezond heen. :)
Dat de prijzen omhoog zijn is waar, maar niet voor een met een waslijst aan bemerkingen.

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:01

Singeldwang, mager, stress,(alarmbel maagzweer).

En een bemerking, waarbij hij op ijzers moet. Dit vind ik bepalend voor de prijs.

Je koopt potentieel veel ellende...

Ik heb voor een vergelijkbaar paard, veel minder betaald. Ingecalculeerd dat ik een groot risico kocht en hij niet meer voor de hogere sport geschikt was maar nog wel op l/m niveau mee kan. In de praktijk heeft hij bij mijn en wat ik er mee.doe geen last van zijn minpunten tot op heden.

Maar voor 7000 euro heb je ook een hele leuke gezonde 6 jarige