een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 18:57

Hoi bokkers!

Na een half jaar hard trainen gaat mijn paard ein-de-lijk de trailer op en kan hij afgesloten worden.
Wij hebben vorig jaar een twee paards trailer gekocht omdat hij zo wat meer ruimte zou hebben en deze trailer extra hoog is. Eigenlijk was het idee om het tussenschot scheef te zetten. (Bij de trailer hebben we zowel korte als lange voor en achterstangen)

Na een half jaar oefenen en les is hij eindelijk zo ver dat hij de trailer opgaat, de achterstang gesloten kan worden en de klep dicht kan terwijl hij relaxt blijft staan.
Ik lees op internet veel verschillende meningen wat betreft het paard met of zonder tussenschot vervoeren. Vandaar dat ik me af vraag wat jullie ervaringen daarmee zijn?

Het gaat om een kpwn'er van 1.74m. Hij staat trouwens altijd alleen op de trailer dus zonder tussenschot vervoeren is wat dat betreft geen probleem.

Bedankt alvast ! :)

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 18:58

Als je hem goed vastzet zie ik geen probleem. Ze kunnen natuurlijk makkelijker omdraaien

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:01

Ik vervoer mijn trekpaarden zonder tussenschot omdat ze niet in een vak passen, mijn tweejarige andalusier gaat er ook zo in. Ik heb een extra aanbindhaak in de neus gemaakt zodat ze niet te ver kunnen omkijken maar wel los gebonden staan. Gaat perfect. Heb dit weekend er een d pony en c pony samen in vervoerd zonder schot en heb al enkele gewone paarden ook zo vervoere. Geen enkel probleem.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-17 19:05

Zo'n aanbindhaak heb ik al in de trailer zitten :)
Doe je ze dan op 3 punten vast?

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:06

Ik had mijn fjord er vaak zo in staan. Makkelijk opzadelen zonder nat te worden. Ik had haar zo los mogelijk, dus zodat ze niet om kon draaien, aan twee kanten vast staan en dat leek ze eigenlijk prettiger te vinden dan met tussenschot.

BritHittepit

Berichten: 2573
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 19:39

Ik vervoer altijd zo, mijn paard is in paniek als er een schot tussenstaat, wij hebben wel een dtzng gemaakt zodat ze voor en achter 'steun' heeft...

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:32

al jaren vervoeren we onze paarden jong en oud zonder tussen schot ik vind het een voordeel de paarden leren op hun eigen beentjes staan en ze blijven er nog alert bij

Sjolvir

Berichten: 25285
Geregistreerd: 26-03-05

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 20:51

Als jij gewoon een lange voor en achter stang hebt is vervoeren zonder schot geen probleem, ken een paard dat alleen zo te vervoeren is en anders in paniek trailers verbouwd gaat prima, die zet zich gewoon overdwars schrap en kan dat niet in een 1 1/2 paards op die manier of als er schot tussen zit.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:09

Ik vervoer mijn welsh pony's ook op deze manier, ideaal op wedstrijd om op de trailer te kunnen opzadelen! Ging vorig jaar een filmpje rond op Facebook met verschillende manieren, een dier wat zelf zijn balans kan zoeken staat relaxter.

KittyDylan

Berichten: 8905
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:14

Ik zeg zonder :j
Zo vervoeren wij ze (zeker de eerste keer) ook. Dan heb ik het wel over een a pony in een tweepaards trailer (ze staan ook los)

Duhelo

Berichten: 28566
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:54

Annenas schreef:
Zo'n aanbindhaak heb ik al in de trailer zitten :)
Doe je ze dan op 3 punten vast?

nee hoor. gewoon een lijntje naar voor en behoorlijk los, maar zo dat ze wel wat achterom kunnen kijken maar niet gaan omdraaien. en bij kleinere paarden zo dat ze niet ver genoeg achteruit kunnen om eventueel onder de stang te duiken.
Hier trouwens ook een van de trekpaarden die de boel verbouwt in een vak, en zonder schot geen mm beweegt. En de ander past gewoon niet in een vak :D

Mizora

Berichten: 18113
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:13

Hier op het trainingscentrum leren alle probleemladers altijd eerst in de 4-paardstrailer (los), dan in de tweepaardstrailer zonder tussenschot en pas daarna gaan ze met het tussenschot of met de trailer van de eigenaar aan de slag. Paarden hebben ruimte voor hun benen nodig om zich goed in balans te kunnen houden en des te onzekerder ze zijn, des te meer ruimte nodig is.

Ik zou dus lekker zonder tussenschot blijven rijden.

ladypaard

Berichten: 3737
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:28

ik vervoer die van mij ook zonder tussenschot, ze is behoorlijk breed en heeft moeite met opgesloten zijn. Dus dit werkt voor haar beter. Wel zet ik haar met 2 touwen lossig vast ivm omdraaien.
Ze heeft wel met tussenschot gestaan, maar dan had ze heel veel moeite om evenwicht te bewaren. Nu staat ze ook het liefst een beetje schuin.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-17 14:10

Dankjewel voor al jullie reacties!
Dat wordt dan gewoon zonder tussenschot :)

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: een paard vervoeren zonder tussenschot in 2-paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 14:14

Ik deed het vaak zonder tussenschot, dan hebben ze wat meer plaats om zelf de meest comfortabele positie te zoeken. Hoeft op zich geen enkel probleem te vormen :)